آزمون سردفتری و سراب اشتغال جوانان تحصیل کرده!

حسین قربانزاده،   3970721031 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آزمون سردفتری و سراب اشتغال جوانان تحصیل کرده!

پنج روز است که خیل کثیری از میان ۷۵ هزار داوطلب آزمون سردفتری به نحوه اعلام نتایج این آزمون بصورت فراگیر در فضای مجازی اعتراض می کنند اما جالب است که مسوولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که متولیان اصلی برگزاری این آزمون بودند، هیچ واکنشی نداشته و حتی به رسانه‌های مهم کشور هم در این باره پاسخ ندادند! درباره ظرفیت پذیرش این آزمون و نحوه برگزاری و اعلام نتایج این آزمون نکاتی وجود دارد که بترتیب در ادامه ذکر می شود:

۱- در خصوص برگزاری و نحوه اعلام نتایج آزمون سردفتری:

بعد از یازده سال، آزمون سردفتری اسناد رسمی در ۲۹ تیرماه امسال برای جذب هزار سردفتر در ۱۲ استان برگزار شد. مطابق گفته هاشمی مقدم، معاون امور اسناد سازمان ثبت در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، پذیرش داوطلبین در این مرحله به صورت دو برابر ظرفیت خواهد بود و انتخاب نهایی بر اساس انجام مصاحبه، گزینش، بررسی سلامت، تحقیقات و … انجام خواهد شد. یعنی در مرحله اعلام نتایج قاعدتا باید دو هزار نفر داوطلب اعلام می شد تا مطابق معیارهای اعلام شده، هزار نفر نهایی پذیرش شوند. اما در روز 15 مهرماه و در کمال ناباوری، صرفا اسامی هزار نفر پذیرفته شده، در یک لیست پر ابهام منتشر شد.

به اذعان شرکت کنندگان، سطح این آزمون بسیار ساده بوده و متاسفانه دفترچه های سوالات پلمپ نشده و پاسخنامه آزمون هم منتشر نشده است. از سوی دیگر عدم انتشار کارنامه داوطلبان و همچنین تغییر در فهرست شهرهایی که قبل از آزمون اعلام شده و در یک اقدام عجیب، اعلام اسامی چهار خواهر به عنوان پذیرفته شدگان در شهری که قبل از آزمون در فهرست وجود نداشت، همه و همه شبهات و شایعات بسیاری را درباره این آزمون ایجاد کرده است.

هرچند که تا لحظه تکمیل این نوشتار، کشف نسبت های فامیلی بین شرکت کنندگان و برخی افراد خاص و بعضا مسوولان مرتبط، همچنان ادامه دارد و به نتایج شگفت انگیزی هم رسیده است. این در حالی است که شیوه اعلام نتایج هم بسیار پر اشکال و با اخلال همراه بود، این در حالی است که رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اول مهرماه امسال در دیدار با رئیس شورای عالی سردفترداران فرانسه گفته بود: در حال حاضر ایران از نظام سردفتری فرانسه جلوتر است!

۲- در خصوص ظرفیت پذیرش اعلام شده در آزمون سردفتری:
در حال حاضر، ۷۳۵۰ دفترخانه در کل کشور داریم و امسال 75 هزار نفر متقاضی احراز شغل سردفتری بوده اند که به نظر می رسد تعیین هزارنفر ظرفیت، آن هم بعد از 11 سال، تعداد کمی باشد، چنانکه مثلا برای تهران صرفا دو نفر ظرفیت تعیین شده است. ممکن است مسوولان سازمان ثبت در پاسخ به نسبت تعیین شده در ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 استناد کنند که در پاسخ باید گفت:

اولا مطابق ماده 5 این قانون، قاعده تاسیس دفترخانه، یک دفترخانه برای حداقل هر 15 هزار نفر در شهرها و بخش ها است، ذکر عبارت "حداقل" یعنی مانع قانونی برای جذب بیشتر وجود ندارد.

ثانیا در این قانون برای شهرها و بخش ها زیر 15 هزار نفر هم یک دفترخانه درنظر گرفته شده است، تعداد این موارد هم کم نیست و بنابراین نمی شود صرفا با ضرب و تقسیم جمعیت کشور با عدد 15 هزار نفر، تعداد دفاتر مورد نیاز را بدست آورد.

ثالثا این محدودیت ظرفیت در سال 1354 یعنی 43 سال پیش با درنظر گرفتن حجم مبادلات و معاملات و ... در آن زمان تعیین شده است و بدیهی ست که امروز با گسترش مناسبات اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی و تحولات کسب و کارها این حجم بسیار افزایش پیدا کرده است.

رابعا متاسفانه با نقص قانونی مندرج در ماده 69 این قانون، امکان سوء استفاده از طریق خرید و فروش مجوز دفترخانه فراهم شده است و بازار سیاهی بوجود آمده و تعداد قابل تاملی از سردفترانی که بازنشسته می شوند این امتیاز را به حراج می گذارند و به جای اینکه از مسیر منطقی این فرصت شغلی در اختیار جوانان قرار بگیرد، کسی که سرمایه میلیاردی دارد، می تواند صاحب این امتیاز و فرصت شغلی شود. (متاسفانه اگرچه در طرح اصلاحی نمایندگان که آذرماه 1391 اعلام وصول شد، پیشنهاد حذف این ماده داده شد اما متاسفانه طرح تصویب نشد.)

از سوی دیگر از مسیر آزمون هم که این جوانان بدلایلی که در بالا اشاره شد، نتوانستند به این حرفه دست پیدا کنند، همچنانکه اعلام عدم برگزاری آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه در سال جاری نیز، بذر یاس و ناامیدی را در میان دانش آموختگان رشته حقوق کاشت و از سوی دیگر انحصار در پذیرش کانون های وکلاء از طریق اعلام ظرفیت محدود بر خلاف قانون نیز مزید بر علت است و در این وانفسا واقعا باید پرسید علی رغم نیازهای بی شمار حقوقی مردم و تقاضاهای بالقوه آنان، جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم، با این تنگ نظری ها، چگونه باید به داشتن یک شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود امیدوار باشند؟!

این در حالی است که رهبری پیوسته از کثرت جوانان تحصیل کرده به عنوان فرصت یاد می کنند و آن را راه حل می دانند و نه مشکل!

دور نیست روزی که این سیل خروشان جوانان دانش آموخته رشته حقوق، بساط زدوبند، انحصار و ظلم را ریشه کن کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۰۹۳۱۰۶:۵۳:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۲۱
به بنده بدون کارنامه و رتبه فقط اعلام شده شما برای مصاحبه پذیرفته نشده اید همین و جالب اینکه اعلام کرده اند اعتراضتان را بوسیله صندوق پستی ارسال فرمایید وقتی نمره و رتبه مان را نمیدانیم به چه چیزی اعترلض کنیم
ناشناس۵۹۱۰۷۱۰۹:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲۱
به جای این که به فکر آزمون مشاوران باشند. آزمون سررفتری برگزار کنند. بعد از 10 یا 11 سال آزمون برگزار کردند. تازه فقط 1000 نفر نیرو گرفتند. کانون وکلا هر سال بیش از سه هزار نفر نیرو می گیرد. چطور است که توی این همه سال فقط هزار نفر نیرو لازم می شود؟
يا حسين مظلوم۵۹۱۰۹۹۰۹:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۲۱
سلام شهر تهران بیش از ۲۰۰ سردفتر مستعفی و سلب صلاحیت شده دارد پس چرا فقط ۲ نفر!! دکتر تویسرکانی در شبکه خبر فرمود متوسط درآمد دفاتر شهر تهران ۳۰ میلیون تومان، آیا فقط ۲ سردفتر کافیه؟؟!!؟
ناشناس۵۹۱۱۱۴۰۹:۵۴:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
سه تا تشکل صنفی تو مملکت داریم که انحصارطلبی را سخت اجرا می کنند. نظام پزشکی، کانون وکلا و کانون سردفتران.
بدون کارنامه۵۹۱۳۱۵۱۱:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۱
البته کانون سردفتران بهتره موروثی بدونیم یک قدم جلوتر هستند این پدیده .
ناشناس۵۹۱۵۱۸۱۳:۳۲:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۲۱
کانون وکلا که هر کی میاد میزنه تو سرش
Lawyer۵۹۱۱۴۷۱۰:۱۳:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۲۱
من قبول نشدم اما خیلی خنده داره که یک حقوقدان بخاطر تشابه فامیلی انگ تقلب بزنه تو کدوم قانون نوشتن تشابه فامیلی دلیل و اماره جرم تقلب است بهتره بعضی دکتر نماها کتاب های کارشناسیشون رو مجدد بخونن
ناشناس۵۹۱۵۷۲۱۴:۰۳:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۲۱
۴ نفر با یک فامیلی یکسان با املای یکسان و نام پدر هم یک نفر خواهر و برادر که پدرشون عضو کانون سردفتران یک استان هست قبول شد
عظیمی۵۹۱۱۹۸۱۰:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۲۱
دروووود بر دکتر قربانزاده بزرگوار که همواره با قلم رسای خود بدنبال حقوق جوانان تحصیل کرده ست
شهروند۵۹۱۲۷۹۱۱:۳۲:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۲۱
امان از انحصارطلبی!
ناشناس۵۹۱۴۵۵۱۳:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
مضحک تر از این آزمون و وضعیت اعلام قبولی ها و شیوه جذب سردفتران بعد از 11 سال ندیدیم
ناشناس۵۹۱۴۹۳۱۳:۲۰:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۲۱
ممنون که اطلاع رسانی کردید. شفاف سازی کنن
شیراز۵۹۱۴۹۹۱۳:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
یه نکته مهم اینه که اینا اشاره میکنن که مطابق قانون هر 15 هزار نفر یه سردفتر میخواد در صورتی که این قاون مال وقتیه که صدتا ماشین توخیابونا نبود اما الان میزان معاملات ملک و خودرو و تعهد و وکالت و... هزاران برابر شده و حالا ظرفیت ها به همون میزان باید رشد کنه
محمد۵۹۱۸۵۵۱۷:۰۳:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۲۱
داداش عزیز اگر قانون تغییر کند وبه ازای هر 5هزار آزمون برگزار شود باید فاتحه سر دفتری خواند چون الان خیلی از دفاتر بیکار هستن با این وضعیت اقتصادی مملکت
محمد۵۹۱۸۵۰۱۷:۰۱:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۲۱
با سلام خسته نباشید خدمت دوستان عزیز بنده دفتر یار اسناد رسمی هستم در آزمون سر دفتری هم شرکت کردم وخیلی خوب آزمون دادم اما متاسفانه رد شدم اما در باره شغل سر دفتری عرض کنم که واقعا سر دفتری سرابی فریبنده است فقط باید وارد گود بشی تا بفهمی یعنی چه همش استرس فشار و هزاران مشکل دیگر اما در باره این که چرا همه ساله آزمون برگزار نمیشود واقعا اگر بخواهند سالیانه تعدادی سردفتر جذب کنند امنیت شغلی برای سردفتران وجود ندارد همین دفتر خود ما من سردفتر الان به اندازه یک کارمند عادی حقوق میگیریم
یاس۵۹۱۹۰۹۱۷:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۱
با سلام...شما دفتر یارید و به اندازه یک کارمند عادی حقوق میگیرید ناراضی اید، لابد توقع داشتید اندازه 10 تا کارمند حقوق بگیرید ..رو ور برم والله
خان۵۹۲۳۱۶۲۳:۴۲:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
همیشه بعد از هر آزمونی حق اعتراض وجود داره اما اینکه تا این اندازه موج منفی و بدبینی و ابهام و اشکال و ایراد و اشتباه و... وجود داشته باشه فکر کنم در تاریخ آزمون های استخدامی در ایران بی سابقه باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین