آیا چندماه آینده ایران گرفتار تورم بی‌سابقه خواهد شد؟!

گروه اقتصادی الف،   3970719069 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها شایعه‌ای با عنوان "تورم بی‌سابقه ایران را در برمی‌گیرد" در بین محافل دهان به دهان می‌چرخد.

آیا چندماه آینده ایران گرفتار تورم بی‌سابقه خواهد شد؟!
باشگه خبرنگاران نوشت: طی روزهای گذشته صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود با کاهش پیش بینی  از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اعلام کرد،  این صندوق  در این گزارش رشد اقتصادی ایران را در سال 2018 منفی 1.5 درصد برآورد کرد، این در حالی است که این صندوق در گزارش قبلی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ را ۴درصد پیش‌بینی کرده بود. نرخ تورم در ایران هم در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۹.۶ درصد پیش‌بینی شده است.
 
اما به نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها چندان بر پایه تحولات اقتصادی ایران صورت نگرفته است. البته برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این نرخ تورم اعلامی از سوی صندوق بین‌المللی پولی، تورم نقطه به نقطه در کالاهای اساسی است که به عنوان نرخ تورم کلی بیان شده است. در این گزارش رشد یا تراز اقتصادی ایران منفی ۱.۵ درصد بیان شده است که با توجه به افزایش نرخ ارزها در ماه‌های گذشته و همچنین تاثیر آن بر واردات و کالاهای اساسی این امر یک اتفاق طبیعی است.
 
تیمور رحمانی، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می‌گوید: بسیاری از اطلاعات مالی برای تحلیل این صندوق بین‌المللی از طریق کارشناسان داخلی تامین می‌شود اما ما تاکنون که با افزایش قیمت‌های زیادی روبه‌رو بودیم، تورم بالای ۱۳ درصد را تجربه نکرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه احتمالا پیش‌بینی این صندوق به صورت سالیانه و دراز مدت نبوده است، تصریح کرد: کارشناس‌های اقتصادی کشور افزایش قیمت چشمگیر و زیادی را در چند ماه آینده پیش‌بینی نمی‌کنند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به نقش پررنگ دولت برای کنترل بازارهای داخلی اشاره کرده و گفت: تمام ارکان در تلاشند تا بتوانند ۲۰ درصد تاثیر تحریم‌ها در داخل را کاهش دهند، اما اینکه برخی از رسانه‌ها با بال و پر دادن به موضوع تورم بعد از تحریم رقم عجیب و غریبی نظیر تورم‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰درصدی را می‌دهند اصلا درست نیست.
 
وی بیان کرد: معتقدم افزایش قیمت‌ها اتفاق افتاده و مردم در ماه‌های آینده نگرانی مبنی بر صعود فضایی قیمت کالا نداشته باشند. اما نباید فراموش کرد که برای خنثی کردن تحریم‌ها باید با تمام قدرت به خنثی سازی این فشارها توجه کنیم. امیدواریم دولت با تلاش‌هایی که این روزها برای برقراری روابط با کشورهای دیگر و تسهیل روابط بانکی انجام می‌دهد، بتواند شرایط را همین طور نگاه دارد. در آینده مشکلی ما را تهدید نخواهد کرد زیرا با حداقل فروش نفت به کشورهایی که اکنون با آنها در ارتباط هستیم وضعیت ما را بهبود می بخشد. این را هم توجه داشته باشید که برخی از گزارش‌ها جنبه‌های سیاسی به خود می‌گیرد.
 
برخی آمارهای اقتصادی، دچار فیلتر سیاسی شده است
بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به وضعیت فعلی بازارها و ماه‌های آینده، گفت: اینکه در بازارهای کشور نوسانات رخ داده است انکار ناپذیر است اما به نظر می‌رسد آمار تورم 30 درصدی صندوق بین المللی پول دچار فیلتر سیاسی شده است.
 
وی افزود: بازارها این روزها آرامش نسبی را تجربه می‌کنند و تقریبا با افزایش تقاضاها که بعضا تقاضاهای کاذب هستند روبه‌رو نیست. این نوع تقاضا که منجر به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار می‌شود تنها با برخی دست کاری‌ها در افکار عمومی مبنی بر نایاب شدن برخی کالاها به وجود می‌آید.
 
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تاثیر شفافیت بر کاهش نرخ تورم فعلی گفت:  این که در آینده بازار دچار تورم شدیدی خواهد شد، صحت ندارد اما دولت باید در جهت شفاف سازی و آگاهی بخشی به جامعه کمک کند، یکی از این کارها که در دست اجراست ورود بسته‌های حمایتی به بازارهاست، همچنین راه حل دیگری که از ایجاد تنش و تورم در بازارها جلوگیری می‌کند، اعلام وجودی انبارهاست.
 
وی افزود: تورم در کشور بیشتر از داخل سرچشمه می‌گیرد و مردم با احساس اینکه کالایی نایاب شده است نسبت به خرید بی رویه آن اقدام می‌کنند پس در نتیجه اگر میزان کالاهای درون انبار مشخص باشد دیگر هجوم برای خرید و افزایش قیمت وجود ندارد، بنابراین تحریم‌ها تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.
 
 احرامیان  تصریح کرد: این روش ( ایجاد ذخایر راهبردی)  زمانی در کشورهایی که در بحران اقتصادی قرار داشتند اجرا شده است و نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام گروه کالایی با مشکل جدی رو به رو خواهد بود، بیان کرد: زمانی که محدودیت‌های خارجی با محدودیت‌های داخلی همراه شود تقریبا تمام بازارها دچار کمبود و در نهایت تورم‌ بالا می‌رود، اما زمانی که برای تولیدات مواد اولیه مناسبی تهیه و برای واردات کالاهای اساسی تصمیمات منطقی‌تری گرفته شود، بازارهای داخلی کمترین نوسانات را لمس خواهند کرد.
 
اقتصاد ایران گرفتار شرطی شدن به خبرهاست
حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بر تاثیر برخی عوامل خارجی بر اقتصاد ایران اشاره کرده و می‌گوید: شرطی شدن اقتصاد ایران نسبت به خبرهای خارجی یکی از اتفاقاتی است که همواره درگیر آن هستیم. برای مثال برخی می‌گویند این وضعیت را تحریم‌ها رقم زده است. در صورتی که اقتصاد ما به خبر تحریم، شرطی شده و تحریم‌ها این وضعیت را ایجاد نکرده است، اصلا در این دوران ۶ ماهه تحریم جدیدی اعمال نشده  است. البته برخی از تحریم‌هایی که رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت گفته بود از ۱۵ مرداد برگشته است. در واقع از ۱۸ اردیبهشت تا اواسط مرداد ماه که اصل اتفاقات و نوسانات اقتصادی در کشور رخ داده است فضای تحریمی ما هیچ تغییری نکرده است.
 
وی افزود: در واقع باید برای جلوگیری از تاثیر اتفاقات در بازارها، بر تاثیر گرفتن بازارها از اخبار منفی کار کرد. اگر یک قراری با خودمان بگذاریم که در زمان تحریم، خودمان، خودمان را تحریم نکنیم هیچ یک از اخبار و حتی آمارهای خارجی بر کشور ما تاثیرگذار نخواهد بود. در نهایت معتقدیم که تیم اقتصادی دولت در حال حاضر با همین افراد هم اگر به راهنمایی‌های کارشناسان توجه کند به راحتی، کشور در مرحله تراز مثبت اقتصادی پیش خواهد رفت.
 
محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر سازی اظهار کرد: در حال حاضر نوسانات در تمامی بازارها حس می‌شود و مسئولان باید برای حل این نوسانات با توان داخلی تلاش کنند و به نظر نمی‌رسد این موضوع تنها به مسائل خارجی ربط داشته باشد.
 
بنا براین گزارش، تیم دولت برای کاهش اثر تورم به مشاغل آزاد بسته حمایتی را ترتیب داده است و قصد دارد با افزایش قیمت خرید دولتی شیر، چای و غیره و همچنین افزایش میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی از وارد شدن ضربه‌های مهلک به بدنه این صنایع و بازارها جلوگیری کند.
 

دیدگاه کاربران

تبریزی۵۸۹۰۳۰۱۰:۰۸:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
شما حالتون خوبه؟ همین حالا در حال تجربه تورم بی سابقه هستیم. اگه سابقه داره بفرمایید در کدوم دوره تاریخی، ایران شاهد چنینی تورم بوده؟
ناشناس۵۸۹۱۱۵۱۱:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
تورم بالای 300 درصده. حقوق کارمندان دولت فقط 6 درصد اضافه شده. کاش من هم یک پزشک بودم/
ناشناس۵۸۹۲۷۶۱۳:۴۳:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۹
درس می خوندی پزشک می شدی!
ناشناس۵۸۹۸۶۶۰۰:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
من هم یک پزشک هستم . نه هوش بالایی داشتم و نه زیاد درس خوندم.
ناشناس۵۸۹۳۸۵۱۴:۵۷:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
چی میگه این نویسنده و یا کارشناستون سایت محترم الف !!! هان چه میگه !!!! دلار ۱۵ هزار تومانی را نمیبینید یورو ۱۷ هزار تومانی سکه ۴/۵۰۰ملیونی آپارتمانهای گران قیمت و اجاره های سرسام اور پراید چند شده پرشیا و پژو سمند چند راستی هندونه کیلوچند ؟ پسته ۲۰۰ هزار تومان یک کیلو خورده ای همش صادر میشه بجاش ادامس وارد میشه اونهم قاچاق میوه فروش محلتون گوجه کیلو چند میده جمع کنید بساط توجیهات را ، ۴۰ سال است راه اقتصاد و سیاست و اخلاق و درس و مدرسه کشورمان در راه غلط حرکت میکند
بیگی29۵۸۹۰۳۷۱۰:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
وقتی من سیم لحیم کیلویی ۸۰تومن قبل از عید راباید کیلویی ۴۰۰ تومن بخرم،پمپ ۱۳۰ تومنی را ۳۶۰ تومن بخرم،آهن ترانسغفور موتور ۳۰۰۰ تومنی قبل از عید را بالای ده هزار تومن بخرم،سیگار ۲۰۰۰ تومنی را ۶۰۰۰بخرم آلومینیوم.... برنج....قیمت محصول چند در صد افزایش می یابد؟...میگویم همه این آمار ها "کشک" است .نه شما راست میگوئید نه بانک جهانی
ناشناس۵۸۹۳۳۶۱۴:۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
بانک جهانی مستقلا آمار ندارد و آمارش بر اساس آمار اعلامی کشورهاست .
آرش۵۸۹۰۶۸۱۰:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
اصلا نیازی به پیش بینی صندوق بین المللی و آقای فلانی و آقای بهمانی نداره . خود مردم دارن میبیند که هر هفته داره چند درصد به تورم افزوده میشه . حالا شما اسمش رو بذار نقطه به نقطه ، یا کلی یا ..... بهر حال مردم خیلی خوب دارن درک میکنن این موضوع رو و با گزارشات اعلامی هم این موضوع بیشتر تقویت میشه ، حتی اگر گزارشات درست نباشند .
ناشناس۵۸۹۰۸۱۱۰:۵۱:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
الانشم تورم 350 درصد شده.یه جنسی که 500 تومن بود حالا شده 2000 تومان تورم چند درصد میشه ؟ مثلا پکیج بوتان 1.800 تومن بود الان شده 5.700 تومن تورم چند درصد میشه ؟
ناشناس۵۸۹۰۹۵۱۰:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
ابر تورم در انتظارمان است...
ناشناس۵۸۹۱۰۴۱۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۹
فکر نکنم جایی باقی مونده باشه که تورم بی سابقه نداشته باشیم جنس ها همه بالای 3 برابر رو رفته اگه جا داره باور کنید مردم جا ندارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۵۸۹۱۱۳۱۱:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۹
یکی از اونهای که نرخ تورم را اعلام میکنه نوبخته که فرق ماشین هیبریدی ومعمولی را نمیدونه.خوب فکر میکنید این ادم میدونه نرخ تورم چیه.
ناشناس۵۸۹۱۳۳۱۱:۳۲:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
اکثر اجناس حداقل 2 تا 2.5 برابر شده اند و به عبارت دیگر، حداقل تورم در کشور 100 تا 150 درصد است. بنابراین به جای جستجو و خیالبافی برای آینده نامعلوم، کافیست تورم امروز کشور را ببینیم
ناشناس۵۸۹۱۹۰۱۲:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱۹
این به اصطلاح کارشناسان واقعا مقیم ایرانند یا چون خودشان خرید نمی کنند از قیمت ها خبر ندارند؟
ناشناس۵۸۹۲۱۱۱۲:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
جالبه اگه صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران رو مثبت ارزیابی بکنه رسانه ها بهش استناد می کنن و میگن ایران رشد اقتصادی داشته ولی همین حالا که این صندوق رشد منفی رو نشون میده میگن قابل استناد نیست. #هست_یا_نیست_؟
بی سواد۵۸۹۲۱۶۱۳:۰۱:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
دولت قیمت چند قلم از کالاهای اساسی را مثل برنج و روغن و... تقریبا ثابت نگه داشته که ضریب بالایی در محاسبه نرخ تورم دارد اما بسیاری از کالاها که در محاسبه تورم ضریب پایینی دارند یا اصلا در فرمول محاسبه نرخ تورم نیست و محاسبه نمی شوند بسیار گران و چند برابر کرده است تا نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی کم نشان داده شود و این فریب کاری مردم است.!؟
ناشناس۵۸۹۲۳۸۱۳:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
نرخ واقعی تورم رو از آقای آمار ساز دولت یعنی نوبخت بپرسید که فکر کنم در ماه جدید اعلام میکنه نرخ تورم ۹/۳۲۱ است.
ناشناس۵۸۹۴۲۷۱۵:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
خلایق هر چه لایق !
ناشناس۵۸۹۴۴۰۱۶:۰۸:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۹
تورم سیصد درصد در عرض یکماه فقط
سهیل۵۸۹۴۶۱۱۶:۴۰:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۹
همه ی امار ها تو کشور ما دیری است که سیاست زده شده اند....
پیمان۵۸۹۵۳۰۱۸:۰۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
پول ایران رو 400% بی ارزش کردید بعد توقع دارید اجناس 400% گرون نشن؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟
ناشناس۵۸۹۵۷۳۱۸:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۹
با این مسولین از تورم بی سابقه عبور کرده ایم داریم به قحطی میرسیم
ناشناس۵۸۹۵۹۴۱۸:۵۹:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
یه روزی میاد که ارزو کنیم کاش مثل ونزئولا بودیم حداقل!!!!
سید۵۸۹۸۱۸۲۲:۵۷:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
یه پوشک سه برابر گرون شده بقیه اقلام بماند....با پدیده ای رو به رو هستیم تو چشم نگاه میکنه میگه تورم منفیه°°!!!
سروش۵۸۹۸۴۳۲۳:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
شیر هر روز بطری ۳۰۰ تومن داره گرون میشه ! ۱۸۰۰ بود تا دو سه ماه پیش الان شده ۳۹۰۰
علیرضا۵۸۹۸۵۰۲۳:۳۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
کاش فردا روز آخر دولت روحانی می بود
ناشناس۵۹۱۰۰۰۰۸:۳۶:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۲۱
تورم 300 درصد، اما افزایش حقوق قشر ضعیف کارمند و کارگر 10 درصد، نوبخت هم فردا میگه تورم زیر 5 درصد؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین