کارشناس مسائل خارجی در گفتگو با الف مطرح کرد: FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر علیه ایران است/پذیرفتن FATF تحریم‌ها و اجماع علیه ایران قانونمندتر می‌کند/دولتمردان می‌خواهند برجام مرده را زنده کنند

گروه سیاسی الف،   3970709064 ۹۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل هسته‌ای و بین المللی معتقد است که FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر تحریم‌ها علیه ایران است و دوباره اجماع جهانی علیه ایران را شکل خواهد داد؛ ابتدا باید ابهاماتی در خصوص مفاهیم تروریسم و پولشویی مشخص شود و بعد به آن بپیوندیم؛ البته اگر به آن نیپوندیم مشکل برای ما ایجاد می‌شود، ولی پذیرفتن آن هم مشکلات و تحریم‌ها را قانونمندتر می‌کند.

FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر علیه ایران است/پذیرفتن FATF تحریم‌ها و اجماع علیه ایران قانونمندتر می‌کند/دولتمردان می‌خواهند برجام مرده را زنده کنند

به گزارش الف، FATF توسط گروه جی ۷ساخته شد؛ گروه G7 همان G8 سابق است که حضور روسیه بعد از ماجرای اوکراین در آن به حالت تعلیق درآمد. این گروه از اجماع چند کشور تشکیل شده است که مبنای آن‌ها تبادل‌نظر در مورد مسائل بین‌الملل برای پیدا کردن راه‌کارهای مفید و موثر بود.

در ژوئیه سال ۱۹۸۹ توسط اجماع هفت‌کشور آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن،‌کانادا، آلمان برای مبارزه با پولشویی، گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) تعریف و سازمان‌دهی شد. گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است. هدف آن شامل تنظیم استانداردها و گسترش اجرای قوانین، تنظیم‌کننده معیارهای عملیاتی برای مبارزه با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریست‌ها و دیگر تهدیدات مربوط که امنیت سیستم یکپارچه مالی دنیا را برهم بزند،‌ است. اما در سال 2001 بعد از 11 سپتامبر آمریکا، گروه ویژه اقدام مالی نیز به پیشنهاد امریکا تن داده و فعالیت‌های خود را توسعه دهد. 

 در میان اظهارنظرها درباره موضوع داغ این روزهای محافل خبری، حتی گفته شد FATF ترکمنچای دوم است، برخی از دولتمردان معتقد هستند که با پذیرفتن fatf تبادل پولی و بانکی راه تبادل بانکی و مالی با سایر کشورها باز خواهد شد و و اگر این اتفاق رخ ندهد، سازوکارهای بانکی صورت نمی‌گیرد. برخی از تحلیگران نیز مطرح‌میکنند با fatf تنها برای دشمنان شفافیت به وجود می‌آورد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل هسته‌ای و بین المللی گفتگویی در گفتگو با خبرنگار الف می‌گوید: FATF به دنبال دسترسی تمام اطلاعات ایران است/گارانتی هم نمی‌دهد/ FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر تحریم‌ها علیه ایران است.

در ادامه گفتگوی الف با این کارشناس سیاست خارجی را بخوانید:

*همانطور که می‌دانید، بحث تصویب FATF به مسئله اصلی کشور تبدیل شده و دولت معتقد است که اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی نپیوندد، کلیه بانک‌های دنیا با ایران قطع رابطه می‌کنند، تحلیل شما در این مورد چیست؟

همان‌طور که می‌دانید این توافق در سال ۱۹۸۹ شکل گرفت، توافقی بین الدولی تا بتواند کنترل، تبادل و بحث‌های پولی و بانکی بین المللی را با شفافیت دنبال کند، در سال ۲۰۰۱ زمانیکه حادثه سپتامبر به وجود آمد، آمریکا نقش پررنگ‌تری در این خصوص ایفا کرده و اهرم موثر کنترلی برای ۷هفت کشور که در راس آن خود آمریکا است بر تراکنش‌های مالی و در عرصه پولشویی با کشورهایی با آنها دچار چالش هستند و نیروهای مقابله با آمریکا را ساماندهی می‌کند، اتخاذ کرد.

مسئولیت در FATF مربوط به فرد آمریکایی است که در خزانه‌داری این کشور فعالیت دارد لذا FATF‌ به دنبال این است تا حلقه‌های مفقوده نظام کنترل غرب در آمریکا را پر کند.

*این‌طور قلمداد می‌شود که همه کشورها عضو FATF هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی عضو این سازمان بین دولتی نیستند؟

این‌طور عنوان می‌کنند که همه کشورهای دنیا به جز ایران و کره‌شمالی عضو FATF نیستند در صورتیکه در مجموع یک چهارم (1/4 ) کشورهای دنیا عضو آن هستند و اگر چین و روسیه هم با FATF‌ همکاری ‌می‌کنند به دلیل این است که این دو کشور در تراز قدرت و موقعیتی در عرصه بین الملل قرار دارند که نمی‌توانند برای آنها مشکل ایجاد کنند.شما اگر به اختلافات آمریکا با روسیه و چین نگاه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد.

*آیا FATF به ایران در قبال عضویت گارانتی می‌دهد؟

FATF هیچ گارانتی به ایران نمی‌دهد. در واقع با پذیرفتن آن یک ریسمانی به بقیه ریسمان‌ها اضافه خواهد شد و ایران در همه حوزه‌ها محدود خواهد شد، چراکه معتقد هستم که آمریکایی‌ها از این طریق به دنبال این هستند تا به تمام اطلاعات ایران دست پیدا کنند.

در FATF به شما تضمین نمی‌دهد به طور مثال، تحریم‌های ثانویه آمریکا لغو شود، بلکه با اطلاعات دقیق‌تری که از شما کسب می‌کنند فشار بیشتری را به شما وارد می‌کنند، همانند برجام که باز هم به اطلاعات ما دست پیدا کردند.

بنابراین FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر تحریم‌ها علیه ایران است و نه تنها ضمانتی نمی‌دهد بلکه مشکل هم برای شما ایجاد می‌کند، همانند حضور اروپایی‌ها در برجام که همچنان در برجام هستند اما کاری نمی‌توانند برای ما انجام دهند.

*برخی از تحلیلگران معتقد هستند که پذیرفتن FATF نوعی خود تحریمی است، تحلیل شما در این مورد چیست؟

FATF در بالای سر ساختارهای دولتی قرار دارد که بنده هم معتقد هستم که این خود تحریمی است و با فشارها از این طریق، دوباره نوعی اجماع بین المللی علیه ایران شکل خواهد گرفت. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در صحنه بین المللی تنها عمل می‌کند و این موضوع دوباره اجماع علیه ما را شکل میدهد.

ما همواره در عرصه بین المللی ثابت کرده‌ایم که خواستار مبارزه با تروریسم هستیم، لذا ابتدا باید به FATF اعتراض کرده و بگوییم که ابهاماتی در این خصوص مفاهیم وجود دارد و مفاهیم تروریسم و پولشویی مشخص شود و بعد به آن بپیوندیم. من قبول دارم که اگر به آن نیپوندیم مشکل برای ما به وجود خواهد آمد، اما پذیرفتن آن هم برای ما مشکلات را قانونمندتر می‌کند.

کشورهایی مثل آمریکا که با تجارت مواد مخدر در افغانستان، لندن برده داری انجام می‌دهد و همچنین بلژیک که روزانه صد میلیون تجارت الماس کثیف را انجام می‌دهد همه اینها متهم به پولشویی هستند اما قانونی در مورد آنها اعمال نمی‌شود و اطلاعاتی هم بیرون نمی‌آید.

*راهکار شما در این خصوص چیست؟

متاسفانه دولتمردان کشور با توافقات خود کشور را دچار وضعیتی کرده‌اند که در فروش یک بشکه نفت مانده‌اند، و حالا با اصرار بر پذیرفتن FATF سعی دارند تا این برجام مرده را زنده کنید. تنها بحث غربی‌ها در این موضوع ایران است تا بتوانند با کسب اطلاعات بر فشار خود بیفزایند و به تمام اطلاعات ما دسترسی پیدا کنند و همه کشورها را از این طریق بر علیه ما اجماع کنند، بعد فکر کنند که با پذیرفتن آن کشور را چطور می‌توانند اداره کنند. من فکر می‌کنم نپذیرفتن آن بهتر از پذیرفتن آن است، چراکه همانطور که برجام و دیگر توافقات سودی برای ما نداشته است، مضررات این هم بیشتر از فوایدش خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۷۴۰۱۴۱۳:۰۵:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
مدافعان FATF حاضر نشدند دعوت دانشجویان به مناظره رو بپذیرند..رسانه هایشان شروع کردن به جنجال و تیتر می زنند تهدید نمایندگان !!
ناشناس۵۷۴۱۷۴۱۴:۰۹:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
عربستان که به داعش کمک کرد مگر ردی بجاگذاشت که گیرش بیندازند . اگر مدیریت خوب باشه میشه به دوستانمون کمکهای انساندوستانه بکنیم و لو هم نرویم . به فکر مردم هم باشید از ترس آینده منجمد شدند
ناشناس۵۷۴۴۸۷۱۶:۴۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
عزیز جان پس معلومه که این fatf واسه چن تا کشور خاصه و منظورشون از تروریست مشخصا لبنان و سوریه و سپاه پاسدارانه.
ناشناس۵۷۵۰۶۹۰۰:۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۰
چقدر ساده اید شما آنها مخفی نکردند بلکه کار آنها را مقابله با تروریسم معرفی میکنند و کار ما را کمک به تروریسم فکر قراردادی که عربستان و اسراییل ناظر اون هستند، چه شود با امضای آن عربستان و اسراییل و امریکا به تمام اطلاعات مالی دسترسی پیدا میکنند و با تعریف خودشان از تروریسم ما را محکوم میکنند
دانشجو۵۷۴۲۱۵۱۴:۲۴:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۹
اولا دانشجو نه بسیج دانشجویی که اونم مشخص هست دنبال مناظره نیستن دنبال جنجال و شعار دادن هستن اینها مثل کیهان هستن اگر کل کارشناسها بگن مزایاش اینه باز مرغشون یک پا داره
حمید۵۷۴۶۷۳۱۸:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۹
این کل کشور از مزایای برجام هم زیاد نمیگفتند!!!
ناشناس۵۷۴۸۲۲۲۰:۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۹
مگه فصل 7 شورای امنیت نبودیم مگه پول با قایق نمی آمد مگه صادرات نفت از یک میلیون به 2 ونیم نرسیده مگه رشد منفی 7 نبود
ناشناس۵۷۸۰۳۵۱۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۱
اما پول های قایقی برکت بیشتری داشت تا 3900 بیشتر بالا نرفت
ناشناس۵۷۴۸۴۴۲۰:۳۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۹
برجام نبود 5 سال قبل دلار می شد 20
بختیاری۵۷۹۹۶۱۲۳:۲۴:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۲
کاری نداره ، رفراندم برای تعین نظر اکثریت مردم ایران .ئموکراسی یعنی پذیرفتن نظر اکثریت. البته اگه بدون دغل باشه
عادل۵۷۴۲۳۳۱۴:۳۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۹
اینجاهم همان مدعیان دموکراسی منفی میدهند!؟
ناشناس۵۷۵۷۶۵۱۲:۲۷:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
نه عزیزجان آنهای که منفی دادند رباتهای منافقین وضد انقلاب وفتنه گران وفارسی زبانان مزدور عربستان در فضایی مجازی هستند
ناشناس۵۷۴۴۴۱۱۶:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
مناظره؟! مگر غیر از ایران و کره شمالی کشوری هست که استاندارد ها ی 40 گانه Fatf را اجرا نکرده باشد؟ آیا همین واقعیت به تنهایی بیان کننده ی همه چیز نیست؟ این وضعیت چگونه قابل دفاع است؟
ناشناس۵۷۴۸۰۱۲۰:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۹
از کل کشورهای جهان فقط 37 کشور عضو FATF هستند . غالب آنها هم کشورهایی هستند که وزنی ندارند که عضویت آنها به یک پیمان بین المللی ارزش و اعتبار ببخشد.
ناشناس۵۷۴۸۵۵۲۰:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۹
به همین راحتی هم قبول نمی کنند که عضو شویم.! یک کشور ابتدا باید مدتها استاندارد های 40 گانه ی آنها را اجرا کند که الآن 194 کشور دارند اجرا می کنند اگر کامل اجرا شود آن وقت مدتی به عنوان ناظر پذیرفته میشه و بعد از آن به 37 عضو کنونی اضافه می شود
علی۵۷۴۷۷۹۱۹:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۹
آخه این FATF را فقط برای ما وضع کرده اند که این حرفهای بی ربط را میگویید؟ 140 کشور در دنیا آنرا پذیرفته و اجرا می کنند. چطور ما نباید اجرا کنیم؟ پس لابد ریگی تو کفشمان هست دیگه؟ اگر مدعی هستیم که حسابمان روشن و شفاف است پس چرا می ترسید؟
ناشناس۵۷۵۰۸۹۰۰:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
جالبه چه عقده ایی از برجام دارند کارشناسان شما
ناشناس۵۸۳۴۷۸۱۶:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۵
جالبه چه سودی بردند در این اوضاع گرانی دوستان برجامی شما که هنوز مدافع برجامند
امیر کبیر۵۷۵۳۶۶۰۹:۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۰
طوطی یان شیرین سخن روایت می کنند که با تصویب FTAF دلار و ارزهای خارجی در ایران سکته می زند و حسابی سقوط می کنند حالا تو خود حدیثی بخوان از این مجمل ...
ناشناس۵۷۵۷۵۷۱۲:۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اگر واقعا اف آ تی اف اینقدر بر خلاف مصالح کشور است اطلاعات اقتصادی کشور را به دشمنان لو میدهد . تحریمها دشمنان قانونی میگردد . و اگر دشمنان نیرو ها مسلح وگروه های مقاومت نظیر حزب الله را تروریست قلمداد بکنندلذا ایران طبق مقررات اف آ تی اف نمیتواند به انها کمک کند .پس برای چه میخواهند ان را تصویب کنند؟ آیا این خواسته دشمنان نیست ؟ مقام معظم رهبری حتما جلو آن را میگیرد
ناشناس۵۷۴۰۱۹۱۳:۰۶:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۹
این قانون به نفع دار و دسته شما نیست
صد درصد۵۷۴۰۷۰۱۳:۲۵:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۹
وقتی نون اینها تو تحریم هست انتظار نداشته باشیم دنبال شفافیت باشن
ناشناس۵۷۴۸۲۱۲۰:۱۷:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۹
نه دادش!!! نون تو برجام بود که دلار 3500 تومانی را کرد 18 هزارتومان ، سودش هم رفت تو جیب مدافعان برجام ، حالا میخوان با fatf زندگی هفت پشتشون را تضمین کنن
ناشناس۵۷۵۰۲۴۲۳:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۹
دلارم شما بالا بردین صب تا شب تو صدا سیما وتریبونا دولت رو نا کارامد معرفی کردین وتو دل مردمو خالی کردین ودم از مقابله زدید معلومه مردم نگران میشن وهجوم میارن به دلار وذخیره کردن مایحتاج.
ناشناس۵۷۴۸۳۵۲۰:۲۹:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۹
شفافیت رو از آرای نمایندگان شروع کنید. #لیست امید
ناشناس۵۷۴۰۷۴۱۳:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
به نفع دادسته شما هست؟ منافع ملی رو فدای منافع گروهیتون می کنید؟
ناشناس۵۷۴۶۰۹۱۷:۳۷:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۹
کدام منافع ملی؟ بگویید منافع سهمیه بگیران
ناشناس۵۷۴۰۸۶۱۳:۳۰:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۹
از کارشناسان بانکی و مالی و اقتصادی نظر بخواهید نه از جراح مغز و اعصاب و فوق دکترای هسته ای
ناشناس۵۷۴۱۷۰۱۴:۰۷:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۹
واقعا و حقیقتا به نفع کی هست ؟ موافقان یا مخالفان ؟ یا مردم از همه جا بی خبر؟
ناشناس۵۷۴۴۵۹۱۶:۲۸:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
Fatf یعنی شفافیت مالی یعنی آنهایی که مالیات نمی دهند یا گمرک دارند لو می روند قاچاق مهار میشه هر وقت هم دولت خواست میتونه ازش خارج شود
ناشناس۵۷۴۹۳۱۲۱:۴۹:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۹
واقعاً اطلاعات شما در خصوص FATF همینه یا اینکه .... آقا به شعور دیگران احترام بگذار FATF موضوعش منابع ملی تروریستها است چه ربطی به مالیات و گمرک و این حرفها داره
ناشناس۵۷۵۸۸۹۱۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۰
هم مالیات و گمرکه هم تروریسم در ضمن در مورد تروریسم چند سازمان اعلامی سازمان ملله مثل داعش وگرنه بقیه لیست های داخلی کشورهاست که هیچ کشوری الزام برای کشور دیگه رو نداره
ناشناس۵۷۴۴۹۰۱۶:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۹
همین شما نبودی واسه برجام همین حرفها رو می زدی عاقبتش چی شد؟؟؟؟؟
ناشناس۵۷۵۰۱۷۲۲:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۹
آقاجان هی برجام برجام ، می دونی برجام مخفف برنامه ی جامع اقدام مشترک علیه کشور جنگ افروز با سلاح اتمی بوده و همه ی دنیا باید حتی کشوری مثل قبرس و افغانستان هم در این اقدام مشترک شرکت کنند .
ناشناس۵۷۴۰۲۵۱۳:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۹
مگر شفافیت عیبی دارد ؟
ناشناس۵۷۴۱۰۴۱۳:۳۷:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۹
شفافیت خیلی خوب است و بهتر اس از اسلاحتلبان آغاز شود
ناشناس۵۷۴۸۳۱۲۰:۲۶:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۹
واقعاً همینطوره ، این نماینده های اصلاح طلب تو مجلس ، حاضر نیستن رای هاشون برای ملت خودشون شفاف بشه ، ولی به دنبال این هستن که مردم پول تو جیبی شون هم برای آمریکاییها شفاف بشه
ناشناس۵۷۵۹۶۱۱۳:۴۶:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۰
مجید جان ٍ اصلاح طلبان
العبد۵۷۴۱۴۸۱۳:۵۵:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۹
شفاف کردن اطلاعات محرمانه جنگ اقتصادی و غیر اقتصادی در برابر دشمنی که از این اطلاعات در راستای محو ما استفاده میکند نه تنها عیب بلکه خیانت هست و طرفداری از چنین شفافیتی هم ساده لوحی است.
ناشناس۵۷۴۷۳۴۱۹:۱۱:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۹
دقیقاً
امیر۵۷۴۹۵۱۲۲:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۹
کدوم ما؟
ناشناس۵۷۴۰۴۴۱۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۹
چرا از شفافیت میترسیم مگر ریگی تو کفش داریم
ناشناس۵۷۴۱۸۷۱۴:۱۴:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۹
قطعا
ناشناس۵۷۴۱۹۹۱۴:۱۸:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۹
از بسته شدن راههای دور زدن تحریم توسط آمریکا می ترسیم. از خودتحریمی می ترسیم. از این می ترسیم که تحریمهای یکجانبه ی آمریکا که همه دنیا الان غیر قانونی میدونندش، با حربه fatf قانونی و مشروع بشه.
ناشناس۵۷۴۲۳۵۱۴:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
همین الان هم به تمامی اعضای FATF گفتند تا زمانی که ایران به FATF ملحق نشده روابط با ایران را قطع کنید. الان بدتر از این میشه ؟
ناشناس۵۷۴۳۶۳۱۵:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۹
مطمئن باشید که بهتر هم نخواهد شد، همانطور که در مورد برجام گفتید ولی نشد.
ناشناس۵۷۴۵۴۰۱۷:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۹
اگه برجام نبود الان خدا میدونست تو کدوم چاله زمینگیر شده بودیم؛ خودتون بهتر میدونید ولی بیرون گود نشستین منم منم میکنید.
ناشناس۵۷۴۸۳۷۲۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۹
بخدا ما کور و کر نیستیم ! وقتی برجام نبود دلار 3500تومان بود > این برجام بود که رسوندش به این قیمت کذایی
ناشناس۵۷۴۶۱۲۱۷:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۹
برجام بسیار خوب بود. شما خرابش کردید. چون دلار 16000 تومان را برای رانت خود می خواهید
ناشناس۵۷۴۰۴۸۱۳:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۹
fatf رو به معیشت ملت گره می زنند تا به اهداف خود برسند.. پتروشیمی دولتی ارز خود رو وارد بازار نمی کند ، این ربطی به fatf داره؟ اقای نماینده ، حقوق ۲۷ میلیونی از وزارت نفت نگیر ، اگر به فکر معیشت مایی..!
ناشناس۵۷۴۶۵۴۱۸:۱۳:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۹
الان نداره ولی از زمان قبول نکردن ربط پیدا می کنه
حمید۵۷۴۰۷۲۱۳:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۹
جناب آمریکا رییس دوره ایی FATF هست که فقط وظیفه برگزاری جلسه رو داره سال دیگه هم چین رییس میشه ، آخه چرا جو الکی میدید ؟
ناشناس۵۷۴۰۷۷۱۳:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۹
fatf آخرین حربه اسلاحتلبان برای فرار از نابودیه که محقق نخواهد شد
ناشناس۵۷۴۰۷۸۱۳:۲۸:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۹
متاسفم برای شما که تصور میکنید مردم از پشت کوه آمده اند
ناشناس۵۷۶۹۴۲۰۰:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۱
مردم ایران به کشورشان عشق میورزند نه آنهای که میخواهند سرسپرده آمریکا بشوند وباخائیین همصدا میشوند انها مردم ایران نیستند
ناشناس۵۷۴۱۰۷۱۳:۳۹:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۹
بده این قانون تصویب بشه ، دلار هم 70 تومن بشه؟ نه بده؟
ناشناس۵۷۴۱۲۷۱۳:۴۵:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۹
آقای کارشناس : بانک مرکزی چین بعلت عضو نبودن ایران در FATF مبادلات با ایران را لغو کرد لطفا از سازمان ملل هم خارج شوید چون حق وتو در اختیار امریکاست اصلا از همه مراکز بین المللی خارج شوید و کلیه روابط را قطع کنید این که بهتره
ناشناس۵۷۴۴۹۵۱۶:۵۱:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۹
خلط مبحث می کنید و با فریب های نخ نمایتان خواستار تحمیل تعهدی ننگ بار دیگر به کشور هستید.
محمد۵۷۴۱۳۳۱۳:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۹
جواب کارشناس همه چیزدان: راهکار شما در این خصوص چیست؟ آقای ظهره وند: من فکر می‌کنم نپذیرفتن آن بهتر از پذیرفتن آن است، چراکه همانطور که برجام و دیگر توافقات سودی برای ما نداشته است، مضررات این هم بیشتر از فوایدش خواهد بود
ناشناس۵۷۴۱۴۳۱۳:۵۳:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
جناب کارشناس در صورت عدم تصویب این قانون حتی برادران چینی و روسی هم با ایران همکاری نخواهند کرد و این یعنی یک کره شمالی دیگه. نظر شما محترمه ولی نظر مردم ممکنه یه چیز دیگه باشه
ناشناس۵۷۴۱۵۰۱۳:۵۶:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۹
چرا از برجام خارج نمیشویم وقتی به ضرر ما است
ناشناس۵۷۴۵۱۱۱۶:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۹
چون این برجام به مثابه مسئله ی حیثیتی برای آقایان دولتمرد هست و تنها دستاورد اونا تو این 6 سال می باشد. از روز خروج آمریکا از برجام مقرر شد یک ماه دولت. با اروپا تلاش کند اما به گفته خود مسئولان وزارت امور خارجه هنوز چیزی به دست نیامده از اون موعد 3 ماه گذشته چرا مجلس هنوز ساکت است؟
ناشناس۵۷۴۱۸۱۱۴:۱۳:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۹
منم فکر میکنم یه بازیه که ایران بندازن دوباره توی دردسر
ناشناس۵۷۴۱۸۴۱۴:۱۴:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
دولت برای اینکه بخواد برجامو به یه جای برسونه دوباره داره برای این تلاش میکنه
ناشناس۵۷۴۱۹۴۱۴:۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
حامیان اف ای تی اف حاضرند درباره حل مشکلات بانکی پس از تصویب لوایح تضمین دهند؟ درباره برجام وعده های فضایی دادند، یک اشتباه بزرگ مرتکب شدیم از برجامیان تضمین نخواستیم. درباره fatf این اشتباه را تکرار نکنیم. یک تضمین محکم بخواهیم. چه تضمینی برای حل مشکلات بانکی پس از تصویب لوایح می دهید؟ اگر مشکلات حل نشد (و حتی به خاطر بسته شدن منافذ دور زدن تحریم ها بیشتر هم شد) جرم اخلال در امنیت اقتصادی کشور را می پذیرید؟
ناشناس۵۷۴۲۲۷۱۴:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۹
تضمین بالاتر از این که 194 کشور جهان ملحق شده اند به Fatf
ناشناس۵۷۴۳۶۰۱۵:۴۰:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۹
حرف شما درست نیست، طبق سایت رسمی fatf در تمام دنیا فقط 37 کشور عضو رسمی آن هستند. حتی در اروپا بیش از 20 کشور عضو fatf نیستند.
ناشناس۵۷۴۶۳۸۱۸:۰۱:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۹
این 37 تا مجریان Fatf هستند. در همان سایت روی Countries که کلیک کنید پذیرندگان Fatf را نشان می دهد که در هر منطقه‌ای به یک سازمانی متصل هستند که عین استاندارد های 40 گانه Fatf را اجرا می کند مثلا کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا جلوی اسمشان Menafatf نوشته یا در منطقه ای دیگر moneyval. که خود سایت هم دقیقا گفته بیش از 190 کشور ملحق شده اند. یعنی هر کشور را به عنوان اعضا نمی پذیرد ولی تمام اعضای سازمان ملل شرایط آن را پذیرفته اند جز ایران و کره شمالی.
ناشناس۵۷۵۰۷۲۰۰:۰۵:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
یعنی می فرمایید مثلاً عربستان از یک طرف FATF را قبول کرده و از طرف دیگه داعش را حمایت مالی می کنه و یا گروه اللاهوازیه حمایت مالی می کنه و یا امارات هم همینطور ؟!!!! چرا شما اصلاح طلبها این قدر فریبکاری را دوست دارید؟!
ناشناس۵۷۴۶۵۰۱۸:۰۹:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۹
اگر دقت کنید من هم نگفتم 194 کشور عضو هستند ایران هم نمی خواهد عضو شود، بلکه مثل 194 کشور دیگر می خواهد استاندارد های 40 گانه ی آنها را در کشور اجرا کند
ناشناس۵۷۴۹۸۴۲۲:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۹
پایینه صفحه را ببین من کلا 3 تا کشور را دیدم که تو هیچ کدوم شرکت نمی کردند - کره شمالی - بوروندی (اولین بار اسمشو می شنوم) - ایران
ناشناس۵۷۴۵۴۷۱۷:۰۶:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۹
شما و وزیر راه و شهرسازی که ابتدایی ترین اطلاعاتتون در مورد FATF اشتباه است چرا بی خود و بی جهت از آن دفاع می کنید؟
ناشناس۵۷۴۱۹۷۱۴:۱۸:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۹
وقتی یکی مثل آخوندی از این FATF حمایت کند مشخص است که با چی طرف هستیم
نجیب۵۷۴۲۸۲۱۴:۵۳:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۹
لعنت خدا بر ساده لوحان و ساده اندیشان و دنیا طلبان. بجای اینکه به خدا و نصرت الهی امید داشته باشند به آمریکا و اسرائیل و کمک آن ها امید دارند. بروید تصویب کنید و تمام سران سپاه را هم تحویل آمریکا و اسرائیل بدهید.
ناشناس۵۷۴۵۶۵۱۷:۱۴:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۹
با منطق گفته شده باید هم از NPT خارج شویم و هم از سازمان ملل! اگه از آنها خارج نشویم پس دچار سیاست دوگانه هستیم
ناشناس۵۷۴۶۰۱۱۷:۳۳:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۹
من تاحالا یک نقد درست ندیدم علیه این لایحه ها رفتم سایت خود اف ای تی اف دیدم ۳۴ عضو داره ولی همه کشورها حتی سوریه هم الزاماتش رو پذیرفتند . به نظرم مخالفتها سیاسیه!!!!
ناشناس۵۷۴۷۱۴۱۹:۰۱:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۹
احسنت، حتی دولت خود گردان فلسطین هم ملحق شده Palestinian authority
ناشناس۵۷۴۶۴۱۱۸:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۹
کدام اطلاعات مخفی ؟ امریکا آن اطلاعاتی را که باید بداند ، مطمن باشید که میداند . مخالفین FATF همان محتکران و عمالشان هستند که حتی عینک و لنز را هم احتکار کرده اند . بیشترین سود را از این شرایط خصولتی ها برده اند! چرا یکنفر از آنها دستگیر نشده است؟
ناشناس۵۷۴۶۴۷۱۸:۰۷:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
سال ها با جامعه جهانی ناسازگاری کردیم چه عایدمان شد چرا از هر قانون که مورد اجماع جهانیست گریزانیم
ناشناس۵۷۴۶۵۵۱۸:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۹
باشه اصلا بزارید ایران بپذیره اون وقت این اصلاح طلبا بازم شرمنده میشن که فقط هزینه درست کردن
ناشناس۵۷۴۶۹۴۱۸:۵۰:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۹
دو تا کشوریم هنوز این fatf رو نپذیرفتیم،ایران و کره شمالی، حتی لبنان و سوریه هم امضا کردن، اان حزب الله مشکلی با این fatf داره؟ خوب تصویب کنید جو روانیش دلارو بیاره زیر ده تومن،
ناشناس۵۷۴۷۰۳۱۸:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۹
مملکتی که هیچوقت شفاف عمل نکرده معلومه که میترسه و می اندازه گردن دشمن و ....
استاد۵۷۴۷۱۱۱۸:۵۹:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۹
این مملکت رهبردارد و تصمیم نهایی پس از بررسی همه جانبه گرفته می شود.
ناشناس۵۷۴۷۲۵۱۹:۰۶:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۹
شما با همین دیدگاه پدر ملت رادر آوردید وکشور را دو دستی تحویل چین وروسیه دادید در کشوری که شما آنرا ساختید بند تامون خودتان را هم باید ازچین وارد کنید شما دشمن قسم خورده ملت ومیهن هستید
ناشناس۵۷۴۷۳۲۱۹:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۹
اصلا مهم نیست که ایران نپذیره وقتی کسی حاضر نیست عواقب نپذیرفتن را به گردن بگیره ردش کنید دلار که پنج برابر شد حالا بزار ده برابر بشه مگه اقتصاد و رفاه مردم اهمیتی داره
ناشناس۵۷۴۷۳۳۱۹:۱۱:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۹
اگر ملاک کامنتها و تعداد لایکها باشه داریم میبینیم که fatf هم داره راه برجام را میره اول همه مخالف یواش یواش یه عده حمایت میکنند رسانه ها جو سازی میکنند حامیان اون زیاد میشه بعد همه تحلیلگر میشن و میگن اونو تصویب کنید تا مشکل آب هم حل بشه بعد اجماع داخلی و نهایتا تصویب بعد هم میبینید " تقریبا هیچ " از توش در میاد
ناشناس۵۷۴۷۹۰۱۹:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۹
بابا این دولتی ها امثال عراقچی اینا دنبال این هستند تا بگن ما برجام به نتیجه رسوندیم حالا به هر قیمتی
ناشناس۵۷۴۷۹۱۱۹:۵۰:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۹
اصلا این تند روان نمیخواهند این کشور سر و سامان بگیرد
ناشناس۵۷۵۱۷۰۰۶:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دقیقا و فقط فکر ایده های پوچ و زندگی در تحجر رو می بینند.
فريد۵۷۴۸۸۸۲۱:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
اختلاس گران از این معاهده ترس دارند و حاضرند کفن بپوشند تا شفافیت در امور بانکی ایجاد نشود .
ارش۵۷۴۹۱۴۲۱:۳۰:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۹
میگویند اگر بپذیریم مشکلاتمان حل میشود اول موضوع را خوب تجزیه تحلیل کنید نه اینکه چون همه پذیرفتن ما هم بپذیریم شرایط ما که مثل انها نیست .اگر غربی ها برای ما کاری میکردند مهندس ۱۵ سال بیکار نبودم به جوانان وطن پرست اعتماد کنید .حقوق های نجومی مرا از هر دو رای پشیمان کرد. سلام بر حسین.جانم فدای ایران.
سرباز۵۷۴۹۲۴۲۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۹
این دوستان که الان موافق fatf هستند همون ها نیستند که وقتی برجام امضائ شد امدن با لباس آمریکا رقصیدن واقعا من موندم چرا ایران رو با بقیه کشورها یکی میکنید دوستان بزرگواران از طرف کشورهای ناظر خیلی از ارکان ایران تروریست هستند.....
ناشناس۵۷۵۰۲۷۲۳:۰۸:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۹
داداش چرا این قدر بحث می کنید هسته ای و fatf همش بهانه هست . روسبه ترامپ را سر کار اورده ، ترامپ هم برجام را بهم زده ، از طرفی روسبه از ایران حمایت سیاسی می کند و قیمت نفت هم هر روز بالاتر می رود و روسیه که به همراه عربستان بزرگترین صادر کننده نفت در دنیا هست دارن منفعتش را می برند . در ضمن مشکل ما با امریکا مشکل ایدولوژیکی هست . ایدولوژی های باید نزدیک شود تا تمام مشکلات ایران حل شود و این غیر ممکن است . دیروز هسته ای ، امروز اف ای تی اف ، فردا حقوق بشر ......
ناشناس۵۷۵۰۷۵۰۰:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اقای کارشناس لطفا بفرمایید اگر به قانون پولشویی نپیوندیم چگونه با جهان ارتباط بانکی برقرار میشود؟ مخالفین اف ای تی اف در نپیوستن باین قانون منافعی دارند .
پیمان۵۷۵۱۳۸۰۳:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
من به خاطر وصل نبودن به سیستم های مالی بین المللی مثل پی پال و کریت کارت ها دارم شرکتم رو منتقل میکنم به دبی. به زودی همه همین کار را خواهند کرد. پس خواهشا تا دیر نشده یه کاری بکنید. منم دوست دارم تو کشور خودم کار کنم نه مملکت عرب نشین غریب.
ناشناس۵۷۵۳۵۷۰۹:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۰
یقینا تصویب FATFدلار را نمی تواند خیلی ارزان کند ولی عدم تصویب آن دلار را فوق العاده صعودی می کند کمی به فکر کشور و مردم رنج کشیده خودمان باشیم
ناشناس۵۷۵۵۰۷۱۰:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اگر از مزایای این اف ای تی اف این است که پول ملت ایران خرج بیگانگان نشود ما کاملا موافقیم.بودجه ایران متعلق به مردم ایران است
ناشناس۵۷۵۵۹۶۱۰:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
هر کسی دلار خریده مخالف کاش قیمته باقی تحلیل ها هم کشکه
ناشناس۵۷۶۸۴۶۲۲:۱۶:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
کسی که از شفافیت می ترسه حتما یک ریگی تو کفشش هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. اسراییل چه باید بکند؟ 

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین