حذف کارت سوخت یکی از زمینه‌های ایجاد قاچاق است/ حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز، حجم قاچاق سوختِ کشور

گروه اقتصادی الف،   3970724020 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رشد مصرف بنزین در استان سیستان و بلوچستان در ۶ ماهه نزدیک به ۳۰ درصد شده است که ۲۳ درصد اضافی به بحث قاچاق تمایل پیدا کرده است اما یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: حذف کارت سوخت یکی از زمینه های ایجاد قاچاق است و مسئولان باید پاسخگوی حذف کارت سوخت باشند و از ملت عذرخواهی کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سناریوهای دولت و مجلس برای کاهش قاچاق سوخت موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه ۲۳ مهرماه بود که با حضور علی ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و عبدالله هندیانی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت برگزار شد.

ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ابتدای برنامه در رابطه با حجم قاچاق سوخت و ارزش آن گفت: ما عدد دقیقی نداریم، اما حجم قاچاق سوخت حدود ده میلیون لیتر در روز است. در حال حاضر به جهت افزایش قیمت ارز به نظر می‌رسد قاچاق سوخت به ویژه بنزین و گازوئیل رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: اگر ما ارز را مبنای 15 هزار یا 20 هزار حساب کنیم، حجم قاچاق سوخت به چیزی بالغ بر 200 میلیارد در روز می‌رسد که بیت المال و سرمایه بین نسلی بوده و متعلق به 80 میلیون ایرانی است.

عبدالله هندیانی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه برنامه با اشاره به ارائه آمار و ارقام قاچاق سوخت بیان کرد: ماده 16 قانون تکلیف کرده حوزه برآورد قاچاق را مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین کند. تا سال 92 ارقام اعلام شده در مبارزه با قاچاق چیزی حدود 25 میلیارد دلار بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که در این سال ها در حوزه‌های سامانه های مرتبط با حوزه سوخت انجام گرفته، بحث تجارت آسان مطرح شده و هم اینکه تلاش های مختلف از طرف نیروی انتظامی، مرزبانی و نیروهای اطلاعاتی ما در حوزه های مختلف، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه انجام شده، این همکاری توفیق بسیار خوبی بوده و روند نشان می‌دهد که ما در حوزه کنترل قاچاق توانسته ایم کاهش قابل توجهی به وجود آوریم.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: اتفاقی که در پایان سال ۹۶ رخ داد و تغییرات ناشی از ارز، اختلاف بین قیمت جهانی و قیمت یارانه ما را به شدت دچار یک اختلاف شدید کرد. اختلافی که این تصور را به وجود آورد که به هر وسیله و هر شکلی، اگر این سوخت انتقال یابد قابلیت بهره برداری دارد برای کسی که فناوری را دنبال می‌کرد.

عبدالله هندیانی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با اشاره به اینکه در جایگاه‌ها نباید کارت آزاد برای سوخت داشته باشیم خاطرنشان کرد: هر کسی باید با کارت خود، سوخت‌گیری را انجام دهد، لذا اولین پیشنهاد ما احیای کارت سوخت است.

وی با بیان اینکه باید بر روی کارت‌های مرزی بحث کدینگ نیز اعمال شود تا کارت‌های مهاجر مورد استفاده قرار نگیرد، ادامه داد: در ۶ ماه گذشته بالای ۲۰۰ فقره پرونده مهم تشکیل شده، به میزان افزایش قاچاق، کشفیات هم رشد پیدا کرده است.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بحث قاچاق سوخت دخیل است، لذا این ساماندهی باید حتما به صورت سازمان یافته باشد افزود: مرزبانی، نیروی انتظامی و نیرو‌های اطلاعاتی زحمت خود را می‌کشند و پرونده‌ها را شکل می‌دهند و رسیدگی به فرآیند پرونده یا در حد تخلفات تعزیراتی بوده و یا در حد جرایم است لذا آن بخشی که به شکل باندی و سازمان یافته است به خدمت قوه قضاییه ارسال می‌شود و در نهایت قوه قضائیه نظر خود را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به تعداد پرونده‌های مهمی که تشکیل می‌شود، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیریِ باند‌های مهم و سازمان‌های مهم را تا زمان رسیدگی حکم دنبال می‌کند، ادامه داد: در کردستان، در ۶ ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه سال قبل بالای صد در صد کشفیات داشته ایم.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا به امروز ۶ هزار و ۷۲۶ پرونده قاچاق سوخت مایع و گاز در شعب سازمان تعزیرات حکومتی سراسر کشور تشکیل شده، گفت: شش هزار و ۴۷۸ فقره پرونده در این مدت مختومه شده‌اند و برای متهمان ۲۴۵ پرونده قرار صادر شده، قاچاقچیان سوخت در پنج هزار و 479 پرونده علاوه بر ضبط سوخت مکشوفه، به پرداخت ۶۷ میلیارد و ۴۴۸ میلیون تومان جزای نقدی به صندوق دولت محکوم شده اند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین پرونده‌های قاچاق سوخت در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بوده است.

ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بنزین و گازوئیل در اختیار دولت است و بخش خصوصی و ماهو خصوصی آن را تولید نمی کند، گفت: اجرا و وجود کارت سوخت در تقابل با ابزارهای تحریمی است .

وی با اشاره به اینکه قاطبه قاچاقچیان مرزنشین نیستند اظهار کرد: کسانی که اقدام به امر قاچاق می‌کنند در قالب مافیا و یک سازمان حساب شده و نظام‌مند عمل می‌کنند لذا، حذف کارت سوخت یکی از زمینه های ایجاد قاچاق است.

موسوی خواه مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت در حجم گسترده انجام می شود افزود: قاچاق به هیچ وجه از نازل و پمپ بنزین نیست، بین ۳ تا ۵ میلیون نفر ممکن است کارت های سوخت و رمز خود را فراموش کرده باشند، لذا ظرف 3 ماه می‌توانیم این کارت ها را صادر کنیم.

ادیانی راد با اشاره به اینکه مسئولان باید پاسخگوی حذف کارت سوخت باشند و از ملت عذرخواهی کنند، گفت: دفع ضرر احتمالی عقلا واجب است، از ابتدای انقلاب تا به امروز در شرایط تحریم بوده ایم و اجرای کارت سوخت در تقابل با ابزار‌های تحریمی است.

وی با اشاره به تصمیمات و نوع برنامه ریزی های تصمیم سازان در قانون و سیاست‌های دولت اظهار کرد: باید در این مقطع به تجربه زیبای کارت سوخت توجه کنیم و به دنبال احیای آن باشیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته ۷ و نیم درصد رشد مصرف بنزین داشتیم در صورتی که سال گذشته رشد میانگین کشور ۸ درصد بود افزود: رشد مصرف بنزین در این ۶ ماهه نزدیک به ۳۰ درصد شده است، لذا باید اذعان داشت که ۲۳ درصد اضافی به بحث قاچاق تمایل پیدا کرده و سال گذشته سال قاچاق خیزی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام قاچاقی که دوستان اعلام می‌کنند برآوردی و تقریبی است اظهار کرد: در بحث بنزین مصرف کننده عمده نداریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۵۶۱۳۰۸:۰۳:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۴
برای مردم هیچ پولی ناشی از هر اقدامی فایده نداره
ناشناس۵۹۵۶۲۶۰۸:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۲۴
یکی دیگه نظارت نداره و یکی دیگه قاچاق میکنه و یکی دیگه مرز ول کرده و یکی دیگه ..... ما باید تاوانش پس بدیم
ایرانی۵۹۵۷۷۰۰۹:۵۴:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۴
اگر هر تانکر تریلی 25000 لیتر معادل 25 متر مکعب ظرفیت داشته باشد ، 10 میلیون لیتر معادل 400 تریلی در روز می شود !!! چگونه چنین قاچاقی امکان دارد ؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین