گزارشی از خسارت هنگفت دولت تدبیر و امید که با حذف کارت سوخت به بارآورد

گروه اقتصادی الف،   3970706108 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد چاره مهار مصرف و قاچاق بی‌رویه بنزین، کارت سوخت است و حذف آن در دولت روحانی اشتباه و پرخسارت بوده است.

گزارشی از خسارت هنگفت دولت تدبیر و امید که با حذف کارت سوخت به بارآورد
 

روزنامه همشهری در سرمقاله خود به قلم احمد قلعه‌بانی نوشت: رشد قاچاق سوخت و جست‌وجوی سازوکارهای مقابله با این پدیده، استفاده از کارت هوشمندسوخت را ضروری کرده است. واقعیت آن است که استفاده از زیرساخت کارت هوشمند سوخت در شرایط کنونی بهترین راهکار برای مقابله با افزایش مصرف و قاچاق سوخت است.

اگرچه باید اعتراف کنیم این سامانه هیچ‌گاه نمی‌تواند به طور کامل از قاچاق سوخت جلوگیری کند اما با رصد میزان مصرف خودروها، می‌تواند دست کم تاثیری 50 درصدی بر کاهش قاچاق بنزین و گازوئیل داشته باشد و از هدرروی منابع ملی جلوگیری کند. در شرایطی که حداکثر مصرف واقعی روزانه بنزین در ایران بین 90 تا 100 میلی‌لیتر است، تازه‌ترین آمارهای پالایش و پخش از عرضه روزانه 120 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور حکایت دارد که این خود گواهی بر افزایش حجم قاچاق این فرآورده است. این تحلیل درمورد تولید و مصرف سایر فرآورده‌های نفتی مانند گازوئیل، نفت کوره، مازوت و نظایر آن نیز مصداق دارد. به نظر می‌رسد با این روند روزانه حداقل 40 میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

رشد 3 برابری نرخ ارز و افزایش شکاف قیمتی بین نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه عملا شرایطی را رقم زده که صرفه اقتصادی قاچاق فرآورده‌های نفتی تا 300 درصد افزایش یافته ودرمقابل قدرت تحمل ریسک تامین و انتقال سوخت قاچاق برای قاچاقچیان بیشتر شده است.
در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر سامانه کارت هوشمند سوخت را فعال کنیم زیرا احیای کارت سوخت از یک سو زمینه فرهنگسازی در حوزه اصلاح الگوی مصرف را فراهم می‌سازد و از سوی دیگر با استفاده از این سامانه می‌توانیم تعرفه‌ها و مالیات‌های تشویقی و تنبیهی را متناسب با میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروها برای کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها لحاظ کنیم.

قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی ضرورت‌های مصرف بهینه ومقابله با قاچاق سوخت را دوچندان می‌سازد.

همشهری همچنین در گزارشی از قول محمدرضا محمدخانی، معاون سابق زیربنایی و امور تولید مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: مشکلات کنونی عرضه مانند رواج قاچاق سوخت می‌توانست با اعمال سیاستی درست در اجرای کارت هوشمند سوخت کنترل شود. فلسفه کارت هوشمند سوخت تنها به کنترل مصرف سوخت محدود نمی‌شد بلکه می‌توانست در کنترل آلایندگی هوا و قاچاق سوخت نیز موثر باشد.

محمدخانی با اشاره به اینکه اگر سوخت براساس سهمیه‌بندی و با کارت هوشمند سوخت ارائه شود، امکان رصد مصرف و مقابله با قاچاق فراهم می‌شود، افزود: برخلاف انتقادهایی که برخی نسبت به مفاسد ناشی از اجرای کارت هوشمند سوخت مطرح کردند، تکنولوژی این سامانه باید به مرور زمان ارتقا می‌یافت. محمدخانی افزود: براساس آمارهای قبلی 44 درصد مصرف بنزین به حمل‌ونقل عمومی (تاکسی‌ها و وانت‌بارها)، 10 درصد به موتورسیکلت‌ها و بقیه به خودروهای شخصی و دولتی مربوط است. با این پراکندگی مصرف امکان کنترل قاچاق سوخت بدون استفاده از سهمیه‌بندی و کارت هوشمند وجود ندارد.

همشهری تصریح کرد: عبور روزانه 40 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق از مرزها شرایطی را رقم زده که سیاستگذاران بخش انرژی بر احیا و استفاده از ظرفیت‌ کارت‌های هوشمند سوخت برای رصد و پایش میزان مصرف و مقابله با قاچاق سوخت تاکید کنند.

جلیل سالاری، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با اجرای نظام سهمیه‌بندی و کارت هوشمند  از چرخه توزیع سوخت، عملا تراکنش‌های مصرف بنزین و گازوئیل دیگر قابل کنترل نیست و این امر زمینه رشد مصرف و قاچاق سوخت را فراهم کرده است. با ارائه آدرسی غلط اعلام کردند دیگر به استفاده از سامانه کارت هوشمند سوخت احتیاجی نیست.

سالاری افزود: در سال 84 با اجرای سهمیه‌بندی و کارت هوشمند سوخت میزان مصرف بنزین 75 میلیون لیتر به ترتیب به 59، 61، 63 و درنهایت 64 میلیون لیتر رسید و یک باره به 90میلیون لیتر افزایش یافت که این امر نشان می‌دهد رشد غیرمتعارف آمارهای مصرف بنزین، بیانگر غفلت در استفاده از بستر کارت هوشمند سوخت است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۶۸۲۶۰۱۹:۴۰:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۶
علی برکت الله
علی۵۶۸۲۶۱۱۹:۴۰:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۶
آقا داستان این دولت به فکر گرانی بنزین و دنبال این که یه جوری گرونش کنه بقیش حرف
ناشناس۵۶۸۲۸۹۲۰:۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۶
چند روز تیتر زدید که قاچاق ۲۰ میلیون لیتری بنزین دروغه امروز درون خبرتون با آمار و ارقام میگید که درسته... بهتر نیست اول از هر چیزی مطمئن بشید بعد تکذیب یا تایید کنید.
ناشناس۵۶۸۳۰۰۲۰:۲۴:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۶
شما سهام دار ان شرکت کارت سوخت هستید ?
ناشناس۵۶۸۳۵۳۲۱:۰۷:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۶
دولت در حال اصلاحات، تدبیر ، امید و چیدن گلابی های برجام است ... لطفا مزاحم نشوید...
ناشناس۵۶۸۳۵۵۲۱:۱۰:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۶
هر دم از این باغ بری میرسد
ناشناس۵۶۸۳۶۳۲۱:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۶
همش تقصیر احمدی نژاده... اگه کارت سوخت رو هاشمی یا خاتمی اورده بودند، الان حذف نشده بود ولی چه کنیم که محمود اورده و باید باهاش مقابله کرد!!!
ناشناس۵۶۸۳۶۵۲۱:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۶
سهمیه بندی که از قبل از این دولت تمام شده بود
محسن۵۶۸۴۱۲۲۱:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۶
متاسفانه اصلاح طلبان در مدیریت کشور بنا را نه بر اساس منافع ملی بلکه بر مبنای تضاد با سیاست های جناح مخالف قرار داده اند در بحث کارت سوخت الحق و انصاف با توجه به شرایط منطقه ای ایران یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت بود اما اصلاح طلبان چون با دکتر احمدی نژاد مخالف بودند طرح کارت سوخت دولت ایشان را علیرغم مزیت ملی ملغی کردند که باعث تاسف هست همچنین پروژه های مسکن مهر و سایر طرح های ملی و استانی که متوقف شدند .
ناشناس۵۶۸۴۱۸۲۲:۰۱:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۶
جا داره زنگنه بخاطر همین با صرفنظر از بقیه اشتباهات مرگبار محاکمه بشه!!!!
ناشناس۵۶۸۴۲۵۲۲:۰۵:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۶
مشخص شد اسلاحتلبا قاچاق سوخت می کنن وگرنه کدوم عقل سلیمی میگه نباید جلوی قاچاق گرفته شه؟
حمید۵۶۸۴۷۶۲۲:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۶
اشتباهاتی که دولت روحانی کرد یه بچه نمیکرد فکر میکرد با حذف کارت سوخت داره به مردم خدمت میکنه در اصل بیشتر به فکر خود شیرین کردن بود
ناشناس۵۶۸۴۸۲۲۲:۴۶:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۶
اینها بخاطر اینکه نشان بدهد از دولت قبلی بهترند هرکاری کزدن ولی تقدیر بر تدبیر چربید وچوب خدا چنان بر ملاجشان خورد که منگ به اطراف خیره شدن ولی بیچاره فریب خوردهای اینها که هم چوب خوردن هم پیاز
موچول خان۵۶۸۴۸۶۲۲:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۶
آقازاده ها بالاخره در دیار غربت خرج دارن. 40 پنجاه میلیون حقوق دولتی که کفاف نمیده. اختلاس هم که سخت شده. پاداش های سالانه هم فقط کفاف رفت و آمدهای فصلی خانواده را به لندن و پاریس میده. بالاخره باید یه کاریش کرد.
ناشناس۵۶۸۴۹۱۲۲:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۶
دعوای جناح اصولگرا و اصلاح طلب و مچ گیری
ناشناس۵۶۸۵۱۶۲۳:۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۶
در تمام سی و چند سالی که آقای بیژن زنگنه از جمله وزرای طراز اول قوه مجریه بوده ، مگر کاری هم به جزء خسارت هنگفت زدن به مملکت و ملت انجام داده است که گل سرسبدشان هم قرار داد کرسنت و دیگر قرار دادهای نفتی است .
ناشناس۵۶۸۵۴۳۲۳:۴۰:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۶
وقتی با جرایم ده ها میلیاردی کرسنت برخورد نشد معلوم است اقدامات دیگری را هم انجام می دهند نظیر حذف کارت سوخت جهت جلوگیری از شفاف سازی
ناشناس۵۶۸۵۸۱۰۰:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۷
این سوخت رو هم گرون کنید و از مردم سلب آرامش کنید تا بلکه....
ناشناس۵۶۸۶۵۴۰۶:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۷
استفاده از کارت سوخت فق در استانهای مرزی باید ادامه پیدا میکرد نه در کل کشور
ناشناس۵۶۸۶۸۰۰۶:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۷
اینکه گفته شود دولت خبر ندارد دروغ و فریب است ؛ نمی خواهند کاری کنند .
مهدی۵۶۸۷۱۵۰۷:۴۱:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۷
با سلام "حداکثر مصرف واقعی روزانه بنزین در ایران بین 90 تا 100 میلی‌لیتر است"، یا ملیون لیتر؟
ناشناس۵۶۸۷۱۹۰۷:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۷
این حجم از قاچاق کار مردم عادی نیست که بخواهد با کارت سوخت جلوی آن گرفته شود. انتقال این حجم از بنزین ساز و کار عظیمی می خواهد که جز توسط افراد خاص امکانپذیر نیست پس لطفا با مطرح کردن کارت سوخت قضیه را لاپوشانی نفرمایید تا با رد گم کردن آقایان با خیال راحت به کار قاچاق سوخت خود ادامه دهند
ناشناس۵۶۸۷۲۴۰۷:۵۵:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۷
قرار است به هر نفر در ماه مثلا سی لیتر سهمیه بدهید. بجای استفاده از کارت سوخت قیمت سوخت را واقعی کنید و اختلاف قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد را برای سهم ماهیانه هر فرد و برای فقط یک خودرو نقدی به او پرداخت کنید. خود کارت سوخت و بنزین دو نرخی دریایی از فساد همراه می آورد
ناشناس۵۶۸۸۲۷۰۸:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۷
دولت فعلی صرفا از سر لجبازی با دولت قبل و بدون هیچ توجیه منطقی کارت سوخت را حذف کرد و الان هم روش نمیشه دوباره برش گردونه و قاچاق سوخت به یک معزل بزرگ تبدیل شده
حمید۵۶۸۸۸۱۰۹:۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۷
لعنت که ملت را نابود کرد
ناشناس۵۶۸۹۰۹۰۹:۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۷
اگه دولت تدبیر و امید اینه وای به حال دولت بی تدبیر روحانی تاسف تاسف افسوس رای مون رو به تو دادیم هم رای مون سوخت هم خودمون یک اصلاح طلب پشیمون مثل ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین