بی مهری های مهریه

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3970802035 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
بی مهری های مهریه

مهریه موضوع جدیدی نیست، چوبی دو سر طلاست که یک طرف آن با شادی آغاز زندگی مشترک و سر دیگرش با اشک و نفرین و جدایی همراه است. مشکلات و توابع مهریه موجب شده تا قوانین و آموزه های مختلفی برای هشدار و آگاهی جامعه در جهت نرفتن به سمت تعهدات سنگین و تلاش برای کاهش زندانیان مربوطه تصویب و تبیین بشود. بخشی از فرهنگ شفاهی ما هم متاثر از این واقعیت در گفتارهایی مثل "مهریه رو کی داده و کی گرفته" یا "مهرم حلال، جونم آزاد" در این زمینه شکل گرفته است. این نوشته کنکاشی فقهی نیست اما تلاش دارد سوالی مبنایی را دراین باره مطرح کند.

در همه جوامع دادن هدیه مرد به زن نشانی از محبت بوده، قیمت و نوع آن به توانایی مالی و میزان ارادت و جایگاه زن بستگی داشته است. در جامعه ما هم هدایای نامزدی، هدیه به مناسبت اعیاد مذهبی یا مناسبت های ملی پیش از ازدواج، و هدیه روز زن، روز مادر، تولد فرزند و ... پس از آن، رواج داشته و دارد. یکی از این هدایا به علت تاکید دین، در زمان جاری شدن خطبه عقد واجب شمرده شده که نام آن مهریه است. اما میزان و کیفیت این هدیه خاص به موافقیت طرفین بستگی دارد، یک سکه باشد یا ده هزار، آینه و شمعدان و یک جلد کلام الله یا یک ویلا و چند سفر خارجه علاوه بر آن باشد. در اینجاست که پای فرهنگ و خرده فرهنگ ها و موضوعات اجتماعی باز شده و به تدریج و عملا ماهیت مهریه را دگرگون کرده است.

مهریه در واقع تقدیم و پیشکش بخشی از دارایی و حاصل زحمات مرد به همسر خود است که –به ویژه در مورد بانوانی که خود شاغل نیستند- زن بتواند با آن وسایلی را که نیاز دارد یا خواهد داشت خریداری و تهیه کند یا پشتوانه مالی داشته باشد. مهریه شروع تامین معاش از طرف مرد است که بعد به شکل نفقه ادامه پیدا می کند. اما امروزه این رسم ارزشمند یعنی دادن هدیه، قلب ماهیت شده و کاربردهای دیگری یافته است از جمله: به وسیله ای برای ارزش گذاری دختران و زنان تبدیل شده که اگر کسی هزار سکه مهریه داشت از دیگری که دویست داشته جایگاه والاتری دارد. حتی در یک خانواده هم اگر دو خواهر بخواهند ازدواج کنند، معمولا میزان مهریه اولی ملاکی برای بعدی خواهد بود چرا که اگر دومی کمتر باشد یعنی چیزی کم داشته، از تمکن مادی داماد گرفته تا زیبایی و وجاهت و خانه داری و جهیزیه...

کاربرد دوم: با توجه به پیچیده تر شدن جامعه و بروز مشکلات حادتر در مسائلی مثل ادامه تحصیل، کار، خروج از کشور، حضانت فرزند و حق طلاق، مهریه تبدیل به ابزاری شده که اگر مرد خواست با توجه به اختیاراتش در خانواده با همسرش همراهی نکند، از آن برعلیه وی استفاده کنند. در این هر دو وضعیت، مهریه دیگر مهریه تعریف شده نیست، چه وسیله ای برای ارزش گذاری و تفاخر و چه ضمانتی برای داشتن دست بالاتر در مشکلات احتمالی خانوادگی باشد. سوال اینجاست که چرا نهادهای جامعه ما باید همچنان قوانین شرعی و مدنی را که برای مهریه به معنای واقعی کلمه وضع شده بر قراردادی حاکم و جاری می کنند که عملا دیگر مهریه نیست و فقط اسمی از آن مانده است. جالب اینجاست که اغلب اوقات هم خانواده عروس و داماد و همچنین سایر بستگان می دانند که اگر داماد همه عمر خود را هم کار کند توانایی تامین مهریه را ندارد، یا کل دارایی خود وی و فامیل داماد به اندازه مهریه نیست ولی مشکلی نمی بینند! از سوی دیگر هیچ مردی خواهان آن نیست که به علت تعهد مالی خارج از توان خود به زندان افتاده یا مجبور باشد سال ها بخشی از درآمد خود را به عنوان اقساط مهریه به همسر فعلی یا سابقش بپردازد، از این رو مهریه را از روی میل باطنی و طیب خاطر -که به نظر می رسید باید این گونه باشد- تعهد نمی کند و نمی پذیرد بلکه صرفا به خاطر رسیدن به دختر مورد علاقه خود و اطمینان ضمنی از این که مشکلی پیش نخواهد آمد تا وی مجبور به پرداخت مهریه شود، پای عقد نامه را امضا می کند و گرنه کدام مردیست که سرمایه اش بیست سکه طلا هم نباشد ولی مهریه سیصد یا پانصد یا حتی هزار سکه ای را تعهد کند تا عند المطالبه بپردازد؟ اگر از همه دامادها نظرسنجی شود، فکر می کنید چند درصد آنها با رضایت قلبی و با قصد این که همه پول را در هر لحظه که عروس تقاضا کرد به وی بپردازند وارد زندگی مشترک می شوند؟ آیا نتیجه این نظرسنجی ما را بیشتر به قلب ماهیت مهریه نمی رساند؟

این نکته هم قابل توجه هست که در مقابل عدم نیت پرداخت آقایان (چه به علت ناتوانی موقت یا دائمی در تامین آن یا نخواستن) زنانی هم هستند که وجود مهریه بالا موجب می شود تا با کمترین اختلاف یا مشکلی در زندگی به فکر جدایی و شروع زندگی جدیدی بیافتند و چه راهی آسانتر از به اجرا گذاشتن مهریه؟

شاید اگر بخش حقوقی و تضمینی مهریه حل شود به این ترتیب که مسائل مورد اختلاف احتمالی نظیر ادامه تحصیل، کار، خروج از کشور، حضانت، حق طلاق و تکلیف اموال خانواده در زمان عقد و با امضای طرفین تضمین و تثبیت شود، آنگاه نیازی به استفاده غیرمستقیم از مهریه و درگیر کردن سیستم قضایی و دادگاه ها در این امر نباشد. در صورتی هم که خانواده هایی بخواهند از عدد مهریه برای چشم هم چشمی یا ارزش گذاری استفاده کنند به خود آنها مربوط بوده و نهادهای جامعه را درگیر حل و فصل دعواهای ناشی از آن نکنند. باید کلا مهریه از سیستم قضایی خارج و خود خانواده ها به میزانی که فکر می کنند تمکن داماد هست از وی انتظار داشته باشند. اگر هم پولی می خواهد دریافت کند، آن را به صورت اوراق بانکی از جمله سفته تهیه و اسم آن را دیگر مهریه نگذارند. زمانی که قرارداد مالی وجود داشته باشد، طرفین دقت بیشتری انجام داده و احتمالا آن را وسیله ابراز طبقه اجتماعی خود قلمداد نمی کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۶۰۴۳۰۸:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲
این وضع نه اسلامی هست نه انسانی هست نه منطقی! مهریه باید در حدی باشد که مرد توان تهیه اش را داشته باشد...حتی 14 سکه هم زیاد است. این قانون احمقانه 110 سکه بسیار نادرست است. نیروی فعال کشور بعد از ازدواج به غلط کردن می افتند با شکایت احمقانه ای مثل مهریه به زندان می افتند! این درست نیست و ضد اسلامی است.
ناشناس۶۰۷۲۷۶۲۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲
خب از اول قبول نکنند.
ناشناس۶۰۸۴۴۶۲۳:۲۷:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۳
در حدی باشد ! پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) گفتند زره خود را بفروش و با پول آن جهازیه تهیه کردند مهریه گرو کشی و نسیه در سنت پیامبر اکرم (ص) نیست در قرآن هم نیست در هیچ یک از احادیث و روایات هم نیست و از لحاظ عقلی و قانونی نیست ما ایرانیها تنها کشور جهان هستیم که این سیستم را داریم
میلاد حمیدی۶۰۶۱۱۲۰۸:۴۶:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲
الف لطفا این نظر را تایید کن .مهریه باید بدون دلیل عسر و حرج تا 15 سال اول زندگی قابلیت اجرا نداشته باشه نباید به ارث برسه و در شرایط خیانت زن به شوهر و یا اثبات عدم تمکین قابلیت اجرا نداشته باشه و ضمنا سقف اون محدودتر بشه و به شکل منطقی در بیاد اینجوری از موج زیادی از طلاقها و ازدواجهای با انگیزه اخاذی جلوگیری میشه. چگونه است که برای مهریه ندادن مجازات زندان وجود دارد ولی برای عدم تمکین زن هیچ مجازاتی وجود ندارد؟ زنی که قسط مهریه می گیرد و کار دارد و توسط خانواده ساپورت میشود با قطع نفقه آیا باز می گردد؟ آیا مرد وقتی اختیار ممنوع الشغل کردن و ممنوع التحصیل کردن همسرش را ندارد چگونه می تواند یک زن سرکش را به خانه بازگرداند یا برای یک طلاق توافقی راضی کند تا از منجلاب مهریه خلاص شود؟!!! مهریه حق شرعی زن است درست ولی زندانی کردن و توقیف اموال و بیمه مهریه و این چیزهایی که دارد حول و حوش آن مطالبه می شود در این شرایط چه توجیه شرعی دارد؟ باید قانون آن تغییراتی کند اینکه قوه قضاییه دستوری بدهد و موقتا زندانی نکند پاک شدن مساله اصلی است باید این مساله یکبار برای همیشه حل شود. حالا شما تصور کن در این شرایط این زنها حق خروج از کشور هم داشته باشند و حق طلاق هم داشته باشند و در کنار آن قانون ناعادلانه خشونت علیه زنان که خشونت زنها علیه مردان را نادیده گرفته و از صد ماده آن هفتاد ماده بر علیه شوهر و 15 ماده بر علیه پدر و بقیه هم به همسایه ای که شهادت ندهد و فامیل تهاجم کرده و برای آنها حتی حبس در نظر گرفته است. اینها را شما در کنار مهریه بگذارید می بینید که در صدد مهیا سازی جهنمی برای مردان هستند. از الف درخواست می کنم که این نظر را نشان دهد. بعضی ها می گویند زنها حق طلاق ندارند اما سیزده شرط در عقدنامه به زنان حق طلاق داده. ممکن است افرادی بگویند که با این شروط سخت طلاق میدهند. بله چون عده ای از زنان میخواهند بیهوده طلاق بگیرند و مهریه هم بگیرند و دلیل موجهی ندارند موفق نمی شوند. تازه نصف اموال مرد هم در قانون ما دیده شده در حالی که حتی در غرب زن هم موظف است نصف اموال خود را به مرد بدهد. تازه اینجا باز زنها ادعا میکنند که حقوقشون رعایت نشده!
ناشناس۶۰۷۱۴۰۱۸:۳۶:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲
انصافا خیلی بی منطق و زورگویانه فکر می کنی بعد تکلیف اون مردهایی که می خوان بی منطق طلاق بدن چیه ؟؟ تکلیف اون زن بی مهریه چیه ؟؟ خودت حاضری با شرایط فعلی دخترت را بی مهریه به عقد کسی در بیاری ؟؟ من خانواده های زیادی دیدم که باج فراوون دادن تا طرف دخترشون را طلاق بده و دخترشون از زیر کتک و بد رفتاری نجات پیدا کنه یه سر برو دادگاه ببین چه خبره
ناشناس۶۰۸۴۱۳۲۱:۵۹:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۳
حالا مگه اگر از همسرت تمکین نکنی با مجازاتی مواجه می شوید؟ نه تازه زن حق ازدواج مجدد هم ندارد
ناشناس۶۰۸۷۰۸۱۳:۳۳:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۴
مگه مرد اگر از همسرش تمکین نکنه زندان می ره یا مجازات می شه؟
ناشناس۶۰۹۰۰۹۲۰:۱۱:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۴
علت این که لایحه منع خشونت علیه زنان تدوین شده این واقعیت اجتماعی هست که از طرف مردان علیه زنان خشونت زیادی وجود داره. شما انتظار داری انسای که مورد لم قرار رفته نتونه احقاق حق کنه؟؟؟؟
ناشناس۶۰۶۱۵۷۰۹:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۲
من به عنوان یه زن نظرم اینه اگه خانمها،حقوق مساوی با مردان داشته باشن،مثل حق طلاق،حق حضانت فرزند،حق تحصیل و ..... و قانونی وجود داشته باشه که نیمی از دارایی های حاصل در بعد از ازدواج صرف نظر از شاغل بودن یا نبودن خانم به خانم تعلق بگیره و سیستم نظارتی دقیقی وجود داشته باشه که مرد نتونه با به نام دیگران کردن اموال حاصل شده بعد از ازدواج،حق زن رو پایمال کنه.میشه در کنارش قانونی گذاشت که به عنوان مثال مهریه بیشتر از چهارده سکه به هیچ عنوان رسمیت نداشته باشه.حتی اگه نوشته و امضا شده باشه.
ناشناس۶۰۶۱۸۲۰۹:۲۸:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۲
مهریه سنگین به عنوان یک عامل بازدارنده ازدواج جوانان و سوءاستفاده بسیاری از افراد شیاد شده است. سری به زندان های کشور بزنید تا عمق این فاجعه را ببینید.
ناشناس۶۰۶۲۰۵۰۹:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲
این نوشته کاملا منطقی هست ولی متاسفانه نوعی بی تفاوتی نسبت به مشکلات ناشی از مهریه های توهمی در این بین از سوی نهادهای مسئول دارد که واقعا جای تاسف دارد. اگر مهریه نشان دهنده میزان علاقه مرد به زن هست چرا این علاقه باید با حالت قهری از وی گرفته شود؟ چرا دفاتر ثبت ازدواج هر میزان مهریه را به راحتی در سند ازدواج درج می کنند و از دامادمستندات لازم دال بر توانایی در پرداخت تعهد رو اخذ نمی کنند
ناشناس۶۰۶۲۵۲۱۰:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲
در 1000 سال قبل زندگی نمی کنیم. حقوق زنان مثل حق کار و تحصیل و خروج از کشور و حق حضانت فرزندان و حق طلاق را به زنان برگردانید و آنان را مثل طفل صغیر و یتیم در دست مردان قرار ندهید. بساط مهریه و جهیزیه و شیربها و... را هم جمع کنید. زن و مرد از ابتدای زندگی مشترک هرچه بدست آورند باید بطور مساوی تقسیم کنند.
ناشناس۶۰۷۲۴۶۲۰:۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۲
راه حل آن نوشتن خواسته ها در زمان عقد ازدواج است.
مهندس۶۰۸۸۸۶۱۷:۳۰:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۴
این درست است.
ناشناس۶۰۶۴۴۲۱۱:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲
قوانین مسخره که در هیچ جای دنیا نیست ! انداختن در زندان به خاطر مهریه !!!
ناشناس۶۰۶۶۴۵۱۳:۳۴:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲
مشکل کاهش مصنوعی ارزش پول کشور توسط مقامات هست که ده ها سال هست که دارد اعمال می شود و وضعیت اقتصادی کشور را به نابودی رسانده و باعث کاهش شدید قدرت پولی مردم شده
ناشناس۶۰۶۷۸۹۱۴:۴۱:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۲
قوانین دنیا بخوان بعدا بلبل زبانی کن لطفا
ناشناس۶۰۸۳۸۷۲۱:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۳
اتفاقا در همان دنیا بیشترین حق به زن میدهند عمو جان نه به مرد
ناشناس۶۰۶۴۴۵۱۱:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲
طرف زنش رو کشته که مهریه نده !
ناشناس۶۰۷۲۱۱۱۹:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲
طرف ازدواج سفید میکنه که گرفتار مهریه نشه بدتر از همه طرف زنش خیانت کرده نداره مهریه بده قبول کرده باز هم در اون جهنم ادامه بده
ناشناس۶۰۶۴۵۲۱۱:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲
شاید اگر بخش حقوقی و تضمینی مهریه حل شود به این ترتیب که مسائل مورد اختلاف احتمالی نظیر ادامه تحصیل، کار، خروج از کشور، حضانت، حق طلاق و تکلیف اموال خانواده در زمان عقد و با امضای طرفین تضمین و تثبیت شود، آنگاه نیازی به استفاده غیرمستقیم از مهریه و درگیر کردن سیستم قضایی و دادگاه ها در این امر نباشد. مهریه شده محل گرو کشی !!!
ناشناس۶۰۶۴۵۴۱۱:۴۲:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲
در قانون ذکر شود بیشتر 14 سکه مهریه پرداخت نشود مگر در صورت توان طرف مقابل . حق تحصیل و طلاق هم به خانم ها داده شود
ناشناس۶۰۶۵۵۹۱۲:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲
حق طلاق و تحصیل چرا باید داده بشه مگر 14 تا کمه یا مفته؟ اگر میخوان حق کامل داشته باشن مهریه باید بشه یک شاخه گل
ناشناس۶۰۷۲۲۷۱۹:۵۳:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۲
مردهای پر روی ایرانی. خداروشکر مهریه مستقیم تو قرآن هست و نمیتونن حذفش کنند. تشریف ببرید همسر خارجی بگیرید دو تابعیتی هم میشید!
ناشناس۶۰۷۲۷۸۲۰:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲
تو برو زنی بگیر که مهر یه اش یک شاخه گل باشه.
ناشناس۶۰۷۴۰۲۲۲:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲
شما 14 سکه هم مهر نکن !!
ناشناس۶۰۷۴۰۳۲۲:۴۹:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲
حق طلاق باید به خانمها داده بشه . حق طبیعی هر نفری
ناشناس۶۰۶۵۷۸۱۲:۵۳:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۲
در حال حاضر زنان ایرانی بیشترین حق و حقوق را در تمام جهان دارند.اما چون غالبا زیاده خواه هستند حقوق اسلامی و حقوق غربی را با هم می خواهند! یعنی هم نفقه و مهریه و طلا و...می خواهند و هم حق طلاق و آزادی حجاب و...مرد عاقل حتی یک سوزن ته گرد هم نباید مهریه زن قرار دهد.
ناشناس۶۰۶۶۱۸۱۳:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲
فقط تحصیل و طلاق ؟؟ کلیه ی حقوق اجتماعی که هر انسان لازمه داشته باشه لازم نیست زنها داشته باشند ؟
تبریزی۶۰۶۷۶۷۱۴:۳۳:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲
یه کارمند که یک یا دو تومن حقوق می گیره اصلا مهریه 10 سکه ای رو هم نمی تونه پرداخت کنه مگر اینکه به مدت حداقل دو سال! نه چیزی بخوره نه بپوشه. مهریه چیه؟ یه کشور متمدن نشونم بدین که توش برای ازدواج با هم قرارداد مالی امضا می کنن! اونجا اینطوریه که موقع جدایی هر مالی که "بعد از ازدواج" به دست آوردن بینشون تقسیم می شه. اموال هر کس قبل از ازدواج مال خودشه. هدیه می خوان؟ بیا من به عروس خانوم دوست دارم یک سی دی آهنگ هدیه بدم. این هم از مهریه. کجای دنیا نوع هدیه رو دریافت کننده هدیه تعیین می کنه؟! طلاق ممکنه سر هر مساله ای پیش بیاد. طلاق نباید باعث نابودی زندگی یکی از طرفین بشه. پس تا زمانی که قانون مهریه وجود داره مردها نباید ازدواج کنن (اون هم با این آمار وحشتناک طلاق). اصلا مردها باید در اعتراض به قانون مهریه تظاهرات برگزار کنن. الان خیلی از آقایون به خاطر مهریه ازدواج نمی کنن. می بخشید این رو می گم ولی مقصر اصلی این جریان خود مردای ایران هستن که زیر بار همچین تعهد مسخره ای می رن.
ناشناس۶۰۶۸۰۶۱۴:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۲
خوب اگر مردها نپذیرین که نمیتونن ازدواج کنن یا حداقل به سختی میتونن همسر مناسبی پیدا کنند. توجه کنید خیلی وقتها مهریه رو پدر دختر تعیین میکنه نه خود دختر.
ناشناس۶۰۶۵۰۸۱۲:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲
تا وقتی افراد فارغ از جنسیت حقوق یکسان نداشته باشند جامعه به آرامش نمی رسه کلیه ی قوانین تبعیض آمیز باید تغییر کنه و عدالت برقرار بشه
ناشناس۶۰۶۵۲۶۱۲:۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲
حقوق برابر در قانون و حذف مهریه تنها چاره‌ی کاره. مهریه اگر برای نشون دادن مهر و محبته میتونه یه شاخه گل باشه.
ناشناس۶۰۶۵۴۵۱۲:۳۰:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲
مشکل از اونجا شروع می شه که مردان هم دلشون می خواد با دختران شاغل و تحصیل کرده ازدواج کنند که در تامین مخارج دچار مشکل نشن هم مطابق شرع کلیه ی حقوق تبعیض آمیز را داشته باشند و همه ی امر مطابق میلشون باشه هم زن کدبانو و خانه دار شبیه مادرشون داشته باشند و خودشون هم شبیه پدرشون در خانه فقط به دستور دارن و پذیرایی شدن بپردازن هم زن بیچاره مهریه و حق حقوق نداشته باشه که به محض احساس نا رضایتی بهش بگن خوش آمدی و زن بیچاره هم دستش را تکون بده و بره و مردها بتونن با یه زنهای جوان تر ازدواج های مجدد کنند !
ناشناس۶۰۶۵۸۳۱۲:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲
کلا در ایران زیادی به خانم ها بها داده اند! مهریه و طلا و هدیه و قربان صدقه زن رفتن چه معنایی دارد. از مردان امروزی ملولم و مرد واقعی ام آرزوست!
ناشناس۶۰۹۰۰۵۲۰:۰۸:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۴
خب شما حاضری جا شما با یک زن عوض بشه و اون حق و حقوق یه مرد رو داشته باش و شما به جاش حق مهریه و نفقه؟ خودتون هم می دونید قوانین به نفع مردان هست.
ناشناس۶۰۶۵۹۰۱۳:۰۰:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۲
نویسنده موضوع خوبی را بخوبی توضیح داد ولی متاسفانه با یک جمله نه تنها کل مطلب را زیر سوال برده بلکه راهکاری بسیار ناشیانه به منظور حفظ فرهنگ غلط پیش پای افراد قرار داده که باعث می شود از این مطلب بلعکس محتوایش تاثیر پذیریم. این چه موضوع جدیدی است که عنوان می کنید!!!؟ برای درست کردن ابرو چشم را کور می کنید ! یعنی چه : "اگر هم پولی می خواهد دریافت کند، آن را به صورت اوراق بانکی از جمله سفته تهیه و اسم آن را دیگر مهریه نگذارند" از فردا تو جلسات خواستگاری داماد باید سفته ببره.... این چه جمله نابخردانه ای است یعنی مشکل شما به زندان افتادن افراد بی گناه نیست, واسه شما مهمه که به اسم سفته باشه یا مهریه!!!؟ ضمانت اجرایی سفته که بیشتر از مهریه است...
ناشناس۶۰۶۸۰۷۱۴:۵۱:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲
مهریه، مشکلی که در هیچ جای دنیا به این شکل وجود نداره. واقعا دست مسئولان درد نکنه!
ناشناس۶۰۷۶۶۰۰۸:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۳
سرپرستی مرد بر زن و گرفتن همه حقوق زنان در کجای دنیا هست؟ حتی عربستان هم عقب افتادگیش را جبران کرد.
ناشناس۶۰۶۹۶۱۱۶:۱۴:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲
پیشنهاد من اینه که از مهریه مالیات بگیرن مثلا ده درصد و دقیقا سر عقد باید زن گواهی پرداخت مالیات رو ارائه بده تا مهریه عندالمطالبه ثبت بشه زن حتما مالیات رو هم از مهریه مرد خواهد پرداخت در این صورت مردی که ده درصد مالیات مهریه رو نداشته باشه یعنی بقیه ش رو قطعا نداره
جواد۶۰۷۱۴۳۱۸:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲
ما در مملکت اسلامی زندگی میکنیم که در کتاب بزرگمان است که مهریه را سبک بگیرید تا زندگی بر شما اسان شود
مرد۶۰۷۱۵۱۱۸:۴۶:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲
مهریه کمتر باشه دوام زندگی بیشتره
ناشناس۶۰۷۲۱۶۱۹:۳۹:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲
تا اونجایی که در سنت اسلامی آمده پیامبر (ص) مهریه دخترشان را نقد گرفتند و خرج تهیه اسباب و اثاث زندگی یا همان جهاز کردند مهریه نسیه به شرط تضمین قانون از اسلام و سنت نیست نه در قرآن و نه در روایات اهل بیت و نه در سنت پیغمبران الهی (شاید از اجماع و عقل باشد)
ناشناس۶۰۷۴۶۲۰۰:۰۱:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۳
اگر مهریه هدیه است , پس چرا اگر ندادیم باید زندان برویم!؟ از این پس از داماد بخواهند نقدا تمام مهریه در دفترخانه پرداخت شود و اگر هم نداشت که هیچ ....
ناشناس۶۰۷۷۱۵۰۹:۲۸:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۳
مهریه زیادی اش ظلم به مرد و کمش ظلم به زن است. باید حد وسطی در نظر گرفته شود تا هیچکدام آسیب نبینند.
ناشناس۶۰۸۳۵۸۲۰:۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۳
من که بیچاره شدم
ناشناس۶۰۸۳۸۸۲۱:۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۳
شمایی که برای زن ها حقوق برابر می خواهید انقدر شعور ندارید که تفاوت های واضح را ببینید.
ناشناس۶۰۸۵۵۶۰۹:۳۱:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۴
اونوقت شما شعور داری که اینطور صحبت می کنی ؟؟ تفاوت هست ولی قرار نیست به دلیل تفاوت در آفرینش و تفاوت در نقش ها یک گروه حقشون ضایع بشه
ناشناس۶۰۸۷۱۵۱۳:۳۶:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۴
خدا رو شکر معنای شعور رو هم فهمیدیم. وقتی از حقوق انسانی صحبت می کنیم تفاوت ها معنا ندارد. مثلا هر انسانی حق دارد برای زندگی خود تصمیم بگیرد. درست است که افراد فهم و درک متفاوتی دارند اما همه این حق را دارند.
ناشناس۶۰۸۴۵۴۲۳:۳۱:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۳
مهریه دختر پیامبر اسلام نقدا پرداخت شد و تبدیل به اثاث گردید به گواه تاریخ این سکه آنهم بصورت گرو کشی و تضمین از کجا آمده است همه درباره مهریه صحبت میکنند ولی واقعا از کدام قسمت دین مهریه به این شکل آمده است حتی در ادیان دیگر هم چنین چیزی نیست - از کجا میدانند خداوند اینطور خواسته است من نفی نمیکنم بلکه بصورت سئوالی میخواهم جواب مستدلل بدهند
ناشناس۶۰۹۰۰۷۲۰:۰۹:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۴
می خواهید ما زنان مهریه بدیم شما هم ملزم باشید برای خروج از کشور و طلاق و غیره از ما اجازه بگیرید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین