وندی شرمن: ترامپ تعهدات بین‌المللی را دوست ندارد

گروه جهان الف،   3970712098

معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا گفت که تصمیم دولت کشورش برای خروج از پیمان مودت با ایران اتفاق عجیبی نیست چراکه ترامپ تعهدات بین‌المللی را دوست ندارد.

وندی شرمن: ترامپ تعهدات بین‌المللی را دوست ندارد

به گزارش ایسنا، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره تصمیم دولت این کشور برای خروج از پیمان مودت با ایران پس از رای روز چهارشنبه دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) به نفع ایران، اظهار کرد: این اتفاق عجیبی نیست. جان بولتون مشاور امنیت ملی نیز هیچ چیز بین‌المللی را دوست ندارد.

شرمن افزود: هفته گذشته در سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل شنیدیم که او تنها به ملی‌گرایی و حاکمیت ملی اعتقاد دارد و هر چیز که در آن چند جانبه‌گرایی نقش دارد، چیزی نیست که او دوست داشته باشد. این تصمیم به‌طور کامل با رویکرد دولتی مطابقت دارد که نمی‌خواهد با دیگران همکاری کند.

وی که سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ بود، در ادامه ریشه این رویکرد دولت ترامپ را در مقاله‌ای از مک مستر مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید دانست که در آن گفته بود: ما جامعه بین‌الملل نیستیم، ما ملت‌های رقیب هستیم.

شرمن همچنین گفت: آنچه ترامپ درک نمی‌کند این است که کشورهای دیگر هم منافعی دارند. تا آنجایی که من می‌دانم به خصوص درباره این پیمان (مودت) با ایران یک سال زمان می‌برد تا از آن خارج شویم و این تصمیم کارساز شود.

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت با ایران انتقاد کرد و گفت که آمریکا مکانیسمی را از دست داد که خود پیشتر از آن در ماجرای سفارت واشنگتن در تهران استفاده کرده بود. دولت همچنین اعلام کرده که قصد دارد از پروتکل انتخابی کنوانسیون وین خارج شود. از این رو، ایران و فلسطینی‌ها دیگر نمی‌توانند از آمریکا شکایت کنند. این کار دیپلمات‌هایمان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. من نمی‌دانم که آنها چه چیز می‌خواهند از این (وضعیت) به دست آورند. رای دادگاه لاهه با برخی خواسته‌های ایران نیز مخالفت کرده و گفته است که آمریکا باید کانال‌های (تامین) نیازهای بشردوستانه را حفظ کند. ما متعهد به این کار شده‌ایم.

معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا ابراز تاسف کرد که دولت ترامپ از فرصت کنونی تنها برای دمیدن در آتش تلاش‌هایش علیه ایران استفاده می‌کند.

وی گفت: ما به ایران اعتماد نداریم، ایرانی‌ها نیز به ما اعتماد ندارند اما ترامپ باید بداند که اگر می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران موثر باشد باید دیگر کشورها را نیز با خود همراه کند و این یعنی چندجانبه‌گرایی اما او چند جانبه‌گرایی را دوست ندارد درحالی که حتی برای تحریم نیز به آن احتیاج دارد.

ساعاتی پس از اعلام رای دیوان کیفری بین‌المللی به نفع ایران که در آن از واشنگتن خواسته شده است تحریم‌هایی را که حوزه بشردوستانه شامل، تامین دارو و درمان، تجهیزات کشاورزی و خدامت و قطعات حمل و نقل هوایی را هدف قرار می‌دهد، لغو کند وزیر امورخارجه آمریکا گفت که این کشور از پیمان مودت با ایران خارج می‌شود.

پیمان مودت قراردادی است که میان ایران و آمریکا پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به امضا رسید که مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک ازجمله روابط کنسولی میان دو کشور را مشخص می‌کند و باوجود انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ این پیمان کماکان بین این دو کشور در جریان است.

جان بولتون نیز در کنفرانسی خبری پیرامون شکایت فلسطین علیه آمریکا برای خارج کردن سفارت این کشور از قدس، اعلام کرد که کشورش به دستور دونالد ترامپ از پروتکل الحاقی به کنوانسیون وین هم خارج می‌شود.

فلسطین روز شنبه در شکایتی به دادگاه لاهه با استناد به کنوانسیون سال ۱۹۶۱ وین، خواستار خروج دیپلمات‌های آمریکا از قدس به عنوان پایتخت فلسطین شد.

این کنوانسیون مقرر می دارد که هر کشور ملزم به قراردادن سفارت خود در خاک کشور میزبان است؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی قدس را از طریق نظامی اشغال کرده و مدعی حاکمیت بر آن است و فلسطین می‌گوید که آمریکا باید دیپلمات‌های خود را از این شهر خارج کند.
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین