وقتی وقاحت رئیس‌جمهور آمریکا از حد می‌گذرد

گروه جهان الف،   3970720001 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ در واکنش به ناپدید شدن روزنامه‌نگاری مقیم آمریکا که بن‌سلمان اکنون متهم به قتل اوست، به صراحت می‌گوید که حاضر نیست از قراردادهای تسلیحاتی با ریاض صرفنظر کند.

فارس نوشت: روز دهم مهر ماه، «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی منتقد رژیم سعودی برای انجام مراحل اداری ثبت ازدواج خود وارد کنسول‌گری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه شد و دیگر دیده نشد.

در خصوص اینکه دقیقا چه بر سر خاشقچی آمده مطالب زیادی منتشر شده و گزارش‌های متعددی روی خط رسانه‌های دنیا رفته است. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده که خاشقچی کشته شده و جسدش تکه‌تکه شده و مقامات ترکیه نیز در حال تحقیق در خصوص 15 مظنون به ربودن و احتمالا قتل خاشقچی هستند که احتمالا با دو هواپیمای سعودی از ترکیه خارج شده‌اند.

بحث در مورد جمال خاشقچی همچنان گرم است اما واکنش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به آنچه رخ داده در نوع خود عجیب و قابل تامل است. وی که گفته قصد دارد نامزد خاشقچی را به کاخ سفید دعوت کند، پنج‌شنبه‌شب در اظهاراتی گفت: «از آنچه رخ داده اصلا خوشحال نیستیم، حتی ذره‌ای. اما اینکه از ورود ۱۱۰ میلیارد دلار به کشور جلوگیری کنیم، آن هم با علم به اینکه آن‌ها ۴ یا ۵ جایگزین خیلی خوب [برای تسلیحات آمریکایی] دارند، اصلا برای من قابل قبول نیست.»

 

این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سرمقاله‌ای تصریح کرده بود که آنچه باعث شده محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی باور کند که هر کاری خواست می‌تواند انجام دهد، رفتار دولت فعلی آمریکا در قبال عربستان سعودی و ولی‌عهد این کشور است.

ترامپ به صراحت می‌گوید که حاضر نیست از قراردادهای تسلیحاتی با ریاض صرفنظر کند و نمی‌خواهد از 110 میلیارد دلار پولی که قرار است این قراردادها به صنایع نظامی ایالات متحده تزریق کنند، بگذرد. چرا؟ چون اگر آمریکا نفروشد، رقبایش خواهند فروخت! فراموش نباید کرد که ترامپ یک جمهوری‌خواه است و جمهوری‌خواهان در بین صاحبان صنایع نظامی ایالات متحده دارای ریشه‌های عمیق هستند.

این سطح از وقاحت در حالی پا به عرصه سیاست بین‌الملل باز کرده که جمال خاشقچی دارای اقامت دائم در آمریکا بوده و ضمنا در یکی از روزنامه‌های مشهور آمریکایی قلم می‌زده است.

دونالد ترامپ متاسف است – البته ظاهرا – اما از پول نمی‌تواند بگذرد. حتی به‌خود زحمت نمی‌دهد که بگوید در صورت اثبات دست داشتن مقامات سعودی در ربودن خاشقچی، «شاید» در قراردادهای نظامی آمریکا با عربستان سعودی تجدید نظر شود! برای او اصلا مهم نیست که دنیا تصویر یک «تاجر بی‌اخلاق» از رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد. ترامپ حتی به فکر حفظ ظاهر هم نیست، از منظر او هرکه به آمریکا سود مالی می‌رساند، مخیر است آنچه می‌خواهد را انجام دهد، ولو کشتن کسی که تا همین چند روز پیش در آمریکا به کار روزنامه‌نگاری مشغول بود.

پیش از این نیز او ثابت کرده بود که کشتار هزاران زن و کودک و پیر و جوان یمنی توسط رژیم بن‌سلمان برایش ذره‌ای اهمیت ندارد و در شرایطی که ارتکاب جنایات سعودی‌ها در یمن ادامه داشت، این قراردادهای تسلیحاتی را با خاندان سعودی به امضا رسانید.

رئیس‌جمهور آمریکا حتی در خصوص اینکه از سعودی‌ها چه می‌خواهد هم صریح است. «رابطه ما فوق‌العاده است و من به آن‌ها گفته‌ام که آن‌ها باید برای ارتش خود پول بدهند. می‌دانید که عربستان کشور بسیار ثروتمندی است... اگر ایالات متحده نبود، عربستان سعودی وجود نداشت، چراکه ما از آن‌ها محافظت کردیم. ما پول این محافظت را نمی‌گیریم. ما باید پول این کار را دریافت کنیم، ما سالانه میلیاردها و میلیاردها دلار برای حفاظت از عربستان سعودی هزینه می‌کنیم. من به شاه سلمان [پادشاه سعودی] گفتم "شاه، عذر می‌خواهم، اما باید پول بدهید." رک و صریح به آن‌ها گفتم، شما باید میلیاردها دلار پول بدهید.»

دونالد ترامپ از سعودی‌ها پول می‌خواهد و تا وقتی این پول را بدهند، مانعی نمی‌بیند که به جنایاتشان ادامه بدهند، و حتی مانعی نمی‌بیند که «وقاحت یک رئیس‌جمهور آمریکا» را بیش از پیش آشکار کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۹۹۵۰۰۷:۰۷:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۰
چون با فروش سلاح پول خوبی راهی کشورش میکنه
ناشناس۵۹۰۶۳۶۱۹:۰۷:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۲۰
حتما باید ریا کنه و فیلم بازی کنه تا بگید ادم خوبیه رک و راست میگه از اون پول نمیتونم بگذرم عربستان هم که همه شناختنش رفت
ناشناس۵۹۰۰۰۶۰۹:۱۸:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۲۰
حتی اگر پولی که آنها بابت فروش تسلیحات به کشورهای جنایتکاری مثل عربستان را به جیب خود نزنند و در منافع ملی ورفاه مردم آمریکا هزینه کنند ، این مردم آمریکا هستند که بدانند اگر در رفاه باشند به چه قیمتی است ! آیا مردم آمریکا به قیمت کشتار زنان و کودکان یمنی ، سوری ، عراقی و ..... حاضر به تامین رفاه خود هستند ؟ آیا مردم آمریکا این را میدانند ؟ و اگر بدانند و سکوت کنند باید به داشتن وجدان عمومی آن مردم شک کرد!!!
ناشناس۵۹۰۵۴۷۱۷:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۲۰
بله میدانند
ناشناس۵۹۰۸۵۷۲۳:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۰
بله می دانند اما فکر میکنند این سلاح ها علیه تروریست های واقعی بکار میرود اما نمیدانند که کودکان یمنی..... خدایا عجب صبری داری. :(
ناشناس۵۹۰۰۱۴۰۹:۲۷:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
هر کشوری به منافع ملی خودش فکرمی کنه تعجبی نداره درسیاست اخلاقیات جایگاه بلندی ندارد...
ناشناس۵۹۰۲۶۳۱۲:۵۴:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲۰
اخلاق بایستی در همه امور از جمله در سیاست و منافع ملی جاری باشد . من نمیدانم شما که این نظر را می دهید بی اخلاقی در مواجه با خودتان را به راحتی از هر کسی سر بزند می پذیرید؟ یا این نسخه را فقط برای دیگران می پیچید؟ یادتان باشد چه در ارائه نظر و چه در ارائه عمل با هر دست که بدهید با همان دست پس می گیرید، این قانون طبیعت خداوند است.
ناشناس۵۹۰۳۰۱۱۳:۳۷:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دقیقا مثل قضیه دلار که دولت سر مردم آورد
ناشناس۵۹۰۰۲۶۰۹:۴۷:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۲۰
جان اف ترامپ
ناشناس۵۹۰۰۷۶۱۰:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۲۰
آل سعود و سیسی وامثالش در خاورمیانه خوب می دانند که به زودی دموکراسی جای آن ها را خواهد گرفت دیگه دموکراسی مطالبه ی اول ملتها شده است
ناشناس۵۹۰۶۳۳۱۹:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دموکراسی.....
رضا۵۹۰۰۸۹۱۰:۲۷:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۲۰
رفتار ترامپ مثل اینه که ما چشمونو در برابر جنایت های چین و روسیه علیه مسلماناشون میبندم و به آنها اعتراض نمی کنیم .
ناشناس۵۹۰۲۶۶۱۲:۵۵:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۲۰
احسنت بر شما
عوام۵۹۰۱۷۷۱۱:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دنیای سیاست دنیای معامله و بده بستان است و همه به دنبال گرفتن سهم بیشتر در این بازار بزرگ هستند و حقوق بشر و دفاع از مظلوم و ایجاد نظم جهانی و به طور کل حرفهای زیبا همه در راستای رسیدن به سهم بیشتر بوده و زمانی که در منافات با هدف اصلی باشند کنار کذاشته می‌شوند.
ناشناس۵۹۰۱۹۸۱۲:۰۱:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۰
همین که حرف راست می رنه خیلی خوبه.
معلم۵۹۰۴۷۷۱۶:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
ما رو‌بکو‌که فکر می کنیم ترامپ دو سال دیگه میره و داریم دلار ذخیره می کنیم. به قیمت سختی مردم و اخر هم بی نتیجه!
ناشناس۵۹۰۵۴۹۱۷:۴۵:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
ترامپ همه رو فقط به پول میبینه. پول زیاد، پول کم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین