تحقیر و باج گیری علنی ترامپ از عربستان/ دلیل سکوت ریاض چیست؟

گروه جهان الف،   3970714204 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رویه دونالد ترامپ از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی و پیش از به قدرت رسیدن تحقیر ریاض و تلاش برای کسب حداکثر سود از خاندان آل سعود بوده است. در این بین حاکمان عربستان نیز بدلیل سیاست های تخاصمی، دخالت های گسترده در کشورهای منطقه و عدم برخورداری از مولفه های راهبردی قدرت چاره ای جز سر فرود آوردن و کرنش در برابر درخواست های رئیس جمهور آمریکا نداشته اند.

تحقیر و باج گیری علنی ترامپ از عربستان/ دلیل سکوت ریاض چیست؟

به گزارش الف، چند روز قبل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی انتخاباتی در ویرجینیا و می‌سی‌سی‌پی خطاب به حاکمان عربستان گفته است: ما از شما مراقبت می‌کنیم، شما بدون ما حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورید، پس باید پول این مراقبت را بپردازید همانطور که ژاپن و کره‌جنوبی پرداخت می‌کنند. عربستان سعودی و حکومت پادشاهی آن نمی‌تواند بدون حمایت آمریکا ادامه داشته باشد.

ترامپ همچنین گفته بود که در تماس تلفنی با ملک سلمان به او گفته در صورت قطع حمایت‌های نظامی واشنگتن، ایرانی‌ها ظرف ۲ هفته عربستان را فتح می‌کنند. واشنگتن پست هم مدعی شده ترامپ برای مقابله با قدرت ایران و محور مقاومت در سوریه خواستار پرداخت 4 میلیارد دلار از ملک سلمان شده است.

محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان دیروز به سخنان تحقیرکننده ترامپ واکنش نشان داده است. بن سلمان در این باره گفته است: باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰ درصد چیزهای خوبی درباره شما می‌گویند. این ماجرا حتی درون خانواده‌ها هم صادق است. همیشه سوءتفاهم‌هایی وجود دارد و ما سخنان ترامپ را هم در همین دسته طبقه‌بندی می‌کنیم.

درباره این که چرا دونالد ترامپ از این نوع ادبیات(که به روایت بلومبرگ گستاخانه است) استفاده می کند تقریبا تردیدی وجود ندارد کاخ سفید در تلاش است تا با برجسته کردن دشمن فرضی یعنی ایران تا حد امکان ریاض را بترساند و این گونه بهره حداکثری از خزانه آل سعود ببرد. در واقع سیاست ترامپ در راستای ایران هراسی، ترساندن و فشار آوردن بیشتر به آل سعود برای اخاذی ازآنها است.  در این صورت از دیدگاه نئومحافظه کاران حاکم بر کاخ سفید ضمن اینکه چند صد میلیارد دلار از عربستان به سمت اقتصاد آمریکا سرازیر خواهد شد می توان کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا را در راستای در حاشیه قرار گرفتن و تامین امنیت اسرائیل با هم درگیر نمود.

بیشتر بخوانید:

نظر فعالان عربستانی درباره اهانت ترامپ به پادشاه

ترامپ: بر خلاف رسومات، مقابل شاه عربستان خم نشدم

از سوی دیگر با توجه به سیاست خارجی تهاجمی رئیس جمهور آمریکا و همچنین وابستگی عربستان سعودی به واشنگتن، ریاض چاره ای جز موضع گیری های ضعیف و بی اثر در قبال چنین سخنانی ندارد. عامل دیگری که از نگاه رسانه ها موجب موضع گیری منفعلانه ریاض شده در پیش بودن موعد انتخابات کنگره آمریکا است که همین امر می تواند زمینه واکنش شدیدتر دونالد ترامپ را برای حفظ حداقل وجه ظاهری به همراه داشته باشد. به عبارتی بهتر وقتی در شرایط عادی ریاض توانایی پاسخگویی به زیاده خواهی و تحقیر رئیس جمهور آمریکا را ندارد نباید انتظار داشت هنگام نزدیک شدن به انتخابات کنگره واکنش ویژه و خاصی نشان دهد؛ اتفاقی که در صورت انجام آن به قیمت کنار رفتن ملک سلمان و پسرش از پادشاهی عربستان تمام خواهد شد.

گفتنی است در چند سال گذشته خاندان سلمان در عربستان سعودی به پشتوانه آمریکا و البته رژیم صهیونیستی و با وجود محدودیت های جدی در دو جبهه داخلی و خارجی اقدامات و بلندپروازی هایی را آغاز کرده که هر آن می توانند موجودیت خود را در خطر و از دست رفته ببینند. همین مسائل نیز سبب وابستگی آنها به بیرون برای حفظ تاج و تخت شده است. در عرصه داخلی قلع و قمع شاهزادگان برای به قدرت رسیدن محمدبن سلمان و تلاش برای رواج ارزش های غربی در ساختار سنتی و قبیله ای عربستان و کنار زدن مفتی ها بخشی از این برنامه ها و اقدامات است. در عرصه خارجی عربستان با وجود عدم امکانات و توانمندی های لازم برای ایفای نقش در حد و اندازه های یک قدرت منطقه ای دخالت های گسترده ای را در کشورهای مختلف از جمله عراق، لبنان، سوریه، قطر، بحرین، لیبی، مصر و ... انجام داده است.  

البته به این مسائل باید به نقش آمریکا در ائتلاف عربی و جنگ علیه ملت یمن اشاره کرد که از اشتباه محاسباتی سعودی ها و بمباران های بی وقفه  حدوداً سه سال و نیم گذشته اما تحول خاصی در میدان نبرد رخ نداده و بدون شک در صورت سلب حمایت واشنگتن، احتمال فتح عربستان و سقوط خاندان آل سعود توسط انصارالله نیز وجود دارد.

عدم موضع گیری بن سلمان در قبال ترامپ در حالی است که تا پیش از این ریاض بواسطه دلارهای نفتی مواضع تندی در قبال اختلافاتی که با کشورهایی مانند عربستان، کانادا و آلمان بروز می کرد نشان می داد.

با رویه ای که دونالد ترامپ در قبال عربستان در پیش گرفته و با توجه به سیاست های عصبی و تند محمد بن سلمان در داخل و خارج نمی توان حداقل در مقطع زمانی کوتاه مدت انتظار بهبود اوضاع منطقه را انتظار داشت. ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی از عربستان به عنوان گاو شیرده یاد کرده بود که وقتی شیر آن تمام شد باید سرش آن را برید. اما اگر این سناریو را کنار بگذاریم باید گفت حداقل راهبرد اول آمریکای ترامپ و دلارهای نفتی عربستان به مثابه عوامل تسریع کننده در تشدید تنش های منطقه عمل می کنند و مشخص نیست رئیس جمهور آمریکا تا کجا به باج گیری خود از ریاض ادامه خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۲۲۷۵۰۸:۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۵
رفتار تحقیرآمیز آمریکا با عربستان باید مایه عبرت برای غرب‌زدگان داخلی شود. امتیازات متعددی این رژیم به آمریکا داد، رژیم نامشروع صهیونیستی را به رسمیت شناخت برای خدمت به آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورهای همسایه تجاوز کرد و دیکته‌های آمریکا این کشور را وارد جنگ‌های نیابتی کرد و... اظهارات اخیر ترامپ ننگ دیگری بر پیشانی آل‌سعود و درسی برای برخی داخلی‌هاست که همانند آل‌سعود فکر می‌کنند.
ناشناس۵۸۳۹۳۲۲۱:۴۸:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۱۵
هموطن عزیز هیچکس در ایران خواهان ذلت مردم و مملکت نیست.اختلاف نظر است برخی گفتگو و مذاکره برد برد را راه حل میدانند و برخی مقاومت سرسختانه. البته هر دو طیف خوبند ...برخی که ایرانی و صاحب مقامند و دشمن اول ایرانند بدترین دشمنند حتی از آمریکا
احسان۵۸۲۳۲۵۰۸:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۵
فکرنکنم حکومت پادشاهی که ۳۲۰سال دوام آورده به این ضعفی باشه که شما میگید. اخاذی ترامپ از چین و ژاپن وکره جنوبی وکانادا واتحادیه اروپا کمتر از اخاذی از عربستان نیست. یادمان نره که آمریکاهمیشه ازحق (ظلم) وتو بنفع عربستان استفاده کرده. نمونه اش هم جنگ یمنه!! سیاست هنر واقعیتهاست نه آرمانها!!
ناشناس۵۸۴۰۷۴۰۰:۲۰:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
دوست عزیز پادشاهی عربستان 320 سال عمر داره!!!این عدد رو چه جوری در اوردی
ناشناس۵۸۲۷۶۴۱۱:۳۷:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۵
سکوت عربستان فقط به دلیل حماقت سران کشور عربستان هست شاید عقل ناقص اونها اینو بشارت میده که این حماقتها نشانه نزدیکی به فرهنگ غرب و پیشرفت است !!!! و مردم عربستان نباید این تحقیر رو تحمل کنند.
ناشناس۵۸۳۰۷۲۱۳:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۵
امتیازاتی که سعودی به غرب داده میتونست فقر رو در خاور میانه ریشه کن کنه.
ناشناس۵۸۳۳۲۳۱۴:۴۶:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۵
الان مثلا ما که به غرب امتیاز ندادیم فقر در کشورمون ریشه کن شده.......مگه آل سعود مسوول ریشه کنی فقر در خاورمیانه هست؟ هر کشوری باید به فکر رفاه مردمش باشه
مهدی۵۸۳۱۸۹۱۳:۵۱:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۵
برای عزت همه باید به دامان اسلام پناه ببریم
ناشناس۵۸۳۲۳۹۱۴:۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۵
دلیل سکوت ریاض ترس از کشورهای همسایه است
ناشناس۵۸۳۳۱۲۱۴:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۵
ما باید با تعمیق روابط با عربستان و سایر همسایگان عربمان جلوی نفوذ آمریکا در این کشور و سایر کشورهای مسلمان منطقه را میگرفتیم. تنش زدایی و دوستی با همسایگان مسلمان باید دیپلماسی بلند مدت و همیشگی ما باشد تا پوزه آمریکا و رژیم صهیونیستی را راحتتر به خاک بمالیم. جهان اسلام باید متحد بماند.
ناشناس۵۸۳۵۴۹۱۷:۰۰:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۵
ترامپ مثل یک پدربزرگ غرغرو هست... زیاد نباید به غرغرها توجه کرد و عربستان این رو خوب فهمیده
ناشناس۵۸۳۶۶۷۱۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۵
واقعا سعودی ها دست نشانده و ذلیل هستند. هیچ عزتی ندارند. واقعیت این است که آنها جنگ منطقه ایی را هم به ایران باخته اند و در موضع تدافعی قرار گرفته اند. البته متاسفانه نفت گران آنها را دوباره قدرتمند می کند. امید آنها به اپوزیسیون ایران هم از بین رفته است. امید به ناآرامی دی ماه هم از بین رفت. حالا امید به اعتصاب کامیون دارها و بازاریان داشتند که آنهم نقش بر آب شد. حالا فقط به ترامپ امید دارند. اما ترامپ در خود آمریکا و اروپا و متحدان نزدیکش مقبولیتی ندارد. در آمریکا دموکراتها بزودی به قدرت می رسند و ترامپ باید کاخ سفید را ترک کند.
ناشناس۵۸۳۷۸۴۱۹:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۱۵
خب راست گفته. آمریکا عاشق ایران و‌ کره شمالی به این شکله. اگه کره شمالی اینجوری نبود که نمی تونست از‌ژاپن و کره جنوبی به بهانه حفظ امنیت باج بگیره. همین کار رو‌هم داره با عربستان در‌قبال ایران میکنه
ناشناس۵۸۳۹۲۶۲۱:۴۳:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۱۵
دشمنی ایران و عربستان فقط به نفع استکبار جهانی به رهبری غرب و روسیه است
ناشناس۵۸۴۱۷۷۰۷:۰۱:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
هزینه سازش، خداییش آدم زیر بار تحریم بمیره بهتر از اینه که یه لمپن بی همه چیز مثل ترامپ اینجور هر روز تحقیر کنه
ناشناس۵۸۴۲۱۰۰۷:۴۹:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
یک کشور ثروتمند را داده اند به یک خانواده! طبیعیه که بعلت ضعف مفرط باید به قلدر محله باج بده تا در امان بمونه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین