توصیه ایمنی آتش نشانی به هیات‌ها و تکیه‌ها

گروه اجتماعی الف،   3970627220

سخنگوی سازمان آتش نشانی نکات ایمنی را که باید در هیات‌ها و تکیه‌ها رعایت شود، تشریح و بر لزوم آموزش همه مسئولان و خدمه این مکان‌ها در ماه محرم تاکید کرد.

به گزارش مهر، جلال ملکی با بیان اینکه کلیه مسئولان و خدمه اماکن مذهبی باید آموزش‌های ایمنی لازم را دیده باشند، در تشریح دستورالعمل‌های ایمنی اماکن مذهبی، مساجد، تکیه‌ها گفت: در اماکن تجمعی به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو در خروجی، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه در و بیش از ۱۰۰۰ نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته باشد. این در‌ها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود. نباید این مسیر‌ها به نقاط بن بست گونه که راه خروجی ندارد منتهی شوند.

وی افزود: سیم کشی‌های برق به ویژه در تکیه‌ها از پتانسیل بسیار بالایی برای حادثه ساز شدن برخوردار است که باید دقت خاصی به آن اعمال شود. حتماً فردی تحت عنوان مسئول تاسیسات و برق انتخاب شده و هرشب پیش از آغاز مراسم، تمام تجهیزات و بویژه تجهیزات برقی را بازدید کرده و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کند.

ملکی بر رعایت فاصله مناسب بین سیم‌های برق، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه‌های سیاهی، فرش، پرده، پرچم و... تاکید و بیان کرد: استفاده از لامپ‌های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است. این لامپ‌ها حرارت زیادی تولید کرده و در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می‌تواند باعث آتش سوزی شود.

استفاده از سه راهی و چندراهی، ممنوع

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی؛ پارچه‌های برزنتی که به عنوان پوشش اصلی تمام تکیه‌ها استفاده می‌شود از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است که نباید هیچ وسیله شعله‌دار و پرحرارتی در نزدیکی آن باشد.

وی وجود فیوز استاندارد و مناسب را ضامن کارکرد ایده آل تجهیزات برقی عنوان کرد و توضیح داد: حتماَ در سیم کشی‌ها از فیوز مناسب استفاده شده و از به کاربردن فیوز‌های تقویت شده و دستکاری شده خودداری شود. استفاده از سه راهی و چندراهی برای استفاده از وسایل برقی بیشتر ممنوع است و برای هر وسیله، یک پریز مجزا در نظر بگیرید و اخذ انشعاب متعدد از پریز‌های برق خطرناک است.

ملکی گفت: از چرخاندن منقل روشن یا آب جوش و چای در زمان عزاداری و به ویژه زمان خاموش بودن چراغ‌ها خودداری شود. همچنین اجازه استعمال دخانیات یا روشن کردن کبریت و فندک را به کسی داده نشود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه آشپزخانه در فضایی خارج از محیط اصلی تکایا مستقر شده و مسیر‌های خروجی مناسبی برای آن درنظر گرفته شود، افزود: در آشپزخانه‌ها هرگز ظروف مایعات قابل اشتعال و سیلندر‌های گاز را داخل آشپزخانه نگهداری نشود و در صورت نیاز به نگهداری این وسایل، آن‌ها در انباری خارج از آشپزخانه قرار داده شود.

وی وجود شبکه‌های آب وسیستم‌های اعلام حریق در مساجد و حسینیه‌ها عاملی بسیار مهم در ایمنی این مکان‌ها عنوان کرد و گفت: در صورت بروز هرگونه حادثه یا آتش سوزی خونسردی خود را حفظ کرده و ضمن کمک به تخلیه سریع حاضران، به ویژه افراد سالخورده، بانوان و کودکان بلافاصله مراتب را به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی اطلاع دهند.

ملکی با بیان اینکه در بسیاری از هیئات و تکایا حیواناتی نظیر گاو، گوسفند و حتی شتر برای قربانی کردن نگهداری می‌کنند، اظهار کرد: بهتر است این حیوانات خارج از شهر نگهداری شده و فقط در زمان لازم به محل منتقل شوند. ضمن اینکه کاملاً باید مهار بوده و بسته شوند. در گذشته مواردی از گریختن این حیوانات و آسیب زدن به شهروندان و عزاداران وجود داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین