مروری بر اخبار مهم روز؛ روایت ناطق نوری از ماجرای انتقاد به بنی صدر و تذکر امام/ ایجاد پست جدید برای خالق ژن خوب/ حاشیه های سخنرانی ولایتی/ چهره های اصلاح طلبی که با وجود دعوت به دیدار روحانی نرفتند

گروه سیاسی الف،   3970714176 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

 روایت ناطق نوری از ماجرای انتقاد به بنی صدر و تذکر امام/ ایجاد پست جدید برای خالق ژن خوب/ حاشیه های سخنرانی ولایتی/ چهره های اصلاح طلبی که با وجود دعوت به دیدار روحانی نرفتند

تحلیل دیدار روحانی با اصلاح طلبان

هفته گذشته 19 نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب در دیداری سه ساعته دغدغه ها و گلایه های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

روزنامه همشهری در این باره نوشت: چینش کابینه، انفعال دولت مقابل مخالفان و چرخش سیاسی رئیس‌جمهور مهم‌ترین انتقادهای سیاسی مطرح‌شده در این جلسه بودند، ولی جزئیاتی هم داشتند. سخنرانان جلسه هم از سرخوردگی حامیان روحانی در انتخابات گفتند و هم بر ضرورت پیش‌بینی بحران ناشی از فشارهای اقتصادی آمریکا در کشور تاکید کردند... مدیریت انتقادبرانگیز دولت در حوزه اقتصاد و آشفته‌بازار حوزه پولی و مالی کشور نیز جای خود را در میان سخنان شرکت‌کنندگان در این جلسه داشتند... چهره‌هایی مانند غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، هادی خانیکی و سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز با وجود دعوت، در این جلسه شرکت نداشتند.

 روزنامه آفتاب یزد نوشت: پس از یکسال اما و اگرها و محدودیت‌هایی که برخی از یاران خاکستری روحانی در پاستور برای جریان اصلاحات ایجاد کرده بودند و در گوش روحانی می‌خواندند که اصلاحات به دنبال سهم خواهی است و باید از این جریان فاصله گرفت تا آنجا که روحانی در مراسم افطاری اخیر ترجیح داد از سلبریتی‌ها، ورزشکاران و هنرمندان دعوت به عمل آورد، اما از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نه؛ سرانجام پس از این همه، با افزایش دلخوری اصلاح‌طلبان از رئیس جمهور و انتقادهای آنها و بدنه اجتماعی این جریان نسبت به عملکرد دولت و همچنین عدم موفقیت روحانی در برخی از مسائل به خصوص مسائل اقتصادی و ریزش آرای روحانی، دولت دریافت که این ناکامی‌ها نتیجه بی‌توجهی به نصایح و حمایت اصلاح‌طلبان است به همین دلیل چهارشنبه هفته اخیر از برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب جهت نشست مشترکی در پاستور دعوت به عمل آورد.

روزنامه آرمان امروز هم نوشت: مردم که با امید زیادی به کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ولیست اصلاح‌طلبان برای مجلس و شورای شهر رای داده‌اند این روزها با عملکرد غیرقابل قبول در هرسه زمینه و چالش امید به آینده مواجه شده اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان برای عدم تضعیف بیشتر دولت و فراکسیون امید و فرصت ندادن به رقیب سیاسی خود از انتقاد بی‌پرده و صریح خودداری می‌کنند. محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات و نماینده سابق مجلس در این باره می گوید: ... عملکرد نمایندگان و مجلس و اعضای شورای شهر نیز نمود و بازتاب خوبی در بین افکار عمومی نداشته است. به عنوان مثال شرایط به شکلی نبوده که مثلا مردم مشاهده کرده باشند که نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر دو یا سه مشکل بزرگ کشور و شهر تهران را حل کرده باشند. ما باید بپذیریم که در شرایط کنونی کارنامه قابل قبولی از سوی مجلس و شورای شهر به مردم ارائه نشده است. در نتیجه اعتماد مردم آسیب خورده و کاهش پیدا کرده است....

رهامی در ادامه می گوید: کانال رسمی که اصلاح‌طلبان بتوانند به صورت منظم دیدگاه‌های خود را با آقای روحانی در میان بگذارند از ابتدا نیز وجود نداشت و در شرایط کنونی نیز وجود ندارد. در ابتدای دولت نیز جلسات غیر رسمی در این زمینه برگزار می‌شد. با این وجود هر چه از عمر دولت گذشته این جلسات نیز کمتر شده است. این وضعیت در دولت اصلاحات وجود نداشت و ما به راحتی می‌توانستیم دغدغه‌های خود و مردم را به دولت منتقل کنیم. این وضعیت درباره آیت‌ا... هاشمی نیز وجود داشت و دسترسی ما به ایشان به شکلی بود که هر زمان که نیاز بود ایشان این فرصت را در اختیار ما قرار می‌داد که مسائل خود را مطرح کنیم. با این وجود متاسفانه این روحیه در آقای روحانی وجود ندارد و دسترسی و انتقال دیدگاه‌های مختلف به ایشان به راحتی امکانپذیر نیست.

روزنامه اعتماد نوشت: ... اساسا مشخص نیست که بر اساس چه گزینش، ‌معیار و شاید سلیقه‌ای این افراد به عنوان چهره‌های اصلاح‌طلب برای دیدار با روحانی به پاستور دعوت شده‌اند... دعوت‌کنندگان به جای این‌که طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان را دعوت کرده و احیانا صدای انتقاد آن‌ها را بشنوند اغلب، کسانی را دعوت کرده‌اند که با دولت هم‌موضع بودند. در واقع مستمعان روحانی روز چهارشنبه همان همراهان و سمپات‌های دولت دوازدهم بوده‌اند که باز هم به آنها توصیه شد تا پشت دولت را خالی نکنند. به نظر می‌رسد گر چه خواست تیم دولت فرستادن این پالس مثبت بوده که ارتباط روحانی با اصلاح‌طلبان در روند ترمیم قرار دارد اما این انتخاب و گزینش‌ها باعث شد که گره‌ای تازه در این ارتباط ایجاد شود.

برخی مردم احساس می کنند کشور رها شده است

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در همایش روسا و سرپرستان دفاتر نظارت بر انتخابات استان‌های شورای نگهبان گفت: رویه فعلی اداره کشور به صورتی است که برخی مردم احساس میکنند کشور رها شده است... مهمترین حربه دشمن تزریق ناامیدی و یاس در جامعه است و ما نباید اجازه دهیم دشمن در این مورد موفق شود... نباید در مسیر تایید صلاحیت هیچگونه نقطه ضعفی وجود داشته باشد و مطابقت همه مراحل با قانون ضروری است و هرگز در این زمینه خدا را فراموش نکنید.

مدیر عامل «سکه ثامن» چگونه به دام افتاد؟

سردار کاظم مجتبایی، جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا از دستگیری و استرداد مدیر عامل متواری سکه ثامن به کشور خبر داد.

مدیر عامل فراری سکه ثامن دستگیر شد+فیلم

دادستان تهران: متهم پرونده ثامن در برخی استان‌ها هم پرونده دارد

احتمال «تغییرهای دیرهنگام» در دولت

روزنامه آرمان درباره تغییرات احتمالی در کابینه نوشت: ... طی آخرین اخبار آخوندی، وزیر راه هم قرار است با کابینه خداحافظی کند. اما قابل توجه است که اخباری درباره حضور احتمالی دو فرد در کابینه به گوش رسید؛ آقایان محمد فروزنده و پرویز فتاح... علی صوفی، وزیر تعاون در دولت اصلاحات در این باره می گوید: ... در حال حاضر ضعف دولت آشکار شده است و به هر حال مجلس هم از این فرصت به نفع خود استفاده می‌کند، چرا که در آستانه انتخابات نیاز به ارائه کارنامه‌ای به مردم است تا بتواند به جامعه بگوید که در مقابل ضعف دولت بی‌تفاوت نبوده است؛ اما باید این موضوع را در نظر گرفت که این مجلس به همین دولت رای داد و بنابراین این ضعف‌ها دامن مجلس را هم خواهد گرفت. مجلس نمی‌تواند خود را از ضعف‌های دولت مجزا سازد، چرا که این انتخاب، انتخاب مجلس بوده است به ویژه که انتخاب آقای روحانی در مورد وزرا در آن زمان ضعیف ارزیابی شده بود و انتظار می‌رفت مجلس این موضوع را جبران کند و جبران نکرد و رای نجومی هم به دولت داد.

جزئیات نشست مهم بهارستان برای بررسی CFT

 حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره گفت: جلسه غیر رسمی مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT یکشنبه برگزار می‌شود... این جلسه از ساعت ۶ تا ۸ صبح روز یکشنبه و در صحن مجلس به منظور پاسخ به سوالات و شائبه‌ها درباره لوایح چهارگانه FATF و به ویژه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT برگزار می‌شود.

پورابراهیمی: در FATF هیچ ضمانتی نیست

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در نامه‌ای از رئیس و نمایندگان مجلس خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید مراقبت کنند امری به زیان مملکت و حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به تصویب نرسد.

جامعه مدرسین در نامه‌ای به لاریجانی درباره FATF هشدار داد

دولت ابهت خود را از دست داده است

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اعتمادآنلاین گفت: مجلس بیش از اینکه بخواهد با طرح استیضاح و سوال بخش نظارتی خود را تقویت کند، عمدتا به دنبال این است که بگوید دخالتی در امور ندارد و ژست دفاع از افکارعمومی می‌گیرد. این نماینده مجلس در دوره ششم با تاکید بر وظیفه دولت و کم‌کاری که موجب بروز این اتفاقات شده است، گفت: واقعیت این است که بخش عمده کار اجرایی در دست دولت است اما متاسفانه آنطور که باید و شاید کار خود را انجام نداده است... بخش عمده‌ای از دلیل وضعیت فعلی را در این می‌بینم که دولت ضعیف عمل کرده و وزرا در درخواست‌های رای اعتمادشان و مسائل شبیه به این سعی کرده‌اند که خیلی امتیاز بدهند و همین مسائل موجب شده تا دولت ابهت خود را  از دست بدهد. نیامدن رییس‌جمهور به مجلس، عدم انگیزه لازم و ... موجب بروز چنین اتفاقاتی شده است.

  روایت ناطق نوری از ماجرای انتقاد به بنی صدر و تذکر امام

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری به جماران گفت: ... در اوایل جنگ بنی صدر رئیس جمهور و جانشین فرمانده کل قوا بود. او در جبهه دستور عقب نشینی در محور هویزه داد، رزمندگان در محاصره قرار گرفتند. سید محمد حسین علم الهدی و دوستانش که همگی دانشجو بودند در آنجا به شهادت رسیدند. من آن زمان در یک سخنرانی که در دانشگاه داشتم، به بنی صدر انتقاد کردم که چرا دستور عقب نشینی دادی و اگر دادی چرا به رزمندگان اطلاع ندادی که محاصره نشده و به شهادت نرسند. مضمون سخنرانی این بود. اما  امام تشخیص داد که او جانشین فرمانده کل قوا و رئیس جمهور است و در جبهه نباید تضعیف شود. البته مرحوم آقای منتظری هم به این موضوع اعتراض کرده بود. امام پس از این مواضع، سخنرانی کرده و فرمودند(نقل به مضمون)، آن هایی که در جنگ مسئولیت ندارند حواسشان جمع باشد دخالت نکنند و بعد خیلی لطیف گفته بودند «ناطق ها»؛ ناطق ها دو معنا دارد یکی معنایش این است که سخنران ها و در عین حال هم خواست که به من هم کنایه بزند.

خالق ژن خوب در کمیته ملی المپیک چه می کند؟

فرارو نوشت: حمید رضا عارف، پسر ارشد محمد رضا عارف باز هم در کانون حواشی سیاسی کشور قرار گرفته است. او که دو سال پیش با اظهاراتش در باره ژن خوب فصلی تازه در مباحث پیرامون آقازادگی در سیاست ایران باز کرد حالا با انتصاب در یک پست دولتی باز هم خبرساز شده است... هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حمیدرضا عارف فرزند محمد رضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به عنوان مشاور رئیس و مسوول کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک منصوب شده است. حمید رضا عارف این انتصاب را اتفاقی خوب دانست و تاکید دارد که می‌تواند برای ورزش موثر باشد. او توضیح داد که« ... من آدم غیر ورزشی نیستم و از ورزش شناخت دارم. از ۵ سالگی ورزش را حرفه‌ای دنبال کرده‌ام. عضو تیم شنا و بسکتبال دانشگاه شریف بوده‌ام و این طور نیست که با فضای ورزش ناآشنا باشم.»... با وجود این توضیحات عارف، افکار عمومی رویکرد مناسبی به این انتصاب ندارد. این نگاه هم به پیشینه حمید رضا عارف باز می‌گردد. او حدود دو سال پیش در اظهاراتی جنجالی خود را دارای ژن خوب و برتری ژنی نسبت به دیگران دانست... عده‌ای معتقدند کمیسیون صلح و ورزش اساسا یک پست جدید است و آن را به صورت اختصاصی برای پسر عارف ایجاد کرده اند. بسیاری از کاربران نیز توضیحات عارف درباره آشنایی اش با مسائل ورزشی خنده دار دانستند.

احمدرضا کاظمی هم این موضوع را سوژه طنز بی قانون قرار داد.

 خبر روزنامه دولت از وضعیت موسوی

خبرآنلاین نوشت: روزنامه ایران با میرمحمود موسوی درباره مسائل سیاست خارجی گفت‌وگوی مفصلی انجام داده و در مقدمه این مصاحبه خبری را در باره حضور میرحسین موسوی در خانه برادرش منتشر کرده است.خبرنگار ایران نوشته است: قرار ملاقات‌مان با میرمحمود موسوی در منزل او برگزار شد، جایی که دو هفته پیش از گفت‌و‌گویمان میزبان برادر محصورش بود، به‌واسطه گشایش اندکی در حصر و البته با حضور ماموران امنیتی.

دفاع حسین شریعتمداری از ولایتی

حسین شریعتمداری طی یادداشتی با عنوان استفاده ابزاری از لُنگ رزمندگان یمن! به انتقادات اخیر علیه ولایتی واکنش نشان داد. شریعتمداری نوشت: هفته گذشته، دکتر ولایتی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی سخن می‌گفت ضمن دفاع تمام قد و مستدل از جبهه مقاومت که با شواهدی از تاریخ اسلام و عمر چهل‌ساله انقلاب اسلامی همراه بود، بر ضرورت ایستادگی در مقابل باج‌خواهی آمریکا و متحدانش تاکید کرد. ایشان در پایان سخن خویش خطاب به کسانی که نسخه سازش می‌پیچند گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندند و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند»....

برخی از مدعیان اصلاحات و کسانی که بارها در مقابل زورگویی‌های آمریکا نسخه سازش پیچیده‌اند موجی از اعتراض و انتقاد علیه ایشان به راه‌ انداختند. اعتراض‌ها در دو محور اصلی شکل گرفته بود؛ انتقاد به خانه مسکونی دکتر ولایتی در سعدآباد و اعتراض به اینکه چرا ایشان به الگوی مردم یمن ‌اشاره کرده و گفته است باید از آنها یاد بگیریم!... تا آنجا که کیهان پی‌گیری کرده است، دکتر ولایتی از مدت‌ها قبل و طی سه مرحله، تمامی شش دانگ خانه مسکونی مورد‌ اشاره را برای مراسم عزاداری حضرت امام حسین‌علیه‌‌السلام وقف کرده و اسناد آن در سازمان اوقاف موجود است.... در حمله هماهنگ این روزها به دکتر ولایتی «‌لنگ» رزمندگان جان برکف و تهی‌دست یمن بهانه است. این حمله هماهنگ را در دو نقطه دیگر باید علت‌یابی کرد.... دفاع تمام قد ولایتی از جبهه مقاومت و توضیح مستدل ایشان درباره ضرورت حضور ایران در منطقه که پته جریانات سازشکار داخلی و باج‌خواه بیگانه را روی آب ریخته است.... دوم؛ برخورد قاطع و بدون ملاحظه دکتر ولایتی با کسانی که دانشگاه آزاد اسلامی را ملک طلق خود می‌دانستند، انگیزه آلوده دیگری در تدارک حمله هماهنگ اخیر به دکتر ولایتی بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۱۹۸۹۲۱:۱۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۴
رسانه های اصلاح طلب درباره ژن خوب عارف و پست جدید ایشون ، سکوت اختیار کردن !!
ناشناس۵۸۲۰۳۵۲۲:۲۱:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۴
کیهان دفاع نکنه کی دفاع کنه
ناشناس۵۸۲۰۵۶۲۲:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۱۴
به منم یه خونه بدن بغل کاخ سعد آباد پولش رو هم میدم وقف هم میکنم
ناشناس۵۸۲۲۶۷۰۸:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۵
این چیزا واسه مردم آب و نون نمیشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین