نام: دربی ۸۸, نام خانوادگی: تهرانی, برنده:؟

گروه ورزشی الف،   3970705003

دربی پایتخت با هویتی مشخص امروز (پنجشنبه) وارد قسمت هشتادوهشتمش خواهد شد.

به گزارش تسنیم، هفته هشتم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور عصر امروز با برگزاری دو دیدار آغاز می شود که یکی از آنها تقابل استقلال و پرسپولیس در قالب هشتادوهشتمین رویارویی آنهاست.

1- آمار و اطلاعات

«87 بازی, 26 بار آبی‌ها و 22 بار سر‌خ‌ها برنده شده‌اند, 39 بازی هم به تساوی کشیده شده است». این آمار قبل از هر بازی بین استقلال و پرسپولیس به‌روز و مدام یادآوری می‌شود، آماری که فقط در یک جمله و یا نوع دقیق‌ترش در چند سطر نوشته و ارائه می‌شود، ولی برای ساخت تک تک سکانس‌های پرهیجانش افراد زیادی نقش‌آفرینی کرده‌اند، از فوتبالیست‌ها تا تماشاگران, از خبرنگاران تا مسئولان و حتی از توپ جمع‌کن‌ها تا راننده‌های اتوبوس شرکت واحد و اورژانس و ماموران انتظامی. برای هر قسمتش بیشتر از یک پروژه بزرگ سینمایی عوامل و هزینه صرف شده است تا مهم شود و مهم بماند. مسابقه‌ای باشد که برای هواداران پیروزی تیم‌شان در آن شاید از قهرمانی هم مهم‌تر باشد، مسابقه‌ای بزرگ که در روح مردم جریان دارد و حالا همه آماده تولید قسمت هشتادوهشتمش هستند، «دربی, داربی, شهرآورد یا هر عنوان دیگری که می‌توان صدایش کرد».

2- شرایط دربی با همه بازی‌ها متفاوت است

قبل از هر دربی صحبت‌ از جملات کلیشه‌ای زیادی به میدان می‌آید. مانند همین که گفته می‌‌شود این بازی شرایطش با همه بازی‌های دیگر متفاوت است، آنقدر متفاوت است که برخی‌ها حاضرند دو هزار کیلومتر را به هر نحو و وسیله‌ای برایش طی کنند, شب قبل از بازی مقابل ورزشگاه بخوابند تا فردای آن روز روی سکو‌ها جای داشته باشند و بازی را از نزدیک دنبال کنند. به این بازی دربی پایتخت گفته می‌شود، اما مطمئناً‌ وسعتش در مرز استان تهران نمی‌گنجد و این دیدار تمام ایران را به تکاپو می‌اندازد. البته بماند که این بازی در آنسوی مرزها نیز خواهان خودش را دارد. دربی شرایطش با سایر بازی‌ها متفاوت است، چون در روز‌هایی که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند و مدام اخبار قیمت‌ها را رصد می‌کنند, این بازی می‌تواند افکار آنها را حتی برای چند ساعت به مسائل زیبا‌تری مانند فوتبال معطوف کند.

3- جایگاه تیم‌ها در نتیجه دربی بی‌تاثیر است

دربی امروز, از آن دست بازی‌هایی است که تیم‌ها حداقل از لحاظ جدولی و شرایط‌شان, باهم اختلاف سطح دارند. در لیگ قهرمانان آسیا استقلال بر خلاف پرسپولیس از صعود به نیمه نهایی بازمانده است, در لیگ برتر هم پرسپولیس در ادامه روند بالانشینی‌اش در رتبه دوم است، اما استقلال در رتبه یازدهم قرار دارد. بنابراین از لحاظ عملکردی پرسپولیس تیم‌ برتر مسابقه خواهد بود، اما یکی دیگر از کلیشه‌های دربی که گفته می‌شود «وضعیت‌ جایگاهی تیم‌ها را نمی‌توان در پیش‌بینی نتیجه دربی دخالت داد» حرف درستی است, چون در تاریخ این بازی, کم نبوده مواردی که تیم ضعیف‌تر (از لحاظ عملکردی) فاتح مسابقه شده باشد.

4- دربی مانند همه بازی‌ها فقط 3 امتیاز دارد

دربی تهران باهمه حواشی و هیجاناتش, فقط و فقط سه امتیاز دارد. کلیشه‌ای دیگر که البته فقط در مقیاس امتیازدهی تیم‌ها در جدول و رده‌بندی صدق می‌کند، نه در منطق و مقیاس هواداران. پیروزی در دربی, بیرون از چارچوب مستطیل سبز سه یا شش امتیاز که نه, 10, 20 یا شاید 100 امتیاز ارزش دارد، امتیازی که با کسب آن می‌توان حضور یک مربی را تا پایان فصل روی نیمکت تیمش بیمه شده دانست یا برعکس, با از دست دادنش می‌‌توان جایگاه متزلزلی را برای همتای شکست خورده قلمداد کرد. باید قبول کرد هواداران مربیانی را که در دربی امتحان‌شان را خوب پس می‌دهند, بیشتر دوست دارند و از آنها با القاب ماندگار یاد می‌کنند. نتیجه مسابقه‌ای که فقط سه امتیاز دارد, تا مدت‌ها نقل محافل و فرصتی برای کری‌خوانی در محیط‌های مختلف می‌شود، در جمع خانواده‌, محل کار, مدرسه, تاکسی یا هرجای دیگری مثل فضای مجازی. پس یا برد در دربی از سه امتیاز بیشتر ارزش دارد و یا اینکه این سه امتیاز رنگ و بویی جادویی دارد.

5- استقلال

آبی‌ها در لیگ برتر فقط یک بار به پیروزی رسیده‌اند و در رتبه یازدهم جدول قرار دارند و هنوز نتوانسته‌اند بعد از تغییر و تحولاتی که در تیم و باشگاه رخ داده, خودشان را به خوبی پیدا کنند. استقلالی‌ها علی‌رغم نمایش خوب در بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل السد, از این رقابت‌ها خداحافظی کرده‌اند تا حالا دلخوشی آنها به  لیگ برتر باشد. شفر و بازیکنانش در بازی قبل مقابل نساجی به تساوی رسیده‌اند و می‌خواهند حالا با پیروزی مقابل پرسپولیس به مسابقات بازگشتی قدرتمندانه داشته باشند. شفر به خوبی می‌داند که پیروزی در دربی می‌تواند تا مدتی منتقدانش را از بوم باشگاه پَر دهد و با خیالی آسوده‌تر در ادامه روی نیمکت این تیم بنشیند.

6- پرسپولیس

سرخپوشان با پشتوانه شاهکار اخیرشان در آسیا گام به این میدان می‌گذارند. آنها در بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان‌ آسیا, الدحیل را 3 بر یک شکست دادند و پا به نیمه نهایی گذاشتند. شاگردان برانکو در لیگ برتر نیز با کسب 15 امتیاز در رده دوم  هستند و در هفته پیش نیز سپیدرود را با شکست بدرقه کردند تا با پیروزی به استقبال استقلال بروند. البته پرسپولیسی‌ها بعد از الدحیل و استقلال, یک حریف نامی دیگر را هم پیش رو خواهند داشت، بازی با السد در نیمه نهایی آسیا که پنج روز دیگر در قطر برگزار می‌شود. این بازی‌های حساس پشت سر هم نشان از موقعیت و شرایط حساس این تیم دارد. آنها در حالی که باید در دربی سربلند باشند باید در آسیا هم همین کار را تکرار کنند و با راهیابی به فینال قاره کهن حسابی در دل هواداران این تیم جا باز کنند.

7- هویت دربی

مصاف استقلال و پرسپولیس، نامش دربی و نام خانوادگی‌اش تهرانی است. این بازی در فرهنگ فوتبال ایران, دارای هویت مشخص شده است با جایگاهی والا و قابل احترام. فرصتی  برای همه اعضا و بخش‌های خانواده فوتبال تا سودمند باشد, به شرطی که از چارچوب فوتبال حرفه‌ای خارج نشود. بازیکنان, مربیان, هواداران و سایر عوامل باید بدانند که در قسمت 88 دربی هرکدام به اندازه خودشان نقش‌آفرینی خواهند کرد. امید است که در آینده از بازیگران دربی برگزار شده در روز 5 مهر سال 97  به نیکی یاد شود.

دربی 88 از ساعت 18:30 امروز در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود و حالا باید دید در پایان این بازی کدام عدد در آمار این بازی رقم می‌خورد، بیست‌وهفتیمن برد آبی‌ها, بیست‌وسومین برد سر‌خ‌ها و یا چهلمین تساوی؟

در دیگر بازی امروز تیم‌های نفت مسجدسلیمان و سپاهان از ساعت 20:30 رودروی هم قرار می‌گیرند. قطعاً چشم سپاهانی‌ها به نتیجه دربی است و امیدوار به شکست یا توقف پرسپولیس، چرا که می‌توانند با پیروزی در خانه نفت صعودی حداقل یک شبه به صدر جدول داشته باشند. از سوی دیگر مرزبان و شاگردانش رویای کسب اولین پیروزی فصل را در سر می‌پرورانند. آنها که هفته قبل اولین گل فصل‌شان را به ثمر رساندند، دلخوش به شکستن طلسمی دیگر هستند، اتفاقی که وقوع آن دشوار به نظر می‌رسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین