ماجرای وجود انگل سرطان مثانه در آب‌ کارون چه بود؟

گروه اجتماعی الف،   3970709136

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درباره بروز انگل سرطان مثانه در آب های کارون توضیح داد.

به گزارش تسنیم، دکتر محمدمهدی گویا ضمن تکذیب وجود انگل سرطان مثانه در آب های کارون، عنوان کرد: بیماری شیشتوزومیازیس حدود 20 است که در کشور مشاهده نشده است، این بیماری تحت رصد نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت قرار دارد و گزارش موارد ابتلا به آن به سازمان جهانی بهداشت الزامی است. 

وی افزود: این بیماری منحصرا محدود به مناطق شمالی استان خوزستان بوده و پیش از این هم در هیچ نقطه از کشور مشاهده نشده است.

گویا گفت: درخواست حذف بیماری به سازمان جهانی بهداشت اعلام شد و در این راستا، 4 سال قبل تیمی از سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند و اقدامات انجام شده را مورد بررسی دقیق قرار داده و حذف بیماری شیشتوزومیازیس را تایید کردند. برای دریافت گواهینامه حذف این بیماری نیز اقدامات گسترده دیگری جهت شناسایی حلزون های میزبان واسط انگل انجام شده و رصد آنها به طور دقیق انجام می شود.

وی درخصوص بیماری شیشتوزومیازیس ادراری توضیح داد: بیماری شیشتوزومیازیس ادراری، یک عفونت انگلی است که تخم انگل بیماری زای آن توسط انسان بیمار از طریق ادرار در آب دفع می شود و چنانچه در آب، حلزون های ویژه ای که این انگل را می توانند در بدن خود جای دهند، وجود داشته باشد، مرحله رشد انگل آغاز می شود و پس از حدود دو هفته فرم نابالغ انگل از بدن حلزون خارج شده و مجددا وارد آب می شود. این انگل روی پوست بدن کشاورزانی که از این آب‌ های آلوده استفاده می ‌کنند و با پای برهنه داخل این آب ‌ها می ‌روند، یا اینکه در آب شنا می کنند، قرار می‌ گیرد و باعث تحریک پوستی و خارش شدید و ایجاد زخم می‌ شود و سپس از طریق خون به عروق جداره مثانه رفته و تبدیل به فرم بالغ انگل می شود و در این مرحله علائم بیماری ظاهر خواهد شد.

گویا درخصوص علائم بیماری شیشتوزومیازیس تصریح کرد: علائم این بیماری به صورت درد، سوزش و تکرر ادرار و خون ریزی ادراری خود را نشان می دهد که بسیار آزاردهنده است، چنانچه این بیماری به صورت کامل درمان نشود، می تواند در دراز مدت اشکالات مزمن ادراری و حتی سرطان مثانه ایجاد کند.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه از حدود 20 سال قبل، این بیماری از ایران ریشه کن شده است و از آن زمان تاکنون موردی از بیماری در کشور مشاهده نشده است.

گویا با بیان اینکه در رابطه با حذف بیماری شیشتوزومیازیس در کشور اقدامات و تلاش های موثری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دزفول صورت گرفته است، عنوان کرد: چنانچه نیاز به دریافت اطلاعاتی درخصوص این بیماری وجود دارد، اساتید می توانند با مراجعه به وزارت بهداشت، اطلاعات تکمیلی و به روز را دریافت کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اهمیت بین المللی این بیماری، اقداماتی که در راستای حذف و ریشه کنی آن صورت گرفته و همچنان در جریان است، نه تنها توسط وزارت بهداشت، بلکه به وسیله سازمان جهانی بهداشت رصد می شود.

وی تاکید کرد: به مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر می دهیم که وزارت بهداشت امانت دار آنها بوده و بدون هیچگونه پرده پوشی موضوعات مربوط به بیماری های واگیر و سایر موضوعات مربوط به سلامت را در اختیار آنها قرار می دهد.

گویا در پایان خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت مسئولیت کشوری و بین المللی ثبت و گزارش دهی اینگونه بیماری ها را برعهده دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین