چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است/ چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید؟

گروه اقتصادی الف،   3970703076 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردم در کوچه و خیابان و هر جمعی می‌پرسند چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید و قدرت خرید مردم رو به افول گذاشته است؟

چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است/ چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید؟

چند ماهی است که دلار عنان از کف بریده و سوار بر خر مراد و صدرنشین شده است. بالای مجلس نشسته و دیگر نگاهی هم به این پایین‌ها نمی‌اندازد. هر روز خبری می‌آید که دلار چند و دلار چون. صد البته که دلار «بفرموده» 4200 تومان است و البت که دیگر قاچاق هم نیست. شکر خدا به وفور هم یافت می‌شود و مردم هم دیگر نگران جای خالی دلار نیستند.

دلار هر روز بهتر از دیروز می‌شود و جیب کارگر جماعت خالی‌تر از روز قبل. در این میان آنان که سودای سفته بازی و دلالی در سر دارند همچنان کبکشان خروس می‌خواند و گوششان هم بدهکار خط و نشان‌های وقت و بی وقت نیست و ای کار و بارشان هم سکه است؛ پول یک نان و بوقلمون در‌آید خدا را شکر.

یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی هم دو روز پیش پیامی را در فضای مجازی منتشر کرده بود به این مضمون که «شک ندارم بانک مرکزی و برخی از ارکان دولت تعمداً ماموریت بر خرابتر شدن اوضاع و اذیت کردن مردم را دارند.» این بدان معناست که نمایندگان محترم مجلس هم کم کم دارند به فشار بیش از حدی که مردم تحمل می‌کنند پی می‌برند که البته جای شکرش باقی است.

اما در این میان مردم چند سوال دارند که در این چند وقت اخیر همه جا مطرح می‌کنند و کسی نیست که پاسخ آنها را بدهد و البته اقتصاددانان عزیز هم شاید فکر می‌کنند این سوالات ارزش پاسخ دادن ندارند و این مسئله دارد مردم را آزاد می‌دهد. مردم می‌گویند چرا هر روز ارزش پول ایران حتی در برابر پول کشورهای جنگ زده کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال کشور دوست و همسایه غربی یعنی عراق را نگاه کنید! هشت سال جنگی را بر کشور عزیزمان ایران اسلامی تحمیل کرد و در این راه خسارات زیادی هم دید، پس از آن صدام ملعون دوباره هوای کشور گشایی به سرش زد و به کویت حمله کرد، سپس آماج حملات کشورهای غربی قرار گرفت و با تغییر حکومت مواجه شد. چندین سال درگیر انفجارهای داخلی ناشی از درگیری و نارضایتی بعثی‌ها و تتمه سران حامی صدام بود و دست آخر هم چندین سال با داعش تروریست مواجه شد. اما سوال اینجاست چرا هر دینار عراق حدود 15 تومان ایرانی ارزش دارد؟ در سال 89 هر هزار دینار حدود هزار تومان بود و امروز نزدیک به 15 هزار تومان. این پرسش مطرح است که چرا باید ارزش پول عراقی‌ها در همه این سال‌ها و پس از این همه نابسامانی همچنان ثابت بماند اما ریال، صنار هم ارزش نداشته باشد.

روزگاری برادران افغانستانی با حضور در ضلع جنوبی بازار مولوی پول ایرانی خود را به پول افغانستان تبدیل می‌کردند و با خود می‌بردند یادش به خیر هر 10 ریال و به عبارتی هر یک تومان می‌شد 40 افغانی! حالا اما چه؟ هر افغانی 215 تومان. آری! پول افغانستانی که سال‌ها درگیر جنگ و نابسامانی و فقر بوده هم از ریال پیشی گرفته و ریال در قعر و یا اعماق جدول ارزش قرار گرفته است. مردم می‌گویند از کشور سوریه به واسطه توحش تروریست‌ها دیگر چیزی باقی نمانده است، به راستی چرا یک لیر سوریه 31 تومان است؟

سال 2010 هر یک یوآن چین در بازار ایران 150 تومان مبادله می‌شد. امروز ارزش یک یوآن در بازار دو هزار و 330 تومان است و یا در دهه 60 یک ین ژاپن یک تومان ارزش داشت. این پرسش‌ها را چه کسی و یا کسانی پاسخ می‌دهند؟ مسئول این همه افت چه کسی و یا کسانی هستند؟ میزان تاثیر تحریم‌ها در این میان چیست؟ تحریم‌ها بیشتر بر ارزش پول ملی کشورها تاثیر می‌گذارند یا جنگ‌های طاقت‌فرسا و یا انتحارهای وقت و بی وقت تروریستی؟ سهم دولت‌ها در افزایش و یا کاهش ارزش پول ملی کشورشان چقدر است؟

مردم پاسخ این پرسش‌ها را مطالبه می‌کنند چه کسی آستین بالا می‌زند و روشنگری می‌کند؟ شاید این پرسش‌ها پاسخش درونش نهفته باشد اما یک نفر باید روشنگری کند.

منبع:تسنیم

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۶۲۱۷۷۱۱:۰۷:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۳
جواب ساده است کسی بفکر منافع ملی نیست
ناشناس۵۶۲۶۰۱۱۴:۳۲:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳
دولت به عمد پول ملی را از بین می رود. کاری که محومد جان نتوانست تمام کند حسن جان در حال تکمیلش است.
ناشناس۵۶۳۵۹۹۰۷:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۴
مشکل اینه که این افزایش قیمت دلار نه نفعی برای مردم داره نه نفعی برای دولت این افزایش ها فقط داره به جیب یه عده افرادی میره که یا دلال هستند یا از رانت های مختلف برخوردار هستند و در واقع مشخول غارت اموال کشور هستند. مردم یادشون هست نمی دونم آقای جهانگیری هم یادشون هست که گفتند از امروز قیمت دلار 4200 تومان هست و دلار تک نرخی هست ؟ این تصمیم اشتباه مقدمه همه این مشکلات فعلی شد ببینید در 6 ماه گذشته سرمایه های کشور چطور در اختیار یک عده خاص قرار گرفت با این تصمیمات اشتباه! 1.عرضه 7 میلیون سکه که الان ارزش اون حداقل سه برابر شده 2.دادن ارز 4200 تومنی به وارد کنندگان که یا کالا رو وارد کردند و به قیمت دلار بازار فروختن و یا اصلا کالایی وارد نشد و دلار رو مستقیم فروختن و یا نگه داشتن 3.دادن ارز دانشجویی به افرادی که مطمینا از نظر مالی خیلی بالاتر از سطح متوسط جامعه بودند که تونستند به تحصیل در خارج از کشورفکر کنند در همین ماه گذشته با فراخوان وزارت علوم دانشجویان خارج از کشور برای دریافت ارز ثبت نام کردند به هر کدوم از اونها 6 هزار دلار برای هزینه های زندگی در دوره 6 ماهه و حداکثر 7500 دلار برای شهریه یک ترم داده شده اگر به طور متوسط به هر دانشجو 10 هزار دلار با نرخ 4200 تومن داده شده باشه فقط همین عدد میشه بالغ بر 140 میلیون رانت مسئول این مشکل آیا تحریم های آمریکا هست یا بی فکری و سوء مدیریت 4.همین الان بخشی از وارد کنندگانی که ارز با نرخ سامانه نیما دریافت می کنند یا کالایی وارد نمی کنند یا بطریقی برنامه ریزی می کنند که محصولشون رو با دلار 15 هزار تومن بفروشن
ناشناس۵۶۲۸۰۸۱۶:۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۳
چون دلالان و رانتخوران و دزدان بر اقتصاد کشور مسلط هستند آنها در هر لباسی در مقامات جا دارند
ناشناس۵۶۳۰۳۱۱۸:۴۰:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۳
چاپ پول
ایران اسلامی۵۶۳۴۷۲۰۱:۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۴
جواب واضح تر است دوست عزیز همه چیز فقط دولت نیست بلکه دو عامل مهمتر دیگر از این است: 1- مردمی که به فکر منافع ملی کشورشان نیستند از جمله دلال ها و سودجو ها که حاضرند بخاطر یک مشت دلار کشور خود را بفروشند. 2-تحریم های ظالمانه رژیم تروریستی آمریکا که تروریسم اقتصادی را در ایران اجرا نموده است و به تعهد های خود از جمله برجام یا JCPOA پشت نموده است و جهان را به نقض قانون آشکار دعوت میکند و قطعنامه سازمان ملل را زیر پا میگذارد و با اسم حمایت از مردم ایران ، تیشه به ریشه این کشور و مردم بی گناه آن میزند. اگر دولت 20 تا 30 درصد مقصر باشد مابقی از دوعامل فوق است. لطفا منتشر گردد.
حمید۵۶۵۸۵۵۰۷:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۵
اساسا از 7سال پیش چه اتفاقی رخ داده که اینطور شده؟ شاید مهم ترین اتفاق، تغییر رویکرد دولت ها(احمدی نژاد و روحانی) از مقاومت به مذاکره با آمریکا باشد. دقیقا از 7 سال پیش، مذاکره با آمریکا آغاز شد و در برجام به ثمر نشست همچنان که ایران را به گِل نشاند.
ناشناس۵۶۲۱۸۱۱۱:۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۳
آینده این کشور چی میشه
ناشناس۵۶۳۲۱۳۲۱:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۳
عاقبت کشور با روند اوضاع فعلی تجزیه هست گوینند که 60 سال بعد اسناد آن در می آید که چه کسانی در داخل همکار خارجیان برای تجزیه بودند
ناشناس۵۶۲۱۸۶۱۱:۱۵:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۳
ظاهرا دولت پاسخگو و مسئولان پست مدرنش خودشان را به کری زده اند! به همین دلیل پاسخی دریافت نمیکنیم. یادش بخیر زمان انتخابات یکی از شعارهای آقای روحانی پاسخگو بودن دولت تدبیر و امید بود..
ناشناس۵۶۲۶۰۳۱۴:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۳
چون این بیماری سالهاست به جان این مملکت افتاده و کار این دولت و اون دولت نیست
ناشناس۵۶۲۸۱۰۱۶:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۳
پس روحانی چرا وعده های صد روزه داد!
omid۵۶۳۴۷۵۰۱:۱۷:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۴
چون میخواست حماقت منو تو رو بسنجه و ببینه چقدر میتونه بتازونه
ناشناس۵۶۳۶۱۸۰۸:۰۷:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۴
برا رای جمع کردن
ناشناس۵۶۲۲۰۲۱۱:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۳
لطفا این سوال رو هم منتشر بفرمایید: در حالیکه یکی از مهمترین دغدغه ها و شعارهای مسئولان حمایت از مستضعفان بوده هست، چرا هر چند سال یکبار بایستی این مستضعفین فقیرتر شوند و داراها داراتر؟ تاجر یا فروشنده یا بازاری یا وارد کننده ای که در سال قبل مثلا" 100 میلیون سرمایه داشته الان دو تا چهار برابر شده، اما فقر و مستضعفان همچنان با یارانه یا حقوق چندرغاز باید سر کنند. کجای راه را اشتباه رفته ایم؟!
ناشناس۵۶۲۲۱۷۱۱:۳۲:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۳
مسولان پاسخ بدهند لطفا
ناشناس۵۶۲۲۲۲۱۱:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۳
چون اقتصاد فلجه
ناشناس۵۶۲۲۲۶۱۱:۳۶:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۳
. ​اگه دلار به سطح 20هزار تومان برسه سه اتفاق مهم رخ خواهد داد ۱- 700 هزار میلیارد بدهی دولت به شرکتها بارقمی در حدود 35 میلیارد دلار تسویه میشه ۲- 1600 هزار میلیارد تومان سپرده مردم هم در بانکها با 80 میلیارد دلار تسویه میشه و کل نقدینگی از بازار حذف میشه و دیگه دولت مجبور نیست روزی 1000 میلیارد تومان سود سپرده بدهد. ۳- قبلا کل درآمد نفت باضافه 100 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی صرف حقوق کارکنان دولت میشد اما در شرایط فعلی حتی اگر حقوقها دو برابر بشه باز با 20 میلیارد دلار تسویه میشه و با فروش پنجاه درصدی نفت بازهم 10 میلیارد دلار اضافه میاد که برای کالای اساسی اختصاص میدن . در واقع دولت با افزایش قیمت دلار و 120 میلیارد دلار ذخیره ارزی موجودعلاوه بر خنثی کردن اثر نقدینگی موجود و جلوگیری از پرداخت روزانه 1000 میلیارد تومن سود به سپرده ها بدهی خود به شرکتها را نیز تسویه میکند و باخیال راحت به مسیر ادامه میدهد!
ناشناس۵۶۳۰۴۶۱۸:۵۹:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۳
بسیار دقیق و حساب شده احسنت. من همیشه روی یارانه و حقوق مثال می زنم نفع دولت از گران شدن دلار. سال 89 یارانه هر نفر برای دولت 45 دلار هزینه داشت احمدی نژاد رساند به 15 دلار و روحانی 3 دلار سال 89 حقوق لیسانس 800 دلار امروز 180 دلار
ناشناس۵۶۳۳۰۴۲۲:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۳
با خیال راحت وقتی مردم له شدند؟
ناشناس۵۶۳۶۲۳۰۸:۰۸:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۴
واقعا نظریه درستی را مطرح کردید وخیلی هم خوب است به شرطی که مردم زنده بمانند تا اثرات مثبت اقتصادی نظریه شما را ببیند
ناشناس۵۶۵۸۱۸۰۵:۴۷:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۵
ایا این تحلیل علمی و درست است چرا علت این بدهی سنگین دولت را به شرکت ها و بانک ها مشخص نکردید ایا دولت بدنه ای بزرگ و ناکارامد دارد ایا اختلاس و دزدی ها باعث ان است ایا چاپ پول بدون پشتوانه علت ان است ایا خروج پول از کشور در ان موثر است .......لطفا با توجه به بصیرت و دانشی که دارید پاسخ دهید
بی نام۵۶۶۱۳۹۱۰:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۵
مشکل اینجاست قبل از بهتر شدن وضعیت جیب دولت . مردم نابود می شوند .
علی۵۶۲۲۳۲۱۱:۴۰:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۳
چون درد ما شده آمریکا آمریکا و لاغیر خدایا شما مسئولین دیگه کی بودین
ناشناس۵۶۲۲۴۳۱۱:۴۵:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۳
چو دانی و پرسی سوالت خطاست .
ناشناس۵۶۲۴۲۹۱۳:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۳
از اقتصاد افغانستان که فلج تر نیستیم چرا ارزش پول اونا به این روز نیافتاد به عنوان یک بازرگان که هر روز با ارز سروکار دارد کاملا مسایل فعلی را تعمدی می بینم بخصوص بخشنامه های قفل کننده و سامانه فشل نیما
omid۵۶۳۴۷۶۰۱:۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۴
چون اونا دولت تدبیر با امید با ژنرالهایش رو نداشتند چون اونا وعده 100روزه آقای کلید رو باور نمیکنند
ناشناس۵۶۲۴۴۸۱۳:۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳
دقیقا" !! این اختلاسچی ها به همراه ویژه خواران را به هر کشوری صادر کنید ظرف یکسال آن مملکت را ورشکسته میکنن.
ناشناس۵۶۲۲۴۷۱۱:۴۶:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۳
ایکاش این جوون که ۱۰۰۰تومانی و ۱دلاری دستش گرفته بود رو میدیدم و ازش میپرسیدم معیارت برای این کار چی بود؟پیش خودت چی فکر کردی که اینکار و کردی؟
ناشناس۵۶۲۲۷۷۱۲:۰۱:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۳
چون مملکت از نظر اقتصادی مدت هاست به حال خود رها شده است و هیچ مسئولی هم کاری نمی کند...
ناشناس۵۶۲۲۸۴۱۲:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۳
دولت کسری بودجه را از این طرق (افزایش بهای طلاوارز ) جبران می کند چون فروشنده اصلی طلا وارز خود دولت است
ناشناس۵۶۲۳۶۶۱۲:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۳
اگر اینطور باشه چرا همش کسری بودجه زمان تحریم های نفتی و بانکی امریکا اتفاق میافته
ناشناس۵۶۲۶۶۹۱۵:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۳
به خاطر اینکه دولت منتظر است تا فرصت مناسب پیدا کند و آن گاه فنر تورم سرکوب شده را آزاد می کند. خیلی روشن دیدیم که هم 4 سال اول احمدی نژاد و هم روحانی دلار ثابت ماند،
ناشناس۵۶۳۰۰۴۱۸:۰۴:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۳
وقتی تحریم اتفاق میفته دولت دلار کمتری داره و کسری بودجه اش بیشتر میشه. البته به علت پایین نگه داشتن غیرمنطقی قیمت دلار، طی سالها وقتی تحریم اتفاق میفته یکدفعه فنر قیمت دلار رها میشه.
علی۵۶۲۲۹۰۱۲:۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۳
فساد اداری واقتصادی بیدا می کند وقتی 80 درصد اقتصاد درست دولت باشد پس تعیین کننده است ما اگر جاده سیاست ناهموارباشد اتوبوس اقتصاد به چالش های جدی گرفتار می شود. این کاهش ارزش پول ملی برای خیلی ها خوب شد ثروت وداراییشان چندین برابر شد اما 40 میلیون طبقه کارگر رابه خاک سیاه نشاند .................سیاست، انحراف بانکها ،نقدینگی سرگردان ، وابستگی وفساد 5گانه کاهش ارزش پول ملی است البته ضعف مدیریت وقحط الرجال هم هست
ناشناس۵۶۲۲۹۷۱۲:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۳
دوستان عزیز و کسانی که مطالب را در سایت پذیرش میکنید. من چیز بدی نمینویسم ولی بارها آن را رد کردید. انشاا... این دفعه رد نشه. دلیل اصلی این امر این است که افراد نئولیبرال که از اول انقلاب زمام امور اقتصادی را بدست گرفته اند و هنوز هم به طرق مختلف در مسند هستند قصد برندازی نظام را دارند . یکی از این آنها میگویید برای اینکه ما مثل ژاپن و آلمان پیشرفت کنیم نباید ارتش داشته باشیم دیگری میگویید باید با کدخدا مشکلمان را حل کنیم آن یکی .... کو گوش شنوا.
شاهرخ۵۶۲۳۶۲۱۲:۳۹:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۳
جوابش خیلی ساده هست دولت بجای اینکه حافظ منافع 80میلیون ایرانی باشه شده بنک داره دولت و کسانی که از بودجه ارتزاق می کنن تا بتونه بودجه خودش رو از کاسبی دلار تامین کنه و ظاهرا بهش چسبیده....
امیر۵۶۲۳۸۳۱۲:۵۲:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۳
دولت پول چاپ میکند و از جیب کارگر میدزدد، جواب این سوال به همین سادگیست
زهرا۵۶۲۴۰۹۱۳:۰۴:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳
این میراث سردارسازندگی هست که دولت پر فسادش راه جبران کسری بودجه رو به دولت های بعدی نشون داد.
ناشناس۵۶۲۸۰۶۱۶:۱۸:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۳
زهرا خانم گرامی اشتباه نکن این میراث همه دولتها در همه دوره های گذشته است .
ناشناس۵۶۳۰۵۶۱۹:۰۷:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳
به خاطر اینکه قبل از آن به تدریج بود، و دورهٔ هاشمی جهشی و بسیار زیاد، بیشتر ملموس است، فقط از سال 76 تا 84 به نسبت بقیه بهتر بود یعنی دلار دو برابر شد
ناروسینه۵۶۲۸۸۱۱۶:۴۶:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۳
هرچند آخر کار تغییراتی کرد ،این سردار بزرگترین ضربه را به مردم ایران زده است..
پرتو۵۶۲۴۲۲۱۳:۰۸:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۳
کار دشمن می باشد و لاغیر.
ناشناس۵۶۲۶۶۴۱۵:۰۶:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۳
دشمنان داخلی که خطرناکتر از دشمنان خارجی هستند
ناشناس۵۶۲۴۴۴۱۳:۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۳
تامین کسری بودجه ومخارج کشور از را ه دلار فروشی مانند ایجاد سرطان وسپس تحصیل سود از فروش داروی سرطان میماند.واقعا دردناک است .پول ملی را تعمدا به کاغذ پاره تبدیل میکنندوسپس با آن کاغذ پاره اضافه حقوق میدهند.
ناشناس۵۶۲۴۴۶۱۳:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۳
بیائید تئوری نقدینگی را که حضرات مطرح می فرمایند باور کنیم 600 هزار میلیارد احمدی نژاد شده 1600 یعنی 2.7 برابر در اوج تحریمهای دوران احمدی نژاد دلار به 4500 تومان رسیددر نتیجه نباید قیمت دلار از حد اکثر 13000 تومان عبور میکرد در آمد های نفتی هم هنوز نسبت به آن دوره کم نشده پس علتی غیر اقتصادی و تعمدی پشت این جریان نهفته من نمیدانم کار دولت است یا مخالفان آن ولی در هر حال دولت مسئولیت محافظت از سرمایه مردم را دارد و نه قفل کردن چرخه اقتصاد مملکت
ناشناس۵۶۲۴۵۲۱۳:۲۰:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۳
جناب الف، شما به عنوان یک رسانه حق دارید و موظفید که پرسشگری کنید اما هیچ رسانه ای چه صدا و سیما، چه روزنامه و چه یک سایت خبری نماینده ای از «مردم» نیست. بنابراین تیتر «چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است» از طرف یک رسانه اشتباه است.
سارا۵۶۴۳۴۴۱۳:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۴
وقتی نمایندگان مردم هم در مجلس خوابن پس چه کسی باید داد مردم را بنویسد؟ همین رسانه ها هستند که باز داغ دل مردمو مینویسن خدا خیرشون بده
majid r۵۶۲۴۶۳۱۳:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۳
چون مرحله آخر اقتصاد مقاومتی رو که عملیاتی کنیم میشیم حداکثر مثل ‍‍ژاپن ولی ژاپن هم در صورت تحریم و سیستم بانکی بین المللی به حال و روز ما می افتد. همین الان هم که دوام نسبی آوردیم به خاطر ثروتهای طبیعی و نیاز دنیا به این منابع هست.
ناشناس۵۶۲۴۶۵۱۳:۲۷:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۳
سوال شما پاسخ روشنی دارد. دولتی نیامده که ارزش پول ملی از شروع تا پایان دوره اش ثابت مانده باشد. قطعا برنامه برساختن یک طبقه ثروتمند خودی و خارج کردن استقلال مادی غیر خودی را دنبال میکند.
ناشناس۵۶۲۸۳۹۱۶:۳۰:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳
هزاران افرین بر این پاسخ عالی
ناشناس۵۶۲۸۴۴۱۶:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۳
یاد "دولت قبل (البته غیر از رییس جمهورش)" به خیر . وضع دلار خیلی بهتر بود.
ناشناس۵۶۲۴۸۵۱۳:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۳
دیگه استخوانی نمانده که خورد بشه آقایان همه خوش نشین هستند
ناشناس۵۶۲۴۸۷۱۳:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۳
آقای روحانی فکر میکند کسانی که انتخاب کرده چه وزیر .کوچه معاون .اینها نخبه هستند واز طرفی آمار واطلاعات که تا کنون داده اند غلط بوده.در صورتی اینها یا پیرند یا بیخیال یادرک کاملی از مملکت داری ندارند .شما کمی تمرکز کنید از یک سال پیش روی صحبتها تصمیمات اقتصادی جهانگیری والله بدبختیهای ما همش زیر سر ندانم کارهای این آقا است.
ناشناس۵۶۲۴۹۶۱۳:۴۱:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳
چرا مجلس از ریسس جمهور یا وزیر اقتصاد سوال نمی کند بخدا این موضوع الان مهم ترین مسله کشوره حتی از قضیه اهواز و رفتن نیویورک روحانی و... مهم تره اگه الان جلوی سقوط ارزش ریال گرفته نشه موقعی که تحریم ابان اجرا بشه میگیرن؟؟؟؟؟؟ با این روند انتظار دلار ۳۰ تومنی یا ۴۰ تومنی باید داشت
ناشناس۵۶۲۵۱۷۱۳:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۳
ثابت کردند عرضه کشورداری ندارید تا قیامت مگه باید اویزون ملت باشید دست از سر ملت بردارید بیچاره شدیم زندگی که هیچ دیگه شکممون رو هم نمیتونیم سیر کنیم
ناشناس۵۶۲۵۲۰۱۳:۵۵:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۳
من فقط از این تعجب میکنم مفسدین اقتصادی که در زندان هستند ، پس چرا دلار و طلا و اجناس دیگه روز به روز داره بالا میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۶۲۶۲۲۱۴:۳۹:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳
البته با کارنامه اقتصادی چند دهه اخیر ( و ریس جمهور های مختلف ) اگر قیمت دلار و ارز پایین میامد , مردم باید سوال میکردند چه شده ؟
ناشناس۵۶۲۶۴۴۱۴:۴۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۳
آقای همتی کجائی . دقیقا کجائی
ناشناس۵۶۴۱۷۷۱۲:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۴
کار خود همتی هست گرانی دلار
ناشناس۵۶۲۶۶۱۱۵:۰۴:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳
"تعمد برخی ارکان دولت برای افزایش نارضایتی مردم" آقای روحانی قبل از اعطای سمتی جدید به آقای سیف باید منتظر نتیجه بررسی اتهامات او در قوه قضائیه که به ممنوع‌الخروج شدنش انجامید، می‌ماندند و با این کار به قانون احترام می‌گذاشتند.
ناشناس۵۶۲۶۶۳۱۵:۰۵:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۳
شک ندارم بانک مرکزی و برخی از ارکان دولت تعمداً ماموریت بر خرابتر شدن اوضاع و اذیت کردن مردم را دارند.» این بدان معناست که نمایندگان محترم مجلس هم کم کم دارند به فشار بیش از حدی که مردم تحمل می‌کنند پی می‌برند که البته جای شکرش باقی است چه کسی آستین بالا می‌زند و روشنگری می‌کند؟ عجب جملات با مصمائی!
valor۵۶۲۶۷۰۱۵:۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۳
آقای روحانی اگر خواسته شما تصویب پالرمو و غیره و باز شدن باب مذاکرات منطقه ای و موشکی برای خوش خدمتی به انگلستان کشور محل تحصیلتونه! لطف کنید و شفاف خواسته خودتون را بیان کنید و مردم را به مشقت نیندازید.این ره که تو مروی به ترکستان است!
ناشناس۵۶۳۰۳۵۱۸:۴۵:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۳
دقیقا.این اوضاع نابسامان تعمدی است
ناشناس۵۶۲۶۸۷۱۵:۱۸:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۳
مشکل بر میگردد به ۴۰سال پیش وقتی که: _به جای استخدام نخبگان و تحصیلکرده ها و متخصصین رفتیم سراغ استخدام متعهدین نماهای بیسواد _به جای شفاف سازی رفتیم سراغ ماهیگیری بیشتر از آب گل آلود _به جای خصوصی سازی رفتیم سراغ خصولتی های ویژه خوار تا شایسته سالاری،سفاف سازی،خصوصی سازی در این مملکت تعیین تکلیف نشود داستان و بازی همین است... اما مدیران کنونی بدانند یدالله فوق ایدیهم
ناشناس۵۶۲۷۶۴۱۵:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۳
منم همین سوال را دارم.
ناشناس۵۶۲۷۷۰۱۵:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۳
سیاست گذاری غلط اقتصادی یا خیانت اقتصادی به کشور؟ میزان صادرات #نفت و #میعانات_گازی ما مطابق گزارش IIF به حدود1میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسیده است. یعنی چیزی حدود دو سال و نیم پیش. برآوردهای قبلی بسیار بدبینانه تر بود پس خبر خوبی است. متوسط صادرات_نفت ما 6 ماه قبل از خروج ترامپ حدود 2.5 میلیون بشکه بود که الان شده 1.9 میلیون بشکه که میشه 24 درصد کاهش. از طرف دیگه قبل از قطعی شدن خروج آمریکا از برجام نفت برنت حدود 63 دلار بود. الان 81 دلار است. یعنی 28 درصد رشد. پس درآمدهای نفتی کشور با وجود کاهش صادرات افت نداشته است. پس نتیجه می گیریم: 1⃣درآمدهای نفتی ما هنوز کاهش نداشته 2⃣صادرات غیرنفتی هم در 5 ماه گذشته بیش از سال گذشته بوده پس باید ارز زیادی در اختیار دولت و صادرکنندگان دولتی و خصوصی باشد. خب پس چرا در ۶ ماه گذشته قیمت ارز و سکه و طلا و....۴ برابر شده ؟
ناشناس۵۶۲۷۷۲۱۵:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۳
اگر ارزش پولو پایین نمی اوردند تما بانکها و صندوق های بازنشستگی ورشکست می شدند بزرگترین بدهکار کشور خود دولت هست و اینگونه بدهی ها را صاف کرد
ناشناس۵۶۲۷۸۵۱۶:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۳
منافع ملی چیست؟
ناشناس۵۶۲۸۷۹۱۶:۴۴:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۳
یورو نوزده هزار و سیصد تومن مسئولین کجاهستند
ناشناس۵۶۳۲۲۵۲۱:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۳
خواب
ناشناس۵۶۳۷۲۷۰۹:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۴
ناراحت نباش روزهای خوبش هست
موسوی۵۶۲۹۴۰۱۷:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳
من فقط یه چیز میگم، فکر کنید این اوضاع اقتصادی در زمان رئیسی رخ میداد، اصلاح طلبا و سلبریتی ها چه ها که نمیکردند، دمار از روزگار نظام و ارکانش و تمام حزب اللهی ها در میاوردند، اما حالا یا خوابند یا در پی برگزاری کنسرت خیابانی ویا مبارزه با حجاب اجباری.
ناشناس۵۶۳۰۰۰۱۸:۰۲:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳
زمان آقای احمدی نژاد تحریمها خیلی شدیدتر بود و اروپا و چین هم همراهمی میکردند با تحریمها ولی قیمتها حدود 2 سال طول کشید تا سه و نیم برابر بشه ولی الان این موضوع ظرف 6 ماه اتفاق افتاده. دلایلش به نظر من موارد زیره: 1- تحریمها در دوره قبل با تدریج اضافه میشد ولی الان یکدفعه چنین شده. 2- نارضایتی مردم بیشتر شده 3- مهاجرت و سفر به خارج بیشتر شده 4- اما به نظر من مهمترین دلیل این مساله سیاستهای فاجعه بار دولته. مثل دلار به اصطلاح تک نرخی 4200 تومنی و دیگری ممنوعیت فروش آزاد ارز. چون دولت به مردم عادی که برای پس انداز میخوان ارز بخرن نمیفروشه، یک بازار سیاه درست شده که قیمتش بالاتر از قیمت صرافی و بازار ثانویه است. قیمت بازار سیاه باعث میشه قیمت دلار صرافی و بازار ثانویه هم بالاتر بره چون وقتی اختلاف زیاد باشه خیلیها ممکنه دلارشون رو بیارن بازار آزاد بفروشن. اینجوری قیمت دایم بیشتر میشه و بالارفتن قیمت باعث جذب بیشتر مردم برای خرید دلار میشه و همین سیکل قیمت رو دایم بیشتر میکنه. اگر دولت به سیاستهای بسیار اشتباهش پایان نده ممکنه ما به سمت فروپاشی اقتصادی بریم. چیزی شبیه ونزوئلا. ایران کره شمالی نیست که بشه با سیاستهای کنترلی شدید وضع رو مدیریت کرد. ایران از نظر جغرافیایی شبیه یک چهاره راهه.
ناشناس۵۶۳۰۲۲۱۸:۲۵:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۳
خود نویسنده هم سوال پرسیده. مجید دلبندم! ما خودمون سوالات رو بلدیم. شما جواب بده!!
ناشناس۵۶۳۰۳۰۱۸:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۳
دولتها از زمان هاشمی تا الان با هر گرایشی برای جبران کسری بودجه و هزینه های غیر شفاف به دنبال افزایش قیمت ارز بوده اند.اقتصاد صنعت بانک بیمه ....تا ۹۰ در تملک دولت است و صد البته درامد ارزی هم در اختیار دولت.
ناشناس۵۶۳۰۳۷۱۸:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳
ن فعال اقتصادی هستم ن اقتصاددان من یک کارگرم و هر لحظه بیم بیکار شدن دارم اما به نظرم همه چیز اگر صد در صد تعمدی نباشد دولت خودمان نود درصد درباره پوکیدن اقتصاد ایران دست دارد
ناشناس۵۶۳۰۴۳۱۸:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۳
ازروزی که همتی به بانک مرکزی امد تا الان دلار دوبرابرشده معلوم هست که برنامه ریزی شده که داینجور بشه .
عباس۵۶۳۲۸۱۲۲:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۳
سلام درموردمشکل کمبودکالاوهجوم عراقی ها وافغان ها برای خرید کالابه نظر بنده می رسد که می بایستی دولت و بانک مرکزی به جای تزریق دلاربه بازار ارز می بایستی افغانی ودینار را به بازارتزریق کنند تاباپایین کشیدن ارزش و برابری این ارزها درمقابل ریال هم تاحدودی ازخروج مایحتاج مردم جلوگیری کنند و هم اینکه این کارباعث می شود آنان برای بیشتر بهره بردن از کم ارزشی ریال مجبور می شوند ازعراق بادلار واردکشورمان بشوند واینکار می تواندباعث پایین آمدن قیمت دلارگردد.
سید۵۶۳۳۲۱۲۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳
من فکر کنم این اتحاد چین و روسیه و ترکیه برای دور زدن دلار هم نوعی بازی هست که ایران را کلا به خاک سیاه بشونن
رحمان۵۶۳۳۵۶۲۳:۱۴:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۳
به یاری اسم خداوند آسمان و زمین هرکسی به این کشور خدمت مکند حفظ و سلامت بدار و هر کسی خیانت مکند سرطان خون بگیرید
ناشناس۵۶۳۳۸۴۲۳:۲۹:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۳
خیانت...که نتیجه آن هم معلوم است...نسل آینده کلا همه چیز را شخم خواهد زد...چون ما پدران و مادرانی خیانتکار بودیم...هم نسبت به منابع طبیعی ایران و هم نسبت به آینده کودکان ایران....
ناشناس۵۶۳۴۶۱۰۰:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۴
نبود انضباط و شفافیت... اقتصاد ایران دارای سیاهچاله های عظیمی است که نقدینگی درآن بی حساب و کتاب می چرخد و این سیاه چاله ها حاصل استفاده از ارز نفت در بودجه دولت، فروش آن به بانک مرکزی و تولید پول از محل آن است. در حالیکه ماهیت پول به جای اتکا به سرمایه ای مثل ارز نفت باید بر مبنای تولید و صادرات کالای نهایی توسط بخش خصوصی می بود و دولت با مالیات خود را اداره می کرد. دولت ها به علت دسترسی به ارز نفت به مالیاتهای ضد تورم و ضد رکود فکر نکرده اند...مالیات فقط از تولید کننده و کارمند نیست...فرار مالیاتی، سفته بازی غیر مولد و احتکار ثروت سه سیاهچاله بزرگ اقتصاد ایران هستند که مالیات نمی دهند! اگر مالیاتها کامل تعریف و اجرا بشوند نقدینگی و اثرات آن کاملا شفاف خواهد بود و اگر ماهیت پول به جای ارز نفت ، صادرات کالای نهایی باشد اقتصاد منضبط خواهد شد... تولید در چنین فضایی رونق می گیرد. می گویند انسان باید از سود سود سرمایه اش استفاده کند در حالیکه ما در ایران مستقیما ارز نفت را می سوزانیم و خیال می کنیم کشورمان را آتش نمی زند...
ناشناس۵۶۳۵۰۵۰۳:۵۶:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۴
دو عامل بزرگ وجدود دارد. 1.کلید تدبیر و امید 2.حل تمام مشکلات اقتصادی کشور در 100 روز. بعضیها که اصلا دروغگو نیستند ....!
الف.ن۵۶۳۵۰۷۰۴:۰۶:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۴
یک دلیل بسیار ساده دلار به عمد از طرف...... بالا رفت تا هزینه های بی اندازه که در..... و..... و...... صرف و به باد هوا رفته و باعث کسری بودجه با رقم بالای شده برگردد
ناشناس۵۶۳۵۱۱۰۴:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۴
اقتصاد دانها مدتهاست جواب این سوالها را داده اند. عاقبت انتشار هزاران میلیارد ریال بدون پشتوانه ظرف 14 سال اخیر نتیجه اش همین است که میبینیم. در اثر تحریم ارز خارجی وارد بازار نمی شود و کالای کم یاب البته گران هم می شود. دولت هم دلار کم یاب را به درستی وارد بازار نمی کند تا بتواند بحرانهای ترسناک بعدی را کنترل کند. ما نمیتوانیم همزمان هم جلوی آمریکا بایستیم و تحریم شویم و هم انتظار داشته باشیم همه چیز گل و بلبل باشد. هر تصمیم در سطح ملی هزینه و فایده ای دارد. امیدوارم فایده تصمیم تقابل با آمریکا بیش از هزینه اش باشد.
ناشناس۵۶۳۶۲۴۰۸:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۴
گران کردن ارز و کاهش ارزش پول ملی عمدی وخیانت هست.
ناشناس۵۶۳۶۳۶۰۸:۱۶:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۴
من کار وزحمت کشیده ام که یک کمی پول جمع کرده وحالا ارزشش کم شده با چند نفر آدم بی انصاف و خودخواه سرو کار داشته ام وحق ام را دزدیده و خورده اند.
محسن۵۶۳۶۵۴۰۸:۳۷:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۴
دلار هفت هزار تومان بود
مسعود۵۶۵۶۳۷۲۳:۰۰:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۴
دلار 3700 تومان بود
ناشناس۵۶۳۶۸۴۰۹:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۴
چون مردم هیچ ارزشی ندارند. کسی به انها پاسخگو نیست
العبد۵۶۳۸۴۴۱۰:۲۲:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۴
بحث قیمت دلار داره به طور جدی وارد فاز تولید اشکالات بزرگ امنیتی میشه. دلسوزان نظام باید کاری بکنند. اصل مساله ربط چندانی به تحریم و مسائل خارجی نداره بلکه عده ای دارن دست در جیب مردم میکنن. جمهوری اسلامی که گردن کلفتهای دنیا رو به خاک مذلت کشونده چرا از پس این حرامیان بر نمیاد؟ برای بنده قابل درک نیست اصلا بعید میدونم برای مردم هم قابل درک باشه
ناشناس۵۶۴۲۰۴۱۳:۰۵:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۴
دلار 18000تومان سکه 5100000تومان چون ما خودمان انتخاب کردیم این طور زندگی کنیم از برکات سفر روحانی و ظریف به نیویورک وسازمان ملل این سفر هیچ فایده ای برای مردم نداشت فقط با هواپیما رفتن آمریکا بنزین مصرف کنن باید پول سفر را ازشون بگیرند و جایش چند روزی بروند کارگری کنند.
ناشناس۵۶۴۲۸۲۱۳:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۴
برای این حکومت مهم نیست که ایران تجزیه شود. ماندن بر مسند حکومت ولو به بهای از دست دادن بخشی از ایران.
سید۵۶۴۵۵۹۱۴:۴۷:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۴
اگه آقایون که رفتن آمریکا ، لطف کنن ، همونجا بمونن و مملکت رو ول کنن ، همه چی درست میشه . دولتی که نتونه یک درصد تاثیر گذاری دلار رو توی اقتصادش درست کنه ، به درد .. دیوار هم نمیخوره . بمونن آمریکا همه چی درست میشه .
ناشناس۵۶۵۷۰۰۲۳:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۴
کیسینجر گفته ایران بالاخره یک روز باید تصمیم بگیره که یک کشور هست یا یک نهضت انقلابی برای تغییر دنیا.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین