هشت علت مهاجرت جمعیت در ایران+ جدول

گروه اجتماعی الف،   3970627135 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۶۸۴ هزار نفر بود که «جستجوی شغل» دومین عامل مهاجرت بوده است.

به گزارش مهر، بر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با موضوع «نقش کار در مهاجرت جمعیت در سال ۹۶» جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۶۸۴ هزار نفر بود که حدود ۵۶۷ هزار نفر از این جمعیت در نقاط شهری و ۱۱۷ هزار نفر از مهاجران نیز در نقاط روستایی ساکن بوده اند.

نتیجه این مطالعات نشان می دهد، بیشترین علت مهاجرت جمعیت مهاجر در سال گذشته، به دلیل «پیروی از خانوار» بود به طوری که علت مهاجرت ۴۹.۸ درصد از مهاجرت کنندگان به همین دلیل بوده است. همچنین «جستجوی کار» با سهم ۹.۷ درصد و «جستجوی کار بهتر» با سهم ۷.۵ درصدی به ترتیب بیشترین عامل مهاجرت را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش، در نقاط شهری بیشترین علت مهاجر در سال گذشته به ترتیب به دلیل «پیروی از خانوار» با سهم ۵۲ درصدی، «جستجوی کار بهتر» با سهم ۹.۹ درصدی و «جستجوی کار بهتر» با سهم ۷.۸ درصدی بوده است.

همچنین در نقاط روستایی بیشترین علت مهاجرت نیز همچون مناطق شهری به علت پیروی از خانوار بوده است. به این ترتیب که ۳۹.۱ درصد از مهاجرت کنندگان از مناطق روستایی با این توجیه مهاجرت کرده اند؛ اما در مناطق روستایی ۱۶.۸ درصد از مهاجرت کنندگان به علت خدمت وظیفه از این مناطق مهاجرت کرده اند؛ ضمن اینکه «جستجوی کار» سومین عامل مهاجرت از روستاها در سال گذشته را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۵۶۱ هزار نفر از کل جمعیت مهاجر در سال گذشته در سن ۱۰ ساله و بیشتر بوده اند که ۸۲.۱ درصد از مهاجرت کنندگان را شامل می شود. از این تعداد ۲۹۵ هزار نفر معادل ۵۲.۶ درصد از نظر اقتصادی فعال و ۲۶۶ هزار نفر معادل ۴۷.۴ درصد غیر فعال اقتصادی بودند. از ۲۹۵ هزار نفر جمعیت فعال مهاجر، بیش از ۲۲۳ هزار نفر شاغل (۷۵.۵ درصد) و ۷۲ هزار نفر بیکار (۲۴.۵ درصد) بودند.

بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغل در سال گذشته به ترتیب مربوط به «جستجوی کار»، «جستجوی کار بهتر» و «پیروی از خانوار» بوده است، همچنین کمترین علت مهاجر شاغلان نیز مربوط به «تحصیل»، «پایان تحصیل» و انجام خدمت وظیفه بوده است.

علاوه بر این بیشترین علت مهاجرت جمعیت بیکار در سال گذشته به ترتیب مربوط به «پایان خدمت وظیفه»، «پیروی از خانوار»، «جستجوی کار» می باشد و کمترین علت مهاجرت بیکاران نیز مربوط به «انتقال شغلی»، «تحصیل» و «انجام خدمت وظیفه» بوده است.

دیدگاه کاربران

آریابان۵۵۴۰۶۲۱۵:۳۲:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
بروز و ظهورانواع اشکالات عمده در مدیریت شهرهای ما ، بویژه ناشی از این نقیصه است که هر کسی که قادر بوده از روستا و یا شهری کوچک، به کلان-شهر تهران بیاد و در پایتخت نیز (چه با توانائی خود و چه با بهره گیری از یک رانت ویژه !!!) رشد کرده و قادر بوده نقشی را درچرخه مدیریتی کشوردردست بگیره، در نخستین اقدام خود اسباب مهاجرت قوم و خویشهای خود را به تهران مهیا کرده تا در این کلانشهر دستشون به یک درآمدی بند بشه !!! ؛ باعث تاسفه که اینگونه کاربدستان نه تنها با بیوفائی و بدگوهری، گوشه چشمی و تلاشی برای آبادانی و رونق زاد و بوم کوچک خودشون نداشته اند، درعوض با مهیا کردن ساز و کار مهاجرت خویشان و بستگان خود به تهران و سایر کلانشهر ها، در دیگر سوی سکه باعث تسریع درخالی تر شدن خُرد-شهر ها و تخلیه کامل روستا ها و عقب ماندگی هر چه بیشتر آن مناطق شده اند؛
ناشناس۵۵۴۱۸۴۱۶:۵۳:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
سایر علل هم درصد زیادی به خود اختصاص داده و پیروی از خانوار به دلیل سایر علل بوده.لطفا سایر علل که در صدر علل میباشد را بیان کنید،مشکل از همینجاست و علل اصلی مهاجرت است.
ناشناس۵۵۴۶۶۵۰۲:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۸
مهاجرت نه! فراربهتره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین