نکاتی در مورد ثبات یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی/ واقعیت‌ها و ضرورت‌ها چیست؟

*جعفر قادری،   3970705128 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
نکاتی در مورد ثبات یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی/ واقعیت‌ها و ضرورت‌ها چیست؟

اقتصاد ایران این روزها در شرایط حساسی به سر می‌برد؛ جنگ اقتصادی تمام عیار از سوی دشمن شکل گرفته، جنگی که بخش اعظم آن بحث رسانه‌ای و ایجاد فضای روانی است؛ اما از اردوگاه دولت صدای ناقوس جنگ به گوش نمی‌رسد، البته در این جنگ دیگر قوا نیز باید با دولت همراهی کنند، اما براساس تحرکات قوه مجریه (بخش اجرایی کشور) نه تنها آثاری از مقابله با این جنگ دیده نمی‌شود، بلکه بی‌تحرکی و نداشتن عزمی برای مقابله با جنگ اقتصادی خود عاملی برای افزایش این التهابات در اقتصاد ایران (بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو، افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم و...) شده است.

التهاب در بازار ارز و سکه این روزها به اوج خود رسیده و از سوی دیگر نقدینگی که مانند سیلی است که از دره‌ّای به درهّ دیگر منتقل می‌شود و راه خود را پیدا می‌کند، این در حالی است که موعد سررسید سپرده‌های بانکی در ۱۱شهریور ماه امسال به و پایان رسید و بانک مرکزی آن را برای یک ماه تمدید کرد، اما اگر سپرده گذاران وجوه خود را از بانک خارج کنند، ممکن است این سیل، آسیب جدی به اقتصاد ایران وارد کند که آثار زیان باری به همراه داشته باشد؛ دولت باید در جهت ثبات اقتصادی گام بردارد، اما امروز موضوع مهم  افزایش یا کاهش نرخ سود سپره‌های بانکی است؛ برای آن باید واقعیت‌ها و ضرورت‌ها مورد بررسی قرار گیرد که در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

الف؛ واقعیت‌ها:

۱- حجم نقدینگی نسبت به تولید ناخالص ملی در کشور بالا است. اگر برای هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی فکری نشود، ورود کنترل نشده نقدینگی به هر کدام از بخش‌های اقتصادی مثل جریان سیل، خانمان برانداز می‌شود.

۲- دارندگان نقدینگی با توجه به پایین بودن سود سپرده‌های بانکی انگیزه‌ای برای حفظ نقدینگی در بانک‌ها ندارند.

۳- دیدگاه غلط دولت در انتشار اسناد خزانه به بهانه جمع آوری نقدینگی باعث بی‌اعتبار کردن نرخ‌ سود سپرده‌های تعیین شده توسط بانک مرکزی شده است. وقتی اسناد خزانه در بازار بورس با نرخ‌هایی بالای ۳۰درصد تنزیل می‌شود، انگیزه ای برای سپرده گذاری در بانک‌ها با نرخ ۱۰ و ۱۵ درصد برای کمتر از یک ساله و بیشتر از یک ساله وجود ندارد.

۴- بخش عمده‌ای از نقدینگی و سپرده‌ها در اختیار درصد اندکی از سپرده‌گذاران است و این سپرده‌گذاران تن به نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی نمی‌دهند. این‌ افراد با استفاده از قدرت چانه زنی خود سود سپرده‌های بالاتر از ۲۲ درصد دریافت می‌کنند.

۵- عدم کنترل بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده‌ها و نرخ سود تسهیلات اعلامی باعث بی‌اعتباری مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار شده و این بانک یا مستندات قانونی برای برخورد با این تخلفات ندارد و یا از اهرم‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کند.

۶- نرخ تورم انتظاری مردم بالاتر از نرخ سود سپرده‌های اعمالی بانک‌ها است؛ لذا مردم برای حفظ قدرت خرید خود به دنبال انتقال نقدینگی از بازار پول به بازارهای ارز، سکه، سرمایه و دارایی‌های حقیقی هستند.

۷- هر چند حجم معاملات بازار ارز آزاد چندان زیاد نیست و به دلیل عدم کنترل تقاضا در این بازار و یا عدم تامین ارز برای تقاضاهای مشروع در این بازار باعث شده تا بین نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ در بازار ثانویه فاصله زیادی باشد.

۸- اگر چه ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی از بازار ثانویه تامین می‌شود، ولی نرخ ارز در بازار آزاد، مبنای قیمت‌گذاری کالا و خدمات تولیدی در کشور قرار گرفته است.

ب-اقدامات ضروری:

۱- افتتاح حساب‌های ارزی میان مدت و بلند مدت با پرداخت سود مناسب به سپره‌گذاران و هدایت مبالغ حاصله به سمت طرح‌های نیمه تمام و دارای درآمد‌های ارزی.

۲- افزایش سود سپرده‌ها و به تبع آن مشخص کردن سود تسهیلات و برخورد جدی با بانک‌هایی که بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی سود سپرده پرداخت و یا سود تسهیلات دریافت می‌کنند.

۳- دریافت مالیات بر سود‌های سپرده مازاد بر نرخ اعلامی بانک مرکزی.

۴- ادغام بانک‌‌های کوچک در همدیگر و یا در بانک‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌ جمع آوری پول در بانک‌ها.

۵- تسریع در واگذاری و افزایش حجم واگذاری املاک، مستغلات و سهام دولت و شبه‌ دولتی‌ها برای جذب نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت تکمیل طرح‌های نیمه تمام.

۶- جلوگیری از انتشار اسناد خزانه برای پوشش هزینه‌های جاری و حتی طرح‌های عمرانی غیرانتفاعی.

۷- افتتاح حساب سپرده سکه توسط بانک‌ها و پرداخت سود سالانه ۱ الی ۲ درصد برای خروج سکه‌ها از دست مردم و استفاده از منابع حاصل از فروش آن‌ برای تکمیل پروژه‌های دارای بازده اقتصادی در کشور.

۸- الزام بانک‌ها به تملک وثایق تسهیلات معوق و فروش آن در بازار برای جذب نقدینگی و استفاده از این وثایق در بهترین کاربری‌ها.

۹- تاسیس صندوق پروژه برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام با مکانیزم سود تضمینی و امکان تبدیل اوراق مطالبه به سهام مشارکت در طرح.

همانطور که در بالا عنوان شد دولت باید با جدیت برای سامان دادن به وضعیت کنونی اقتصاد ایران ورود کند و منتظر معجزه نباشد. می‌توان با در نظر گرفتن واقعیت‌ها و انجام اقدامات در جهت بهبود وضعیت فعلی گام برداشت. دولتمردان می‌توانند از این وضعیت فعلی، فرصتی ایجاد کنند تا شاهد ثبات و رونق اقتصادی در کشور باشیم.

*عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز

دیدگاه کاربران

سلماسی۵۶۷۶۵۸۱۰:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۶
الان بانک ......با زیان 10 هزار میلیارد تومانی که رسما به بورس اعلام کرده سپرده های بسیار کلانی با سود 23 درصد دارد که در واقع از محل خود سپرده های مردن دارد سود های خود را پرداخت میکند برای جلوگیری از تبعاتی که برای موسسات پیش امد نباید بار دیگر اجازه افزایش سود سپرده را داد
ناشناس۵۶۷۶۸۸۱۱:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۶
بهره باید 200 درصد بشه تا مردم دست از سفته بازی بردارند
رضا۵۷۱۲۴۹۱۰:۱۵:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۸
ان وقت دلار هم میشه 100 هزار تومان
علی۵۶۷۶۹۴۱۱:۳۰:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۶
فاجعه ار شهریور سال گذشته آغاز شد زمانی که بانک مرکزی چشم بسته و بدون تدبیر ( اگر نگوییم عاملا وعامدا ) نرخ سود سپرده های بانکی را کاهش داد.
ناشناس۵۶۷۷۰۳۱۱:۳۸:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۶
استاد محترم آیا گمان کرده اید راهکار هائیکه عرضه کرده اید بفکر مسئولان نرسیده و اگر از همین امروز به توصیه شما عمل کنند کشور را از بحران خارج کرده . میفرمائید بخش عمده بحران فعلی روانی است سئوال اینست آیا بحران اقتصادی وجود دارد که آثاری در رفتار تک تک فعالان اقتصادی از کوچک تا بزرک بجای نگذارد آنچه را که روانی میدانید باز تابی است از واقعیات موجود . در شرایطی که سرملیه گذار بخش خصوصی بدلایل روشنی که لزومی به توضیح ندارد حاضر به سرمایه گذاری بقصد سود در آینده نا معلومش ندارد جمع آوری نقدینگی با انگیزه بهره در بانک ها ئیکه مشتری برای اخذ وام با این بهره ها ندارند نتیجه ای جز انباشت زیان بانک ها نخواهد داشت . همینطور در سپرده ارزی گذشته از اینکه دولت در گذشته در این مورد با خلف وعده سپرده های ارزی را با تبدیل به ریال به صاحبانش مسترد کرد بانک ها سود این سپرده ها را چگونه تامین کنند ؟ بعنوان یک فعال کوچک در صنعت بشما اطمینان میدهم اگر صنعت گر واقعی امروزه زیر بار قرض بانکی برود هدفش پر کردن چاله های پشت سرش و عقب انداختن ورشکستگی اش است .
ناشناس۵۶۷۷۳۷۱۲:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۶
تا وقتی سود سپرده ارزی 4 یا 5 درصد باشه هیچ کسی پولشو به بانکها نمیاره .....اول تضمین کتبی و بلا قید برای باز پرداخت اصل و سود پول با همان ارز تحویلی دوم بالا بردن سود حداقل 10 درصد
ناشناس۵۶۷۷۴۱۱۲:۰۷:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۶
فایده ندارد متوسط رشد اقتصادی 3 درصد متوسط رشد نقدینگی 25 درصد نتیجه : تورم و کاهش ارزش پول تنها راه حل ما این است که رشد نقدینگی و رشد اقتصادی هماهنگ شود و واقع بینانه این است که رشد نقدینگی را به ده درصد برسانیم در این صورت ثبات به اقتصاد بر می گردد
ناشناس۵۶۷۷۷۵۱۲:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۶
تنها راه مهار نقدینگی افزایش سود سپرده بدون اعمال مالیات میباشد مردم به اندازه کافی ازعملکرد دولت در زمینه اقتصادی متضرر شدند اوضاع سیاسی واقتصادی زمینه لازم برای تولید را فراهم نمیکند فقط باتمایل به سمت بازار ارز وسکه باعث اشوب بیشتر میشود الان دلالی ارز سر چهارراه استانبول حتی با سرمایه کم یک شغل برای مردم شده متاسفانه مسئولین بجای پشت میز نشستن اگر سری به بازار بزنن هم مشکل هم راه مبارزه با ان را پیدا خواهند کرد
مصطفي۵۶۷۸۳۴۱۳:۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۶
واقعیت بد ، اینه که قوانین الهی رو انجام نمیدیم گرفتن سود بانکی به گفته قران ، جنگ نظامی با خداست
ناشناس۵۶۹۷۵۷۱۴:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۷
دوست عزیز وقتی دولت با پول در خود کشور کار کنه و کشور رو بسازه ( البته انشاالله امیدواریم) دیگه چیزی که شما میگید صحیح نیست. اگر اینجوره اونی که طلا میخره و استفاده نداره ولی چون خمس نده الکی سالی یکبار استفاده میکند بدتره.
ناشناس۵۷۰۶۳۱۲۲:۳۶:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۷
ان ربا مربوط به پولی بود که ارزشش در خودش بود مانند سکه طلا و نقره و مس ، اگر الان سکه طلا را در بانک سپرده کنیم و سود ان را طلا بگیریم ربا و حرام است ، اما اسکناس و پول در حال حاضر در جهان ارزشش متغیر است و بانکها ارزش ان پول را حداقل بدهکارند .......سود بانکی در حال حاضر نمیتواند ربوی باشد .
ناشناس۵۶۷۸۳۵۱۳:۲۳:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۶
تا این دولت محترم بخواهد به فکر مهار این سیل بیفتد این سیل همه جارا ویران کرده است.اصلا این سیل ویرانگر راسال گذشته خوداین دولت با کاهش حساب نشده وشدید سود بانکی براه انداخت.اینها اگر بین بدوبدتر بد راانتخاب میکردند این اتفاق نمی افتاد.
ناشناس۵۶۷۸۸۳۱۴:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۶
شما چیزی از اقتصاد نمیدانید لطفا نظر ندهید الان کسی اصلا پولش رو تو بانک نمیزاره با تورم 100% کدوم ادم عاقلی پول رو با سود 15% میزاره بانک ؟ همه رفتن خونه و ماشین سکه دلار خریدن . شما دلت خوش
ناشناس۵۶۷۸۸۵۱۴:۰۶:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۶
دانشمند اقتصادی در شرایط افزایش تورم سود بانکی رو زیاد میکنن که پول از بانکها خارج نشه و به سمت دلار و سکه و مسکن نره !!!!
ناشناس۵۶۷۸۸۸۱۴:۰۶:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۶
چطور تورم کم میشد سود بانکی کم میشد حالا که تورم 50% شده . سود بانکی همون 15%؟ و ارزش پول مردم در بانکها کامل از بین رفته ؟
ناشناس۵۶۷۹۲۱۱۴:۳۰:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۶
دولت مطلقا هیچ برنامه ای نداره و گرنه نمی گفت منتظر می مانیم تا ترامپ بره و دموکراتها بیان در حالیکه هیچ تضمینی وجود نداره رفتار دموکراتها بهتر باشه.دولت اگر اداره داشت در طول این شش سالی که در باد برجام خوابید میتونست نظام بانکی کشور و کلا بازسازی کنه
نادری۵۶۷۹۷۹۱۴:۵۶:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۶
سود بانکی باید بالا رود چون تمام بانکها در بهترین نقاط شهر بهترین شعب را دارند. چرا؟ همهه اش سود است. همه اش پولهای ماست. چرا سهیم نباشیم. میتوانید بگویید در بانکها خصوصی و دولتی چه میزان دلار نرخ 3700 تومانی از قدیم انبار شده بود؟ اکنون چقدر است؟ بانکها و موسسات چه میزان سکه انبار کردند؟ چرا در این سود سهمی نباشیم؟
صادقی۵۶۷۹۸۲۱۴:۵۸:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۶
بانکها سالهاست سود علی الحساب میدهند. به ما بدهکارند. بزرگترین اشتباه تاریخی مالی در سال گذشته همان تعیین ضرب العجل سود وسپرده ها بود که همان موقع استارت مرگبار به بازار دلار و سکه و مسکن خورد.
علوی۵۶۷۹۸۳۱۴:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۶
عزیزان موسساتی باید پاسخگوی اعمال خود باشند. از پولهای ما به کارکنان خود هدیه و وامهای مفت میدهند. کبریت به انبار باروت ارز و سکه توسط تعیین نرخ و زمان شهریور پارسال کشیده شد.
ناشناس۵۶۸۲۸۶۲۰:۰۸:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۶
باید یه بررسی کرد و دید بازرگانی که دو سال قبل مدام از حرام بودن سود بانکی حرف میزنند از کجا خط میکرفتند
ناشناس۵۶۸۳۲۶۲۰:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۶
بانکها با کدام بشتوانه سود بدهند این حرف یعنی جذب اموال مردم بعد ورشکستگی و ازدست رفتن اموال مردم
armin۵۶۹۷۳۶۱۴:۲۹:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۷
دادا میدونی بانکها چقدر دلار وسکه باقیمت ارزان تلنبار کردند؟ همه اش سود کردند از پول کی کرند؟ من و شما میدونی بانکها سالهاست دارند علی الحساب سود میدن؟ قطعی نمیدن؟ میدونی ملکی که برای شعبه گرفتن مثلا میلیارد الان شده میلیارد؟ با پول کی بوده ؟
ناشناس۵۶۸۵۸۴۰۰:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۷
دولت علاقه ای به رونق و خروج از رکود و تعادل در بازار ارز ندارد چون با منافع خود در تضاد است منافعی که فقط با بی تدبیری و عدم تعهد و تخصص در مدیریت اقتصادی گریبان خودش و ملت گرفته است
محمد۵۶۸۷۷۰۰۸:۲۵:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۷
تجربه نشان داده این دولت یا نمی خواهد و یا نمی تواند وضعیت حاضر اقتصاد کشور را کنترل کند. با کمی تامل در هیات وزیران می بینیم بیش از 90 در صد دولت سالهای سال است که در مناصب دولت با عناوین وزیر و یا معاون حضور دارند. وقت آن رسیده است که بگوییم خدا قوت پهلوان تشریف ببرین اجازه بدهید افکار تازه و نو وارد تیم تصمیم سازی شود
سعید۵۶۸۸۰۰۰۸:۳۷:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۷
باید نرخ سود بانکی رو بکنن 50درصد. از اونور هم تسهیلاتی با نرخ 60 تا 70 درصد به صنایع بدن. اینجوری اوضاع بهتر میشه.
ناشناس۵۶۸۸۷۱۰۹:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۷
همه اینها خوبه ولی مالیات گرفتن از سود درست نیست چون هرکس مالیات درآمدهاشو میده کارمندی که همیشه مالیات میده و الان در حال پس انداز برای گرفتن خونه هست و پولاشو تو بانک متمرکز میکنه رو داده و هم چند برابر وام دریافتی اش به بانک پرداخت میکنه این دور از انصافه دوبار ازش مالیات بگیریم از طرفی افراد کهنسال و پیر که دیگه نمیتونن کار کنن خونشونو فروختن گذاشتن بانک با بهره اش دارن زندگی میکنن همه اینها رو باید در نظر داشت یکطرفه به قاضی رفتن درست نیست
ناشناس۵۷۳۳۹۲۰۸:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۹
علت اصلی این تورم پایین آوردن اجباری و دستوری سود سپرده هاست. چون کسی که پولی و سرمایه ای در بانک گذاشته سودشو بگیره حتما در شرایطی نیست که بتونه یک فعالیت اقتصادی امن و کارآفرینی راه بندازه بنا بر این با پایین آمدن سود سپرده بانکی مطمئنا پولشو نمیبره کارگاه تولیدی ایجاد کنه که پر از دردسرهای مختلف است، بلکه میره سمت خرید ملک و دلارو طلا و غیره و میشه این وضع. با این وضع گرانی شدید ،خرید و فروش فعالان اقتصادی داره به مشکل جدی برمیخوره.
ناشناس۵۷۳۷۶۸۱۱:۳۲:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۹
کسانی که منافعشان در پول و وام های ارزان قیمت هست با افزایش سود سپرده بانکی مخالفت می کنند تورم وگرانی بسیار بیشتر از سود بانکی است وبه سپرده گذار خسارت وارد شده است آیا دولت وبانک مرکزی حاضر به جبران خسارت به سپرده گذار هست؟ آن اقتصاد ندان ها وکارنشناسان پولی وبانکی که برای حمایت از تولیدآشغال با افزایش نرخ سود بانکی مخالفت می کنند باعث خروج سپرده ها از بانک ها و هدایت نقدینقگی به بازار های ارز ،سکه،طلا،مسکن وخودرو وگرانی های سرسام آور شده اند واین شرایط و وضعیت را برای کشور و مردم به وجود آورده اند.هدفشان چه بوده است.آیا درآمد زایی و خروج از رکود!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین