دومینوی شکست قیمت‌ها به مسکن رسید

گروه اقتصادی الف،   3970712092 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایجاد ثبات در بازار اقتصادی کشور طی چند وقت اخیر زمینه‌ساز کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن شده است.بازار مسکن به عنوان مهم‌ترین بازار اقتصادی کشور این روز‌ها روند نزولی قیمتی در پیش گرقته و همین موضوع زمینه ساز افزایش معاملات مسکن در چند روز گذشته شده است.

دومینوی شکست قیمت‌ها به مسکن رسید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کاهش تلاطم‌های بازار اقتصادی کشور، ایجاد ثبات در بازار ارز و سکه و همچنین برخورد با مفسدان اقتصادی از جمله عوامل زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن در برخی از نقاط کشور شده است.

کارشناسان مسکن معتقدند: افزایش مهاجرت از تهران، کاهش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش قیمت تمام شده ساخت‌وساز از مهم‌ترین عوامل در سقوط قیمت مسکن عنوان شده است.

حمید عزیزی عضو کمیسیون صنعت مجلس گفت: طی روز‌های اخیر اتفاق مبارکی در حال رخ دادن است و نرخ ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته، کاهش نرخ ارز باید بسیار زودتر اتفاق می‌افتاد و افزایش قیمت‌ها در بازار بسیار کاذب بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم سقوط نرخ دلار و افزایش ارزش پول ملی همچنان ادامه داشته باشد، گفت: دولت به واسطه برخی اقدامات باید از افزایش نرخ ارز در بازار و کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند و اجازه ندهد سیر صعودی و روند گذشته تکرار شود.وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کاهش نرخ ارز بر روند کاهش قیمت خودرو، کالا‌ها و مسکن اثرگذار است، ادامه داد: از ابتدا اعلام شده بود که مردم فریب شرایط بازار را نخورند، امیدواریم با روند فعلی بازار تثبیت شود.

این نماینده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ ارز قطعا در کاهش قیمت خودرو در بازار اثرگذار است، افزود: بانک مرکزی باید نقدینگی موجود در جامعه را تجمیع و به‌صورت هدفمند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند، فرمانده این میدان بانک مرکزی است و باید این توان را داشته باشد.

کاهش ادامه دار قیمت مصالح ساختمانی

فرشیدپور حاجت دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه قیمت مسکن ارتباط چندانی با بازار دلار نداشته است، گفت: قیمت مسکن در بازه زمانی ۸ ماهه به دلیل نوسانات اقتصادی دچار رشد قیمت شد و این رشد قیمتی در سراسر کشور مشاهده شد، اما با ایجاد ثبات و ارائه بسته‌های حمایتی به بخش مسکن قیمت‌ها روند ثبات به خود گرفت.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمتی بازار مسکن با نوسانات ارزی یک پنجم بوده است، افزود: همزمان با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن افزایش چندانی نداشته، زیرا که این بازار توان چنین رشد قیمتی را ندارد.

پورحاجت اظهار کرد: بازار مسکن کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد، بنابراین همزمان با ثبات بازار اقتصادی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته و همین امر موجب شده روند این بازار مثبت شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه سرمایه‌های سرگردان در کشور به طور قطع به سمت بازار مسکن خواهد رفت، گفت: حبابی در بازار مسکن وجود ندارد و به همین دلیل نسبت به تحرکات ایجاد شده در اقتصاد کشور واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.وی ادامه داد: باید سعی کنیم با افزایش تولید مسکن و ایجاد تعادل در بازار روند کاهشی قیمت‌ها را به ویژه در بخش مصالح ساختمانی ایجاد کنیم.

افزایش نرخ تسهیلات مسکن باید در دستور کار قرار گیرد

در همین رابطه احمد سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگویی؛ با اشاره به اینکه ایجاد تعادل در بازار اقتصادی کشور و برخورد با مفسدان اقتصادی یک اتفاق بسیار مبارکی برای بازار مسکن است، گفت: باید امیدوار باشیم ثبات نرخ ارز همچنان تداوم داشته باشد، چرا که سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد کشور می‌تواند به سمت بازار ثابتی مانند ساخت و ساز هدایت شود.

وی ادامه داد: باید دولت اقدامات موثری از جمله جلوگیری از ورود دلالان و سوداگران را به این بازار اجرایی کند، زیرا که دلالان و سوداگران نقش بسیار مهمی در افزایش قیمت مسکن خواهند داشت.

سرحدی با بیان اینکه هم‌اکنون بازار مسکن یک بازار مصرفی است، افزود: قیمت‌هایی که در بازار مسکن وجود دارد واقعی است و ما می‌توانیم با افزایش تولید مسکن قیمت‌ها را به ثبات برسانیم.

این کارشناس بازار مسکن افزایش توان خرید مسکن را مهم‌ترین راهکار برای کاهش قیمت مسکن بیان کرد و گفت: هم‌اکنون قیمت‌های مسکن روند نزولی دارد، اما دولت باید برای ثابت نگه داشتن این روند توان خرید مسکن برای مردم را افزایش دهد.وی ادامه داد: دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات خرید مسکن و همچنین کاهش اقساط این تسهیلات، بازار مسکن را به یک بازار ایده‌آل برساند.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن

در همین راستا گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت آپارتمان‌های ۴۰ تا ۸۵ متری در مناطق مختلف به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته، اما بیشترین کاهش قیمت در آپارتمان‌های متراژ بالا در مناطق شمال نشین تهران دیده می‌شود.

یکی از مشاوران املاک در غرب تهران اعلام کرده است، بسیاری از مالکان به دلیل فرار از طرح مالیات از خانه‌های خالی حاضرند قیمت ملک خود را با ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت به فروش برسانند.

در همین راستا یکی دیگر از سازندگان مسکن اعلام کرده است؛ قیمت‌ها به طور معمول در نیمه دوم سال روند کاهشی به خود می‌گیرد و در چنین شرایطی همزمان با ایجاد ثبات در بازار‌های موازی کاهش قیمت مسکن بیش از گذشته شده است.

بر اساس این گزارش چندی پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش سیاست‌های توسعه مسکن اعلام کرده بود که با اجرای طرح بازآفرینی شهری می‌توانیم وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشیم.وی ادامه داد: دخالت دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن باید بسیار محدود باشد، زیرا دخالت‌های دولت در این بازار نتیجه‌ای جز افزایش تورم مسکنی نخواهد داشت.

هم‌اکنون بیش از ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از جمعیت در کشور وجود دارد که به دلیل نبود سامانه املاک و اسکان این خانه‌ها رها شده است در حالی که عرضه و فروش این واحدها نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد.

اجرایی شدن طرح مالیات از خانه‌های خالی

در همین خصوص صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: طراحان طرح با تدوین این طرح به دنبال حمایت از تولید و عرضه مسکن، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار ضعیف هستند.

وی اظهار کرد: مالیات اعمال شده بر عایدی مسکن، در سال نخست ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ و در سال چهارم ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است.وی گفت: درآمد‌های مالیاتی حاصل از اجرای طرح مالیات بر عایدی املاک، برای افزایش اعتبار تسهیلات مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه و توسعه زیرساخت‌های تولید مسکن برای این قشر هزینه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من تصویب و اجرا شدن قانون مالیات بر عایدی املاک گام مثبتی در کاهش دلال بازی و قیمت مسکن خواهد بود.

براساس این گزارش در صورتی طرح مالیات از خانه‌های خالی اجرا شود و هزینه‌های آن برای تسهیلات بخش مسکن تخصیص داده شود نقش بسیار موثری در افزایش قدرت خرید مسکن دارد به همین منظور دولت با اجرایی کردن آن می‌تواند این بازار را دستخوش تغییرات بسیاری از جمله کاهش مسکن قرار دهد.

هم اکنون روند کاهشی قیمت مسکن آغاز شده و در این بین دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات خرید مسکن و قدرت خرید مردم این روند قیمتی را ادامه دهد هم‌اکنون بسیاری از خریداران و فروشندگان مسکن دست نگه داشته‌اند تا شاید بازار مسکن به آرامش برسد و در این بین کاهش ۳۰ تا۴۰ درصدی قیمت مسکن خود یک خبر بسیار خوش برای خریداران و مستاجران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۷۹۲۳۳۱۳:۲۸:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۲
حتما همینطور هست
ناشناس۵۷۹۲۳۹۱۳:۳۱:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱۲
شما یکی از آپارتمان را ادعا می کنی معرفی کن من می خرم. چرا ...؟ کدام کاهش ارز؟ کدام کاهش مسکن؟ کدام کاهش خودرو؟ اقای محترم چی می گی؟
م۵۷۹۲۵۰۱۳:۳۴:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۲
چه دل فرخنده ای دارین شما
رضا۵۷۹۲۵۱۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۲
برادر تیتر اخبار ما شبیه تیتر اخبار کشورهای مارکسیستی شده شوروی عهد خروشچف و ....... کره شمالی که با منطق عقلی کاملا بیگانه است.بازار مسکن بعد از 5 سال رکود و عدم انتفاع با پدیده یک پنجم شدن ارزش پول ملی مواجه شده است که حتی اگر نرخ دولتی را هم در نظر بگیریم ،ارزش پول ملی یک سوم شده است.قیمت مصالح ،مجوزات و زمین بین دو تا 5 برابر شده است و ثبات اقتصادی که لازمه سرمایه گزاری است هم از بین رفته است.حال در این شرایط چگونه انتظار کاهش قیمت در مسکن را بطور عقلانی می توان داشت؟با توجه به رشد 50 درصدی قیمت مسکن که بسیار پایین تر از سایر بازارهاست و عدم امنیت سرمایه گزاری در سایر بازارها و همچنین بی ارزش شدن پول ملی که یک فرصت طلایی برای خرید ملک توسط ایرانیان مقیم خارج کشور ایجاد کرده،قیمت مسکن در یک سال اینده حداقل 100 درصد دیگر رشد خواهد کرد و خریداران هم ایرانیان مقیم خارج،سود کنندگان از گران شدن سکه و دلار و همچنین صاحبان سپرده ها بزرگ بانکی خواهند بود و نه قشر کارگر و کارمند.
ناشناس۵۷۹۲۹۱۱۳:۵۴:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۲
قیمت مسکن با چهار برابر شدن دلار فقط 60 درصد افزایش یافته بود !؟؟؟
علي۵۷۹۳۲۵۱۴:۱۷:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۲
کدوم دومینو؟ هنوز دلار تکون نخورده، طلا هم همونه، حالا مسکن هم گرونتر شده، بعد یه روزه دومینو بهش رسید؟
ناشناس۵۷۹۳۲۶۱۴:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۲
حتما محله شما ارزان شده
ناشناس۵۷۹۳۳۴۱۴:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱۲
کدام کاهش 30 درصدی..مسکن در این 1 ماهه 30 درصد هم گرانتر شده..
ناشناس۵۷۹۳۷۷۱۵:۰۵:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۱۲
یعنی همه این اتفاقها توی همین دو سه روز افتاده؟ این چه بازیه که دولت ...داره با روح و روان مردم میکنه؟ چی شده دیگه خبری از بازار دلار نیست؟ حالا اومدین سراغ مسکن؟ اولا قیمت تمام شده مسکن توی همین سه روز کم شده آقای کارشناس؟ اتفاقا من یک فعال مسکن هستم و قویا میگویم که قیمت موجود مسکن هنوز بر اساس دلار هفت هزار تومنی هستش و در آینده نزدیک باز هم شاهد تورم بیشتر در بازار مسکن ساخته شده خواهیم بود چون در ماههای آینده مصالح ساختمانی نازک کاری که اغلب وارداتی هستند با نرخ جدید دلار وارد بازار میشن پس دو حالت وجود داره یا قیمت تمام شده زیاد میشه ویا ساخت و ساز و عرضه پایین میاد که در هر دو حالت با تورم بیشتر قیمت آپارتمان مواجه خواهیم شد حالا دستمزدهای کارگری و اوستا کاری که جای خودشو داره اما مخلص کلام اینکه قیمت ارز و مسکن توی کف بازار و پای معامله واقعی مشخص میشه نه توی اخبار هشت و سی و وبسایت الف ............
ناشناس۵۷۹۴۱۷۱۵:۲۸:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱۲
"وی گفت: درآمد‌های مالیاتی حاصل از اجرای طرح مالیات بر عایدی املاک، برای افزایش اعتبار تسهیلات مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه و توسعه زیرساخت‌های تولید مسکن برای این قشر هزینه می‌شود." مالیات برخانه‎های خالی، علاقه‎ی سرمایه‎گذاران در تولید مسکن را - تا حدی - کاهش خواهد داد. برای همین لازم است، اغلب یا همه‎ی این مالیات صرف ارائه ی تسهیلات تولید و سپس خرید مسکن شود! تاسرمایه‎گذار از سوددهی تولید مسکن مطمئن باشد. یعنی دولت با مهارت (!!!) کاری کند که در حالیکه سرمایه‎گذاری کاهش نمیابد، عرضه‎ی مسکن به جامعه نیز - از طریق عرضه‎ی خانه‎های خالی - افزایش بیابد.
محمدرضا۵۷۹۴۴۳۱۵:۴۴:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۲
مردم از خوشی بابا بزار حالا با ارزونی دلار کیف کنیم بعد به ماشین و مسکن و گوجه و خیار برسه مسئولین اصلا به فکر ما نیستن ،با این همه خوشی پشت سر هم ....
ناشناس۵۷۹۴۵۹۱۵:۵۵:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۲
... چه دومینوی سریعی!
ناشناس۵۷۹۵۰۰۱۶:۲۶:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۲
سه روزه که کمی قیمت دلار از افزایش وحشتناک ان پایین امده و هنوز مشخص نیست که قیمت ان چند است،انوقت شما میگویید مملکت گل و بلبل شده و قیمت مسکن 30%افت کرده?اجازه بدهید ....
ناشناس۵۷۹۵۱۶۱۶:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۲
فقط دروغ ! مثل کاهش قیمت دلار
ناشناس۵۷۹۵۴۱۱۷:۰۶:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۱۲
وقتی قیمتها واقعی نیست وبیش از حد گران می گویند رغبتی هم برای خریدار نیست
dayani۵۷۹۶۰۱۱۸:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۲
اینهم یکی دیگر از برنامه هایی است که با اطمینان بالا وضعیت مسکن را پیچیده تر می کند . چرا نمی پذیریم که تقاضای مسکن در سطوح درآمدی اندک خانواده هاست و خانه های خالی اکثرا خانه های متعلق به طبقات بالا تر از طبقه متوسط است که نیاز ی به اجاره خانه ندارد و یا می اندیشد که ضرر تخریب خانه بر اثر اجاره بیشتر از منافع اجاره ای آن است.
حامد۵۷۹۶۲۹۱۸:۳۸:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۲
خداوند دروغگویان را دوست ندارد .
ناشناس۵۷۹۶۳۶۱۸:۴۶:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۱۲
.. نکنه شما هم میری سر کوچه .. دنبال خونه می‌گردی که 30%ارزونتر از همه جاست
ناشناس۵۷۹۶۴۲۱۸:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۲
مسکن در ایران رو میگید دیگه!!!
farhad m۵۷۹۶۸۴۱۹:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۲
فعلا که مختارید!، تا میتونین مالیات بگیرید . مثل شهروندای اوروپایی وآمریکا مالیات بگیرید از ایرانیها!!
ناشناس۵۷۹۷۲۷۱۹:۵۸:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۱۲
باید مالیات از خانه‌های خالی را اول از دولت گرفت، چون بسیاری از واحدهای مسکن مهر خالی است و دولت هم حاضر نیست که آنها را به قیمت ارزانتر بفروشد یا حداقل به اقشار آسیب‌پذیر اجاره بدهد. بسیاری از این خانه‌ها به دلیل خالی بودن در حال خراب شدن هستند. با ذخایر بانک مرکزی خانه ساختند اما حالا بلااستفاده مانده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین