در برنامه تلویزیونی مطرح شد؛ توکلی: مسئولان بانک مرکزی مقابل افزایش قیمت ارز سکوت کردند/ کواکبیان: دولت ما دولت نفتی است

گروه سیاسی الف،   3970718072 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیستمی که در حال حاضر عمل می شود قابل دفاع نیست، چون من با مسئولین بانک مرکزی صحبت کردم و گفتم طبق قانون شما باید رابطه ریال و ارزهای خارجی را ثابت نگه دارید ولی ثابت نیست و درحال بالا رفتن است.

توکلی: مسئولان بانک مرکزی مقابل افزایش قیمت ارز سکوت کردند/ کواکبیان: دولت ما دولت نفتی است

به گزارش الف، برنامه «پیشران» این هفته در بررسی موضوع مفاسد اقتصادی و شیوه‌های افشا و برخورد آن با حضور قائمی‌نیا کارشناس مجری و اجرای مهدی مفیدی میزبان احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت و مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مردم تهران ری و شمیرانات در مجلس بود.

در این برنامه مصطفی کواکبیان از لزوم شناسایی شفافیت در سیستم گفت و بیان کرد: شفافیت چه در سیستم بانکی داخلی و چه در سیستم بین المللی باشد، کسی ضرر نمیکند. شفافیت باعث می شود معلوم باشد که این پول از چه منشا برداشته شده و به کدام بخش رسیده و چطور میخواهد هزینه شود. من حتی به عملکرد مجلس نیز انتقاد دارم.

این نماینده مجلس دادامه داد: این تحقیق و تفحص از مجلس باید صورت بگیرد، یعنی دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات حاضر شوند و بررسی کنند که سال فلان کل بودجه مجلس چقدر بوده و الان که سال ۹۷ هست، چقدر هست، و بعد ببینیم چه کردیم.

کواکبیان اظهار داشت: یک نورافکن در بسیاری از تاریکی ها باید روشن شود، حتی در مجلس.

وی همچنین در مورد به حداقل رساندن رانت گفت: کل سیستم فساد برانگیز نیست ولی زمینه هایی که در این ساختار چیدمان شده این بحث را پیش می آورد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه بی تعارف بگویم، دولت ما دولت نفتی است گفت: اداره ی کشور به این شکل خیلی سخت نیست. و ما می خواهیم که سال به سال کشور از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد. مقتضای دولتهای نفتی رانتی بودن است. که در این مورد باید واقعا فکر کرد. و نکته دوم در این خصوص دولتی بودن است.

مصطفی کواکبیان در مورد دولت گفت: ما باید هر چه بیشتر دولت را لاغر کنیم. در صورتی که دولت فعلی چاق تر نیز شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش از شفافیت حقوق گفت: بحث حقوق های نجومی یکی از ثمراتش می توانست این باشد که (در صورتی که با وجود قانونی شدن هنوز این اتفاق نیفتاده است.) حقوق ها به صورت شفاف در سامانه ای اعلام شود، که هر کسی در هر رده ای چقدر حقوق می گیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و این موضوع فقط به حقوقها منتهی نمی شود، حسابها و املاک و... جز موارد نجومی بوده و هستند.

کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: مثلا در مورد املاک شهرداری تهران ۲ بار در مجلس رای نیاورد و مجلس ما نیز بی تقصیر نیست.

در ادامه برنامه دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دیده بان شفافیت و عدالت نیز در پاسخ به سخنان کواکبیان گفت: بحث شفافیت خیلی جدی است و شفافیت اثر بازدارنده دارد یعنی پیشگیری میکند اگر شفافیت وجود داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص از مبارزه با مفاسد گفت و ابزار کرد: احساس راحتی را باید از مفسدها گرفت که همیشه احساس رنج کنند و باید هزینه ی فساد را برای آنان زیاد کرد.

تواکی در ادامه برنامه در مورد شفافیت و پیگیری برنامه ششم توسط دیده‌بان گفت و بیان کرد: شفافیت فقط به حقوق و دستمزد نیست که البته خیلی مهم است و در برنامه ششم این موضوع تصویب شده ولی متاسفانه دولت در سال گذشته در این مورد عمل نکرد و با پیگیری دیده بان شفافیت حرکتهای کمی صورت گرفت ولی درحال حاضر ۷ماه از سال میگذرد و این مورد هنوز اجرا نشده است و به این معنی است که سیستم اداری ما ظرفیت کافی، انگیزه کافی و اراده ی کافی برای انجام این کار ندارد. و باید از طریق نمایندگان و سازمانهای مردم نهاد و علما و هر کسی که تریبونی در اختیار دارد مطرح شود تا این عمل صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از راهکار رانت ارزی گفت: سیستمی که در حال حاضر عمل می شود قابل دفاع نیست، چون من با مسئولین بانک مرکزی صحبت کردم و گفتم طبق قانون شما باید رابطه ی ریال و ارزهای خارجی را ثابت نگه دارید ولی ثابت نیست و درحال بالا رفتن است. تا چند برسد شما قبول میکنید راه حل شما غلط است؟ اگر درست بود که بالا نمی رفت.متاسفانه سکوت کردند.

وی در ادامه افزود: اطلاعات شفاف جلوی بسیاری از مفاسد را میگیرد و اطمینان خاطر ایجاد میکند و دست دزدها را رو میکند و تخلفات را آشکار میکند و مواردی دیگر از این قیبل.

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: هم سیستم میتواند فساد زا باشد که درحال حاضر سیستمی که هست فسادآفرین هست و هم شفافیت که بخشی از سیستم سالم هست اگر نباشد مشکل آفرین خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۷۶۱۲۱۱:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۸
لطفا اجماع کنید مردم بدجور تحت فشارن
سعادتی۵۸۷۶۱۶۱۱:۲۸:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۸
مادامی که بانک مرکزی برای رفع نگرانی صاحبان پس اندازهای ریالی که از کاهش ارزش آن در هراسند فکر یا ایده ای نداشته باشد بازار همین است... اگر بانک به تقویت ارزش ریال در آینده (3ماه آتی یا سال آتی ) ایمان دارد باید با افتتاح حساب مبتنی بر سکه یا ارز و پذیرش سپرده ریالی مبتنی بر ارزش امروز سکه طلا یا ارز (با 10 درصد تخفیف نسبت نرخ روز به عنوان مشوق ) و تعهد اعاده آن در سال آتی به صورت ریالی و قیمت روز سکه یا ارز در سال آتی نسبت به رفع نگرانی اقدام کند.... این گونه به جای عرضه سکه طلا یا ارز که خزانه را تهی می کند ریسک کاهش ارزش ریال را بانک مرکزی‌میپذیرد...خزانه هم دست نمی خورد... ولی آیا بانک مرکزی خود به آینده ایمان دارد؟.... تا کنون که انفعال ...انفعال ....انفعال ....
ناشناس۵۸۷۶۱۸۱۱:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۸
این دولت کفایت لازم برای اداره امور کشور را ندارد. با تعویض و جابجایی چند نفر در کابینه مشکلات حل نمی شوند. باید درمان اساسی کرد. باید امور کشور در دست یک کابینه جهادی و خادم مردم قرار گیرد.
تبریزی۵۸۷۸۲۶۱۳:۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۱۸
درسته ولی این کابینه جهادی نمی تونه از بین مسئولین داخل ایران تشکیل بشه. فرهنگ ایرانی های داخل ایران اونقدر فاسده که همه فقط به فکر خودشون هستن. یعنی اگه کشور دشمن بیاد ایران رو بکنه مستعمره خودش اینقدری که ایرانی ها خودشون به همدیگه ظلم می کنن به مردم ظلم نمی کنه.
ناشناس۵۸۸۴۶۲۱۹:۵۸:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۱۸
لایک
عوام۵۸۷۶۳۰۱۱:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۸
وضعیت اداره کشور دولت ژن خوب‌ها و دو تابعیتی‌ها بیشتر شبیه چراغ نفتی است تا دولت نفتی. قدرت و عرضه کنترل هیچ کدام از عرصه‌ها از دلار گرفته تا بهداشت و مسکن و غیره در دست دولت نیست ولی ژست آقایان و ادعاهایشان بالاست. مدیران بیشتر از اینکه فکر رسیدگی به امور مردم باشند دنبال زدوبندهای خارجی‌اند تا آینده خود و آقازادگان ژن برتریشان را در داخل و یا خارج محکم کنند. مردم هم تنها رعایایی هستند که زمانی که نیاز به جمع کردن کمک برای آسیب دیدگان بلایای طبیعی و یا پر کردن صندوقهای رای هست مورد توجه قرار میگیرند.
ناشناس۵۸۷۶۶۸۱۱:۵۹:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۸
افزایش نرخ ارز نتیجه سوء مدیریت دولت است.
ناشناس 2۵۸۸۰۴۱۱۴:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۸
کاش آقای توکلی جواب نامه آقای سیف را میداد برای شفافیت خوب است
ناشناس۵۸۸۱۱۴۱۵:۳۱:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
خوش به حال نماینده های مجلسس در شورای عالی آموزش وپرورش که امروز تعیین شدند. مثل قبلی ها به ازا شرکت درهر جلسه شورا سکه در آخر سال خواهند گرفت.
ناشناس۵۸۸۵۳۶۲۱:۰۲:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۸
بانک مرکزی هیچ کاری نمیکنه چون هدف بالا رفتن قیمت دلاره اینجوری میخوان چرخ مملکت بچرخه چرا باید دلار ۱۵۰۰۰تومان باشه کشور داره نابود میشه
جلال۵۸۹۳۹۱۱۵:۰۲:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
اقای توکلی صادقه و درست میگه عامل تمام گرانی ها دولت و شخص رئیس جمهور است نمیتوانی اداره کنی استعفا بده یه عده بی خیال و اشراف زاده و کاخ نشین شدن مسئول
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین