انهدام هواپیمای روسی برای اسرائیل گران تمام شد/ هدیه روسیه به سوریه برای تنبیه رژیم صهیونیستی چه بود؟

گروه جهان الف،   3970709018

اقدام روسیه در استقرار سامانه s۳۰۰ در سوریه به نوعی تنبیه تل آویو از سوی مسکو محسوب می‌شود.

 انهدام هواپیمای روسی برای اسرائیل گران تمام شد/ هدیه روسیه به سوریه برای تنبیه رژیم صهیونیستی چه بود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته با بازتاب گسترده تصمیم روسیه نسبت به تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به سوریه، این اقدام را خیانت روسیه به اسرائیل توصیف کردند. این اقدام رسانه‌های اسرائیلی پس از آن بود که سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که در مدت دو هفته آینده سامانه مدرن موشکی اس ۳۰۰ به نیرو‌های مسلح سوریه تحویل داده می‌شود. تحویل این سامانه به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که یک فروند هواپیمای شناسایی روسیه هنگام بازگشت به پایگاه نظامی الحمیمیم، از فاصله ۳۵ کیلومتری سواحل سوریه مورد رهگیری چهار جنگنده F-۱۶ رژیم صهیونیستی قرار گرفت که برای بمباران لاذقیه سوریه به پرواز درآمده بودند. طبق گفته روس‌ها این اقدام موجب شد این هواپیمای روسی به اشتباه مورد هدف موشک پدافند هوایی سوریه قرار گیرد و ۱۵ تن از سرنشینان آن کشته شوند.

s300 ابزاری برای تنبیه اسرائیل

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اقدام روسیه در استقرار سامانه s۳۰۰ به نوعی تنبیه تل آویو از سوی مسکو محسوب می‌شود، همچنان که مسکو در واکنش اولیه اش اعلام کرد که اسرائیل تنها یک دقیقه پیش از شروع عملیات نظامی در منطقه، روسیه را از این عملیات باخبر کرده بود و زمان برای اینکه روسیه بتواند هواپیمایش را به نقطه‌ای امن هدایت کند، کافی نبود. این "عملی خصمانه" و "تحریک‌آمیز" بوده که روسیه "واکنشی متناسب" به آن نشان خواهد داد. " پوتین نیز همزمان با ارسال این سامانه به سوریه درگفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که اقدامات نیروی هوایی اسرائیل باعث سقوط جنگنده روسیه در سوریه شده و برای مقابله با تهدید‌های احتمالی علیه نیرو‌های روسیه در سوریه توانایی سیستم دفاعی آن‌ها تقویت خواهد شد و این در حالی است که مسکو در ابتدای درگیری‌های سوریه تحویل این موشک‌ها را به دلیل نگرانی اسرائیل در استفاده شدن از این موشک‌ها بر علیه خود به حالت تعلیق درآورده بود.

s300 هدیه ای به سوریه برای تنبیه اسرائیل

سیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل بین الملل با یادآوری این موضوع که پیش از این قرار بود در سال ۲۰۱۳ سامانه اس۳۰۰ به دولت سوریه تحویل داده شود، اما با مخالفت شدید غرب این کار تعلیق شد تاکید کرد که برهم خوردن توازن قوای نظامی به نفع سوریه خواهد بود؛ همان گونه که رژیم صهیونیستی بار‌ها حریم هوایی سوریه را مورد تجاوز قرار داده و تجهیز ارتش سوریه به این پدافند هوایی باعث می‌شود هواپیما‌های صهیونیستی و غربی قادر نباشند در آسمان سوریه جولان دهند. میرطاهر همچنین تقویت دفاعی سوریه را مورد خشم دول غربی و اسرائیل می‌داند و می‌گوید "طبیعتا دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی خواهان تقویت نظامی-تسلیحاتی دولت و ارتش سوریه نیستند و لذا با هرگونه اقدامی در این زمینه مخالفت می‌کنند".

رسانه‌های صهیونیست همزمان با تصمیم روسیه در تحویل سامانه s۳۰۰ به سوریه احساس خطر کرده و به فضاسازی رسانه‌ای در این زمینه پرداخته اند و معتقدند که این چنین اقداماتی عواقبی جدی برای نیروی هوایی اسرائیل خواهد داشت. شبکه ۹ اسرائیل ضمن بررسی موضوع این پرسش را مطرح کرد که " آیا دو هفته دیگر اسرائیل باید منتظر کابوس باشد؟ " جروزالم پست هم می‌نویسد که ظهور سامانه موشکی اس-۳۰۰ در ارتش سوریه باعث ارتقاء توان دفاع ضد هوایی این کشور شده و تهدیدی برای هواپیما‌های اسرائیلی محسوب می‌شود، چراکه این سیستم دوربرد می‌تواند هواپیما‌ها و موشک‌های بالستیک را در فاصله ۳۰۰ کیلومتر رهگیری نماید. این رسانه‌ها تاکید کردند که تا به امروز دفاع هوایی سوریه از سیستم‌های کهنه شوروی استفاده می‌کرده و قرار است در دو هفته یکی از قوی‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی جهان را در اختیار داشته باشد.

s300 هدیه ای به سوریه برای تنبیه اسرائیل

رژیم متجاوز صهیونیست، نگرانِ ارتقاء سیستم پدافند سوریه

اما s۳۰۰ یکی از مرگبارترین موشک‌های زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد. اولین مدل این موشک با نام اس - ۳۰۰ پی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در شوروی عملیاتی شد، هرچند تکامل آن از سال ۱۹۶۹ به منظور ساخت موشک سطح به هوایی با برد ۷۵ کیلومتر که هم در نیروی زمینی و هم در نیروی دریایی استفاده شود، آغاز شده بود. این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیما‌ها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعد‌ها توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک نیز به آن افزوده شد. زمان آماده‌سازی آن حدود ۵ دقیقه و موشک‌های آن از نوع انبارشونده‌ است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچ گونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند. سیستم موشکی تکامل‌یافته s۳۰۰ است که در سال ۱۹۹۹ معرفی و از سال ۲۰۰۶ وارد فعالیت در ارتش روسیه شده‌است.

هدیه روسیه به سوریه برای تنبیه رژیم صهیونیستی چه بود؟

این سامانه پیشرفته موشکی می تواند تمامی اهداف هوایی مدرن را نابود کند، می تواند هواپیماها، موشک های بالدار و هم دستگاه های پرنده بدون خلبان را از بین ببرد. واحد شمارش این سیستم گردان است، هر گردان شامل 4 سیستم و هر سیستم 3 لانچر دارد که هر لانچر قادر است 4 موشک شلیک کند. هر سیستم قادر به 6 هدف به صورت همزمان حمله کند. برد موشک ها 150 کیلومتر است.هر پرتابگر (Luancer) تعداد 48 موشک NGE را که دارای برد 150 کیلومتر است حمل م کند. اس 300 پس از تغییر مکان و پر کردن مهمات می تواند به سرعت برای دفع تکرار حمله دوباره مستقر شود. باید به یاد داشته باشید که سامانه موشکی S-300 خود نیازمند حفاظت هستند و برای این منظور می تواند از موشک‌های زمین به هوای Tor-M1 و موشک‌های Fm-80 به همراه S-300 استفاده کند. این موشک‌های کوتاه برد می توانند یک سیستم دفاع هوایی کارآمد را برای حفاظت از تاسیسات فراهم کند. به این ترتیب S-300 می تواند به عنوان سلاحی برای منهدم کردن اهداف پیشرفته در فواصل دور عمل کند. سیستم پدافند زمین به هوای S-300 همواره برای آمریکا و متحدانش یک دردسر بوده است.

ویکتور موراخوفسکی، سردبیر و کارشناس مجله "آرسنال اتیچستوا با اشاره به ابراز نگرانی‌های اسرائیل در چند روز گذشته می‌نویسد "روسیه می‌تواند در مدت زمان ۲ تا ۳ ماه سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ را در سوریه مستقر کند و یادآوری می‌کند که در سال ۲۰۱۰، زمانی که توافق نامه‌ای بین سوریه و روسیه برای تحویل سیستم‌های دفاع موشکی به دمشق انجام شد، اسرائیل نگرانی خود را ابراز کرد و از مسکو خواسته که این کار را نکند، چراکه با تحویل اس-۳۰۰ به سوری‌ها تقریبا تمام قلمرو اسرائیل تحت رصد سیستم دفاع موشکی سوریه قرار می‌گیرد و هواپیما‌های اسرائیلی بلافاصله پس از صعود می‌توانند توسط سوریه مورد هدف قرار بگیرند.

s300 هدیه ای به سوریه برای تنبیه اسرائیل

انتقال تجهیزات مدرن جنگ الکترونیک به سوریه توسط روسیه

همچنین بعد از ساقط شدن هواپیمای روس در سوریه توسط رژیم صهیونیستی، مسکو علاوه بر سامانه پدافند موشکی s۳۰۰ تجهیزات نظامی مربوط به جنگ الکترونیک را هم به پایگاه خود در سوریه ارسال کرد. به گزارش روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه روند تقویت تجهیزات نظامی نیرو‌های مستقر در سوریه در زمینه جنگ الکترونیک را آغاز کرده، به طوری که نخستین محموله از این تجهیزات به پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم رسید. بر اساس این گزارش کارکرد این تجهیزات نظامی اخلال در کار رادار‌ها و سیستم‌های ارتباطی و هدایتی هواپیما‌هایی است که قصد حمله به سوریه را دارند و قرار است این تجهیزات نظامی علاوه بر سوریه، اهداف واقعی در اطراف دریای مدیترانه را نیز تحت پوشش خود قرار دهند.

سوریه هم از این تصمیم روسیه استقبال کرد و بر هدف مشترک هر دو کشور برای ریشه کنی تروریسم در منطقه تاکید کرد، به طوری که فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه تصمیم مسکو برای تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را برای دمشق غافلگیر کننده ندانست. وی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن چاپ سوریه با اشاره به مواضع واشنگتن و ریاض در ارتباط با برخی تحولات منطقه تاکید کرد "چگونه آمریکا و عربستان سعودی حق دارند تروریست‌های خود را به کشور‌های دیگر دنیا اعزام و تامین مالی کنند، اما حکومت سوریه حق ندارد از دوستان خود برای مقابله با تروریست‌ها کمک بگیرد. وی معتقد است "سیاست‌های آمریکا در منطقه بر ملا شده و بازی‌های نمایشی برای فریب افکار عمومی رو شده و اکنون سوریه در جنگ و بحران هشت سال گذشته به پیروزی رسیده است. "

s300 هدیه ای به سوریه برای تنبیه اسرائیل

مسکو نگران از نفوذ و حضور داعش در آسیای مرکزی

طبق پیش بینی‌ها، همچون روال گذشته آمریکا اقدام به حمایت از رژیم صهیونیستی کرد، به طوری که جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در واکنش به تصمیم روسیه برای استقرار سیستم دفاع موشکی S-۳۰۰ در سوریه گفت که "این اقدام مسکو، اشتباهی بزرگ است و تنش موجود در منطقه را به شدت افزایش خواهد داد و روسیه باید در تصمیم خود تجدید نظر کند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم با همتای روس خود در این باره گفت‌وگو و تاکید کرده " اسرائیل حق دفاع مشروع از خود در مقابل رویکرد تهاجمی ایران را دارد و تا زمان بقای ایران در سوریه، نیرو‌های ما هم از این کشور خارج نخواهند شد و این موضوع شامل نمایندگان و شبه نظامیان ایران نیز می‌شود.

شاید انتقال سامانه s۳۰۰ و تجهیزات جدید نظامی روسیه به سوریه در مرحله اول به نوعی تنبیه اسرائیل در حادثه سقوط هواپیمای روسی تلقی شود شود، ولی واقعیت این است که مسکو می‌داند اگر برای تامین امنیت جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز از خطر گروه‌های تروریستی، چون داعش جدیت به خرج ندهد، قافیه‌های سیاسی و اقتصادی را به رقبای خود که حامیان اصلی تروریست‌های داعش هستند، می‌بازد و با حضور تروریست‌ها در این مناطق، همزمان امنیت کشور پهناور روسیه نیز به خطر خواهد افتاد، چراکه گروه تروریستی داعش همزمان با نفوذ گسترده تفکر خود در آسیای مرکزی توانسته است با هماهنگی سازمانی، برخی گروه‌های تروریستی مناطق آسیای مرکزی و روسیه را آموزش و توسعه دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین