واشنگتن: اتحادیه اروپا نمی‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند

گروه جهان الف،   3970705122 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس «کارگروه ایران» در دولت آمریکا ضمن انتقاد از مواضع «فدریکا موگرینی» در قبال برجام گفت: اتحادیه اروپا نمی‌تواند تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را تضعیف کند.

واشنگتن: اتحادیه اروپا نمی‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند

به گزارش فارس، یک روز بعد از انتشار گزارش سراسر ضد ایرانی تازه وزارت خارجه آمریکا، یک مقام ارشد واشنگتن ادعا کرد که اقدامات اتحادیه اروپا در ایجاد مکانیسم ویژه برای پرداخت مالی با ایران نمی‌تواند سبب تضعیف تحریم‌ها شود.

کارگروه تازه تاسیس ایران در وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گزارشی ۴۸ صفحه‌ای منتشر کرد و در آن را ایران به «حمایت از تروریسم»، توسعه برنامه موشکی، «فعالیت‌های مالی غیرقانونی»، ایجاد «تهدید برای امنیت دریایی»، «تهدید امنیت سایبری»، «نقض حقوق بشر» و «سوء استفاده از محیط زیست» متهم کرده است.

«برایان هوک»رئیس «کارگروه ایران» در دولت آمریکا برای توضیح درباره این گزارش نشست توجیهی برای خبرنگاران ترتیب داد و به سوالات آنها پاسخ داد.


«برایان هوک»رئیس «کارگروه ایران» در دولت آمریکا

او در این نشست به سوالی درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در نیویورک و تعهد آنها برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی پاسخ داد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که اقدامات اتحادیه اروپا نمی‌تواند سبب تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران شود.

هوک گفت: «وزیر خارجه (مایک پامپئو) از سخنان "فدریکا موگرینی" (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) درباره ایجاد سامانه ویژه پرداخت مالی به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا ناراحت شده است، اما واقعیت آن است که بخش خصوصی در سراسر جهان پیام تحریم‌های ما را به وضوح درک کرده است. ما با قوت و شدت این تحریم‌ها را به منظور اعمال فشار حداکثری اقتصادی علیه رژیم ایران اجرا خواهیم کرد».

او ادامه داد: «بخش خصوصی در سراسر جهان این پیام را شنیده است و به همین دلیل است که شما شاهد خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی از ایران و پایان مراودات تجاری آنها در ایران هستید. شرکت‌ها باید بین تعامل در ایران یا تعامل در آمریکا، یکی را انتخاب کنند».

در بخشی از این نشست مفصل، یک خبرنگار آمریکایی سوال کرد: «برایان! آیا آمریکا برای توقف این ساز و کار ویژه که اروپایی‌ها درباره آن حرف می‌زنند، کاری می‌تواند انجام دهد؟ این ساز و کار واقعا می‌تواند آنچه که آمریکا در حال انجام دادن است را تضعیف کند».

مقام آمریکایی در پاسخ گفت: «نه نمی‌تواند. برای اینکه درآمدی که از این ساز و کار حاصل می‌شود، خیلی کم و ناچیز است. همه شرکت‌های بزرگ تصمیمشان را برای خروج از بازار ایران گرفته‌اند و این موضوع علنی هم شده است».

وی ادامه داد: «کم پیش می‌آید که شرکت‌ها بین بازار ایالات متحده و ایران، ایران را انتخاب کنند. این یک واقعیت اقتصادی است. به همین دلیل من واقعا فکر نمی‌کنم که ما نیاز داشته باشیم زمان زیادی را روی این ساز و کار ویژه پرداخت صرف کنیم».

 رئیس «کارگروه ایران» در دولت آمریکا افزود: «این ریسک وجود دارد که تاکید بیش از حد و زیادی درباره اهمیت این ساز و کار انجام شود و قطعا فدریکا موگرینی می‌تواند در این باره صحبت کند، اما از نظر ما این ساز و کار عامل چندان مهم نیست.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال به صورت یکجانبه و با وجود مخالفت دیگر اعضای گروه موسوم به ۱+۵، از توافق هسته‌ای با ایران خارج و دستور احیای تحریم‌ها را صادر کرد. اتحادیه اروپا این هفته اعلام کرد که در حال ایجاد ساز و کار ویژه‌ای برای تسهیل مراوده اقتصادی با ایران است. واشنگتن پیشتر تهدید کرده که ممکن است مقام‌های اروپایی دخیل در چنین روندی را تحریم کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین