آصفی در گفتگو با الف: آمریکایی‌ها همه جا میز مذاکرات را بهم می‌زنند/ رای دادگاه لاهه یک پیروزی سمبلیک برای ایران است/ باید تمام روزنه‌های نفوذ غرب در FATF را ببندیم

گروه سیاسی الف،   3970716060 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیپلمات کشورمان معتقد است که رای دادگاه لاهه یک پیروزی نمادین و سمبلیک برای ایران است که چهره واقعی آمریکا را نشان می دهد که هرکجا که کم بیاورد میز مذاکره و قانون بین المللی را بهم می‌زند. در مورد وضعیت اقتصادی هم باید گفت که ما در از این شرایط بد اقتصادی عبور خواهیم کرد، ما در جنگ بدتر از این شرایط را داشتیم که توانستیم از آن عبور کنیم.

آصفی در گفتگو با الف: آمریکایی‌ها همه جا میز مذاکرات را بهم می‌زنند/ رای دادگاه لاهه یک پیروزی سمبلیک برای ایران است/ باید تمام روزنه‌های نفوذ غرب در FATF را ببندیم

به گزارش الف، دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه برای اعلام رای موقت خود درباره درخواست‌های ایران در ارتباط با پیمان مودت با آمریکا، تشکیل جلسه داد و نهایتا بخشی از تدابیر درخواستی ایران را پذیرفته و آمریکا را به رفع محدودیت‌های انسان‌دوستانه، کشاورزی و هوانوردی ملزم و طرفین را از اقداماتی که می‌تواند به تشدید مناقشه منجر شوند، منع کرد.

با این دستور موقت، از آمریکا خواسته شده تا مانع از تجارت آزاد و نقل و انتقال مالی مرتبط با دارو و اقلام درمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و لوازم یدکی و خدمات مرتبط با ایمنی و امنیت پروازهای غیرنظامی نشود.

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) از نظر قانونی الزام‌آور است اما باید دید آیا دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این حکم پیروی خواهد کرد.

خبرنگار الف گفتگویی با حمیدرضا آصفی سفیر سابق ایران در فرانسه و دیپلمات کشورمان در مورد رای موقت دادگاه لاهه و قانون‌شکنی آمریکایی‌ها انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ایران در دادگاه لاهه پیروز شد

*صدور رای دادگاه بین المللی لاهه را به نفع ایران را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا این رای توانست آمریکا را در دیوان بین المللی لاهه نیز منزوی کند؟

بنده معتقد هستم که ایران در دادگاه لاهه پیروز شد، اگرچه این برنده شدن نسبی است و حکمی که این دیوان صادر کرد در اصل آن چیزی که ایران به طور کامل می‌خواست نبود، چراکه خواست مقامات کشورمان این بود که باید همه تحریم‌ها علیه ایران به طور موقت تعلیق شود تا حکم نهایی به صادر شود اما همین حکم هم باز نشان‌دهنده حقانیت ایران در عرصه بین المللی و منزوی شدن آمریکا چه در جهان و چه در دیوان بین المللی لاهه بود. این حکم یک پیروزی دیپلماتیک برای تهران پس از آن محسوب می‌شود که تحریم‌های جدید آمریکا را که بخش اول آن در ماه ژوئیه اعمال شد، به چالش کشید.

در مورد وضعیت اقتصادی هم باید گفت که ما در از این شرایط بد اقتصادی عبور خواهیم کرد، ما در جنگ بدتر از این شرایط را داشتیم که توانستیم از آن عبور کنیم.  

دادگاه لاهه نیز در حکم خود تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا منجر به بروز خسارات جبران ناپذیر برای مردم ایران خواهد شد و آمریکا موظف است تا آنها را لغو کند. بنابراین واشنگتن باید صادرات کالاهای بشر دوستانه شامل تامین دارو و تجهیزات درمانی، تجهیزات کشاورزی و خدمات و قطعات حمل و نقل هوایی را به ایران تضمین کند. همین موضوع موجب عصبانیت آمریکا شد که آنها ادعا کردند که از دادگاه لاهه بیرون امده و به قوانین پایبند نیستند.

*رییس جمهوری را به تنهایی و بدبختی ترامپ ندیده‌ام/ اقدامات آمریکا به همه جهان ثابت کرد که اهل مذاکره نیست

*آیا این ادعاهای آمریکا و بیرون آمدنش از دادگاه لاهه می‌تواند اجماع جهانی علیه ایالات متحده را افزایش دهد؟

قطعا این اقدام آمریکا و زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی، این کشور را منزوی‌تر خواهد کرد. این روزها اتفاقاتی از سوی دونالد ترامپ در حال رخ دادن است که هر چه جلوتر می‌رویم موجب می‌شود که آمریکا تنهاتر شود. بنده در این مدتی  که در مورد سیاست خارجی مطالعه کرد‌ه‌ام هیچ رییس جمهوری را به تنهایی و بدبختی ترامپ ندیده ام. حتی عربده‌های ترامپ هم از روی ترس است و آمریکا هر کجا که کم می آورد به روش‌های غیرمتعارف دست می‌زند.

باید به آمریکایی‌ها که گفت شما در دادگاه حاضر شدید و رای موقت هم به نفع ایران صادر شد، دیگر این همه هیاهو ندارد. اتفاقا این موضوع به جهان و به خصوص به مردم ایران ثابت کرد که اگر ما بخواهیم با آمریکایی‌ها هم وارد میز مذاکره شویم چون منطق ندارند هرکجا که کم بیاورند میز مذاکرات را بهم میریزند، لذا مذاکره کردن با آمریکایی‌ها بی‌معنا است.

آمریکایی‌ها نشان دادند که فقط به پشتوانه پول و سلاح می‌خواهند زندگی کنند و این با منطق کنونی جهان معاصر و متمدن سازوگار نیست. ما باید بپذیریم که در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد، چراکه در هرجایی که وارد می‌شوند بازی را بهم می زنند. اتفاقا ادعاهای آنها در مورد دادگاه لاهه برای دنیا برای دنیا بیشتر روشن کرد که آمریکا چه حکومت نامعقول و سرکشی است.

*ما از شرایط بد اقتصادی عبور خواهیم کرد/ ایران باید تمام موارد نقض آمریکا را مستند و به دادگاه لاهه ارائه دهد

*حال ایران باید چگونه عمل کند و گام بعدی چیست؟

همانطور که مشخص است همه تحریم‌ها به صورت موقت تعلیق نمی‌شود، اما خوب این پیروزی یک سمبلیک و نمادین برای ایران به حساب می‌آید. این یک رای الزام‌آور است و باید اجرا شود اما نکته مهم این است که دیوان لاهه ابزار نظارتی ندارد لذا آمریکا ممکن است این حکم را اجرا نکند، و هزاران بهانه بیاورد که در این چند روز هم همین کار را انجام داده است.

ایران باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد و همه کارشناسان باید موارد نقض را مستند و آماده ارائه به جلسات اصلی دادگاه دعوای ایران و آمریکا کنند.باید به مردم بگوییم که ایران در عرصه حقوقی توفیق به دست آورده و تمام تلاش خود را کرده است اما متاسفانه این آمریکا و کشورهای هم‌پیمانانش است که تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و آن را اجرا نمی‌کند. مردم باید بدانند که این آمریکا است که همواره مقصر بوده و به هیچ قانونی پایبند نیست.

ما در آینده ۱۳ آبان را پیش رو داریم و قطعا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد، اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که ما حکومتی مقتدر در منطقه داریم که در مقابل زورگویی‌های آمریکا و هم‌پیمانانش ایستاده است و باید از این موضوع خوشحال باشیم، چرا که در حال حاضر نیز ترامپ و سرمداران سعودی نیز در عرصه بین المللی خارو خفیف شده‌اند و همین موضوع موجب شده تا حقانیت ایران به همه دنیا ثابت شود.

در مورد وضعیت اقتصادی هم باید گفت که ما در از این شرایط بد اقتصادی عبور خواهیم کرد، ما در جنگ بدتر از این شرایط را داشتیم که توانستیم از آن عبور کنیم.  

*باید در اف ای تی اف تمام روزنه‌های غرب در مورد ایران را ببندیم

* تحلیل شما در مورد FATF چیست؟

در مورد اف ای تی اف مجلس شورای اسلامی نظراتش را در این خصوص گفت و رای هم آورد، اما از اینجا به عهده شورای نگهبان بوده و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند که اگر به اختلاف بخورد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود، اما نکته حایز اهمیت این است که اگر ملاحظات رهبری در نظر گرفته شود و تمام روزنه‌های نفوذ غرب در مورد ایران بسته شود؛ می‌توانیم بگوییم که حتما می‌تواند شرایط بهتری را برای ما رقم بزند به شرط اینکه روزنه‌های نفوذ آنها بسته شود و این‌طور نباشد که آنها شرایط را برای ما سخت تر کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۴۹۱۶۱۳:۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
ظریف تیر ۹۵ پشت تریبون مجلس و در توجیه چرایی انجام شتابان تعهدات ایران : با این ابتکار ما ، امریکا دیگر بهانه ای ندارد...!!
ناشناس۵۸۵۰۳۲۱۳:۵۵:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
خوبی این قانون اینکه پول های کشور دیگه برای یمن و سوریه و لبنان و ... خرج نمیشه
محمد قاسمی۵۸۵۳۸۱۱۶:۳۶:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چرا دشمنان ما در این کشورهایی که ذکر کردی پول خرج میکنن؟
ناشناس۵۸۷۴۹۳۰۹:۵۹:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۸
چون ما خرج میکنیم
ناشناس۵۸۵۵۲۳۱۸:۱۱:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
تبت یدا ابی لهب وتب
ali۵۸۵۱۱۵۱۴:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
حالا دیگه میخوان واسه FATF هم از این به بعد تعیین تکلیف کنن.
ناشناس۵۸۵۱۶۳۱۴:۵۳:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
آقای آصفی لطفا اجازه بدهید آرامش به مردم بر گردد
ناشناس۵۸۵۱۹۶۱۵:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
خیلی وضعیت بدی شده جامعه در حال انفجاره امیدوارم تدبیری اندیشیده بشه دلار اگر نیاد زیر 4 تومن اقتصاد فلج میشه
ناشناس۵۸۵۶۱۵۱۹:۳۱:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
در دوران برجام همه تلاش می‌کردند ایران را تحریم کنند و حالا همه تلاش می‌کنند ایران را تحریم نکنند.چرا نمی‌گویند شرایط ایران قبل از مذاکرات و توافق هسته‌ای چگونه بود. چرا آنها نمی‌گویند پول‌های ایران بلوکه شده بود و حتی در برخی موارد ایران مجبور بود مانند دوران قبل از اختراع پول مبادله کالا با کالا انجام دهد.
ناشناس۵۸۵۶۱۶۱۹:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
کاش برای یک بار هم که شده مخالفان برجام به مردم ایران می‌گفتند راهکار آنها برای اداره کشور در صورت نبود برجام چه بود؟ این سوالی است که هیچگاه مخالفان برجام در مورد آن صحبت نمی‌کنند.
ناشناس۵۸۵۷۴۳۲۱:۰۲:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
آمریکا دیگر آبرویی در دنیا ندارد.
ناشناس۵۸۵۸۹۱۲۳:۴۹:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
وقتی امریکا زیر همه چیز رو میزنه خوب چه نیازیه وارد این کنوانسیون بشیم چرا باعربستان که به اعتراف امریکا حامی القاعده وداعش بود برخورد نشده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین