پورابراهیمی: مجلس راه کار دولت در بسته‌ حمایتی را نپذیرفت

گروه اقتصادی الف،   3970717128 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جزئیات بسته حمایتی دولت را تشریح کرد و گفت: مجلس با این بسته حمایتی مخالف و پیشنهادات جدید را مطرح کرده است.

به گزارش مهر، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضورنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: در جلسه امروز دولت گزارشی را از اقداماتش برای تنظیم بازار و حمایت از اشتغال ارائه داد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان تعزیرات و وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند؛ همچنین روسای کمیسیون‌ها در جلسه امروز سخنرانی کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مجلس روش‌های دولت برای اجرای بسته‌های حمایتی را قبول ندارد؛ به‌خصوص در پرداخت‌ها، دولت می‌خواهد ۱۷ میلیارد دلار در طول سال به یارانه کالاهای اساسی اختصاص دهد تا قیمت کالاهای اساسی کاهش یابد. به نظر ما این کار اتلاف منابع است، به این دلیل که متوسط قیمت کالاهای اساسی حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد از قیمت متعارف که با دلار ۴۲۰۰ در نظر گرفته می‌شود، افزایش یافته است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از جمعیت غیرایرانی کشور (شامل حدود سه میلیون افاغنه و سه میلیون گردشگر خارجی) از کالاهای اساسی استفاده می‌کنند که دولت یارانه زیادی برای پایین آوردن قیمت آنها می‌پردازد.

عضو شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی قوا گفت: یارانه‌ای که دولت به این شکل بابت ارز ترجیحی توزیع می‌کند، به معنای هدر دادن منابع است. محاسبات ما نشان می‌دهد که تنها ۳۰ درصد این منابع به اهداف مورد نظر دولت اختصاص می‌یابد و ۷۰ درصد منابع پِرت می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد ما که مورد موافقت مرکز پژوهش‌ها قرار گرفت این است که این یارانه به صورت سرانه مصرف بین مردم توزیع شود؛ با این سازوکار، تولید نیز دچار مشکل نخواهد شد.

پورابراهیمی ادامه داد: اگر دولت ۱۷ میلیارد دلار برای یارانه کالاهای اساسی در نظر گرفته باشد، این منبع به صورت رانت توزیع می‌شود. اگر این عدد بین جمعیت ۸۰ میلیونی کشور توزیع شود، حدود ۶۰۰ هزار تومان به هر خانواده اختصاص خواهد یافت که به صورت مستقیم به خانوارها پرداخت شود که در این صورت تعداد جمعیت مشخص بوده و موجب کاهش مصرف کالاهای اساسی خواهد شد.

وی در تشریح تبعات اجرای مدل مورد نظر دولت گفت: با سازوکاری که دولت در نظر دارد، هر کسی مصرف بیشتری کند، از یارانه بیشتری بهره‌مند شده است؛ علاوه بر این، قاچاق کالاهای اساسی به شدت افزایش می‌یابد. طبق آمار موجود، قاچاق کالا از شهرهای مرزی به شدت افزایش یافته است. دولت باید پاسخ دهد که آیا تبعات این مدل را خواهد پذیرفت یا خیر؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: علاوه بر این، دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای سبد حمایتی موقت در نظر گرفته است که برای هر خانواده حدود ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که ما پیشنهاد می‌کنیم در دو نوبت ۳۰۰ هزار تومانی در قالب کارت‌هایی برای خرید کالاهای اساسی، این منبع اختصاص یابد. علاوه بر این، اگر دولت فقط اقشار آسیب‌پذیر را مد نظر قرار دهد که حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، می‌تواند یارانه بیشتری پرداخت کند که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که در چهار مرحله قابلیت پرداخت دارد.

وی تاکید کرد: از مهمترین بحث‌هایی که امروز مطرح شد، این بود که دولت منبع ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلاری که در نظر دارد، فقط از محل فروش سوخت پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و فروش سنگ‌ آهن است ولی مابه‌التفاوت نرخ ارز در بودجه و بازار و همچنین قیمت بنزین، در نظر گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارز امروز با قیمت‌های بالا در بازار به فروش می‌رسد و دولت باید این مابه‌التفاوت را محاسبه کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۶۶۱۶۱۴:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
ایشون با این تحلیل که اگر 17 میلیارد دلار به صورت مستقیم به خانوارهای 80 میلیون ایرانی پرداخت شود و موجب کاهش مصرف کالاهای اساسی خواهد شد" طومار علم اقتصاد را درهم پیچید. 600 هزارتومان برای هر خانوار میدانید چه اثر تورمی دارد؟ به جای افزایش دریافتی مردم هزینه ها را کاهش دهید.
بهنام۵۸۶۶۵۲۱۴:۲۹:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
میگم دولت با گران کردن ارز سود خوبی به جیب زده و همچنان هم داره میزنه . چرا نمیاد این پروژه هایی که خوابیده رو بهش پول تزریق کنه و مردم برن سر کار.منتظر بیکاری وحشتناک باشید. مثل پروژه راه آهن اردبیل پروژه انتقال آب سد طالقان به قزوین. پروژه سد گدار مسجد سلیمان. و....
علی۵۸۶۷۲۸۱۵:۱۷:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
آقای دکتر.باور بفرمایید الانه بیش از ۹۵درصد مردم ایران زیر خط فقر ...زندگی میکنند.طبقه متوسط از بین رفته و ..
بهنام۵۸۶۹۸۸۱۸:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
اینکار باعث کاهش شدید ارزش پول ملی و تثبیت تورم 200% در کشور خواهد شد. پورابراهیمی و دوستانش در مجلس قدم به قدم دستورات اتاق بازرگانی ایران را اجرا می کنند و تیشه به ریشه ملت می‌زنند
علیرضا۵۸۷۰۰۲۱۸:۴۴:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
ما به حرف دولت و نظام اعتماد کردیم و نرفتیم ارز بخریم. الان مجلس دارد از پشت به ما خنجر می‌زند. برداشتن دلار 4200 و دادن پول به مردم یعنی قبول تورم 300% درصدی و این یعنی یک سوم شدن سرمایه ما در بانکها.
خانلری۵۸۷۳۲۷۰۲:۲۳:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۸
میگویند اقای پور ابراهیمی دکترا دارد بایستی به حال امثال چنین دکتر هایی با این نظریه هایشان گریست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین