چگونه می‌توان ترامپ را در زمینه تحریم‌ها خلع سلاح کرد؟

گروه جهان الف،   3970624190 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ علاقه ویژه‌ای به استفاده از ابزار تحریم‌ها علیه کشورهای مخالف آمریکا برای پیشبرد سیاست خارجی دارد و در این راه توجهی به همراه کردن متحدان سنتی ایالات متحده نیز ندارد؛ عدم استفاده از رویکردهای اجماع محور، فرصت مناسبی برای کشورهای مخالف بوجود آورده تا مشروعیت ابزار تحریم را برای همیشه با چالش مواجه سازند.

چگونه می‌توان ترامپ را در زمینه تحریم‌ها خلع سلاح کرد؟

به گزارش الف، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال 2016، کاخ سفید رویه و فرایندهای سیاست خارجی خود را به شدت تغییر داده است. در زمان روسای جمهور گذشته در ایالات متحده تلاش می شد تا در هر اقدام بین المللی که معطوف به کشورهای دیگر است از رویه  اجماع سازی جهانی استفاده شود اما ترامپ ارزش چندانی برای این مسائل قائل نیست. حتی در زمان جورج بوش پسر نیز چنین رویه ای سابقه نداشته که واشنگتن راساً سازمان های بین المللی را تهدید کند، متحدان اروپایی را در تصمیم گیری های بین المللی به حساب نیاورد و جنگ تجاری گسترده ای را علیه شرکاء و رقبای کاخ سفید به اجرا درآورد.

در واقع در گفتمان دونالد ترامپ و نومحافظه کاران اطراف وی، بی توجهی به نهادهای بین المللی، تلاش برای استیلای سلطه جهانی ایالات متحده و در هم شکستن مخالفان آمریکا بدون توجه به خواسته متحدان در راستای تشکیل جهانی تک قطبی موج می زند.

این در حالی است که تجربه چند دهه اخیر ثابت کرده تحریم های آمریکا بیشتر بر مردم(به خصوص طبقات اقتصادی ضعیف تر و زنان و کودکان) تاثیرگذار است و از این رو می توان گفت با منشور حقوق بشر سازمان ملل مغایرت دارد. همچنین از جهت تجارت بین المللی آزاد نیز که کشورهای غربی مدعی آن هستند در تضاد و تعارض است.

در واقع هدف از اعمال تحریم ها این است کشوری که با سیاست ها و برنامه های آمریکا در زمینه ای مخالف است از طریق در تنگنا قرار گرفتن مردمش ناچار به عقب نشینی و پذیرش خواسته های کشور تحریم کننده شود. ناگفته پیداست که استفاده از این ابزار غیرانسانی می تواند منجر به مشکلات جدی برای شهروندان یک کشور شود که با تضعیف بنیه اقتصادی آن کشور زمینه گسترش فقر را فراهم کند.

بر این اساس است که دونالد ترامپ به طور بی سابقه ای به استفاده از ابزار تحریم در سیاست خارجی روی آورده است. این در حالی است که در مورد برخی از کشورها از جمله ایران نه تنها هیچ ائتلاف جدی صورت نگرفته بلکه اختلافات جدی نیز بین آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بروز کرده است. اما واشنگتن تلاش می کند از طریق اعمال زور کشورهای جهان را به تبعیت از تحریم های جدید مجبور نماید.

بر اساس اخبار منتشر شده از زمان روی کار آمدن ترامپ تا کنون تحریم‌هایی علیه کشورهای ایران، ترکیه، روسیه، چین، کره شمالی، پاکستان، سوریه، ونزوئلا، کوبا، لیبی، کلمبیا و ... وضع شده است. نگاهی گذرا به این لیست تائید کننده این است که اولین وجه اشتراک و دلیل اصلی وضع تحریم های آمریکا علیه کشورهای فوق، مخالفت با سیاست های واشنگتن در عرصه منطقه ای یا جهانی بوده است.

رویکرد دو سطحی برای مقابله با تحریم ها

همان گونه که گفته شد برای اولین بار در تاریخ آمریکا، دولتی بر سر کار آمده که به صورت جدی در پی بهره گیری از ابزار تحریم ها علیه کشورهای مخالف است و استفاده بی محابا از این ابزار می تواند مشروعیت آن را در افکار جهانی مخدوش نماید.

اما کشورهای هدف در قبال تحریم های آمریکا چگونه باید  برخورد کنند؟ پاسخ به این سوال تا حدود زیادی می تواند تیغ تیز تحریم ها را تا حدود زیادی کند نماید.

ریچارد نفیو، طراح تحریم های دوران اوباما در کتاب هنر تحریم ها می نویسد: آنچه سرنوشت جنگ تحریمی را مشخص خواهد کرد، «هنر استقامت» در ابعاد مختلف آن و به‌کارگیری روش‌های مختلف سنتی و خلاقانه است که در گام آخر می‌تواند نفع دیپلماتیک را برای کشور تحت تحریم رقم زند و بدون ساختن بستر استقامت می‌تواند نتایج معکوس به بار آورد.

در واقع به نظر می رسد به طور کلی کشور مورد تحریم می باید اقدامات، سیاست ها و برنامه ریزی های خود را در دو جبهه ساماندهی نماید. بخشی از اقدامات ناظر به درون کشور است. در این حوزه کشورهایی مانند ایران می باید راه هایی برای مقاوم کردن اقتصاد داخلی پیدا کنند، با فساد مبارزه کنند، با تغییر در ساختار بوروکراسی داخلی آن را چابک سازند، بودجه ای معقول و منطقی وضع کنند، از اقشار ضعیف در دوران تحریم ها حمایت کنند و ...

از سوی دیگر کشورهای مورد تحریم ضرورت دارد اقداماتی  مشترک در سطح منطقه ای و بین المللی انجام دهند. بدلیل بهره گیری گسترده آمریکا از ابزار تحریم، کشورهای هدف می توانند در قالب تشکل و نهادی گردهم جمع شوند و اتحادیه ای علیه تحریم های ظالمانه ایالات متحده تشکیل دهند و اقدامات متعددی در حوزه های مختلف انجام دهند. همان گونه که گفته شد انجام تمامی این اقدامات در راستای تسهیل تبادلات تجاری و مشروعیت زدایی بکارگیری از ابزار تحریم در مراوادات است.

 چنین کشورهایی می توانند ضمن شکایت به نهادهای بین المللی، تبادلات اقتصادی بین خود را گسترش دهند، از تجربیات یکدیگر بهره گیرند، روش دور زدن تحریم ها را بین یکدیگر به اشتراک بگذارند، دلار را از معاملات ارزی رسمی و تجارت درون گروهی حذف نمایند، از شخصیت های جهانی برای انتقال پیام مردمی که بر اثر تحریم های صدمه دیده اند استفاده کنند.

بدون شک اگر همگرایی لازم بین کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند بوجود آید با استفاده از قابلیت ها و ظرفیت هایی که هر کدام از این کشورها دارا هستند مقابله با اقدامات یکجانبه کاخ سفید با هزینه بسیار کمتری عملیاتی خواهد شد. به خصوص این که در دنیای امروز دوران زورگویی و تحمیل اراده ها و خواسته ها به پایان رسیده و بر اساس همان ارزش های مورد قبول کشورهای مدعی لیبرالیسم، دوره گسترش مراودات بین المللی، همکاری و  احترام متقابل در قالب سازمان های جهانی است.

از این لحاظ شاید بتوان گفت استفاده گسترده رئیس جمهور آمریکا از ابزار تحریم، فرصت کم نظیری نصیب کشورهای هدف قرار داده تا مشروعیت این ابزار را به چالش بکشند وبکارگیری از  آن را در آینده مشکل تر سازند. در این صورت بازی سیاست نیز به نفع کشورهای به ظاهر قربانی تغییر خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۱۶۶۰۰۰:۳۰:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۶
ترامپ به اقرار همه ثبات شخصیتی ندارد اما سوال اینجاست که با روسای قبل که اهل منطق روابط بین الملل بودند چرا مصالحه نکردیم
ناشناس۵۵۲۰۹۲۱۱:۰۸:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
به اقرار خودشان داعش فرزند همانهایی بود که شما می فرمایید اهل منطق بودند.یعنی آنها اهل منطقشان هم ، منطقش داعشی است. یکی از آنهایی که شما می فرمایید اهل منطق بودن دریک مصاحبه رسمی اعلام کرد که باید ریشه ملت ایران خشکانده شود و بابت سخن خودش هم هیچوقت عذرخواهی نکرد. بیشترین تحریمها بر علیه ملت ایران در زمان همین به قول شما اهل منطق اعمال شده است. هیچ گروهی در آمریکا آسایش و پیشرفت مردم ایران را دوست ندارد. فقط نقش پلیس خوب و بد را بازی میکنند. یک عده ساده لوح هم بازی می خورند. تنها راه حل مشکلات اعتماد به توانمندیهای جوانان کشور و تکیه به امکانات و سرمایه های داخلی است که کم هم نیستند. ولیکن برای بکارگیری آنها نیاز به مدیریت چابک و توانمند هست. که متاسفانه اعتماد به غرب گرایان و انتخاب اشتباه این امکان را از سیستم اجرائی کشور گرفته است.
ناشناس۵۵۲۹۷۹۲۱:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
دست از توهمات دایی جان ناپلوینی بردار داعش فرزند حماقت و بی عقلی مردم منطقه هست چرا در کشورهای دیگر وحوشی مثل داعش و طالبان نیست
نورا۵۵۴۶۴۳۰۲:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۸
توهم چیه مرد حسابی خود هیلاری کلینتون توی کتاب خاطراتش به اسم گزینه های سخت میگه که تو چه سالی تصمیم گرفتن داعش را چجوری بوجود بیارند کاملا هم مستند بعدش شما دایه مهربانتر از مادری وقتی صراحتا ترامپ میگه اوباما و هیلاری داعش را بوجود آوردند عجبا
ناشناس۵۵۵۹۳۷۱۸:۵۱:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۹
.. باید دست از توهمات دایی جان ناپلوئنی برداریم. مگر توی همین کشور خودمان افراد بسیار متعصب و افراطی شبه داعشی کم داریم؟ که جرات نمیکنیم یک کلمه منطقی خارج از خط قرمزها...بزنیم. دشمنان فقط از این افراد بطور غیر مستقیم در جهت اهدافشان سو استفاده میکنند...
ناشناس۵۵۶۲۸۸۰۶:۲۳:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۳۰
من نمیفهمم چه کسی این شایعه راجع به هیلاری کلینتون رو در ایران راه انداخته؟! شما کتابش رو خواندی؟‌ اصلا همچین حرفی نزده! برخی اصولگرایان میگویند برجام باعث شده ترامپ پر رو شده و فکر کند که میتواند با تحریم ایران رو تسلیم کند. با منطق شما اصولگرایان میگویند که خود ایران تحریم رو بر خودش وضع کرده!!!‌ حرف کلینتون این بود که سیاست های آمریکا مثل نابود نکردن اسد در همان ابتدای اعتراضات داخلی سوریه فضا رو برای بوجود آمدن داعش فراهم کرد!!! این کجا و ادعای شما و برخی دیگران در داخل ایران کجا!!!
ناشناس۵۵۲۱۸۸۱۱:۴۹:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
چگونه؟؟ بوسیله انبار کردن کالاهای ضروری مردم در انبارها برای سود میلیاردی
ناشناس۵۵۲۳۶۱۱۳:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
یک نفر نیست بیاد بگه اقایون ریالی از سرمایه شما کاسته نمیشه که شما اجناس مانده از قبل رو اینهمه گرون کردین این گرونفروشی نیست پس چیه ؟ وظیفه تعزیرات نیست که رسیدگی کنه ؟ طرف کامپیوتر رو نشون میده ببین فلان کالا قیمت الانش تو کارخونه این شده ( دو تا سه برابر ) می گیم اقا اینا که تاریخ تولید هم خورده قیمتش باید مال اون زمون باشه به هیچ صراطی مستقیم نیستند خجالت آوره وقتی تعزیرات نمیخواد رسیدگی کنه کارکنانش برای چی حقوق می گیرند اصلا چرا تاسیس شده تاریخ تولید یعنی چی ؟
ناشناس۵۵۶۲۸۹۰۶:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۳۰
دوست گرامی حرف شما اصلا منطقی نیست. مگه آن کسی که کامپیوتر میفروشد باید اجاره خانه تاریخ تولید کامپیوتر رو بدهد؟ یا وقتی میخواهد برای بچه اش دارو یا غذا بگیرد باید قیمت های زمان تولید کامپیوتر رو حساب بکند که همچین توقعی دارید؟‌ یکم فکر کن!
ناشناس۵۵۵۹۲۶۱۸:۳۵:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۹
به جهت ...داخلی!
ناشناس۵۵۱۶۶۲۰۰:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
ترام\ فقط می خواد تحریم کنه الان بهترین فرصته که ایران بتونه با سیاست خارجی قوی نقش آمریکا را از جهان کمرنگ کرده یا از بین ببره البته با ظریف امکان نداره
ناشناس۵۵۲۱۰۱۱۱:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
با دلار 15 هزار تومنی حتما. البته این قیمت به تاریخ امرو هست. ممکنه خواننده این کامنت بگه عجب روزگاری بود، دلار چقد مفت بود! همش 15 هزار تومن !
ناشناس۵۵۲۷۹۶۱۷:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۶
همین دلار 15 هزار تومان هم حاصل اعتماد به غربگرایان و رقصیدن به ساز در برجام است.
ناشناس۵۵۶۲۹۰۰۶:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۳۰
«ایران بتونه با سیاست خارجی قوی نقش آمریکا را از جهان کمرنگ کرده یا از بین ببره» ایران نقش آمریکا از جهان رو از بین ببره؟ از تی شرت و شلوار جینی که میپوشی تا آن موبایل و اینترنت و کامپیوتر و نرم افزارش که شما داری باهاش این نظرات بچه گانه رو میدی همه و همه آمریکایی هست! شما میخواهی با قالی دست باف و پسته بری نقش آمریکا رو از جهان حذف کنی؟!
ناشناس۵۵۱۶۷۷۰۰:۴۸:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
فقط مذاکره اینم از روسیه چین وترکیه هم اگه به هدفشون برسن پشت ایران رو خالی میکنن الان دوران سیاست بازیه جان کری هم بازی میده تا نفس ایران بریده بشه بعد تسلیم واون موقع نهایت فشار رو به ایران میارن دموکرات وجمهوری خواه همه سیاستهای امریکا رو پیش میبرن مسئولان ما هم در خواب
ناشناس۵۵۳۵۶۳۱۰:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
امریکا و اروپا در مذاکرات فقط منافع خودشون رو دنبال می کنند و بدنبال تامین منافع ما و لغو تحریمها نیستن درست همانند برجام بی فرجام .
ناشناس۵۵۶۰۲۴۲۰:۲۳:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۹
معلومه خب هر کشوری منافع ملی خودشو دنبال میکنه بجز ما
ناشناس۵۵۱۷۰۴۰۱:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۶
البته این بهترین راه حل هست به شرطی که کشورها مثل امروز فقط به دنبال منافع خود نباشن و ریسک متحد شدن رو قبول کنن که این کار به خاطر تنیده شدن اقتصاد غرب و شرق به همدیگه خیلی مشکله
ناشناس۵۵۱۷۱۳۰۱:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
نباید خباثت شیطان را محدود به ترامپ معرفی کرد. ______________ اگر کسی یا جریانی امپریالیسم را به خوب و بد تقسیم کند ، دانسته و یا عمداً نادانسته مرتکب خیانت و رزالت شده.
مجتبی۵۵۱۷۵۸۰۶:۵۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
مهمترین حربه ترامپ در جنگ کنونی علیه ایران، اعتبار زدایی از نظام حکومتی با برجسته کردن نقاط ضعف آن است.
ناشناس۵۵۴۳۶۷۱۹:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
این ها که متاسفانه خوب بهانه دست آنها می دهند
اسدی۵۵۶۰۲۸۲۰:۲۸:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۹
درست است موافقم دولتمردها نیز باید خیلی حواسشان به این موضوع باشد
ناشناس۵۵۱۷۹۳۰۷:۴۳:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
درسته اونا وضعیت داخلی و خارجی همه کشورها رو قبل از اینکه تحریم کنن بررسی کردن و میدونن کدوم کشور رو باید تحت فشار بزارن و کدوم رو امتیاز بدن تحلیل شما کاملا درسته و نشون میده با توجه به مواردی که گفتید کشورهایی که تحریم شدن در هیچ کدوم از موارد مورد اشاره اجماع ندارند و در نتیجه نتیجه معکوس که در متن اشاره شده بدست میاد. " از طریق در تنگنا قرار گرفتن مردمش ناچار به عقب نشینی و پذیرش خواسته های کشور تحریم کننده شود" "بدون ساختن بستر استقامت می‌تواند نتایج معکوس به بار آورد"
ناشناس۵۵۱۸۲۸۰۸:۲۲:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
فعلا که دلار اقتصاد ایران را خلع سلاح کرده. با واقعیت تحلیل و زندگی کنید
ناشناس۵۵۲۱۰۰۱۱:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
اگر تیم اقتصادی دولت مجرب بود و تخصص لازم را داشت ، اینها هم می توانستند دلار را خلع سلاح کنند.
ناشناس۵۵۲۳۴۹۱۳:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
دلار ٧ تومان ٣٥٠٠ كردن تيم قبلى ٥٠٠ برابر نه ٤ برابر اين تيم و اكر همان. سيستم حاكم در راس قدرت مانده ١٧٥٠٠٠٠ تومان بدون تحريم قيمت واقعى دلار با تحريم خودتون حساب كنيد
ناشناس۵۵۲۳۷۱۱۳:۳۴:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
بله تیم اقتصادی مجرب دلار چاپ می کرد !
ناشناس۵۵۲۸۰۰۱۷:۲۴:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
نه عزیزجان ، تیم اقتصادی مجرب دلار و سکه پخش نمی کرد.
ناشناس۵۵۲۷۰۱۱۶:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
اره تیم اقتصادی دلار چاپ میکرد شما هم شعار میدادی درست میشد
ناشناس۵۵۲۱۰۹۱۱:۱۸:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۶
این ناتوانی تیم اقتصادی دولت است که به اقتصاد ما آسیب زده نه لار . اگر دولت به توصیه های اساتید اقتصاد دانشگاهها توجه می کرد و مدیران اقتصادی توانمند به کار می گرفت ، دلار نمی توانست به اقتصاد ما آسیب بزند
ناشناس۵۵۶۰۴۸۲۰:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۹
سیاستهای کلان اشتباه باعث عقب ماندگی بوده است
ناشناس۵۵۱۸۷۶۰۸:۵۰:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
متاسفانه با ترامپ های داخلی بیشتر مشکل داریم تا ترامپ آمریکایی، ایرانیانی که فقط شناسنامه ایرانی دارند و در واقع از هر دشمنی برای این ملت دشمنتر هستند، آنهایی که در صنعت خودرو، در پتروشیمی ها، در صنایع سلولوزی و .... بر مسند کارند و تنها به فکر سود خود و از پای درآوردن ایران و ایرانی هستند. دلار پتروشیمی ها که نفت دولتی می گیرند کجاست؟! خودروای هایی که با حمایت دولت 40 سال است بصورت مطلق بازار خودرویی ایارن را در اختیار دارند و هر گاری بی کیفیتی را به قیمتی ها بالا به مردم می فروشند در این روزهای سخت کجا هستند؟ و دیگران.... ترامپ تنها باعث شد تا ما ترامپ های داخلی را بهتر بشناسیم
ناشناس۵۵۱۸۸۷۰۸:۵۷:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
ایران بهترین کشور دنیا برای پول ساختن وفراراز حسابگریست چون اولا نظام مالیاتی آن عملا راه گریز وفرارمالیاتی را فراهم آورده وسبب انباشت سرمایه های کلان می شود. ثانیا نظام بانکی بسیار ناکارامد وبنگاه محوردارد که با تخصیص سرمابه برای تولیدبه دلیل بنگاه داری مخالف است ودرآخر مدیران بی سواد وسودجو. رانت خوارو اختلاس گر درآن فراوان است راه نجات کشور اراین مصیبت اقتصادی تمرکز بردارایی های نامشروع رسیدگی به حسابهای کلان ومالیات افرادبرچیدن بانکهای خصوصی بنگاه محوروکاهش نقدینگی بی حساب که اکثرا دردستان عده معدودی که.رانت اطلاعاتی دارنددرچرخش غیر مولد است وبرچیدن عدالت اجتماعی را.فراهم نموده است ...
کارآفرین اشتغالزا ولی درمانده۵۵۵۹۹۴۱۹:۴۵:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۹
ولی همین سیستم مالیاتی تیشه به ریشه کارافرینان خرد و اشخاص حقیقی و حقوقی صادق و زحمت کش زده و میزند با تاسف و تالم فراوان باید گفت فقط بیش از 30 تا 90 درصد از وقت و درآمد مدیران این مجموعه های خرد صرف امورات مالیاتی و بیمه میشود و از آن بدتر اینکه کسی هم بفکر چرایی از بین رفتن این شغلها نیست.
علی کریمی۵۵۱۹۲۴۰۹:۱۹:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۶
مسئول محترم گروه جهان الف بهترین و موثرترین سلاح در مقابل سلاح تحریم ایجاد اتحاد حداکثری بین ملت و حاکمیت است که در حال حاضر مطلوب نیست.
ناشناس۵۵۱۹۸۳۱۰:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
نویسنده: کشورهایی مانند ایران می باید راه هایی برای مقاوم کردن اقتصاد داخلی پیدا کنند، با فساد مبارزه کنند، با تغییر در ساختار بوروکراسی داخلی آن را چابک سازند، بودجه ای معقول و منطقی وضع کنند، از اقشار ضعیف در دوران تحریم ها حمایت کنند و... اگر ............ اینهایی که گفتی اصلا شدنی نیست.
ناشناس۵۵۲۰۲۹۱۰:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
با فساد ورانت ورشوه نمیشود با تحریم مبارزه کرد
ناشناس۵۵۲۰۳۰۱۰:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۶
همه این راه حل ها رو یه بچه دبستانی هم می دونه. چابک سازی اقتصاد، مبارزه با فساد، گسترش روابط با کشورهای دیگه. ولی سوال اینه که وقتی در شرایط عادی مملکت خیلی از کارها رو نتونستیم انجام بدیم یا (مسئولین به هر دلیل نخواستند انجام بدند) مثل چابک سازی اقتصاد و مبارزه با فساد در شرایط حاضر که که حمایت اعتماد و حمایت مردم خدشه دار شده چطور انجام این کارها امکان پذیر خواهد بود.
حسینی۵۵۶۰۵۷۲۱:۰۱:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۹
درست گفتید. بطور خوشبینانه: فعلا مسئولین در حال مبارزه بی امان و بی وقفه با فساد و تبعیض و....در جهان هستند و فرصت فکر کردن به مشکلات داخلی را ندارند. بطور بدبینانه: مسئولین عوامفریبانه عمل میکنند.
ناشناس۵۵۲۱۲۸۱۱:۲۷:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
تا زمانی که اقتصاد کشور به سمت حمایت از سرمایه های معنوی نرود و بر پایه تملک فیزیکی باشه با تحریم بی تحریم ره به جایی نمیبریم. باید به سمت اقتصاد دانش بنیان بریم در این صورت همین نقدینگی که باعث تورم شده باعث پیشرفت خواهد شد. هر چه سریعتر باید زمین و دیگر کالاهای فیزیکی از حالت سرمایه ای خارج شود تا مشکل تورم حل شود. البته اینکار زیرساختهای قضایی مناسب و قدرتمند میخواهد
ناشناس۵۵۶۰۶۳۲۱:۰۶:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۹
البته این سیستمی که پیشنهاد دادید به نظام سوسیالیستی نزدیکه که زیاد مناسب نیست با این حال از این درهم برهمی خیلی بهتره
هموطن۵۵۲۳۲۴۱۳:۰۳:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۶
اگر قانون ممنوعیت اشتغال بازنشسته ها را درست اجرا کنیم و رصد کنیم بعد از اجرا، تا مدیران بازنشسته به مرکز خصولتی کوچ نکنند در این صورت به صورت چراغ خاموش یک تغییر عالی اتفاق می افتد و نسل جوان، فرمان این کشتی را به دست خواهد گرفت
ناشناس۵۵۲۵۰۷۱۴:۴۱:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
ما از تحریم های ترامپ نمی ترسیم ذولتمردان ایرانی ترس دارند چون هیچ تصمیمی برای مهار تورم وآشفتگی بازار وگرانی کالای ایرانی ندارند
ناشناس۵۵۲۸۹۰۱۹:۲۹:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
با کنار کشیدن و تحویل دادن اداره کشور به اهلش
ناشناس۵۵۵۱۹۸۲۰:۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۸
البته این اتفاق باید درهمه دولت اتفاق بیفتد نه در بعضی وزارتخانه ها
ناشناس۵۵۳۰۱۹۲۲:۰۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲۶
با زندگی اشرافی مسوولان وزندگی در کاخهای دربسته وماشینهای ضد گلوله ودارای حصار ونرده جدایی از مردم با تحریم نمیشود مبارزه کرد در ابن حالت کافیست ترامپ بر علیه ایران یک حرف بزند در کل اقتصاد ایران بهم میریزد
ناشناس۵۵۵۶۶۰۱۳:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۹
همراهی کشور هایی که تحت تحریم هستند در عمل یعنی جوری که همه آنها با همکاری با هم از این فرصت به گفته نویسنده سود ببرند امکان ناپذیر نیست مگر در بعد تبلیغات و رسانه ها وگرنه باید دید اقتصاد آنها مکمل هم هست یا خیر . مثلا اقتصاد کره شمالی چه چیز دارد که به اقتصاد ایران بدهد ؟ کاهوی کیمچی ؟ یا ایران و روسیه که هردو تولید کننده نفت خام هستند در صورت تحریم نفت ایران چه چیزی دارند که ارزانی هم بکنند ؟تنها روسیه می تواند ترانزیت قاچاق برای ایران باشد وگرنه تحریم نفت ایران به سود روسیه است کما این که کاهش تولید نفت ایران با افزایش تولید روسیه همراه شد . می گوید دلار را حذف کنند می پرسم ارز جایگزینش چه باشد ؟وون کره شمالی ؟ روبل روسیه ؟نکته بعدی این که آیا کشورهای تحت تحریم واقعا چنین قصد و نیتی دارند که با هم متحد بشوند؟ مثلا روس ها به ایران به چشم کارت بازی و راهی برای فرار از تحریم نگاه نمی کنند ؟البته با رفتار ی که زمامداران ایران دارند که مذاکره باامریکا برایشان تابو است درواقع بهترین فرصت برای روس ها برای افزایش توانشان دراین راه را فراهم می کنند چون ماهیت روابط کشورها با این دید ساده ....که تو بدی با تو قهرم ...همخوانی نداد یعنی راهی برای ارتباط همیشه موجود است دراین پروسه عامدانه ایرانی ها خودشان را خلع سلاح می کنند و توان روس ها را افزایش می دهند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین