چند حاشیه تصویب سی اف تی در مجلس/ اطمینان لاریجانی به نمایندگان برای منتشر نشدن آرای آنها

گروه سیاسی الف،   3970715199 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی لاریجانی رئیس مجلس قبل از رای گیری برای لایحه «سی اف تی» یا همان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، 2 بار در صحن مجلس اعلام کرد که رای نمایندگان مخفی می ماند و منتشر نمی شود .

به گزارش خبرنگار الف در مجلس، در جلسه علنی دیروز مجلس، لایحه «سی اف تی» یا همان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستور کار قرار داشت.
البته پیش از آغاز جلسه علنی، مجلس یک جلسه غیر علنی در خصوص بررسی همین لایحه برگزار کرد.

در هنگام بررسی این لایحه ریاست مجلس شورای اسلامی با علی لاریجانی بود.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز وسیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مخالفت با تصویب این لایحه و بهروز نعمتی نماینده تهران و محمد فیضی نماینده اردبیل در موافقت با لایحه صحبت کردند.

همچنین علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر مثبت این کمیسیون در تصویب این لایحه را اعلام کرد.

سپس لاریجانی از نمایندگان خواست که در خصوص این لایحه رای خود را اعلام کنند.

در هنگام رای گیری 271 نماینده در صحن مجلس حضور داشتند که لاریجانی بلافاصله بعد از آغاز رای گیری در خصوص این لایحه، گفت: رای گیری علنی برای این لایحه رای نیاورد، بنابراین رای مخفی خواهد بود و این مصوبه مجلس است.

لاریجانی سپس پنچ بار با تکرار جملاتی چون «نمایندگان محترم نظرشان را اعلام بفرمایند، دوستان در رای گیری مشارکت بفرمائید، بروید رای تان را بدهید»، مجددا تاکید کرد که رای نمایندگان مطابق آئین نامه داخلی مخفی می ماند.

در همین هنگام ابطحی در مقابل لاریجانی متنی را پاره کرد .لاریجانی هیچ واکنشی به این اقدام از خود نشان نداد . 

رئیس مجلس در اظهاراتی  افزود: دولت و مجلس موافق هستند. دوستان در رای گیری مشارکت بفرمائید.

رئیس مجلس در حالی گفت که مجلس موافق تصویب این لایحه است که هنوز نمایندگان رای خود را اعلام نکرده بودند .

بعد از بیان این جمله رئیس مجلس، مجید نصیرپور مدیرکل کمیسیونها، صحن و مشاورین با حضور در کنار لاریجانی از وی خواست که گفته خود را اصلاح کند که وی نیز گفت: کمیسیون و دولت موافق هستند.

در ابتدای جلسه برای علنی و یا غیرعلنی برگزار شدن رای‌گیری برای CFT رای گیری برگزار شد که نمایندگان نهایتا با 117 رای مخالف، 111 رای موافق و 17 رای ممتنع از مجموع 264 نمایندگان حاضر در جلسه با رای‌گیری به صورت علنی برای بررسی CFT مخالفت کردند.