چرا ایرانیان مسلمان با این همه دعا و مسجد هنوز مشکل دارند؟

حسین مازوجی، گروه تعاملی الف،   3970708068 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا ایرانیان مسلمان با این همه دعا و مسجد هنوز مشکل دارند؟

یکی از عوامل مهم انزوای دین در برخی لایه های جامعه، "نبود ِ فضای بهنجار زیست دینی" است. برخی دائماً می پرسند: «چرا ایرانیان مسلمان، با این همه دعا و ثنا در مساجد و امامزاده ها و اماکن مقدسه، در مشکلات غوطه ورند اما کشورهای اروپایی، روز به روز در حال پیشرفت اند؟» یا : « چرا مثلا آمار فساد، پرونده های قضایی، تصادف ها و ... در ایران اسلامی، سر به فلک می کشد اما کشورهایی هستند، با اینکه مردم مسلمانی ندارند، اما گریبانگیر چنین معضلاتی نیستند!».

پاسخ ساده است:

1- ایمان و دعا و ثنا، "اولاً و بالذات" به جهان واپسین (آخرت) مربوط می شود و دنیا پلی برای رسیدن به آن است، در حالیکه سعادت و رفاه دنیوی، نیاز به قانون مداری، نظم، برنامه ریزی و نظارت عمومی برای جلوگیری از شکل گیری و توسعه فساد دارد.

مثلاً کسی که بیمار می شود، ابتدا باید به پزشک و طبیب متخصص مراجعه کند و البته فراموش نکند که آن پزشک، هر چه علم و تجربه دارد، از الطاف خداست. بنابراین می تواند در کنار رفتن نزد او، به دعا و استغاثه بپردازد، تا "لطف خدا" شامل حالش شود.

اینکه یک بیمار، بدون مراجعه به پزشک، ابتدائاً به دعا و ثنای خدا بپردازد، در غالب موارد، به شکست قطعی و گاها، "مرگ آن بیمار" منجر می شود، چراکه توکل، کار خدا را به خدا واگذار کردن است، نه کار خود را به دوش خدا انداختن!

این مضمون از حدیثی از امام صادق علیه السّلام مشخص می شود که فرمودند: «خدای عزّ و جلّ به حضرت داود علیه السّلام وحی فرستاد که هیچ یک از بندگانم بدون توجّه به احدی از مخلوقاتم، به من پناهنده نشود که من بدانم که نیّت و قصد او همین است، سپس آسمان ‏ها و زمین و هرکه در آنهاست با او نیرنگ بازند، جز آنکه راه چاره از میان آنها را برایش فراهم آورم و هیچ یک از بندگانم به یکی از مخلوقاتم پناه نبرد که "بدانم قصدش همان است"، جز آنکه اسباب و وسائل آسمان ‏ها و زمین را از دستش ببرم و زمین زیر پایش را فروریزم و به هر وادی هلاکتی افتد، باک ندارم.»

نکته اینجاست که امام نفرمود: در موانع و مشکلات و بهبود زندگی دنیوی، به "مخلوقات" رجوع نکنید!" بلکه فرمود: «گمان نکنید که مخلوقات، "تاثیر نهایی و استقلالی" دارند بلکه مخلوقات، تنها وسیله ای برای جاری شدن الطاف خداوندی" هستند!

2- پیشرفت ظاهری، تنها ملاک برتری نیست. ای بسا کشورهایی مالامال از پیشرفت ظاهری باشند، اما "هویت انسان" در آن کشورها، شدیداً آماج تیرهای زهرآگینی چون مشکلات خاص خودشان، بی اعتقادی و بی هویتی باشد، چراکه انسان، برای "ابدیت" خلق شده است و تنها هدفش، این "موقت سرا" نیست.

جمع بندی بحث آنکه: دین مسئول پاسخگویی به همه مسائل نیست. دین، در کنار دیگر علوم و فنون و تخصص ها، ما را به سعادت و رفاه می‌رساند. از طرف دیگر، رفاه دنیوی نیز بدون "سطح قابل قبولی از معنویت در جامعه"، محکوم به شکست و بن بست است و انسان را به سرمنزل مقصود، نخواهد رساند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۷۱۳۹۲۱۱:۱۸:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۸
عالی بود....
ناشناس۵۷۲۵۰۰۱۷:۳۳:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۸
البته اشاره نکرده که عمل مدعیان دیانت نیز در بی دینی تاثیر دارد
ناشناس۵۷۱۳۹۹۱۱:۱۹:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۸
پس دعا و نماز تاثیری توی اختلاس نداره! درسته؟! در واقع ما نماز می خونیم برای اون دنیا، توی این دنیا می تونیم اختلاس کنیم! یا به عبارتیف کسی که نماز می خونه برای اون دنیاش سرمایه گزاری می کنه، تو این دنیا اگه اختلاس کرد چیزی از ارزش های اون دنیاش کم نمی کنه!
ناشناس۵۷۲۲۱۳۱۵:۴۶:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۸
خیر، اشتباه فهمیدی جانم. در همین دنیا دعا میکنی که جزء اختلاسگران و مال مردم خوران نباشی و نشوی.
ناشناس۵۷۲۴۰۱۱۶:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۸
واقعا خودت تنها به این نتیجه رسیدی؟ خودت فهمیدی چی گفتی؟
ناشناس۵۷۲۵۳۱۱۷:۵۱:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۸
اینجوری میگن!
ناشناس۵۷۲۶۱۴۱۸:۴۰:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۸
مغلطه کردید. حرف نویسنده را کاملا عکس جلوه دادید. نویسنده گفته اعمال عبادی برای رستگاری اخروی است، چیزی در مورد اعمال ضد عبادی (اختلاس و ...) نگفته. شما دلت می خواد از اعمال ضد عبادی بگی و اونو به عبادت نسبت بدی، اون چیز دیگه ایه.
ناشناس۵۷۲۶۴۲۱۸:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۸
چقدر سطحی و ساده لوحانه!
ناشناس۵۷۲۶۸۲۱۹:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۸
به نام خدا باسلام به نظر می رسدنتیجه گیری شمادر قالب سئوال انکاری(هرچند که جمله بندی آن زیاد رسا نیست)،در واقع اعتراضی است به جمله ابتدای بند(1) مطلب نوسنده که می گوید:«ایمان ودعا وثنا،"اولا وبالذات"به جهان واپسین(آخرت) مربوط می شود و..». به نظر این جانب، دین (که ایمان ودعا وثناوغیره نیز تصدیق به آن ویاجزئی از دین است) اساسا ،برای این دنیا ودستور العمل زندگی این دنیائی است.ایمان به خدا ودعا به درگاه او وثنابرای خدا واطاعت ااز امرونهی های خداوندی وانجام عبادات، از جمله به جای آوردن نماز و..و..برای تزکیه وتهذیب نفس است که از جمله شرایط زیست دینی وبازدارنده از اقدام به فساد وفحشاء ودیگر منکرات است. مثلا درمورد نماز,در آیه 45 از سوره مبارکه العنکبوت می فرماید :«] ای پیامبر [ آنچه از کتاب آسمانی که تا کنون به تو وحی فرموده شده مرتب تلاوت کن ونماز را برپا دار؛همانا نماز انسان را ازاعمال زشت وناپسند برکنار می دارد والبته مداومت بر اذکار الهی دارای برکات عالی است وخداوند به اعمال ورفتار شما آگاهی کامل دارد.» (ترجمه روانشاد دکتر طاهره صفارزاده) در سوره مبارکه المعارج وقتی انسان را توصیف می کند ، می فرماید: « انسان ،اساسا موجودی بخیل وحریص وکم طاقت است.(19)چون به او رنجی رسد جزع وفزع می کند وبی صبری نشان می دهد.(20) وهنگامی که مال ونعمت به او رسد آن را از دیگران دریغ می کند.(21)»، سپس نماز گزاران را استثاء کرده ومی فرماید:«نماز گزاران اهل ایمان وخلوص واقعی،رفتار متفاوتی دارند.(22)و.. بنابراین وباتوجه به آنچه که در قران کریم راجع به تفکر وتعقل ونیکوکاری واخلاق حسنه ورفتارهای مهذبانه بیان شده،مشکل اکثرمامردم ناشی ازآن است که به دستورات خداوند وپیامبراو وراهنمائی های امامان ورهبران دینی را نصب العین خود قرار نداده و مطابق سیستم دینی ومتخلق به اخلاق بار نیامده ایم.
ناشناس۵۷۲۸۱۵۲۰:۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۸
منظورش اینه که اگه تو اختلاس کردی دیگران نباید دعا کنند خداتورو هلاک کنه باید خودشون دارت بزنن
حسین۵۷۳۰۶۰۲۲:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۸
دوست عزیز بهتر است به جای جبهه گرفتن کمی مطالعه کنید در کجای این متن چنین حرفی زده شده یا در کجای دین چنین مطلبی گفته شده برای من نامشخص است ببینید ما یک حق الله داریم یک حق الناس که حق الله شامل نماز و ... میشود این حق الله را خداوند با لطف و کرم خود ممکن است چشم پوشی کند ولی حق الناس که شامل همین اختلاس و ... میشود خداوند میفرماید من از بخشیدن آن ناتوان هستم و باید حتما رضایت اون افراد جلب بشه پس این حرفی که شما زدی کاملا در تضاد با دین است
ناشناس۵۷۴۰۸۱۱۳:۲۹:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۹
خداوند بر همه کارها تواناست نگویید ناتوان است بگویید نمیبخشد چون قانون خود خداست که حق الناس ادا شود
ناشناس۵۷۱۵۰۷۱۱:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۸
پیشرفت ظاهری، تنها ملاک برتری نیست. ای بسا کشورهایی مالامال از پیشرفت ظاهری باشند، اما "هویت انسان" در آن کشورها، شدیداً آماج تیرهای زهرآگینی چون مشکلات خاص خودشان، بی اعتقادی و بی هویتی باشد، چراکه انسان، برای "ابدیت" خلق شده است و تنها هدفش، این "موقت سرا" نیست. بابا یکم قصه کمتر بگویید.
ناشناس۵۷۱۶۲۱۱۲:۳۴:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۸
این مطلب پر از مغالطه و بازی با کلماته جایی میگه علم پزشک از الطاف خداوند خوب بقیه انسانها چرا الطاف (خداوند ساختگی) شما شاملشون نمیشه که این همه کودک اواره جنگ زده گرسنه و دیگر فقرا را از فقر هلاکت و جنگ نجات دهند؟ می گویند گربه دستش به ماهی نمی رسه میگه ترشه
ناشناس۵۷۱۹۲۸۱۴:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۸
اگر دین مسوول همه مسائل و شئونات زندگی نیست، پس برای چه آنرا بزور بر تمام زندگی افراد جامعه تحمیل می کنید؟ ضمنا سخنانی که میگویند دین باید در تمام زندگی ما بروز و ظهور داشته باشد چی؟
ناشناس۵۷۲۱۶۸۱۵:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۸
بخاطر مسولان مسلمان نمای ضد اسلام هست که خود را بالا تر از هر چیزی می دانند و در لوای اسلام ، مناقع طلب و قدرت و مال دوست و دنیا دوست هستند
ناشناس۵۷۲۲۱۸۱۵:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۸
خیلی خوب و قانع کننده بود استفاده کردیم لطفا این مباحث را در رابطه با سایر مسایل مرتبط ادامه دهید متشکریم
حامد۵۷۲۲۲۰۱۵:۵۱:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۸
مشکل کشور ما و کشورهای اسلامی.. کمی عقلانیت است. با این روش هایی که ما زندگی و کشور داری می کنیم، راهی جز عقب ماندگی نداریم. مگر ما در گزینش مدیران دستگاهها شایسته سالاری داریم، مگر برنامه و اصول علمی در تصمیم گیری ها ..است. مگر شفافیت و ساده سازی فرآیند ها دنبال می شود..، مگر برنامه ریزی درستی در امور داریم و ..... مواردی متعددی از این دست. ما هزار خطا می کنیم و می خواهیم مشکل نداشته باشیم و این ممکن نیست. همانطور که برای بیمار شدن عقل حکم می کند به پزشک مراجعه کنیم و دعا، در امور مملکت هم باید به نخبگان و شایستگان و عالمان و تجربه کشورهای موفق مراجعه شود که متاسفانه برعکس این روش دنبال می شود
ناشناس۵۷۲۳۵۷۱۶:۴۰:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۸
اما تا بحال معمولا دعا وثنا تنها مخصوص آخرت نیست چرا که فقر ایمان را میکشد و انسان بی ایمان آخرت ندارد
پیما۵۷۲۳۵۹۱۶:۴۰:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۸
زحمت نکشید تو دنیای امروز که اطلاعات و اخبار کامل جهان در اختیار هر انسانی هست دیگه به سادگی نمیشه کسی رو فریب داد.
علی کریمی۵۷۲۳۷۸۱۶:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۸
برادر گرامی آقای حسین مازوجی در دنیای امروز مسئله رفاه و آسایش دنیوی در یک جامعه اسلامی بسیار مهم و حیاتی است. 1- پیامبر (ص) می فرماید: "توانمندی در مال کمک خوبی بر دستیابی به تقواست". 2- امام صادق(ع) می فرماید: از خدا توانگری و عافیت در دنیا طلب کنید.
ناشناس۵۷۲۳۸۳۱۶:۴۶:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۸
،به علت عملکرد برخی مدیران کشوری و بستگانشانشان و عدم برخورد ...با آنها که موجب الگو برداری و کاهش قبح اختلاس و دروغ و ...میشود نظیر م.ج ،ح.ف، وووو... امام علی علیه السّلام فرمودند: اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛ مردم، به دولت‌مردان خود شبیه‌ترند تا به پدران‌شان. تحف العقول، ص208.
ناشناس۵۷۲۴۰۰۱۶:۵۲:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۸
پیشرفت مسلمانان اگر باشد بخاطر دعا و ... است واگر نباشد توجیهات دیگر !
ناشناس۵۷۲۴۳۹۱۷:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۸
برای اینکه همه چی شده ظاهر .. کار کنید علم و فناوری وارد کنید.. ...خود خدا هم میگه تلاش کنید. یک ساعت تفکر بهتر از 70 سال عبادته..
ناشناس۵۷۲۴۴۴۱۷:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۸
متاسفانه نگارنده بسیار سطحی و ابتدایی به مسئله پرداخته و کاش این مطلب چاپ نمی شد.
خلج۵۷۲۴۶۷۱۷:۲۱:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۸
حق کشی و پایمال کردن حقوق مردم با سپر دین و دینداری........
ناشناس۵۷۲۵۱۴۱۷:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۸
به خاطر اینکه آنچه ما گمان می کنیم دین داریم و بیشتر تزویر داریم. کجای رفتار فردفرد ما مسلمان گونه است؟
ناشناس۵۷۲۵۷۰۱۸:۱۰:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۸
آره خوب. موقع حل مشکلات که میرسه، دیگه دین مسوولیتی نداره. چقدر خوب و راحت.
بیگی29۵۷۲۵۹۰۱۸:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۸
از تو حرکت،از خدا برکت......
ناشناس۵۷۲۵۹۳۱۸:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۸
دین و نمازو مسجد نشانه انسان صالح بودن و درستکار بودن نیست.
ناشناس۵۷۲۶۲۱۱۸:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۸
مقاله بدی بود. در این مقاله فرض شده ما خوب نیستیم. این فرض یک اشتباه بزرگه. ما به تنهایی در این 40 سال به اندازه ی چند برابر یک کشور اروپایی رشد و پیشرفت داشتیم. اون هم با این همه دشمن قسم خورده.....
ناشناس۵۷۲۶۳۴۱۸:۴۹:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۸
بلاحره ما نفهمیدم به خدا پناه ببریم یا خلق مردم فقیر از نداری به امام زاده ها پناه میبرن شفا بگیرن
ناشناس۵۷۲۶۶۷۱۹:۰۳:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۸
دینداری به دعا و مسجد نیست به عملکرد و عدم دست اندازی در اموال بیت المال و خزانه کشور است به صداقت و عدم رانت داری و رانت خوری و عدم کسب مال نامشروع است ..به عمل کار برآید به سخندانی نیست
حمید۵۷۲۶۷۸۱۹:۱۰:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۸
یک سوال مهم و یک جواب خیلی کوتاه؟؟؟
ناشناس۵۷۲۷۱۲۱۹:۲۶:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۸
تا یه جا مشکل هست از آدم هاست ولی یه جا خوبه از دین ،اینم دیدگاهی ولی پرکاربرد نیست
محمد۵۷۲۷۸۱۲۰:۰۹:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۸
پاسخ هیچ ارتباطی با سوال نداشت. بعبارتی دیگر نویسنده در متن اصلا به سوال پاسخ نداد. و فقط یک کلیاتی از دعا را بیان کرد.
مسلمان۵۷۲۸۰۶۲۰:۱۹:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۸
متاسفانه گاها می گویند کاهش آمار جرم و جنایت در ماههای رمضان، محرم، و... نشان می دهد که مجرمین همان مومنین هستند. من نمی دانم این نظریه را چگونه باید تفسیر کرد.
ناشناس۵۷۲۸۲۸۲۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۸
چون دین اونی نیست که در ایران القا میشه. اسلامی بودن رو بروید و از ژاپن یاد بگیرید.
ناشناس۵۷۲۸۳۱۲۰:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۸
چقدر زیبا بود کلا منقلب شدم
ناشناس۵۷۲۸۶۳۲۰:۴۲:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۸
من اطمینان دارم که انسان خوب بودن هیچ ارتباطی با دین و مذهب افراد نداره اطمینان دارم افراد ظاهرا متشرع و دیندار الزاما انسانهای خوبی نیستند و اطمینان دارم عبادت یک امر کاملا خصوصی است و در صورتی اثرات مفید و انسان ساز داره که در خلوت انسان با خداوند متعال بدون ریا و تظاهر به دینداری انجام بشه اطمینان دارم که انسانهایی که قلبا به خداوند اعتماد و اعتقاد دارند مهربان و دلسوز و دلرحم هستند و افراد عبوس و سختگیر و تنگ نظری که تظاهر به دینداری می کنند مطلقا درکی از خداوند ندارند و فقط از روی عادت اعمالی را انجام می دهند که در عمق روحشان اثری نداشته و فقط به شخصیت انها.......خود بزرگ بینی اضافه کرده خلاصه اینکه موادری که نوشتم طی سالهای عمرم به آنها رسیده ام و بارها و بارها صحت اعتقادم برایم ثابت شده
ناشناس۵۷۲۸۶۶۲۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۸
واقعا برای نویسنده با این تفکراتش متاسفم
ناشناس۵۷۲۸۹۸۲۱:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۸
در تمام محلات شهر مساجد بسیار بزرگ ساخته شده تعداد نماز خوانها ؟؟؟؟
محمود۵۷۲۹۰۵۲۱:۰۸:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۸
جمع بندی انجام گرفته در آخر درست نیست . منظور شما از پاسخگو نبودن دین چیست ؟ ابن تعبیر بدیع و عجیبی است که استفاده کرده اید . ........ ما سابقه طولانی در افراط و تفریط داریم . یعنی چهل سال بعدی نوبت این است که از این طرف پشت بام سقوط بکنیم ؟!!! مشکل دین نیست برادر . مشکل تفسیر مدعیان دین شناسی است . مشکل رفتار آنهایی است که قرار بود دین را پیاده بکنند .
ناشناس۵۷۲۹۱۷۲۱:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۸
این مقاله نا تمام است دین هم برای دنیا است هم آخرت این همه احکام غیر عبادی از معاملات تا دیات و...حکومت اسلامی برای چیست.راست بگویید مردم دین دار نیست لق لقه زبان است .
ناشناس۵۷۲۹۵۸۲۱:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۸
دورغ و ریاکاری جزیی از ما شده
ناشناس۵۷۲۹۶۷۲۱:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۸
افسوس که این مزرعه را آب گرفته .... مردم ساده و خوش باور ما رو خواب گرفته
ناشناس۵۷۳۰۳۵۲۲:۲۵:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۸
جواب خودت را خودت در سئوالت دادی .
ناشناس۵۷۳۰۶۸۲۲:۴۹:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۸
شرمنده نویسنده شدم. بدجوری بنده را .... فرض کردند. بابا خدا خشمش میگیره. اگر تحلیل نمیدانین به دین وصلش نکنین
ناشناس۵۷۳۱۳۵۲۳:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۸
این همه پیچ و تاب که نمی خواست ما مسلمانان موروثی هستیم دین را به ارث بردیم. انتخاب نکردیم پس قطعا قدرش رو هم نمی دونیم و نخواهیم دانست
ناشناس۵۷۳۱۳۷۲۳:۳۶:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۸
معنویتی که دین به جامعه می ده خاصیت جلوگیری از فساد فرد را نداره ؟
ناشناس۵۷۳۱۶۶۲۳:۵۹:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۸
مگه مشکل مردم ایران هستن که دعا میکنن ولی مشکلات رهاشون نمیکنه اصلا شما پرت هستی ها!!مردم نگاه میکنن حاکماشون چیکارمیکنن
ناشناس۵۷۳۲۱۰۰۰:۵۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۹
توجیهات ضعیف.
ناشناس۵۷۳۲۵۶۰۴:۲۰:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۹
الناس علی دین ملوکهم.
ناشناس۵۷۳۳۳۵۰۷:۵۸:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۹
چرا باید دنیای نقد را رها کرد و به آخرت نسیه چسبید؟
ناشناس۵۷۳۳۷۰۰۸:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۹
جناب نویسنده همان دیدگاهی که شما در بند 2 نشان داده اید به آن اعتقاد دارید جواب سوال است والسلام
ناشناس۵۷۳۴۶۶۰۹:۰۳:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۹
چون اغلب الوده به ریا است
ناشناس۵۷۳۵۶۷۰۹:۴۷:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۹
ایراد بزرگ این نوشته و نوشته هایی از این دست که در هر صورت در صدد توجیه عقب ماندگی مسلمانان هستند این است که نقش ولی خدا را در نظر نمی گیرد بر خلاف نظر ایشان دین اسلام هم برای دنیا و هم آخرت است یعنی جامعه اسلامی در هردو دنیا بایددر اوج باشد اما چون از وجود حضرت ولی عصر(عج) محروم هستیم پس امکان به فعلیت رسیدن همه جنبه های دین اسلام هم لاجرم محروم خواهیم بود این دقیقا اشاره آیه ان لم تفعل به حضرت پیامبر است که اگر پیامبر از اعلام وصایت و جانشینی حضرت امیر خودداری کند درواقع رسالتش ناتمام می ماند کما این که با نرسیدن ایشان و فرزندانشان درواقع دین اسلام به اوج فعلیتش نرسیدوودر واقع جوهره رسالت نبی مکرم اسلام به نمایش درنیامد وگرنه قرن هاست که مسلمانان نماز می خوانند روزه می گیرند حج را بجای وی آورند حدود شرعی را کما بیش انجام می دهند و به تصریح قرآن کریم اینها همه حدود خداست و اگر کسی از آن استنکاف کند مستحق آتش اما با این همه مسلمانان عقب تر می روند درست برخلاف سخنی.. پس از شهادت رسول اکرم(ص) است که کتاب خدا برای ما بس است و در طول تاریخ این واقعیت به ثبوت عملی و عینی رسیده است و .. این که نویسنده محترم ..این اصل بدیهی را به بوته فراموشی سپرده است پس باید به ایشان گفت دوست عزیز چون احتمالا سهوا امامت را دد نظر نگرفته ای پس اصل بحث شما غلط است.
مجید عبادی۵۷۵۲۴۱۰۸:۱۰:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۰
من هشت سال تو هلند و بلژیک زندگی کردم، ظاهر زندگی مردم اونجا نشون میده که جزو مرفه ترین مردم دنیا هستن، اما مشکلات اونها خیلی خیلی از ما بیشتره. اگر فقط مشکل ;کمبود عاطفه; رو در نظر بگیریم کافیه بفهمیم که ما از اونها خیلی خوشبخت تر هستیم. همسایه من تو بلژیک چهار سال بچه هاش رو ندیده بود (چهار سال!) با اینکه فاصله مکانی زیادی هم با بچه هاش نداشت، اما هر کدوم از بچه ها اونقدر تو زندگی و کار و خوشی خودش غرق بود که اصلا به پدر و مادرشون توجهی نداشتن. زن همسایه مدام وقتش رو با حیوانات خانگی می گذروند برای اینکه کمی خودش رو تسکین بده و این اواخر ناراحتی روانی هم گرفته بود.... وقتی زندگی اونها رو می دیدم، مدام خدا رو شکر می کردم که ما تو این وضعیت نیستیم.
ایرانی۵۷۶۲۵۰۱۵:۴۲:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دین شما همان کاریست که شما درخلوت خودت انجام میدهی ! اگر عالم رامحضر خداوند بدانی ظاهروباطنت بایدیکی باشد!
ناشناس۵۷۸۵۸۷۲۳:۴۳:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۱۱
سوال: کدام کشور مسلمان اوضاعش درست هست که ایران باشه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین