وکیلی: پنهان‌کاری در نمایندگی حق الناس است/مردم باید بدانند به چه رای می‌دهیم

گروه سیاسی الف،   3970709005

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: پنهان‌کاری در رسالت نمایندگی می‌تواند مستوجب عواقب اخروی شود، حتی در صورت پنهان‌کاری حق‌الناس را مرتکب می‌شویم.

به گزارش فارس، طرح «شفافیت آرای نمایندگان» امشب با حضور محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز و محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر بررسی شد.

در ابتدا وکیلی طی سخنانی اظهار داشت: در روز رای‌گیری برای طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس تعداد آرای نمایندگان فراکسیون ولایی بیشتر بود. همچنین در ویرایشی که دوستان ما داشتند نیز اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی هم بود اما امیدی‌ها هم در این زمینه حضور داشتند.

وی افزود: من فکر می‌کنم یکی از دلایل اینکه آن روز در مجلس طرح شفافیت آرا مورد اقبال زیادی قرار نگرفت این بود که مجلس کمی گیج شد چرا که این طرح در این مقطع زمانی در برهه تصمیمات مهمی که آرایش سیاسی دارد مانند لوایح مهمی مانند FATF برای دوستان ما در مجلس این شائبه ایجاد شد که ممکن است طرح شفافیت بیشتر برای تحت شعاع قرار دادن آن لوایح آن باشد.

در ادامه این برنامه وکیلی خاطرنشان کرد: شفافیت به این معنا که آرای ما مشخص باشد اثباتاً‌و نفیاً  مردم و موکلین ما بدانند که به چه چیز رای می‌دهیم و چه چیز رای نمی‌دهیم جزو حقوق مردم است یعنی بخشی از وکالتی که به ما داده شده است مردم در راستای آن بدانند که ما در مجلس چگونه سلوکی داریم.

وی با بیان اینکه شفافیت جزو سلوک کاری ما است، گفت: بنابراین ما شرعاً در مقابل مردم و موکلین‌مان متعهد هستیم که معلوم کنیم که چگونه در مجلس تصمیم می‌گیریم. 

وکیلی عنوان کرد:‌ این فعالیت قانونی و نظارتی که ما در مجلس داریم به اصالت نیست بلکه به تفویض مردم است یعنی حقی است که مردم در اختیار ما قرار دادند و نمایندگان باید این وظیفه و رسالت را انجام دهند.

وی گفت: این روشن است که ما در شفافیت دین‌مان را به مردم ادا و در دایره وکالت انجام وظیفه می‌کنیم. 

وکیلی افزود: پنهان‌کاری در رسالت نمایندگی می‌تواند مستوجب عواقب اخروی شود حتی در صورت پنهان‌کاری حق‌الناس را مرتکب می‌شویم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ از طرفی هم حتماً شفافیت باعث بالانس رفتار فرد می‌شود حتماً ما اینچنین که اکنون صحبت می‌کنیم با همین نزاکت کلام در محفل خصوصی‌مان صحبت نمی‌کنیم این چشم‌های نظاره‌گر ۸۰ میلیونی باعث می‌شود که ما نحوه حرف‌ زدن‌مان را بالانس کنیم شفافیت یعنی این.

وی با اشاره به اینکه شفافیت به کارآمدی مجلس و ارتقای مسئولیت‌پذیری فرد کمک می‌کند همچنین مطالبات مردم را به ما نزدیک می‌کنند، گفت:‌ مواردی که ذکر کردم جزو بدیهیات است در واقع ما اگر در یک اتمسفر شفافی فعالیت داشته باشیم بخش مهمی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر کشور شده حتماً نخواهیم داشت.

وکیلی یکی از مهم‌ترین مشکلات و آسیب‌هایی که امروز پاشنه آشیل رفتار حکمرانی ما شده  را نفاق خواند و گفت:‌ ما گرفتار یک نفاق فراگیر شده‌ایم. در واقع ما در یک بستری از نفاق فعالیت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: دوگانه رفتار کردن و دوگانه گویی‌هایی که در جامعه رسمی ما حاکم است باعث شده که خُلق ما را از خُلق علوی فاصله دهد.

این نماینده مجلس همچنین افزود: در بحث طرح شفافیت آرای نمایندگان که رای نیاورد چه نماز جمعه‌ها، خطبه‌ها و بیانیه‌های زیادی علیه برخی همکاران ما که  به هر دلیلی اسم‌شان در آن لیست امضاها نبود و یا اعتقادی به این طرح نداشتند، صادر نشد. 

وکیلی ادامه داد: ما اگر حرف از شفافیت می‌زنیم اولاً باید به ضمانت اجرای شفافیت هم پایبند باشیم و مصونیت بعد از شفافیت هم معتقد باشیم.

وی افزود: اگر قرار باشد رای‌مان را شفاف کنیم مورد هجمه عجیب بخشی از گروه‌های سازمان‌دهی شده قرار گیریم دیگر شفافیت نیست بلکه مچ‌گیری است. 

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه خاطرنشان کرد:‌ ما معتقدیم مهم‌ترین صیانت آزادی، آزادی پس از بیان است وگرنه همه از آزادی خوش‌شان می‌آید. هیچ دیکتاتوری نیست که در مذمت آزادی بگوید و هیچ ظالمی نیست که در مذمت عدالت بگوید.

وکیلی افزود: آنچه نشان می‌دهد ما به آزادی پایبند هستیم این است که ما معتقد باشیم به اینکه پس از آن به آزادی بیان هم اعتقاد داشته باشیم در شفافیت هم آنچه مهم است که نمایندگان را دلگرم کند این است که روشن شود آیا به لوازم شفافیت هم پایبند هستیم یا نه و آیا ملزومات شفافیت در جامعه ما و مناسبت قدرت تامین هست یا خیر.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین