«مداحی پاپ» چگونه رایج شد؟

گروه فرهنگی الف،   3970629029 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«از دهه ۱۳۷۰ به این سو نوعی ساده‌گیری بر نوحه‌خوانی و مداحی حاکم شد و زیبایی آهنگ‌های قدیمی آیین سوگواری، جایش را به تقلید و تکرار آهنگ‌های پاپ روز داد. بعد هم که خود مداحان جدید اصطلاح مداحی پاپ و غیر از آن را باب کردند و معمولاً کسی را دیدیم که کنار مداح اصلی ـ میکروفون در دست ـ به بازتولید صدای سازهای کوبه‌ایِ موسیقی پاپ با دهانش مشغول است.»

«مداحی پاپ» چگونه رایج شد؟

علی شیرازی، آوازپژوه در گفت‌وگو با ایسنا درباره استفاده از دستگاه‌های موسیقی ایرانی در نوحه‌خوانی و مداحی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل زنده ماندن و تداوم حیات موسیقی آوازی و حتی سازی ما را انعطاف و قدرت تطابق آن با آیین‌های سوگواری مذهبی و همراه شدن و در بطن هنر تعزیه قرار گرفتن دانسته‌اند. به‌هم‌آمیختگیِ نغمه‌های مرثیه‌گون و داغدارانه ما ایرانیان با موسیقی دستگاهی و ردیفی در صورت فعلی‌اش، دست کم‌ریشه‌ای چند صد ساله دارد و آن را به دوره صفویه و عزم حکومت بر برگزاری سنگین و رنگین آیین‌های سوگواری شیعیان در ماه‌های محرم و صفر نسبت می‌دهند.

او ادامه داد: اما آیین‌های سوگواری هم مانند نغمه‌های ردیف موسیقی دستگاهی ـ هر دو ـ از دیرباز در ایران‌زمین رواج داشتند و هر یک بسته به زمان خود با شکل و حال و هوای خاص خودشان بازخوانی می‌شدند. مانند سوگ سیاوش که باز هم می‌گویند جزئیات و مولفه‌های بسیاری از آن به آیین‌های سوگواری شیعیان در ایران وارد شده است.

این آوازخوان بیان کرد: برخی حتی تونالیته و لحن خاص آوازهای ما را به‌هم‌آمیخته با ملقمه‌ای لحن آوازی‌مان با قرائت قرآن می‌دانند که چندان هم دور از ذهن نیست. چرا که معمول بود بسیاری از آوازخوانان هم‌زمان به قرائت قرآن و مداحی و مرثیه‌سرایی مشغول بودند و اصلاً تعزیه‌خوان‌ها نیز از این گروه دور نبودند و دست کم در سه ماه محرم، صفر و رمضان در طول سال، بسیاری از این آوازخوانان به گرم نگه داشتن بازار تعزیه نیز مشغول بودند و هم‌پوشانی زیادی بین مجموعه خوانندگی‌های مرسوم و رایج وجود داشت.

شیرازی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این تا چند دهه قبل، بیشتر مداحان و مرثیه‌خوانان ایرانی بر ردیف آوازی یا مسلط بودند یا دست کم با آن آشنایی خوبی داشتند و در حالت سوم نیز ـ بر فرض ناآشنایی و نابلدی‌شان ـ به سبب آنکه میراثی را سینه به سینه و نسل به نسل آموخته بودند تا حد زیادی از نظر آوازی و موسیقایی درست می‌خواندند. به بیان دیگر مداحان ایرانی یا با دقایق و ظرایف ردیف و گوشه‌ها و دستگاه‌ها آشنایی تام و تمام داشتند یا اینکه دست کم به صورت کلی با دستگاه‌ها آشنا بودند و گوشه‌های مشهور را هم می‌شناختند و در اجرا به کار می‌بردند.

او در این راستا اظهار کرد: از اواخر دهه ۵۰ به تدریج نوعی ساده‌گیری و سهل‌پنداری به سراغ مداحان آمد. صداها از آن حالت خوب و گرم و گیرای قدیم به دور ماند و اطلاعات ردیفی نیز از میان مداحان رخت بربست. 

او معتقد است: شاید با رسیدن به دنیای جدید و ظهور نسل‌های تازه، دیگر کمتر کسی از میان این جمع حال و حوصله آموختن ردیف و به کار بستن نکات دقیق و عمیق هنری و علمی موسیقی آوازی ایران‌زمین را در خود می‌دید. بر همین اساس، ساختن نغمه‌های مرثیه‌گون بر پایه ردیف نیز به تاریخ پیوست و به جای آن، مداحان روز کوشیدند از آهنگ ترانه‌های روز ـ حتی ترانه‌های خوانندگان لس آنجلسی ـ سود ببرند و حداکثر اینکه کوشیدند شعرهای این ترانه‌ها را تغییر دهند و با مرثیه‌های مخصوص سوگواری تطبیق دهند و به قولی شعر را به آهنگ برداشت شده بخورانند.

این آوازپژوه همچنین بیان کرد: به این ترتیب می‌توان گفت از دهه ۱۳۷۰ به این طرف نوعی ساده‌گیری بر این مدل از خوانندگی حکمفرما شد و زیبایی آهنگ‌های قدیمی آیین سوگواری جایش را به تقلید و تکرار آهنگ‌های پاپ روز داد. بعد هم که خود مداحان جدید اصطلاح مداحی پاپ و غیر از آن را باب کردند و معمولاً کسی را دیدیم که کنار مداح اصلی ـ میکروفون در دست ـ به بازتولید صدای سازهای کوبه‌ایِ موسیقی پاپ با دهانش مشغول است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۵۳۷۸۰۵:۵۷:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۹
کار قشنگی نیست..هرچیزی حرمتی دارد..همه چیز را به سخره گرفته ایم.
ناشناس۵۵۵۵۸۵۱۲:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۹
اصلا خوب نیست بهتر ادب بشن
جمالی۵۵۵۳۹۴۰۷:۴۳:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۹
از انجایی که ملت ما با یک غوره سردیشان میشود و با یک مویز گرمیشان در همه زمینه ها همینطور است در مورد عزاداری پاپ هم اگر از اول چند تا تو دهنی به اون بچه.. هایی که سنت را با به اصطلاح مدرنیته مخلوط کردند و به ابتذال کشیدند عزاداری های حسینی را در مورد حجاب هم همینطور اگه مردم از امر به معروف و گاها قوه قهریه برای کسانی که قصد فساد در جامعه را داشتند عقب رفتن روسری تا شلوار کشی پوشیدن و برداشتن روسری پیش نمی رفت اینطور نمی شد چرا نیروی انتظامی قانون حجاب و عفاف را اجرا نمی کند اگر تواناییش را ندارد بسپارد به مردم
پیر پالان دوز طرقبه۵۵۵۳۹۶۰۷:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۹
از زمانی که مسولین افتادند در قدرت طلبی و جمع کردن مال و اموال به هر شکل و هر نوع و از انجام کارهای اصلی خود غافل شدند خداوند هم سنت استدراج را نشان داد
ناشناس۵۵۵۴۰۸۰۸:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۹
جا داره اونهایی را که مداحی امام حسین را به ابتذال کشیده اند نصحیت و در صورت ادامه بازداشت و توبیخ کرد
ناشناس۵۵۵۹۰۴۱۷:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۹
پیر غلامان حسینی سالی یکبار جلسه می گیرند باید در ان جلسه برای نحوه برگزاری ها تصمیم بگیرند و برای جلوگیری از ابتذال و وانحراف در عزاداری ها تصمیمات قاطع بگیرند و از ارشاد و نیروی انتظامی کمک بگیرند
ناشناس۵۵۵۴۱۰۰۸:۴۹:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۹
اینطوری که دارن بعضی مداحی ها را به موسیقی های هجو تبدیل می کنند خیلی ها برای دوری از گناه و توهین بع ساحت مقدس شعدای کربلا سعی می کنند در چنین اجتماعاتی نروند
ناشناس۵۵۵۴۱۹۰۹:۰۹:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۹
برخی مداحی‌های جدید افتضاح به تمام معناست. فقط داد زدن و سی سی سی و دیگه هیچ. نه معنی درست و حسابی نه سوز و گداز نه هنر
ناشناس۵۵۵۴۲۲۰۹:۱۲:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۹
کجاشو دیدی بزرگوار؟ حالا مونده تا مداحی شیش وهشت هم باب بشه...درکنار مداح، کسی هم باشه که حرکات موزون برای کارناوال مظلوم حسینم اجرا کنه.... چون برا بعضی اصلا قراره مجلس ودستگاه ظلم ستیزی امام حسین تبدیل بشه به کارناوال شور حسینی وبجای جگرسوز بودن مصیبت کربلا تبدیل بشه ب......پناه میبریم به خدا
ناشناس۵۵۵۴۲۹۰۹:۴۴:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۹
دهه ۵۰ کی از این خبرا بود؟
ناشناس۵۵۵۸۱۳۱۶:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۹
دهه پنجاه و شصت ما برخی مداح دین فروش نداشتیم .
ناشناس۵۵۵۵۶۱۱۲:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۹
حتی اصل و اساس دین هم دینامیک داره. به همین دهه فاطمیه دقت کنید که تا ۳۰ سال قبل اصلا به این شکل وجود نداشت و ..
ناشناس۵۵۵۷۵۴۱۵:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۹
اقتضای زمانه کنار بیایین البته شیر تعزیه دیگه خیلی معقول نیست
ناشناس۵۵۵۸۳۹۱۶:۵۰:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۹
این نوحه های جدید اصلا دلنشین نیستند و پیامبر فرمودند که نشانه سخن راست دلنشین بودن آن است . گفت پیغامبر نشانی داده است قلب و نیکو را محک بنهاده است گفته است الکذب ریب فی القلوب گفت الصدق طمانین طروب دل نیارامد ز گفتار دروغ آب و روغن هیچ نفروزد فروغ در حدیث راست آرام دلست راستیها دانهٔ دام دلست دل مگر رنجور باشد بد دهان که نداند چاشنی این و آن چون شود از رنج و علت دل سلیم طعم کذب و راست را باشد علیم
ناشناس۵۵۶۰۵۵۲۰:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۹
دهه پنجاه مداح هایی مثل احمدیان و ذبیحی.. ولی مداحی و موسیقی جدانشدنی است. دوره صفویه هم حتما مداحی بدعت محسوب می شده و خیلی از متشرعین مرثیه خوانی با آواز را نمی پسندیدند. امروز هم چون تغییری ایجاد شده مقاومت می شود ولی با عوض شدن نسل این چیزها عادی خواهد شد.
عدالت۵۵۶۱۷۴۰۰:۰۰:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۳۰
کاش عزاداری های دهه ی پنجاه زنده شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین