شهید آمریکایی نهضت مشروطه / «تحلیل از فراز ابرها» و «اقدام در کف خیابان»

مجتبی لشکربلوکی گروه اجتماعی الف،   3970722180 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
شهید آمریکایی نهضت مشروطه / «تحلیل از فراز ابرها» و «اقدام در کف خیابان»

هُوارد معلم آمریکاییِ مدرسه ای در تبریز بود. فارغ التحصیل یکی از بهترین دانشگاه های آمریکا، پرینستون، سال 1907 در تبریز، تاریخ و حقوق بین الملل و مذهب را تدریس می کرد.


ورود او به ایران همزمان شد با دوره‌ استبداد صغیر و زمانی که محمدعلی‌شاه مجلس را به توپ بست. مردم تبریز برای اعاده مشروطیت به پا خاسته و نیروهای طرفدار شاه، اقدام به محاصره تبریز کردند. تلاش می کند تا از سفارت آمریکا و سفرای روس و انگلیس برای تغذیه و داروی مردم کمک بگیرد اما تلاشش بی نتیجه ماند. پس از ناامیدی از دولتهای خارجی، نهایتا از ستارخان اسلحه می گیرد و یکصد و پنجاه جوان مبارز را رهبری می کند تا محاصره تبریز را بشکنند و غذا برای مردم فراهم کنند.

پیکره طلایی‌رنگ  هُوارد باسکرویل امروز خانه مشروطه تبریز را زینت داده است

 

هوارد باسکرویل، که دوره سربازی را در آمریکا دیده بود، به قول خودش به‌جای «نقل تاریخِ مُردگان»، تصمیم گرفت مشق نظامی به جوانان بیاموزد. او از چند جهت تحت فشار بود: کنسول آمریکا در تبریز، خانواده های بچه ها و همچنین نامزدش.


همسر کنسول آمریکا در تبریز از او خواست که از صف مشروطه‌خواهان جدا شود. او پاسخی داد که در تاریخ ماندگار شد: ضمن پس‌دادن پاسپورتش گفت: «تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است، و این فرق بزرگی نیست.» همواره تکرار می‌کرد که «نمی‌تواند آرام بنشیند و از پنجره کلاس مردم گرسنه شهر را تماشا کند که برای حقوق خود می‌جنگند.»


تنها پنج ماه به پایان ماموریتش در ایران باقیمانده بود و میرفت تا با نامزد آمریکائیش جشن ازدواجی در آمریکا برگزار کند. نامزدش «آنا» که دختر مدیر آمریکایی مدرسه بود به اصرار به او می گوید که دست از مبارزه بردارد و همینطور پدر نامزدش به او می گوید به عنوان مدیر تو به تو دستور میدهم که به شغل خودت بپردازی: «تو یک معلمی و نه یک سرباز». هاوارد شهید پاسخ میدهد: «من شاگرد عدالت و سرباز دموکراسی و شرافتم». قرار بود فقط پنج ماه دیگر از ایران برود و به آمریکا برگردد. اما یازده ماه دیگر می ماند، می جنگد و بر اثر گلوله‌ای که به سینه‌اش اصابت می کند کشته می شود.

آرامگاه هوارد در تبریز 

 


تحلیل و تجویز راهبردی:


زندگی کوتاه هوارد، دو پیام بلند دارد: «تحلیل از فراز ابرها» و «اقدام در کف خیابان».

«تحلیل از فراز ابرها»: نگاه به انسان و انسانیت فراتر از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی. یکی از جملاتی که همیشه مرا آزار می دهد اینست که با تحقیر می گوییم عرب های سوسمارخور و چینی های سوسک خور. و جالب این جاست که هیچ معلم یا روشن اندیشی هم پیدا نمی شود که گوش ما را بکشد و خطای ما را به نقد بکشد و خلاف افکار عمومی بایستد. فعلا عدم مخالفت با افکار عمومی و محبوبیت اجتماعی را به اصلاح گری اجتماعی ترجیح می دهند.

من همیشه وقتی با واژه «عرب های سوسمارخور و چینی های سوسک خور» روبرو شده ام در ذهنم با خود مرور کرده ام که مگر کله و پاچه و زبان و چشمی!!! که ما می خوریم خیلی غذای متفاوتی است از آنچه آنان می خورند؟ و البته گاهی آن را به زبان نیز آورده ام. شرافت آدم به جغرافیایی که در آن زاده شده یا زندگی می کند نیست. به خاطر بیاوریم سخن شهید جوان آمریکایی را که تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است، و این فرق بزرگی نیست!!!


اقدام در کف خیابان: یک بار دیگر حقایق زندگی او را مرور کنید: نه ایرانی بود. نه خانواده ایرانی داشت. نه قرار بود در ایران بماند و نه قرار بود با ایران تجارت بلندمدت داشته باشد. او قرار بود چند روز دیگر برای همیشه برگردد به کشورش و با نامزدش آنا زندگی جدیدش را شروع کند. به او چه که عده ای که نه هم وطن او هستند نه هم کیش او و نه هم کار او دچار گرسنگی و بیماری هستند.

می توانست از پشت پنجره شاهد ماجرا باشد و سپس البته به عنوان یک متخصص تاریخ، همان ماجرا را برای آمریکاییان نقل کند. اما گفت: «نمی‌تواند آرام بنشیند و از پنجره کلاس مردم گرسنه شهر را تماشا کند» او تصمیم گرفت که کنشگر باشد و سرباز دموکراسی و شرافت.

همه ما باید از خود بپرسیم در مقابل کارتن خوابانی که تا کمر در سطل آشغال خم شده اند می خواهیم از «پشت پنجره» تاسف بخوریم و صرفا شبیه دبیر کل سازمان ملل متحد، ابزار تاسف و نگرانی کنیم یا اینکه می خواهیم بیاییم به خیابان و کنشگر باشیم. دست رفتگری را بگیریم و برایش چای بریزیم؟ حمایت کنیم از یک یتیم نابغه برای آنکه درس بخواند و پناهی باشیم برای زن سرپرست خانواری که در این فضای پر از گرگ بی پناه است.

متاسفانه این روزها، تنگ نظری های عقیدتی و جغرافیایی و بی عملی های روشنفکرانه پشت پنجره ای جامعه ما را آزار می دهد. کافیست از خودمان شروع کنیم از همین امروز گهگاهی از فراز ابرها به دیگران نگاه کنیم و از همین امروز از پشت پنجره ها به کف خیابان برویم. ما آدم های «آسمانیِ کفِ خیابانی» می خواهیم.



دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۳۹۵۱۲۲:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
خیلی خیلی جالب بود‌. اصلا باورم نمیشه!! یعنی ۱۱۰ سال پیش تو تبریز یک معلم امریکایی بود اونم با اون تحصیلات بالاش که جان خودش را هم فدای درستکاری و فداکاریش کرد.
سید۵۹۳۹۷۱۲۲:۱۵:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
یک شهید فرانسوی هم در دفاع مقدس داشتیم به نام ژروم ایمانوئل کورسل او در سال 1367 و در جریان عملیات مرصاد در عملیات هلی‌برن نیروها که توسط هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی انجام می‌شد، با اصابت گلوله‌ای(توسط منافقین و مزدوران صدام ) به سرش به درجه رفیع شهادت نائل شد.البته او مسلمان شد و نام کمال را برای خودش انتخاب کرد . روحش شاد
ناشناس۵۹۴۰۳۸۲۳:۱۸:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
نه خوشم اومد دارین روشن فکر میشین. شهید هُوارد باسکرویل روحش شاد این مرد آزادیخواه، دقیقا وهب نصرانی اون زمان بوده.
ناشناس۵۹۴۱۰۸۰۰:۵۸:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۲۳
فوق العاده بود...
مثبت نگر۵۹۴۲۴۲۰۸:۰۷:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
با تمام وجود به انسانهای شریف که جانشان را فدای انسانیت می کنند غبطه می خورم روحش شاد
ناشناس۵۹۴۲۶۹۰۸:۲۴:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۳
انسان و انسانیت و مردی ومردانگی منحصر به یک مکان و دین و مذهب خاص نیست و این آمریکایی نشان داده چقدر به انسانیت - آزادی و کمک به همنوع خود با شرافت بوده و به درجه رفیع شهادت میرسد . روحش شاد - یادش جاودان - طریقش پر رهرو - انشاالله همجوار انبیاو ائمه و اولیا الله باشد . جالب است بدانید خانواده معلم آمریکایی هم در زمان قبل از انقلاب در شهر ما کرمانشاه زندگی میکرده اند که کمک های انسانی فراوانی هم به مردم این محل نمودند که یاد و نام شان ماندگار بوده است .
مینا۵۹۴۳۹۲۰۹:۴۶:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۳
روحش شاد, انسان آزاده و با شرافت و با ایمان حقیقی. خیلی خوبه گاهی از انسان های بزرگی که در طول تاریخ می زیسته اند و گاهی حتی نامشان به گوش خیلی ها آشنا نیست مطلبی بذارید.
رضا۵۹۴۴۱۲۰۹:۵۶:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۲۳
من در آمریکا اقامت دارم، در منطقه ای که مهاجرین کم هستند، کمک‌هایی که خانواده های آمریکایی علیرغم تبلیغات دروغ علیه ایرانی ها به من و خانواده ام کرده اند برایم غیر قابل تصور بود،در میان عامه آمریکایی ها افراد فهمیده و مهربان و فداکار زیادند، با خواندن این مطلب خوشحال شدم که روزنه های دید واقعی و منصفانه گشوده شده
عباس۵۹۴۵۰۵۱۱:۱۳:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۳
با سلام مطلب زیبایی بود من چند سال قبل در روز یکشنبه مقابل کلیسای نتردام پاریس شاهد مراسم مذهبی مسیونرهایی بودم که با نواختن آهنگی مردم را به رقص دایره وار دعوت می کردند در حلقه مردمی که با رنگها و نژادها و زبانهای مختلفی که دست در دست هم بودند بدون اینکه همدیگر را بشناسند صمیمیتی مشاهده میشد که مرا یاد حکومت مولایمان قائم آل محمد مهدی موعود عج می انداخت که همانند جدشان رسول الله ص همه را گرد خود آورده با اخلاق الهی آنها را به عبودیت خالق یکتا میخواند. نمونه این شهید مشروطه ثابت میکند فطرت خداجویی و آزادیخواهی انسان اگر درست پرورش یابد انسانهایی تربیت میشوند که خداوند در خلقتشان به خود احسنت گفت و فرشتگان رابه سجده بر ایشان امر فرمود.
ناشناس۵۹۴۵۶۲۱۱:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
قابل توجه مدعیان روشن فکری که معتقدند سر نوشت مردم فلسطین سوریه و لبنان ...... به ماچه ربطی داره نه غزه نه لبنان........
ناشناس۵۹۴۷۰۱۱۳:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
این کلام مولایمان حسین می باشد اگر دین ندارید ازاد مرد باشید ،حریت وازادگی مرز دین وجغرافیا ندارد ،هر جا مظلومی را دید حمایت میکند روحش شاد
کیوان۵۹۴۸۵۶۱۴:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
اگر این موضوع صحت دارد باید یک خیابان مهم و یا میدان در شهر تبریز و در صورت امکان در سایر شهر ها به نام این شخص نامگذاری شود. همچنین داستان آن در کتب درسی آورده شود. این موضوع هم از نظر تاریخی و هم از نظر بین المللی بسیار حایز اهمیت خواهد بود.
ناشناس۵۹۵۱۹۱۱۸:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
عالی بود
ناشناس۵۹۵۲۴۶۱۹:۲۵:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۲۳
از این قصه باید فیلم سینمایی ساخته شود و با دوبله انگلیسی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین