آشنایی با مجازات توهین و درگیری با ماموران پلیس

گروه اجتماعی الف،   3970626039 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردم به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مامور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مامور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با این وجود در برابر مامور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند. بر این اساس می‌توان گفت که یکی از جرایم شایع در برابر ماموران در حین انجام وظیفه، توهین از سوی افراد به آنهاست.

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با ماموران پلیس

تابناک نوشت: ماموران رسمی،‌ دولتی، انتظامی و نظامی در حین انجام وظیفه در پناه قانون هستند و بر همه آحاد ملت واجب است تا با آنها در اجرای قانون همکاری کرده و از اقدام علیه آنها پرهیز کنند؛ این در شرایطی است که اگر مامور از حدود قانون خارج شود دیگر نیازی به تبعیت از وی وجود ندارد و حتی در برابر رفتار غیرقانونی وی می‌توان مقاومت کرد اما تا زمانی که دستورات و رفتار ماموران در حدود مقررات و قوانین است،‌ هیچ دلیلی مبنی بر تمرد از آنها وجود نداشته و هرگونه مقاومت اعم از توهین یا ضرب،‌ شتم یا جرح مامور، جرم بوده و مستوجب مجازات است.

ماموران دولت (اعم از کارمندان و ماموران انتظامی)‌ در حین انجام وظیفه از مصونیت برخوردارند و همگان باید برای اجرای قانون با آنها همکاری کنند. بر اساس ماده 607 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)‌مصوب 1375 «هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم وآگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود»، در واقع قانونگذار با تعریف تمرد از ماموران دولتی، همگان را به اطاعت از آنها در اجرای قانون،‌تشویق کرده و البته در ادامه این ماده قانونی، مجازات «تمرد از مامورین دولتی» را اعلام کرده که بر اساس آن«1- هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دوسال، 2- هرگاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال. 3- در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال » محکوم خواهد شد.

از آنجایی که تمرد از دستور ماموران ممکن است با جرایم دیگری نظیر توهین یا ضرب و جرح مامور همراه شود،‌ قانونگذار در تبصره ماده 607 قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده است که «اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد.»

ضرب و شتم ماموران

هیچ‌کس در هیچ مقام و جایگاهی حق ندارد،‌ جز در مواردی که طبق قانون دفاع مشروع دانسته شده است،‌ اقدام به درگیری یا ضرب و جرح دیگران کند. هرگونه اقدام به حمله یا ضرب و جرح دیگران، ممنوع بوده و چنانچه موجب سرخی، کبودی، شکستگی یا جرح فرد شود، علاوه بر مجازات،‌ مستوجب پرداخت دیه هم است.

در ماده 614 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) در این خصوص ابتدا به ذکر موارد ضرب و جرح پرداخته و آورده است «هرکس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کارافتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد.» در ابتدا آن را مستوجب قصاص دانسته است و در ادامه تاکید کرده «در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت وامنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.»

البته قانونگذار از جنبه خصوصی جرم هم غافل نبوده و گفته است که «در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.»

در موضوع گفته شده، اگرچه هرگونه ضرب و جرح نسبت به هرکدام از آحاد جامعه ممکن است رخ بدهد اما به طور کلی اگر ضرب و جرح نسبت به ماموران دولتی و آن هم در حین انجام وظیفه باشد، بالتبع، اخلال در نظم و امنیت جامعه تلقی می‌شود و قانون به سادگی نمی‌تواند از کنار آن رد شود و همانطور که گفته شده،‌ قانونگذار چنین رفتاری را مشمول مجازات زیادی دانسته است.

توهین به ماموران

مردم به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مامور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مامور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با این وجود در برابر مامور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند. بر این اساس می‌توان گفت که یکی از جرایم شایع در برابر ماموران در حین انجام وظیفه، توهین از سوی افراد به آنهاست. ماده 609 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیزات) این موضوع را جرم دانسته و آورده است که «هرکس با توجه به سمت ... کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۱۹۱۲۰۹:۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
آیا برخورد نامناسب مامور پلیس با مردم همه تنبهی دارد یا نه؟
بله۵۵۲۰۳۷۱۰:۴۰:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۶
بله شما میتونید دادسرای نظامی شکایت کنید من خودم موردی پیش اومد تو اصفهان شکایت کردم و به نتیجه هم رسیدم
ناشناس۵۵۲۱۶۹۱۱:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۶
فکر کن یه درصد تو هم مثل ...فکر می کنی سوییس داریم زندگی می کنیم
ابراهیم۵۵۱۹۳۷۰۹:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
سلام ممنون از توجهتون بابت مسائل خرد ولی در جای خود بزرگ شما این توضیحات رو کلی دادید و تیتر هم توهین و درگیری با مامورین از طرف اشخاص خاطیست ولی میشه لطف کنین عکس این قضیه و راهکار قانونی آن را در روزهای آتی توضیح دهید، جدا از قشر زحمت کش هر نهاد و ارگانی و مامورین زحمتکش پلیس چه انتظامی و چه راهور در صورتی که مامور بی حرمتی کند و یا با سوء استفاده از ابزار لباس خود موجب تهدید شخص و یا اشخاصی شود چه باید کرد، چه مستنداتی نیاز است و چگونه باید این امر به اثبات برسد، ماموری که در جاده از لباس و امکانات دولتی خود سوء استفاده می کند و با زور می خواهد به شما القاء کند خطایی انجام داده اید و باید اعمال قانون شوید چه باید کرد. یا اینکه باید فقط جریمه مالی را تحمل کرد و رفت و در حکومت دینی حق الناس این وسط چه می شود؟ دوستانه و بی طرفانه کمی در جاده ها به اندک مامورینی که همه چیز را زیر پا می گذارند هم نظری کنید، راه برخورد و مسترد نمودن حق یک شهروند را هم بگوئید تا مردم هم از حق و حقوق قانونی خود با خبر باشند. سپاس از زحمات شما.
ناشناس۵۵۱۹۶۱۰۹:۴۷:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
ماموران و کارکنان دولت و همه دستگاهها بطور عموم و کلی به تمام آحاد مردم - ملت و به شعور و شخصیتشان به روشهای مختلف توهین میکنند و فرهنگ جامعه را به وضعیت امروز رساندند
yaser۵۵۱۹۹۱۱۰:۱۰:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
با سلام با توجه به اینکه برای خود بنده چندین بار اتفاق افتاده که برای اعمال قانون با ظلم مامور راهنمایی روبرو شدم و حتی درخواستهای بی جا از بنده داشتند یا مثل یک ...با انسان برخورد کردند ناراحت هستم اما به عنوان یک شهروند و یک انسان به شدت ضرب و شتم مامور زحمتکش راهور را محکوم می کنم و از این که با مسببان این حادثه برخورد شود کاملا خوشحال هستم و خواهان ان هستم چون وظیفه شهروندی حکم می کند از کسانی که برای اسایش ما زحمت می کشند تشکر کرد نه این که مثل یک حیوان درنده برخورد کرد.
رضا۵۵۲۰۴۹۱۰:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۶
لطفا بفرمایید در زمانی که فقط مامور و یک شهروند وجود دارد و هیچ شاهد دیگری هم معمولا وجود ندارد و مامور رفتار خلاف عرف و قانونی از خود نشان می دهد چگونه دادگاه بین مامور و شهروند حق را تشخیص می دهد در بسیاری از موارد مامور از حدود خود خارج می شود و حتی احتمال درگیری پیش می آید معمولا در این موارد سعی می شود حق را به مامور بدهند ممنون می شوم اگر توضیح دهید
ناشناس۵۵۲۱۷۹۱۱:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
مبلغ جریمه خیلی ناچیزه
ناشناس۵۵۲۲۵۶۱۲:۲۴:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۶
فعلا که این برخی ماموران هستند که دارند به مردم توهین می کنند
بیگی29۵۵۲۳۹۲۱۳:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۶
آیامامور دولت مثلا قاضی،باید به سئوال به حق شما پاسخ دهد؟وقتی از قاضی میپرسم این سارق با بیست و چند فقره سرقت با نصب سیمکارت روی تبلت من دستگیرشده ،تبلت و لپ تاپ من کجاست؟با سرقت این همه مال از بیست و چند منزل ،یا مال باید جایی باشد یامال خر، ...اگر پاسخ نداد ...............تکلیف چیست؟؟؟..
سما۵۵۳۰۴۶۲۲:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۶
شما میتوانید عین اتفاقات رخ داده را در برگه ای نوشته و در هر واحد قضایی که این مورد رخ داده آن را به مسئول حفاظت اطلاعات آن واحد قضایی اطلاع دهید و تقاضای رسیدگی نمایید و یا به دادسرای انتظامی قضات شکایت کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین