چه کسی از جنگ حماس و اسراییل سود می‌برد؟

گروه جهان الف،   3970726069

در طول روزهای گذشته بسیاری امیدوار بودند تا شاید اسراییل و حماس بتوانند به یک توافق صلح دست پیدا کنند تا شاید مردم این منطقه از محاصره‌ای که سال‌هاست در آن قرار دارند اندکی خارج شوند.

روزنامه اعتماد نوشت: اما به نظر می‌رسد تا تحقق این اتفاق هنوز راه طولانی پیش رو است. مردم غزه کماکان برای نجات و فرار از وضعیت موجود راهپیمایی بازگشت را ادامه می‌دهند. اما در این بین که مردم غزه تلاش دارند تا خود را از وضعیت موجود خلاص کنند، روز گذشته جنگنده‌های اسراییلی بار دیگر به نوار غزه حمله کردند که در این بین یک فلسطینی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند. اسراییل عنوان کرده است که جنگنده‌های آنها 20 هدف را در نوار غزه بمباران کردند، اما سوال اصلی از اسراییل این است که دیگر چه جایی از غزه باقی مانده که آنها در طول این سال‌ها بمباران نکرده باشند. با این حال حماس می‌گوید که این اقدامات هرگونه روند آتش‌بس را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش الجزیره به نقل از وزارت بهداشت غزه، یک جوان 25 ساله در حمله روز چهارشنبه که در شمال غزه رخ داد جان خود را از دست داد. در میان زخمی‌ها 6 کودک حضور دارند چراکه یک مدرسه در مرکز غزه مورد هدف این جنگنده‌ها قرار گرفت. با توجه به گزارش‌ها شرایط نشان می‌دهد که حملات به تمام مناطق در غزه صورت گرفته است چراکه از غرب و جنوب غزه نیز خبر حمله منتشر شده است و یکی از قوی‌ترین انفجار‌ها در منطقه خان یونس در جنوب غزه شنیده شده است. ارتش اسراییل مدعی است که این حملات در واکنش به حمله راکتی بوده که به شهری در جنوب سرزمین‌های اشغالی به نام بئرشبع صورت گرفته است. اما این حملات در حالی با حمله جنگنده‌های اسراییلی پاسخ داده شده که این حمله راکتی هیچ آسیبی به هیچ کس نرسانده است. ارتش اسراییل در توییتر خود نوشت: در ساعت 4 صبح به وقت محلی حمله راکتی به شهر بئرشبع صورت گرفت که بلافاصله پس از این اتفاق جنگنده‌های اسراییلی حمله خود را به نوار غزه آغاز کردند. ارتش اسراییل در توییتر خود عنوان کرد که از اسراییلی‌ها دفاع خواهیم کرد. آنها مدعی شدند که حماس مسوول این حمله است که به نحوی این آتش‌بس را نقض کرده است. با این حال حماس مسوولیت حمله را نپذیرفته است. حماس در یک بیانیه مشترک با گروه‌های مسلح متحد اعلام کرد که هرگونه اقدام غیرمسوولانه برای تضعیف تلاش برای تضعیف آتش‌بس طولانی‌مدت را رد کرد.

این یکی از اولین موشک‌هایی بود که پس از ماه‌ها از سمت غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و این در حالی است که تلاش‌هایی از سوی مصر برای ایجاد یک آتش‌بس میان اسراییل و حماس در جریان است و این اتفاق می‌تواند تمام این تلاش‌ها را از بین ببرد. همچنین الجزیره گزارش داده است که راکت دیگری از سمت غزه به سمت دریا شلیک شده که در نزدیکی تل‌آویو سقوط کرده و هیچ زخمی گزارش نشده است. در حال حاضر دو ماه است که یک آتش‌بس نظامی میان اسراییل و غزه جریان دارد. اما این حملات تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که وزیر جنگ اسراییل اعلام کرد که زمان آن رسیده است که ضربه سنگینی به حماس بزنیم. این در حالی است که روز جمعه نیز طی تظاهرات بازگشت ارتش اسراییل هفت فلسطینی را به شهادت رساند که از جمله آن دو پسر نوجوان بودند.هنوز مشخص نیست چه کسی این موشک‌ها را شلیک کرده است اما ارتش اسراییل می‌گوید حماس هر اتفاقی که در قلمرو حاکمیتی آنها رخ می‌دهد را باید پاسخ دهد.

گفتنی است پس از چندین ماه تظاهرات در نوار غزه تحت عنوان تظاهرات بازگشت، در ابتکاری از سوی مصر طرفین در حال دستیابی به یک توافق برای برداشتن محاصره غزه هستند و تا دیروز عملیات نظامی صورت نگرفته بود. با این حال معترضان در نوار غزه که خسته از شرایط خود هستند خواهان بازگشت به سرزمین‌های مادری خود هستند که اکنون تحت اشغال اسراییل قرار گرفته است. این در حالی است که حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌های خود را سازمان ملل متحد نیز به رسمیت شناخته است. طبق برآوردها 70 درصد فلسطینی‌های ساکن غزه پناهندگانی هستند که خانواده‌های‌شان مجبور به فرار از خانه‌های خود در سال 1948 شدند که اسراییل تلاش کرد رژیم غیرقانونی خود را تشکیل دهد. این مردم همچنین خواهان پایان محاصره 11 ساله غزه هستند.

گفتنی است تظاهرات بازگشت از 30 مارس سال جاری برگزار شد. تظاهراتی که روز به روز گسترده‌تر شد و طبق آمار تاکنون در این تظاهرات حداقل 205 شهروند فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و در این میان حتی به پرستاران و خبرنگاران نیز رح نشده است و طبق آمار نیز تاکنون 18 هزار نفر زخمی شدند. طبق گزارش‌های منابع دولتی در غزه تاکنون 68 فلسطینی به علت به علت آسیب‌های جدی مجبور به قطع عضو شدند. اسراییل از هفته گذشته در پاسخ به آتش زدن تایرها از سوی تظاهرکنندگان فلسطینی و پرتاب کردن آن به سمت سربازان اسراییلی، حالا آخرین خبرها حاکی از آن است که اسراییل سوخت‌های اهدایی از سمت قطر برای نیروگاه‌های نوار غزه را قطع کرده است. آویگیدور لیبرمن وزیر جنگ اسراییل نیز از روز چهارشنبه توقف هرگونه عبور و مروری از مرز میان سرزمین‌های اشغالی و غزه را صادر کرد. با این حال، اکنون هرگونه اخلال در عمر آتش‌بس میان اسراییل و غزه، بیش از هرکس جنبش فتح و شخص محمود عباس را خوشحال خواهد کرد. فتح به هیچ عنوان علاقه‌مند نبود حماس به شکل مستقل با اسراییل وارد مذاکره و فرآیند آتش‌بس شود. از همین رو در این مدت تمام تلاش خود را انجام داده تا به نحوی این آتش‌بس به سرانجام نرسد و در این مدت نیز تلاش کرده تا اسراییل و حماس بار دیگر وارد یک نبرد جدی شوند. به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها گروهی که از این جریان سود می‌برد جنبش فتح و شخص محمود عباس است در حالی که مشخص نیست چه کسی یا چه گروهی این راکت را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین