چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970627032 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان اقتصادی معتقدند، دولت نباید انتظار تورمی جدیدی با سرکوب نرخ ارز ایجاد کند بلکه با کنترل نقدینگی، قیمت ارز را به تعادل برساند.

چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست؟

به گزارش تسنیم، تیمور رحمانی گفت: بازار در نظام های غیر کمونیستی تعیین کننده قیمت ارز است و برای آنها هیچ مشکل ارزی بوجود نمی آید. این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: زمانی که ذخایر ارزی از دست برود توان کنترل التهابات بازار سخت می شود.

او افزود: چنانچه هیچ مشکل و محدودیتی نبود نرخ ارز بین 6 تا 7 هزار و 500 تومان با توجه به عوامل بنیادین در علم اقتصاد وجود داشت. او با اشاره به اینکه بازار ارز باید یک متولی اختصاصی داشته باشد افزود: ممکن است فعالیت یک بانک نرخ ارز را دچار تغییر کند. 

رحمانی افزود: برخلاف اینکه بازار نقد سهم کمتری نسبت به سامانه نیما دارد اما تاثیر گذاری آن بیشتر است. تیمور رحمانی افزود: دولت باید بر ارز تک نرخی تمرکز و بر سامانه نیما تکیه کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بر فرض بر اینکه مشکل فشارها و محدودیت های خارجی و داخلی در تعیین نرخ و بازار ارز نبود، نرخ ارز ثابت و واقعی بوجود می آمد. کامران ندری هم با بیان اینکه عرضه و تقاضا هردو از ثبات منطقی برخوردار نیست گفت: اینکه مافیای اقتصادی در جامعه ما فعال است بدیهی است اما تمایل مردم نیز به گرفتن دلار کاهش یافته است که یک واقعیت است.

کامران ندری با بیان اینکه تشخیص قیمت واقعی ارز کار سختی است گفت: بیشترین تامین ارزی ما با پتروشیمی و میعانات گازی است.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به حضور سه بازار ارز افزود: بخش عمده مبادلات ارزی در سامانه نیما صورت می گیرد.

او گفت: رشد شبه پول ما 8 درصد است و تقاضا برای سایر دارایی ها غیر از دلار طلا و سکه است و پیش بینی حرکت نقدینگی جامعه نیز مشکل است اما نقدینگی در حال حاضر به سمت طلا میل می کند.

کامران ندری کنترل رشد نقدینگی را در حال حاضر سخت یا غیر ممکن دانست و گفت: خروج آمریکا از برجام برای مردم نگرانی ایجاد کرده است.انتظارات ما از بیرون کنترل می شود.

 وی گفت: نباید سه بازار برای نرخ ارز داشته باشیم. تقاضا ها باید وارد سامانه نیما شود تا قابل کنترل باشد.نظام ارزی نرخ ثابت در اقتصاد غیر ممکن است و بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده است. باید یک تغییر اساسی در سیاست گذاری های پولی ایجاد شود و از سوی دیگر رابطه بانک مرکزی را بانکها را ساماندهی کند. بانک مرکزی در حاضر ابزارهای لازم را ندارد.

طهماسب مظاهری هم گفت: ارز در بازار وقتی عرضه می شود که تقاضا داشته باشد به همین شکل عرضه و تقاضا قیمت ارز در بازار بدست می آید ضمن اینکه دولت بر جهش های غیرواقعی آن بوسیله ابزار های مختلف دخالت می کند.

مظاهری افزود: سیاست اشتباه رای گیری نرخ ارز، قیمت واقعی  ارز را مشخص نخواهد کند.

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: مدیریت نرخ ارز باید به بانک مرکزی واگذار شود تا تعادل نرخ ارز در بازار حفظ شود.

او گفت: رشد نقدینگی در دوره چند ساله اخیر به دلایل مختلف بوده است. چنانچه نقدینگی بیش از تولید ناخالص ملی ایجاد شود تورم زا خواهد بود.

مظاهری با بیان اینکه رشد ناخالص ملی حدود 4 درصد در سال های اخیر بوده است افزود: نباید انتظار تورمی ایجاد کرد. دولت به دلیل اینکه ارز ناشی از نفت را در اختیار دارد نرخ ارز را سرکوب کرده است. کنترل مصنوعی نرخ ارز روزی از کنترل خارج می شود و جهش قیمت خواهد داشت.دولت باید مانع از رشد نقدینگی جامعه شود و بیش از این نرخ ارز را سرکوب نکند.

دیدگاه کاربران

میلاد حمیدی۵۵۳۴۰۳۰۸:۴۸:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
وقتی رقیبت خودت باشی حریفش نمیتونی بشی. وقتی دولت و بانک مرکزی خود دارند ارز ذخیره می کنند و عامل گرانی هستند مسلما این روند ادامه پیدا می کند. بخصوص که مردم هم از این وضعیت با خرید ارز و سکه استقبال بی نظیری نشان می دهند و مردم همیشه در صحنه ای داریم. بدیهی است که دولت می بیند هنوز جا دارد و ادامه می دهد!
ناشناس۵۵۳۵۱۷۱۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مفامات بسیار راحت می توانند دلار را به همان زیر 4000 تومان برگردانند اما نمی خواهد و مخصوصاً قیمتها را بالا برده اند
ناشناس۵۵۳۹۲۲۱۴:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
........ همه مشکلات خصوصا گرانیها زیر سرشونه
ثمیر۵۵۴۶۳۰۰۱:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۸
چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست؟ جواب چون دولت نمی خواهد این کار را بکند
ناشناس۵۵۳۴۰۶۰۸:۴۹:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
نه تنها دولت بلکه هیچ کس دیگر هم نمی تواند.
ناشناس۵۵۳۶۵۲۱۱:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
در تمام دنیا تفاضل تورم میشه قیمت ارز از سال 92 تا کنون طبق آمار بانک مرکزی حدود 90 درصد تورم داشتیم پس قیمت واقعی دلار 6000 است
ناشناس۵۵۴۳۰۶۱۸:۳۶:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
با افزایش قیمت دلار تورم بوجود میاید و اختلاف بین قیمت دلار و تورم را جبران میکند موضوع پیچیده است همین الان اگر شرایط سیاسی ارام شود سرمایه خارجی بیبایدو دولت به راحتی نفت بفروشد شاید بتواند حتی دلار را دو هزار تومان هم بکند(بحث عرضه و تقاضا است)
ناشناس۵۵۳۹۴۴۱۴:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مگه یادتون رفت رئیس دولت خودش گفت با یک تلفن به بانک مرکزی دلار را به قیمت سال قبل بر می گردانم
معلم۵۵۴۵۹۶۰۰:۳۵:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۸
ذخیره برای روز های سخت تا وضع ترامپ معلوم شود!
ناشناس۵۵۳۴۳۸۰۹:۱۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
قادر نیست یا خود خواسته اینکار را کرده است. مسله این است
ناشناس۵۵۳۹۸۴۱۴:۳۹:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست ؟ جوابش خیلی ساده ست ؛ چون خودش قیمت دلار و سکه و خودرو و مسکن رو بالا برده ! چرا دولت داره قیمتها رو به شکلی وحشتناک افزایش میده ؟ جوابش خیلی مفصله ؛ اما میشه تو این موارد خلاصه ش کرد : اولا اینجوری رفقا و اطرافیان ، به سودهای کلانی دست پیدا میکنن . ثانیا فرزندان و بستگان ، به حد کافی ثروت جمع میکنن تا به راحتی برن کانادا و ... . ثالثا فشار اقتصادی جوری مردم عادی رو له میکنه که هر طرح جدیدی که دولت ارائه کنه ، مثل برجام منطقه ای یا موشکی یا هرچیزی که باعث خوشحالی آمریکا بشه ، به اجبار مورد قبول واقع میشه .
حمید۵۵۳۴۴۰۰۹:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
این دولت توانایی ادراه مملکتو نداره
ناشناس۵۵۳۴۴۶۰۹:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چون از این وضع سود میبرد
گمنام۵۵۳۴۴۸۰۹:۲۲:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چون عامل اصلی خودت دولت برای اینکه پول های مردم از دستشون در بیاره کمبود ها را جبران کنه
mostafa.kamali95@yahoo.com۵۵۳۴۵۱۰۹:۲۴:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دولت با اهداف زیر به دستکاری قیمت دلار و طلا پرداخت1 برای پوشش کسری های خود و بدهی های خود به بانک ها2 برای جلو گیری از تبعات ورشکستگی اشکار و پنهان بانک ها با توجه به تبعات ورشکستگی موسسات که انرا تجربه کرده بود3 جلوگیری از ورشکستگی دو خودرو ساز بزرگ کشور در 4 دولت بهترین گزینه را در اتاق فکر خود طراحی کرد تا با دست در جیب مردم کردن تمام این زیان ها را در بین مردم سرشکن کند
ناشناس۵۵۳۴۵۸۰۹:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
به نظرم وقتی اعضای دولت بیشتر وقتشان صرف رسیدن به اهل بیت خودشان و جمع و جور کردن خودشان میشود دیگر وقتی برای ایران نمی ماند.
ناشناس۵۵۳۴۹۴۰۹:۵۵:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
هیچ اراده ای در مسولین برای نجات مردم از این بد بختی دیده نمی شود
عباس۵۵۳۵۱۹۱۰:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چرا؟ چون نمی خواهند.چون منفعتشون اقتضا میکنه.چون غیراز خودشون دیگران به حساب نمیان.و......
مجید۵۵۳۵۳۱۱۰:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
با توجه به اینکه درآمد دولت از دلار و مخارجش با ریال است، هرچه تفاوت این دو بیشتر باشد، دولت بیشتر منتفع خواهد شد. به عبارت دیگر و با کمال تعجب نفع مردم در تضاد با نفع دولت است. بنابراین به نظر می رسد دولت تمایلی به کنترل قیمت دلار ندارد، به خصوص که در دور دوم دیگر نیازی به رای مردم هم ندارد.
سعید۵۵۳۵۳۸۱۰:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چون دولت گرون نکرده که دولت ارزون کنه.
ناشناس۵۵۳۹۸۷۱۴:۴۰:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دقیقا برعکسه .
ناشناس۵۵۳۵۳۹۱۰:۲۰:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چون دولت نمی خواهد قیمت ارز پایین بیاید.
حسین۵۵۳۵۷۸۱۰:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
"چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست؟" بهتر سوال اینگونه عوض شود: چرا دولت قائل به کاهش قیمت دلار نیست؟ در اینصورت شاید بهتر بتوان پاسخ داد
علی۵۵۳۶۳۷۱۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اینکار بالا بردن قیمت تصنعی ارز و طلا کار خود دولت است و با یک تیر چندین نشان زده است . ۱ جلوگیری از خروج ارز توسط مسافرین و خریداران مسکن در خارج از کشور . ۲ تامین کسری شدید بودجه و یارانه ها ۳ در دست گرفتن کنترل مردم بشدت فقیر شده با ابزار کوپن و کالا برگ . البته اینکار بسیار بسیار پر خطر است و احتمال ..محلی و فراگیر توسط مردم گرسنه و فقیر شده را بالا می برد .
ناشناس۵۵۳۶۶۰۱۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دولت نمی خواهد
محمد۵۵۳۶۸۲۱۱:۴۵:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
وقتی کار خود دولت باشه چطوری کمش کنه؟
ناشناس۵۵۳۶۸۸۱۱:۴۸:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
حرف شما بازار عرضه و تقاضا است وقتی ارزه کننده فقط دولت و خصولتی ها باشند هر وقت مثل شیر اب ان را کم و یا می بندند تا قیمت ها بالا برود و دیگر این بازار عرضه و تقاضا نیست بلکه بازار دولت است
رضا۵۵۳۶۹۲۱۱:۴۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارز ورودی به کشور دو بخش است یک صادرات نفت که دولت با احتیاط آن را صرف می کند لذا عرضه را کم کرده تا اولا قیمت پایین نیاید و بتواند ریال مورد نیاز خود را با عرضه ارز محدود به دست آورد ثانیا منابع ارزی خود را برای شرایط بحرانی حفظ کند.دوم ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است که عمدتا مربوط به صنایع پتروشیمی و معدنی می باشد که عمده این ارز در اختیار جریان های مافیایی بوده و در کنترل دولت نیست.دولت واردات صنعتی کشور را به دامن ارز عرضه شده توسط این جریانات با نرخ نیما سوق داده که نتیجه آن عدم تخصیص ارز از سوی ایشان برای واردات مواد اولیه بواسطه اختلاف قیمت ارز نیما با بازار ازاد شده که در ادامه موجب تعطیل شدن صنایع کشور می شود و به این وسیله می خواهد جریان های مافیایی را در مقابل ارباب صنایع و مردم بیکار شده و بدون جنس مانده قرار دهد.صرف نظر از همه این تفاسیر حتی با در نظر گرفتن نقدینگی مخوف موجود در کشور و رشد ان به هیچ وجه نمی توان مقادیر بالای ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را با نرخ دلاری 14300 تومان در کشور نقد کرد چون قدرت خرید صنایع و مردم در حدی نیست که بتواند مواد اولیه و کالایی را که با این نرخ عرضه شود جذب کنند و مطابق محاسبات حداکثر نرخ قابل عملکرد همان نرخ نیماست که تازه ان هم به قیمت کاهش شدید تقاضا و مصرف قابل جذب است.حال باید دید در این کشاکش کشتی اقتصاد به چه سمتی سوق پیدا می کند و فقط این امر را می توان گفت که اگر ارز حاصل از صادرات چه نفتی و چه غیر نفتی عرضه شود قیمت ارز به شدت کاهش خواهد یافت.
ناشناس۵۵۳۶۹۶۱۱:۵۱:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگر روزی دلار ارزشش سقوط کرد جایگزینی بهتر از طلا ندارد دولت تا می تواند باید روی طلا سرمایه گذاری کند.
امید۵۵۳۷۰۹۱۲:۰۶:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
تا وقتی دولت کسری بودجه دارد و باید حقوق‌ها و پاداشهای نجومی به ژن خوب‌ها و پورشه سوارها پرداخت کند دلار گران و گرانتر و پول ملی بی ارزش تر می‌شود.
ناشناس۵۵۳۷۸۶۱۲:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دولت میگه ارز نقدی خیلی کمه و بیشتر ارز از سامانه نیما داره فروخته میشه چرا قیمت ارز بالاست؟؟ این دلیلش اینه که دولت و بانک ها خودشون این بساط رو ایجاد کردن و نمی خوان ارز پایین بیاد و شخصی که جمله بالا رو مطرح میکنه این مساله رو باید جواب بده که ارز نقدی بازار آزاد اگر بتونه آزادانه و به هر کسی فروخته بشه و نیاز بازار و اشخاص رو تامین کنه قطعا از لحاظ مقدار بسیار بیشتر از سامانه نیما خواهد بود و لذا عرضه قطره چکانی و تقاضای بالای مردم و شرکت ها و تامین نشدن مناسب تقاضا میشه دلار گران و نامتعارف.
ناشناس۵۵۳۸۳۹۱۳:۲۷:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چون خودش با برنامه های غلط ... بازار ....را بهم ریخته
ناشناس۵۵۳۹۸۳۱۴:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چون نه توانش رو داره و نه می خواد! کلا دولت نقش ...را دارد
ناشناس۵۵۴۱۷۳۱۶:۴۵:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
فرقه ...بر سر کار!!
یوسفی 20۵۵۴۲۶۱۱۷:۵۰:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
زیرا مسئولین مربوطه بلد نیستند ارزهای حاصل از صادرات به بازار راهنمائی کنند اگر ارزها به بازار هدایت شود و حتی اگر قیمت گذاری ازاد اعلام شود قیمت ارز به شدت افت میکند
ناشناس۵۵۴۳۱۸۱۸:۵۵:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اقای خامنه ای گفتند این مشکلات اقتصادی از درون و داخل مملکت هست . تحریم تاثیر دارد ولی انقدر نیست . امورات مملکت دست کسانی می باشد که کاملا بی کفایت وبی مدیریت هستند و اقا خامنه ای گفتند بارها و بارها به انها تذکر داده ایم .
ناشناس۵۵۴۵۶۷۲۳:۴۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارز در اختیار دولت است و اقتصاد کشور ما دولتی است نرخ ارز هم دولت میتواند تعیین کند نه در کوچه و خیابان
ناشناس۵۵۴۵۷۳۲۳:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دولت ۱۰۰۰ دلار نفت میداد بانک مرکزی ۴ میلیون تومان میگرفت الان ۱۰۰۰ دلار میده ۱۵میلیون میگیره یعنی درآمد دولت حدودا ۴ برابر شده. هزینه دولت تغییری کرده؟خیر پیدا کنید عامل گرانی را؟ جالبه که برخی........سکوت اختیار کرده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین