صدرالحسینی تشریح کرد: امکان‌سنجی انتخاب عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر آینده

گروه جهان الف،   3970627069

کارنامه تحصیلی و سیاسی عادل عبدالمهدی نشان از سوابق خوب او دارد اما باید متوجه بود که امکان دارد سناریویی از سوی واشنگتن و ریاض برای انحراف در روند فعلی طرح و اجراء شود.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا در تشریح آینده سیاسی عراق و گزینه‌های مطرح شده برای تصدی پست نخست‌وزیری در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: با نگاهی گذرا به تحولات چند روز اخیر که در حوزه عراق اتفاق افتاده است به راحتی به این مفهوم دست پیدا می‌کنیم که عراق در حال ورود به شرایط ثبات سیاسی است؛ چراکه اخیراً « محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس جدید پارلمان این کشور انتخاب شد و این موضوع می‌توان مقدمه‌‌ای باشد برای تشکیل فراکسیون اکثریت، انتخاب نخست‌وزیر و تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور. نباید فراموش کنیم که قبل از برگزاری انتخابات اخیر عراق تا به امروز سعودی‌ها و ایالات متحده در تلاش بودند تا بتوانند ثبات سیاسی این کشور را به هر طریقی که شده از برهم بزنند که نمونه‌های عینی آنرا طی ماه‌های اخیر به چشم دیده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی که بحث برگزاری انتخابات پارلمانی مطرح شد عربستان (به صورت پشت پرده) و آمریکا (به شکل علنی) اعلام کردند در شرایط فعلی عراق نمی‌توان انتخابات برگزار کرد و اصلی‌ترین دلیل آن را تهدیدهای تروریستی و ناامنی نسبی اعلام کردند که البته این سناریو به بن بست رسید و انتخابات برگزار شد. دومین سناریو، بحث بازشماری آراء بود که به بهانه تقلب مطرح شده و نهایتاً دادگاه فدرال نسبت به آن ورود کرد و این سنگ‌اندازی در نهایت با خروجی مد نظر ریاض و واشنگتن تطابق پیدا نکرد و سلامت انتخابات از سوی مراجع قانونی تایید شد. سناریوی سوم، در روزهای منتهی به تشکیل پارلمان نمایان شد. قصد بر این بود تا با اعمال فشار بر جریان‌های سیاسی (خصوصاً کردها) پارلمان تشکیل نشود که این موضوع هم با شکست روبرو شد.

عربستان و آمریکا سعی داشتند با فشار حداکثری بر طیف‌های مختلف سیاسی و در مقاطع گوناگون، از ائتلاف کردها با جریان‌های ملی عراق جلوگیری کنند که البته کردها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و نتیجه این شد که یک جوان ۳۷ ساله (محمد الحلبوسی) به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد و به نظر می‌رسد که این اقدام فرآیند استقرار ثبات سیاسی در عراق را تسهیل کرده است.
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به لزوم همگرایی احزاب و مردم عراق در روزهای پیش‌روی این کشور گفت: وضعیت فعلی پارلمان می‌تواند انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و حتی تشکیل کابینه را تسهیل کند؛ چراکه جریاناتی که در این مدت به دنبال جناح‌سازی در عراق بودند و به نوعی به آمریکا و عربستان متصل بودند تا حد زیادی در پارلمان فعلی حل شدند اما باید هوشیار بود که احتمال هرگونه تحرک ثبات‌زدا در این راه وجود دارد و حتی احتمال دارد که در فرآیند تشکیل نهادهای حکومتی خلل وارد شود. این موضوع می‌تواند در روزهای آینده در مورد انتخاب نخست‌وزیر مصداق پیدا کند. در این بین مواضع مقتدی صدر در مورد اینکه اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند از موضع اپوزیسیون وارد میدان می‌شود هم قابل تامل است؛ اما نیات او این است که با اعمال فشار باعث تشکیل فراکسیون اکثریت نشود و به نوعی کانالیزه کردن اوضاع به سمت انسجام ملی قلمداد می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود گزینه‌ای مانند عادل عبدالمهدی (وزیر نفت سابق عراق و از رهبران پیشین مجلس اعلای اسلامی) به میدان آمده و بر اساس مقبولیتش احتمال دارد به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، تنها در حد یک گمانه‌زنی به حساب می‌آید و نباید از سناریونویسی در پشت پرده غافل بود.در وضعیت فعلی پارلمان عراق نقش مهمی در انتخاب وزراء دارد اما نفوذ آمریکا در مجلس عراق همانند گذشته نیست و بیشتر چهره‌های حاضر در پارلمان، مهره‌های ملی گرا هستند که حتی احتمال می‌رود دولت آینده را ضد غرب انتخاب کنند. به‌رغم این تفسیرها نمی‌توان به راحتی گفت که کدام گزینه به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌شود اما شخص عادل عبدالمهدی به دلیل سوابقی تحصیلی و سیاسی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای تصدی این پست باشد.               

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین