چند نکته قابل تامل در مورد فراز و فرود نرخ ارز / آیا موج دوم کاهش نرخ ارز به‌زودی آغاز خواهد شد؟

احمدرضا هدایتی،   3970717142 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته قابل تامل در مورد فراز و فرود نرخ ارز / آیا موج دوم کاهش نرخ ارز به‌زودی آغاز خواهد شد؟

اگرچه به‌نظر می‌رسد سیاستگذاری‌های دولتمردان محترم کشور در جهت به اصطلاح، «واقعی کردن قیمت‌ها» امکان بازگشت نرخ ارز (دلار) به قیمت قبلی آن در ابتدای سال را ناممکن ساخته است، اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که به‌زودی موج دوم کاهش نرخ ارز آغاز و احتمالاً پس از نوسانات احتمالی، بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان تثبیت خواهد شد.

با این‌حال همچنان این پرسش‌ها مطرح است که مهمترین علل افزایش نجومی قیمت ارز و سکه در بازار و بروز آشفتگی در عرصه اقتصادی کشور چه بوده و متعاقباً چه عامل یا عواملی باعث کاهش یکباره قیمت ارز شده است.

صرف‌نظر از این که طبق معمول، بخش عمده افزایش قیمت سکه و ارز، عامل روانی داشته و ناشی از تاثیرپذیری برخی از افراد نگران و نادان یا منفعت‌طلب و سودجو از تبلیغات دشمن در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی بوده است، اما عوامل دیگر مانند؛ اقدامات افراد فرصت‌طلب و نفوذی در پیکره دولت و نیز نقش عناصر مزدور دشمن در ایجاد این هرج و مرج بی‌تاثیر نبوده است.

البته از مولفه‌های دیگری مانند؛ سوءمدیریت‌ها، اعمال سلیقه‌های شخصی، بی‌ثباتی و همچنین ضعف و خلاءهای قانونی، عدم اجرای دقیق و کامل قوانین و مقررات موجود و تا حدودی تحریم‌ها نیز می‌توان به عنوان عوامل ایجاد و تشدید شرایط ناامن اقتصادی در چندماه گذشته نام برد.

اما کارشناسان امور اقتصادی در بیان علل سقوط نرخ ارز، به موارد متعددی اشاره نموده و در عین حال امیدوارند که پس از رفع ابهامات ناشی از مصوبه چند روز پیش مجلس شورای اسلامی، این روند مجدداً با شتاب بیشتری تا حد منطقی شدن قیمت‌ها ادامه یابد.

مهمترین علل سقوط نرخ ارز در روزهای اخیر:

رشد نجومی نرخ ارز در چند ماه گذشته تابع هیچ‌گونه دلیل موجه و اقتصادی نبوده و لذا اصولاً این افزایش قیمت، از همان ابتدا غیرمنطقی به‌نظر می‌رسید و نمی‌توانست تداوم داشته باشد.

نقدینگی موجود در دست مردم و اشباع قیمت‌ها و در نتیجه کاهش قدرت خرید افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه بودند، امکان استمرار حضور زالوصفتان فرصت‌طلب را از آنان سلب نمود و در نتیجه بازار پس از مدتی مجدداً با کاهش قیمت‌ها مواجه شد.

گروهی از صاحب‌نظران نیز معتقدند علی‌رغم انکار دولت، با توجه به توضیح مورد اشاره در بند قبل و نیز نگرانی شدید مردم از وضعیت ایجاد شده و فشار افکار عمومی جامعه برای کنترل شرایط توسط دولتمردان، مرحله اول کسب درآمد و جذب نقدینگی موجود در جامعه توسط دولت نیز پایان یافته و لذا نرخ ارز در مسیر کاهش برای رسیدن به قیمت به‌اصطلاح واقعی قرار گرفته است.

همان‌گونه که اشاره شد؛ مطالبه‌گری عمومی برای مقابله با اخلاگران بازار ارز و طلا و دستگیری و صدور حکم تعدادی از مفسدین اقتصادی در حد اعدام و زندان طویل‌‌‌‌‌‌‌‌المدت نیز، عامل دیگری است که نگرانی و عقب‌نشینی افراد نفوذی و فرصت‌طلبان و به دنبال آن، کاهش قیمت ارز را در پی داشته است.

شاید بتوان از تداوم اقدامات کنترلی و امنیتی پلیس برای شناسایی و دستگیری تعدادی از اخلالگران و دست‌اندرکاران نابسامانی‌های اخیر و همچنین تعطیل نمودن صرافی‌های غیرمجاز و ایجاد محدودیت برای دلالان و واسطه‌های فرصت‌طلب، به عنوان یکی از موثرترین عوامل در این زمینه نام برد.

اقدام ارزشمند دولت ترکیه در زمینه دستگیری تعدادی از عناصر داخلی و خارجی ذیربط در آشفتگی ارزی ایران که به کار انتقال ارز ایران به خارج از کشور مشغول بوده‌اند، اگرچه بیانگر وجود دست‌های پنهان و یک شبکه سازمان‌یافته برای ضربه اقتصادی و ایجاد آشوب در کشور است، اما این اقدام نیز تا حدودی دست اخلالگران را از بازار ارز و سکه ایران کوتاه و به سقوط نرخ ارز کمک نمود.

بی‌شک بخش عمده امنیت روحی و روانی جامعه متاثر از اقتدار نیروهای مسلح و قدرت ملی کشور است و لذا تاثیر قدرت‌نمایی سپاه در هدف قراردادن تروریست‌های تکفیری در خاک سوریه نیز، اعتمادسازی و امیدواری عمومی را در پی داشته و روند کاهش نرخ ارز را سرعت بخشیده است.

اگرچه از همان ابتدا برای اکثر افراد جامعه روشن بود که حضور ناوهای آمریکا در منطقه، جنبه سیاهی لشکر داشته و این تجهیزات به علل مختلف فاقد توان عملیاتی هستند، اما خروج تدریجی ناوهای آمریکا از خلیج فارس، به خصوص پس از حمله موشکی سپاه و اعلام آمادگی سایر نیروهای مسلح برای دفاع از منافع کشور نیز، باعث تقویت امنیت روانی جامعه گردیده و طبیعتاً تا حدودی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

به‌نظر می‌رسد، برخی اقدامات کنترلی و نظارتی بانک مرکزی و مجموعه دولت، از جمله؛ صدور مجوز ادامه کار صرافان، اعلام لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، معرفی و پیگیری مجازات تعدادی از متخلفین نظام ارزی و همچنین اعلام آمادگی برای عرضه نامحدود ارز هم تا حدودی توانسته است در این زمینه موثر واقع شود.

قطعاً روشنگری رسانه ملی و فعالان فضای مجازی در جهت افشا و اثبات ماهیت پلید و نقش مخرب گروه‌های معاند و ضدانقلاب و کشورهای حامی آنها و نیز شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی وابسته به این افراد و گروه‌ها در بروز این نابسامانی‌ها نیز، در اعتمادسازی و بازگشت آرامش نسبی به بازار ارز و کاهش قیمت‌ها تاثیر اساسی داشته است.

همواره در افکار عمومی جامعه، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، به مفهوم افزایش درآمد برای دولت تلقی شده و افزایش درآمد دولت نیز به معنای رونق بازار به‌ویژه در بخش تولید و اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد بود، لذا افزایش قیمت این محصول استراتژیک طی روزها گذشته، ضمن آشکار نمودن ناتوانی آمریکا برای کنترل و تاثیرگذاری بی قیدوشرط بر تمام امور بین‌المللی از جمله قیمت نفت، سبب شد تا حد قابل‌توجهی امنیت روانی جامعه در این خصوص تقویت و در نهایت به کاهش نرخ ارز منجر گردد.

با این حال؛ همانگونه که اشاره شد، احتمالاً این کاهش قیمت به معنای بازگشت کامل به قیمت‌های ابتدای سال ۹۷ نیست و لذا قوای سه‌گانه باید با پیش‌بینی و اتخاذ تدابیر لازم و تمهیدات مناسب برای تحقق راهبرد بزرگ «اقتصاد مقاومتی»، زمینه را برای خوداتکایی و خودکفایی نسبی در جهت بهبود کامل بخش تولید و رفع حداکثری وابستگی اقتصادی و در نتیجه کاهش معقول و منطقی قیمت‌ها، فراهم نمایند.

*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۶۶۹۳۱۴:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
والا موج اولش کجا بود که دومیش باشه
ناشناس۵۸۶۸۳۵۱۶:۲۴:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
از 4 بردن به 18 بعد اوردن به 14 میگن کاهش! عامو الان کل بازار رکود رو هم رد کرده دیگه کلا باید تعطیل کنه! تازه بعد تحریمهای ابان و عدم فروش نفت دلار از کجا میخواهید بیاورید بدهید به صرافی ها؟ من موندم در کار این اشخاص! نرخ واقعی دلار را دکتر شاکری فرموند که 1800 تومنه یعنی زیر 2 تومن هست
ناشناس۵۸۷۰۷۶۲۰:۰۳:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
۱۸۰۰ تومن مسلمون؟ دلار ۱۸۰۰ تومن یعنی کل مایحتایج زندگی در ایران رو از چین وارد کن، کل پولدار ها هم با گوشه جیبشون یه خونه ۲۵۰ هزاردلاری توی ترکیه بخرن و تشریف ببرن. یعنی نفت بفروش بده به پولدار ها از ایران برن
ناشناس۵۸۶۸۹۵۱۷:۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
توی دولت حبابی، حتی موجها هم حبابی هستند...
سرباز۵۸۷۱۱۵۲۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
راستی این طرفداران دولت بی کفایت و fatf الان کجان راستی ؟؟ دلار کشید بالا بازم فحشش رو ما میخوریم....
ناشناس۵۸۷۰۸۸۲۰:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
بانک مرکزی هفته گذشته 30 میلیون دلار وارد بازار کرد و بازار کاهشی شد اما امروز دوباره از 15000 تومان عبور کرد و افزایشی شد.
ناشناس۵۸۶۶۹۴۱۴:۵۵:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
جناب جهانگیری امروز اعلام کردند که پول نیست. و اگر پول و امکانات مالی بود ننه جان من هم اقتصاد را اداره می کرد. این یعنی افزایش بیشتر ارز و بدبختی بیشتر مردم. پس گرانی بیشتری در راه است.
ناشناس۵۸۶۹۷۷۱۸:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
چرا وارانه میگید منظور این بود مدیریت با امکانت و پول که مدیریت نیست مدیر اینه که بدون پول کار کنه
ناشناس۵۸۷۳۱۷۰۱:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
پس عمق بی هنری مدیران ایران را ببین که حتی با وجود ثروتهای افسانه هم، کشور و ملت را به این حال و روز انداخته اند.
ناشناس۵۸۷۳۳۴۰۳:۳۰:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۸
خوب پس خود جهانگیری باید اول از همه در مظن این ادعا گیرد.
رضا۵۸۷۴۶۷۰۹:۴۲:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۸
برادر به این نمی گویند مدیریت می گویند کلاشی و کلاه برداری که پیمانکار را وادار به کارکنی ولی پولش را ندهی و بعد نرخ ارز را افزایش دهی و کل طلب او را دود کنی و به هوا بفرستی.هروقت دولتی ها و خصولتی ها یاد گرفتند که باید پول کالا و خدمات خریداری شده را حداکثر ظرف یک هفته پرداخت کنند مملکت به سمت توسعه و اصلاح حرکت خواهد کرد.
ناشناس۵۸۶۷۰۰۱۴:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
معتقدم به زودی موج دوم افزایش قیمت ارز آغاز خواهد شد.
فرزند وطن۵۸۶۸۹۳۱۷:۱۰:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
خبر موثق و دقیق دارم دلار به زودی میاد پایین این کامنت رو ذخیر کن و بعدا قضاوت کن
ناشناس۵۸۷۳۴۰۰۵:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۸
از کجا خبر میگیری داداش؟ به من هم بگو که کلی سوال بی جواب دارم
ناشناس۵۸۷۳۵۲۰۶:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۸
جناب مطلع، یه نگاهی به قیمتها بنداز بعد بیا نظر بده. مجبور نیستی که ساز مخالف با مردم بزنی خداروشکر مردم کاملا آگاه شدن و میدونن داره چه اتفاقی میفته اطلاع دقیقتم بزار واسه خودت و رفیقات
ناشناس۵۸۷۶۰۹۱۱:۲۳:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۱۸
ای دولتی کجا بودی وقتی داشت میرفت بالا خبر بدی
ناشناس۵۸۷۰۷۸۲۰:۰۵:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
ممنون، به سهم خودت، سیگنال دادی به بازار. شب بخیر
ناشناس۵۸۷۶۱۱۱۱:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۸
جمشید بسم الله بود
رضا۵۸۷۸۴۶۱۳:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۸
تعدادکامنت های مثبت خیلی عجیب است اما ارز ابزار واردات کالاست و نه وسیله ای که در گاوصندوق بگزاریم پس چون هیچ کالایی که با ارز بالای 10 هزار تومان وارد شود آنقدر ارزان نیست که مردم بتوانند آن را بخرند،قیمت ارز تا محدوده 10 هزار تومان کاهش خواهد یافت و به نرخ نیما نزدیک می شود.
ناشناس۵۸۶۷۰۲۱۴:۵۸:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دوباره داره گرون میشه آقای کارشناس ارشد مدیریت !!!
ناشناس۵۸۶۷۱۲۱۵:۰۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
این ارز ارزون که میگین کجا میدن؟شما یه زنگ بزن صرافی اپراتور نرخ رو هوا میده فروش هم ندارن . بعد میگه رو موبایلم بزنگ ....همه جا همینطوره . لطفا چاپ کنین . امروز هر چی براتون کامنت گذاشتم سانسورم کردین
ناشناس۵۸۶۷۱۸۱۵:۰۸:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
واقعیت اینه این دو روز دوباره بی سر و صدا قیمتها رفته روی کانال ۱۴ هزار این یعنی استارت افزایش دوباره قیمتها
ناشناس۵۸۶۷۲۰۱۵:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
مقاله ای سراسر چرت و پرت میگن آنچه هستی با آنچه ادعا میکنی هستی رابطه عکس دارن پس معلم، کارگری که چندرغاز حقوقش رو از ترس کاهش ارزش به دلار تبدیل میکنه زالو صفت نه نام!!
حسن۵۸۷۰۶۰۱۹:۳۸:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
اتفاقا باید زالو صفت نامید.اگر کسی واقعا به فکر حفظ ارزش پول خودش باشه بهتره اول از همه ارزش پول خودش رو حفظ کنه.نه اینکه مثل زامبی ها و قحطی زده ها هجوم بیارید واسه خرید دلار و سکه و یورو!لااقل از مردم ترکیه یاد بگیرید.
ناشناس۵۸۶۷۲۴۱۵:۱۴:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
فغلا موج هزارم افزایشی شروع شده..
ناشناس۵۸۶۷۳۱۱۵:۲۰:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
تو همون بظاهر موج اول کاهش هم هیچکی نمیفروخت همش شو بود
خروف۵۸۶۷۴۵۱۵:۲۶:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
موج دوم کاهش قیمت از ساعت یک بعد از ظهر امروز شروع شد
ناشناس۵۸۷۲۱۲۲۲:۱۸:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
فکر کنم نماز آیات واجبه بخونیم!
فرهنگی بازنشسته۵۸۶۷۵۲۱۵:۲۹:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
ارز وقتی ارزان می شودکه سکه هم به قیمت قبل برگردد لوازم خانگی مواد غذایی ماشین مسکن وسایرمایحتاج مردم به قیمت قبل برگردد دیگه ... هم حدی داردهمه چیز چندبرابرشده چطوردلارفقط بایدپایین بیاید؟همه رابه قیمت اول برگردانیددلارخودبه خودپایین می آید.
ناشناس۵۸۶۸۹۰۱۷:۰۸:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
شما مثل اینکه علت و معلول رو جا به جا گرفتی :|
ناشناس۵۸۷۰۴۰۱۹:۱۵:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
جالبه کامنت کاملن اشتباه این همه لایک مثبت گرفته. به سواد مردم شک دارم
تولیدکننده۵۸۶۷۹۱۱۶:۰۰:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
فعلا دلار که وسیله ای برای تخلیه حباب قیمت شده برای دست اندرکاران از صراف و واسطه و دلال و زبانم لال دولت اما این آشوب به قیمت نابود کردن تولید مشرف به موت داخلی است
ناشناس۵۸۶۸۲۲۱۶:۱۹:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
جناب کارشناس ارشد مدیریت یا به روز نیستی ، یا مقاله شما را با تاخیر چاپ کرده اند ، که اگه دومی باشه باید به الف اعتراض کنی الان سه روزه که روند افزایشی شده ، درحال حاضر که این مطلب رو مینویسم 3000 دلار رو 14800 فروختم و برگشتم بیایید واقع بین باشیم کاهش هفته قبل مانند کش تیرکمانی بود که تا درجه 10 به پایین کشیده شد و ول شده است تا به سیبل 25000 تومن یا 40000 تومن راغفربرسه جشن صدا و سیما و دولتیان هم که تو این چند روز نطقشون بازشده بود تموم شد
ناشناس۵۸۷۰۸۱۲۰:۰۷:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
شما هم سیگنال ۱۴/۸۰۰ رو دادی. ممنون. شب خوش
گواه۵۸۸۱۳۶۱۵:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
اگه معتقدی که می ره تا 40000تومن راغفر پس چرا 14800فروختی دادا؟؟؟>...
ناشناس۵۸۶۸۳۹۱۶:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱۷
یک موضوعی که تو نظرات ارسالی توجهی بهش نمیشه اینه که نرخ واقعی ارز بر اساس تولید ناخالص داخلی و تورم دو کشور تقریبا مشخصه؛ بنابراین دیر یا زود نرخ باید بره سر جای خودش و این بالا رفتن ها و پایین اومدن ها موقتی هست، پس ورود در بازاری که نرخ فعلیش از نرخ واقعیش بالاتره برای نابلد اشتباه محضه.
حسین زاده۵۸۶۹۲۴۱۷:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۷
با افزایش قیمت ارز بعد از مدتی فرمولهای اقتصادی هم درست میشوندمثلا با ادامه شرایط حاضر قدرت خرید مردم و قدرت تولید تولید کننده بنا به دلایل مختلف (عدم امکان فروش یا صادرات مشکلات نقدینگی و تهیه مواد اولیه و قطعات ماشین الات و...) کاهش پیدا میکندو باعث کاهش تولید ناخالص داخلی شده و فرمول مد نظر شما مثلا با دلار 14 هزار تومن و حتی بالاتر میخواند یامثلا بعد از افزایش قیمت ارزبعد از مدتی قیمتها افزایش پیدا میکند و اینکه میگویند افزایش قیمت نرخ ارز بایدمتناسب باشد با مجموع تورم داخلی منهای تورم خارجی اینهم درست میشود
ناشناس۵۸۶۹۰۳۱۷:۱۹:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
توی این مملکت چی بوده که قیمت اش رفته باشه ودوباره برگشته باشه سرجاش !!؟؟؟؟
ناشناس۵۸۶۹۴۵۱۷:۵۶:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
چرا تیتر خوشحالی و ارزانی دلار را دیگه نمیزنید..
خسرو۵۸۷۰۳۱۱۹:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
با اعلان صندوق بین المللی از وضع آینده اقتصادایران نباید انتظاری بجز گرانی داشت.
سید۵۸۷۰۷۴۲۰:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۷
موج اول کی بود !!! یعنی الان باید خداروشکر کنیم که دلار ۳ تومانی نشد ۳۰ تومان . خداروشکر که الان ۱۵ تومانه
ناشناس۵۸۷۰۸۶۲۰:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دلار قطعا میاد پایین روی ۷-۸ تومن. دولت با روش پلکانی دلار رو داره میاره پایین. ارجاعتون میدم به تحلیل های مجید شاکر
ناشناس۵۸۷۱۱۰۲۰:۴۰:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دولت باید این وضعیت فسادزای ارز چند نرخی رو جمع کنه. یک نرخ برای کالاهای اساسی و بقیه اش بصورت آزاد. بازار ثانویه و صرافی بی معنیه. حتی کالاهای اساسی هم باید به تدریج با نرخ آزاد ارایه بشه و به افراد کم درآمد یارانه مستقیم داده بشه.
ناشناس۵۸۷۲۰۵۲۲:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
گول دلال وصراف را نخورید دلارهاتون را بفروشید بیشتر ضرر نکنید حداکثر تا ۱۳ آبان موج کاهش شروع میشه واینقدر دلار بیاد تو بازار که با التماس ۴تومن هم ازتون نخرند.اینا بازار گرمی میکنن که زیاد ضرر نکنن.
ناشناس۵۸۷۲۲۲۲۲:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دلارارزان نشده بود هیاهو بود برای هیچ انشالله ارزان شود انشالله اما تا بحال که ارزان نشده بودگرانتر نشد وگرنه ارزان به ان صورتی که دولت امد به ان افتخار کرد و میخواست توی دهن ملت بزندنشد هیاهو برای هیچ بود واقعا
جلال۵۸۷۲۵۴۲۳:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
اگر دولت اجازه دهد دلار پایین می اید .... تا وقتی که دولت بخواهد با دلالی ایجاد درامد کند کشور هرج و مرج است .... دولت هیچ برنامه اقتصادی ندارد و توانایی اداره اقتصاد کشور را ندارد الان یک بچه خردسال هم متوجه میشود عامل تمام گرفتاری های اقتصادی خود دولت است
ناشناس۵۸۷۲۷۵۲۳:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دلار در ابتدای دولت روحانی 3000 تومان بود در طول دولت اول آقای روحانی میزان نقدینگی 3 برابر شد در دولت دوم ایشان رشد حجم نقدینگی ادامه داره در تمام طول این مدت رشد اقتصادی منفی بوده وابستگی به واردات افزایش یافته آسونه خیلی آسونه می تونید در معادله بالا قیمت دلار در پایان دولت روحانی پیدا کنید ؟00000000000
ناشناس۵۸۷۳۳۹۰۴:۴۲:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دولت باید اول اقتصاد را سر و سامان دهد نه اینکه مصنوعا ارز را پائین بیاورد. اقتصاد ایران مولد نیست و نفتی و واسطه گری است. به این دولت امید نیست و باید دولت بعدی جراحی بزرگی بر روی اقتصاد کند. الان مسکن به قیمت دلار 5 هزار تومان است؟ یا ماشین و کالاهای دیگر به قیمت 5 هزار تومان است؟
ناشناس۵۸۷۴۲۱۰۹:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۸
فعلا که دوباره رفت بالا. عجب ژیمناستیکی بلده این دلار. هفته گذشته هم به صورت مصنوعی دلار آورد ژایین. خودشون اومدن تو بازار و فقط الکی بین خودشون معامله میکردن
ناشناس۵۸۸۳۹۷۱۹:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۸
نویسنده این جمله اش خیلی باحال بود: افشاگری رسانه ملی.... بنده خدا کی رسانه ملی رو تحویل می گیریه؟ حالا هرچی بخواد بگه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین