واکنش‌ رسانه‌های جهان به اظهارات روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ وقتی انتظار رئیس جمهور آمریکا برآورده نشد

گروه سیاسی الف،   3970704126 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنرانی روز سه شنبه دونالد ترامپ در سازمان ملل همچون همیشه با حاشیه‌هایی همراه بود که واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را در بر داشت.

واکنش‌ رسانه‌های جهان به اظهارات روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ وقتی انتظار رئیس جمهور آمریکا برآورده نشد

به گزارش الف،  شب گذشته در نخستین ساعات آغاز به کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با لحنی کاملا متفاوت و ضد ایرانی سخنرانی کرد و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز پاسخ تمامی اتهامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد داد که این موضوع واکنش‌های بین المللی زیادی را بر داشت.

*فرانس ۲۴: روحانی جواب ترامپ را داد

شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ گفت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پاسخ تمامی اتهامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد داد.

این شبکه تلویزیونی فرانسوی در مورد سخنان رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برخلاف دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا که تلاش کرد ایران را درحاشیه قرار دهد، حسن روحانی ایران را یک عضو مسئول جامعه جهانی نشان داد.

شبکه تلویزیونی فرانس۲۴: برخلاف ترامپ، روحانی ایران را یک عضو مسئول جامعه جهانی نشان داد

آرمن گورگن سردبیر ارشد بخش بین الملل فرانس24 اظهار کرد، آمریکاست که با خروج از توافق هسته ای 2015 در انزوا قرار گرفته و از مسیر اصلی خارج شده است. وی با بیان اینکه سخنرانی روحانی کلاسیک بود، افزود: سخنرانی روحانی تند نبود، چرا که این نخستین سخنرانی وی (در مجمع عمومی سازمان ملل) نبود، اما در قبال اسرائیل محکم و استوار بود.

تلویزیون فاکس نیوز آمریکا که از مواضع رئیس جمهوری این کشور حمایت می کند نتوانست از مورد مضحکه قرار گرفتن ترامپ بگذرد هر چند گزارشگر فاکس نیوز تلاش کرد این ماجرا را با این مطلب که ترامپ کم نیاورد و گفت : "من انتظار این واکنش رانداشتم" جبران کند. 
 
*سی‌ان‌ان: اظهارات ترامپ درباره ایران متناقض است
 
شبکه سی‌ان‌ان پس از پایان نطق ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در تحلیلی اعلام کرد سخنان وی درباره ایران با یکدیگر در تناقض است.

جیم شوتو  خبرنگار بخش امنیت ملی سی ان ان دراین باره گفت: آنچه که ساعاتی پیش در توئیت ترامپ درباره ایران می بینیم که در آن رئیس جمهوری ایران را فردی دوست داشتنی می خواند و سپس در بدو ورود به سازمان ملل هرگونه دیدار با طرف ایران را منتفی می داند و سپس در پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل لحن خود را تغییر داده و دولت ایران را مستبد می خواند، تمامی گفتارهایی است که در باره ایران در تضاد است.

خبرنگار ارشد سی ان ان افزود: دونالد ترامپ با اینگونه سخنان خود در گذشته نیز راحت دیده است، وی سال گذشته علیه کره شمالی سخت صحبت کرد اما چند ماه پیش با رهبر کره شمالی دیدار کرد.

 
سی‌ان‌ان: اظهارات ترامپ درباره ایران متناقض است
 

 واشنگتن پست: ترامپ بار دیگر در تبیین استدلالش علیه ایران شکست خورد

همچنین تارنمای روزنامه واشنگتن پست با اشاره به ناهمگونی آشکار سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در باره ایران ، نوشت: او یک بار دیگر در تبیین استدلال های خود علیه ایران شکست خورد.ترامپ در همان روزی که حسن روحانی همتای خود را فردی کاملا دوست داشتنی توصیف کرده بود، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از همه کشورها خواست ایران را در انزوا قرار دهند. این سخنان متناقض تاکیدی بر روش متزلزل دولت آمریکا در برخورد با بزرگ ترین معضل موجود در سیاست خارجی آن است.

وی افزود: ایران به ویژه در نتیجه برنامه ریزی سران این کشور، یک بار دیگر در نقطه تمرکز مذاکرات مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال جاری (2018) قرار گرفت و مقام های بلندپایه آن از فرصت بی نظیر موجود برای ملاقات با سران کشورهای دیگر و رسانه های غربی بهره بردند.

این در حالیست که سران آمریکا فشار بر تهران را افزایش داده اند و سخنان ترامپ نیز در پی یک رشته بیانات خصمانه مقام های بلندپایه سیاست خارجی این کشور در روزهای اخیر، بیان شد.

واشنگتن پست افزود: هر چند به نظر می رسد که سیاست ترامپ در باره ایران با سیاست باراک اوباما (سلف او) برای ترغیب کردن ایران به مذاکره بر سر برنامه هسته ای همانندی دارد، اما سیاست کنونی واشنگتن از همکاری دیگر قدرت های جهانی به ویژه اروپا، چین و روسیه و همچنین هرگونه انگیزه واقعی برای جلب مشارکت دوباره تهران در این مذاکرات بی بهره است.

 
واکنش رسانه‌های انگلیسی
بلافاصله پس از سخنان ترامپ نشست مجمع عمومی سازمان ملل، شماری از رسانه های انگلیسی آن را به سخره گرفتند و برخی هم نقد کردند.
 
روزنامه گاردین در این باره نوشت: ترامپ به سازمان ملل گفت، ما جهانی شدن را رد و از ملی گرایی حمایت می کنیم!.

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد: اعضای سازمان ملل، پس از این که ترامپ مدعی شد دولتش «بیش از همه دولت های تاریخ آمریکا ، دستاورد داشته است»، به وی خندیدند.
 
دیلی میرور آورده است: سازمان ملل آشکارا به دونالد ترامپ خندید زیرا وی دستاوردهای دولتش را به رخ کشید. این تحقیر در همان ابتدای سخنان وی در نیویورک اتفاق افتاد.

مترو هم نوشت: رهبران جهان در نشست سازمان ملل، آشکارا به ترامپ خندیدند و اکنون باید منتظر توئیت آتشین رئیس جمهور آمریکا بود.

دیلی تلگراف هم گزارش داد: خنده رهبران در سازمان ملل، دونالد ترامپ را مجبور کرد تا وقفه ای در سخنانش ایجاد کند.
 
 
معاون اسبق کاخ سفید: سخنرانی ترامپ قلدری بود
 
«فرانک فن هیپل» معتقد است که ترامپ یک قلدر بوده و فکر می کند که ایالات متحده به عنوان قویترین کشور باید آزاد باشد تا در مورد دیگر کشورها تصمیم بگیرد.
 
سخنرانی ترامپ قلدری بود

من سخنرانی او را به طور کلی و یا در ارتباط با تهدید ایران دوست نداشتم. به طور کلی آمریکا سطح حاکمیت جهانی – که از پایان جنگ جهانی دوم  تاکنون میزان جنگ در سیستم بین الملل را کاهش داده به نفع یا بازگشت به دورانی که سگها همدیگر را می خورند - جایی که قوی ترین سگ، احتمالا ایالات متحده، برنده خواهد شد - لکه دار نمود.

با توجه به تهدید ایران، باید گفت که امریکا ایران را به عنوان دلیل همه مشکلات در خاورمیانه اعلام کرده است. این یک دیدگاه بسیار یک طرفه است.

 
*ماکرون به ترامپ: اگر ایران نفت بفروشد، قیمت پایین می‌آید
 
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه شب (به وقت تهران) به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی گلایه کرد، پاسخ داد و گفت واشنگتن با مانع‌تراشی در مسیر فروش نفت ایران خود عامل افزایش قیمت نفت است.
 
 
*رئیس جمهوری اتریش: ترامپ فکر جنگ علیه ایران را از سر بیرون کند

رئیس جمهوری اتریش در واکنش به اظهارات شب گذشته همتای آمریکایی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران تاکید کرد که ترامپ باید فکر جنگ علیه ایران را فراموش کند.

خبرگزاری اتریش اعلام کرد: «الکساندر فان در بلن» رئیس جمهوری اتریش با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان ضد ایرانی شب گذشته «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود در صحن مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: مواضع ترامپ علیه ایران بسیار نگران کننده به نظر می رسد. شواهد نشان می دهد که ترامپ در صدد رویایی با ایران بوده و بعضا بوی جنگ می آید.

رئیس جمهوری اتریش با انتقاد از سیاست جنگ طلبانه ترامپ خاطر نشان کرد: شرایط جامعه جهانی به هیچ وجه بروز یک جنگ را نمی پذیرد. از ترامپ می خواهم که فکر جنگ علیه ایران را از سر بیرون کند. 

 
یادداشت گاردین در مورد سخنان رئیس جمهوری آمریکا؛ کل جهان به حرف رئیس‌جمهوری آمریکا خندیدند

مایکل فوکس، تحلیلگر ارشد مرکز پیشرفت آمریکایی و معاون سابق شرق آسیا و اقیانوسیه در وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: این بخشی از سخنرانی سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل است. ترامپ با آغاز سخنانش به همان سبک گردهمایی‌های‌ انتخاباتی، مصاحبه‌های تلویزیونی و شاید مکالمه با هر فردی که می‌بیند، گفت: "در کمتر از دو سال، دولتم بیش از تقریبا هر دولتی در تاریخ کشورمان دستاورد کسب کرده است."

واکنش حضار چه بود؟ خندیدند. عملا کل جهان به حرف رئیس‌جمهوری آمریکا خندیدند. حتی ترامپ هم متعجب شد و گفت: "انتظار چنین واکنشی را نداشتم..."

و حال آنکه خبرنگاران و کارشناسان سیاست خارجی نمی‌توانند رهبر دیگری را در گذشته به یاد آورند که در سخنرانی سازمان ملل با خنده استهزاءآمیز مواجه شده باشد. اوضاع به همین‌ها ختم نشد؛ زمانی که ترامپ ادعای دیگری مطرح کرد- "آلمان کاملا به انرژی روسیه وابسته خواهد شد..."- تصاویر دوربین‌ها فاش کرد که هیات آلمانی می‌خندد و با پوزخند نگاهی به یکدیگر می‌اندازند.

با توجه به رفتار و سیاست‌های شخص ترامپ، محتوای سخنرانی او سزاوار خنده بود - این جوکی دور از فهم بود. ترامپ مدعی شد: "ایالات متحده به شما نخواهد گفت چگونه زندگی، کار یا عبادت کنید. در عوض تنها از شما می‌خواهیم تا به حاکمیت ملی ما احترام بگذارید." اما اندکی پس از آن، ترامپ بخشی از سخنانش را صرف این کرد که به ایران و ونزوئلا بگوید که در داخل کشورشان چه کنند.

ترامپ درباره خاورمیانه مدعی شد "رویکرد جدید" او "موفقیت‌های بزرگ و تغییر بسیار تاریخی را به ارمغان می‌آورد" و ادامه داد که ایالات متحده در حال همکاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اردن و مصر است تا ائتلافی استراتژیک تشکیل شود. لحظاتی پس از آن، ترامپ سمت و سوی سخنانش را تغییر داد و به اوپک که اعضای مهمش از کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند، بابت "تکه‌تکه کردن مابقی جهان" حمله کرد.

متاسفانه تبعات سیاست‌هایی که درون سخنرانی ترامپ جاسازی شده بود، جوک نیست چون قادر است لطمات همیشگی وارد آورد.

 
*اردوغان: علیرغم تحریم آمریکا به واردات گاز از ایران ادامه خواهیم داد
 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با رویترز در خصوص روابط اقتصادی ایران و ترکیه گفت: علیرغم تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، وارد گاز از این کشور را ادامه می‌دهیم.
 
 
*نخست‌وزیر نیوزیلند: به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم
 
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد کشورش نگران تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست و به تجارت با تهران ادامه می‌دهد.
نخست‌وزیر نیوزیلند: به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم

*بازتاب گسترده سخنرانی روحانی در رسانه‌های روسیه

برخی از رسانه‌های روسیه همچون تاس و ریانووستی چندین خبر جداگانه از اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران بر روی خروجی های خود منتشر کردند و اکثر شبکه های خبری روسیه نیز به تحلیل و تفسیر سخنان رئیس جمهوری کشورمان پرداختند و آن را پاسخی به اظهارات ضد ایرانی ترامپ دانستند.

خبرگزاری ویزگلیاد روسیه با انتخاب این عنوان که «روحانی از آمریکا خواست تا مذاکره در چارچوب توافق هسته ای انجام دهد» نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل برای دعوت از آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام استفاده کرد که آمریکا در بهار از آن خارج شده بود.

براساس گزارش این رسانه، رئیس جمهوری ایران همچنین اضافه کرد که توافق جدید میان ایران و ایالات متحده باید در چارچوب توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

در بخش دیگری از پوشش این رسانه از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است که روحانی از پایبندی دیگر اعضای برجام به این توافق هسته ای و تلاش آنان برای اجرای برجام برخلاف خواسته آمریکا قدردانی کرده است.

خبرگزای تاس روسیه نیز با انتخاب تیتر «روحانی: ایالات متحده برنامه های سرنگونی دولت در ایران را پنهان نمی کند» نوشت: ایالات متحده قصد دارد همه نهادهای بین المللی را ناکارآمد کند، دولت کنونی ایالات متحده در حال مقابله با تمامی هنجارهای بین المللی است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه نیز که سخنان رئیس جمهوری ایران را لحظه به لحظه پوشش می داد، با این عنوان «روحانی از اعضای توافق هسته ای برای اجرای آن قدردانی کرد» نوشت:'ما سپاسگزار تلاش های جامعه بین المللی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای حمایت خود در اجرای برجام هستیم و معتقدیم که اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی اعضای آن تنها شرط بقای این دستاورد دیپلماتیک است.

براساس گزارش این رسانه، رئیس جمهوری اسلامی ایران دربخش دیگری از سخنرانی خود در هفتادوسومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اظهار داشت که ایران آماده کمک به حل و فصل بحران یمن بوده و معتقد است که این موضوع باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

ریانووستی به اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص رویکرد آمریکا در قبال ایران نیز اشاره کرد و به نقل از رئیس جمهوری نوشت: «سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا، اشتباه بود.»
روحانی با بیان اینکه تمایل آمریکا برای جلوگیری از تحقق آرمان های مردم ایران محکوم به شکست است، افزود: همکاری با ایران نتایج خوبی به ارمغان می آورد و همکاری ایران با کشورهای دوست در مبارزه با تروریسم یک نمونه از این نوع همکاری های موفق است.


پایگاه خبری گاواریت ماسکوا نیز با انتخاب عنوان «رییس جمهور ایران از ایالات متحده خواستار لغو تحریم ها و بازگشت به مذاکرات شد» نوشت: حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: 'این قطعنامه تنها یک قطعه کاغذ نیست، ما از شما(آمریکایی ها) دعوت به بازگشت به قطعنامه شورای امنیت و میز مذاکره می کنیم چرا که یک برنامه عملیاتی برای اجرای معاهده هسته ای تصویب شده است.

براساس گزارش این رسانه، رئیس جمهوری ایران در ادامه خاطرنشان کرد که از سرگیری تهدیدها و تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران نادرست است و دولت فعلی آمریکا تلاش می کند تا نهاهای بین المللی را ناکارآمد کند.

اکو مسکو نیز با انتخاب عنوان «حسن روحانی از ایالات متحده دعوت کرد تا به میز مذاکره بازگردد» نوشت: رئیس جمهور ایران، از ایالات متحده دعوت کرد تا به میز مذاکره بازگردد. در عین حال، روحانی تاکید کرد که گفت وگو با پایان دادن به تهدیدات و تحریم های ناعادلانه آغاز می شود که اصول اخلاقی و حقوق بین الملل را انکار می کند.


براساس گزارش این رسانه، روحانی افزود: 'خواسته های ایران روشن است: هیچ جنگی، تحریمی، تهدیدی، آزاری و اذیتی پذیرفتنی نیست.

واکنش رسانه های چین، ژاپن و کره

تلویزیون های چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های جداگانه ای ضمن تمجید از سخنرانی منطق روحانی، تاکید کردند او بارها در این سخنرانی بر قانون مداری ایران تاکید کرد و این را کشوری صلح طلب معرفی نمود.

رسانه های این کشورها افزودند برخلاف حملاتی که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا به ایران کرد، روحانی گفت نقض برجام و نادیده گرفتن توافقات بین المللی نوعی هرج و مرج طلبی است.

خبرگزاری شینهوا چین، کیودو ژاپن، نشریات کوریا تایمز و هرالد از کره جنوبی هم در گزارش های جداگانه ای آوردند رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود مواضع کشورش را تشریح کرد و گفت که ایران خواستار جنگ نیست.
این گزارش ها ادامه می دهد: در شرایطی که ترامپ ایران را متهم به قتل، کشتار، سرکوب و مداخله در کشورهای دیگر می کرد، روحانی گفت که ایران خواستار جنگ، تحریم، تهدید و باج طلبی نیست و بر قانون مداری تاکید می ورزد و این موضعی بسیار شفاف است.

گزارش‌ها می افزاید که بخش دیگری از سخنرانی حسن روحانی متوجه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات بین المللی از سوی ترامپ و دولت وی بود و برای مثال به برجام و توافق تحولات اقلیمی پاریس اشاره کرد.

تارنمای ژاپن تودی هم نوشت که سخنرانی روحانی و اشاره های وی به یکجانبه گرایی از سوی کشورهای دیگری نظیر چین و فرانسه نیز مورد حمایت قرار گرفت و مکرون رییس جمهوری فرانسه هم بعد از روحانی گفت که یکجانبه گرایی باعث تشدید تنش ها شده است. گزارش می افزاید که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه گفته اند که نمی توانند یکجانبه گرایی را بپذیرند و این را مغایر با ارزش های امروز دنیا می دانند.

گزارش رسانه های منطقه حاکی است که ترامپ بر اساس اظهاراتش قصد دارد دور دوم تحریم ها را برای به صفر رساندن فروش نفت ایران اجرایی کند و همزمان کوشش می کند تا با ایجاد اتحاد با کشورهای خلیج فارس و همچنین اردن و مصر با ایران مقابله کند.

گزارش های رسانه ای از کشورهای منطقه نشان می دهد که شاید برخی از حضار در مجمع عمومی اظهارات ترامپ را مورد توجه قرار دادند اما عده ای هم بودند که جز لبخند به این سخنرانی، کار دیگری نکردند و دست هایشان برای کف زدن برای ترامپ حرکت نکرد.

واکنش رسانه‌های ترکیه

روزنامه ملیت ترکیه با انتخاب عنوان 'دعوت روحانی از آمریکا در باره تحریم ها' نوشت: روحانی با بیان این که هیچ راهی بهتر از مذاکره وجود ندارد، از آمریکا خواست تا به میز مذاکره برگشته و تحریم ها را لغو کند، چرا که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه هستند.

این روزنامه مشروح سخنان روحانی را منتشر کرده و به نقل از وی نوشت که سیاست ایران درباره دیگر کشورها شفاف بوده و جنگ، تحریم، زورگویی و تهدید را رد کرده و وفای به تعهد و عمل به قانون را می خواهد.

این رسانه همچنین سخنان رییس جمهوری ایران درباره تحریم های آمریکا را برجسته کرده و نوشت: تحریم های آمریکا علاوه بر ایران، به سایر کشورها هم ضرر می رساند.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه نیز در بخش اخبار تلویزیونی و وبسایت خود سخنان رییس جمهوری ایران را به طور کامل پوشش داده و با انتخاب عنوان 'انتقاد روحانی از آمریکا؛ پاسخ به سخنان ترامپ به تاخیر نیفتاد' به انعکاس مواضع روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

این رسانه در وبسایت خود نوشت: روحانی در سخنانش انتقادات تندی علیه آمریکا مطرح کرده و با بیان مواضع کشور خود و بدون تاخیر، پاسخ سخنان 'دونالد ترامپ' را داد.

به نوشته این رسانه، روحانی در سخنان خود تحریم های یکجانبه آمریکا را تروریسم اقتصادی خواند و بیان کرد: آمریکا کشورهای حامی توافق هسته ای ایران را تهدید می کند.

ان.تی.وی همچنین نوشت: روحانی در سخنان مهم خود گفت و گو را بهترین راه حل مسائل عنوان کرد و مقامات آمریکایی را به بازگشت به میز مذاکره ای که آن را ترک کرده اید، دعوت کرد.

روزنامه 'استار' ترکیه نیز با انتخاب عنوان 'به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید'، به نقل از رییس جمهوری ایران خطاب به مقامات آمریکایی نوشت: مذاکره راهی مناسب برای حل مسائل است، به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید، چرا که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه هستند.

این رسانه همچنین با انتشار بخشی از سخنان رییس جمهوری در خصوص خروج آمریکا از معاهدات بین المللی افزود: رفتار آمریکا در قبال ایران از روز نخست اشتباه بوده و تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام از محورهای اساسی سیاست خارجی ایران است.

این روزنامه نیز بخشی از سخنان رییس جمهوری ایران در باره تحریم های آمریکا علیه دیگر کشورها را برجسته کرده و نوشت: این تحریم ها علاوه بر ایران، به سایر کشورها نیز ضرر می زند.

شبکه خبری سی.ان.ان.ترک هم در بخش های خبری دیشب و هم در بخش خبری صبحگاه امروز و نیز در وبسایت خود بخش های مهمی از سخنان رییس جمهوری ایران را منعکس کرد.
این رسانه در وبساست خود با انتخاب عنوان 'دعوت روحانی از آمریکا؛ به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید' نوشت: آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد و خلف وعده نکند.

این رسانه مشروح سخنان روحانی را منعکس و به نقل از وی اعلام کرد: هیچ راهی بهتر از مذاکره برای حل مسائل وجود ندارد و بر این اساس به میز مذاکره ای که آن را ترک کرده اید، باز گردید و تحریم را لغو کنید، چرا که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه هستند، تکفیر انسان را از اندیشیدن باز می دارد و تحریم نیز انسان را از زندگی و رفاه دور می کند.

به نوشته این رسانه به نقل از دکتر روحانی، اقدامات آمریکا در برابر ایران از روز نخست اشتباه بوده، ولی سیاست تهران شفاف است و ایران مخالف جنگ، تحریم، زورگویی و تهدید است و تنها وفای به عهد و عمل به قانون و توافق را می خواهد.
این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: آمریکا فکر می کند چون زور دارد، پس حق هم دارد و به همین علت از طریق تحریم علاوه بر ایران به سایر کشورها هم ضرر می رساند.

روزنامه ینی شفق نیز در مطلبی با عنوان روحانی خطاب به ترامپ؛ تحریم نکنید، به انعکاس بخش های مهم سخنان رییس جمهوری ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و افزود: روحانی خطاب به ترامپ گفت که راهی بهتر از مذاکره و گفت و گو وجود ندارد و آمریکا باید به میزی که آن را ترک کرده، بازگردد.

این روزنامه به نقل از روحانی نوشت که آمریکا باید به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت برگشته و به قواعد بین المللی تن دهد و به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

به نوشته ینی شفق، آمریکا باید به میز مذاکره ای که آن را ترک کرده بازگردد چرا که هیچ راهی بهتر از مذاکره و گفت و گو برای حل مسائل وجود ندارد. روحانی در سخنان خود عنوان کرد که آمریکا با تصور قدرتمند بودن، خود را محق هم می داند، اما برداشت آنها از قدرت، مشروعیت نیست، بلکه زورگویی است.

روزنامه صباح ترکیه نیز به انعکاس سخنان روحانی در سازمان ملل پرداخت و با انتخاب عنوان 'پاسخی سریع به آن پیشنهاد' نوشت: روحانی با رد پیشنهاد دیدار از سوی ترامپ، از او خواست تا به توافقی که از آن خارج شده برگردد و تحریم را کنار بگذارد.

به نوشته این روزنامه، روحانی با بیان این که ترامپ ملت ایران را تهدید می کند، افزود: واشنگتن با تحریم خود، ملت ایران را تهدید می کند و با خروج از تعهدات بین المللی، باز دم از مذاکره می زند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در تحلیلی با عنوان روحانی: به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید، به انعکاس مشروح سخنان رییس جمهوری ایران در هفتاد و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پرداخت و نوشت: روحانی در سخنان خود خواستار بازگشت آمریکا به میز مذاکره و توافقنامه هسته ای شده و اعلام کرد که آمریکا تحریم را نیز لغو کند.

این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران افزود: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ورق پاره نیست. از شما دعوت می‌کنیم که به این قطعنامه و میز مذاکره ای که برهم زدید، باز گردید.

آناتولی همچنین به نقل از روحانی اضافه کرد که سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف.

آناتولی به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: نه جنگ، نه تحریم، نه تهدید، نه زورگویی، فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دمکراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌کنیم.

شبکه های خبری تلویزیونی از جمله ان.تی.وی، تی.آر.تی خبر، سی.ان.ان.ترک و آ.خبر نیز به طور مکرر مواضع رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را منعکس کردند.
برخی از این رسانه نیز سخنرانی رجب طیب اردوغان، روحانی و ترامپ رییسان جمهوری ترکیه، ایران و آمریکا را سه سخنرانی مهم هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عنوان و اعلام کردند که همه جهان منتشر سخنان این سه شخصیت بودند.

 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۶۴۸۴۰۱۵:۵۶:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۴
جالب بود.ممنون
ناشناس۵۶۴۸۹۷۱۶:۱۱:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۴
روحانی شنوده کم داشت .
م. عظیمی۵۶۵۰۳۶۱۷:۰۷:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۴
روی صحبت سخنرانی ها در سازمان ملل نه فقط دولت مردان حاضر در جلسه بلکه کلیه ملیت هاست که اخبار ان بطور گسترده در شبکه ها و رسانه های بین المللی باز تاب پیدا میکنه .
ناشناس۵۶۵۰۶۱۱۷:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۴
دلار شد بیست هزار تومن چی میگین واسه خودتون دلتون خوشه
ناشناس۵۶۵۱۹۶۱۸:۲۶:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۴
تعجب میکنم این سران کشورها جمع میشن که به حرف همدیگه گوش بدن و همفکری کنن بعد که سخنرانی شروع میشه بلند میشن میرن بیرون!!!! لااقل بشین گوش بده و اگه حرفش غیر منطقی بود انتقاد کن و ... در کل مسخره است و هیچ اثزی نداره
ناشناس۵۶۵۴۳۵۲۰:۲۸:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۴
فقط رسانه های روسیه ، چین ، کره ، ژاپن ، ترکیه و کشورهای دیگه ای که تاثیر زیادی بر جامعه رسانه ای بین الملل ندارن به صحبتهای روحانی واکنش نشون دادن ، درحالیکه اغلب رسانه های غربی اون رو بایکوت کردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین