آیا توصیه‌های حضرت امام (ره) درباره «زیّ طلبگی» VIP نشینی را هم در بر می‌گیرد؟

گروه سیاسی الف،   3970624113 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا صراحت لهجه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سوق دادن طلّاب و روحانیون به حفظ مشی زیست سنتی طلبگی راه را برای رفتن نواده‌اش به جایگاه ویژه ـ VIPـ هنگام مراسم عزاداری و نیز توجیهات بعدی او در این باره مسدود نکرده بود؟

آیا توصیه‌های حضرت امام (ره) درباره «زیّ طلبگی» VIP نشینی را هم در بر می‌گیرد؟

فارس نوشت: نشستن سیداحمد خمینی، پسر تولیت آستان امام خمینی(ره) در جایگاه موسوم به «وی آی پی» در مراسم عزاداری هیئت خادم‌الرضای شهر قم و توجیهات بعدی وی در این باره که در واکنش به اعتراضات صورت گرفت، فرصتی را برای بازخوانی توصیه‌های امام راحل به روحانیون در زمینه ضرورت حفظ «زیّ طلبگی» فراهم می‌کند.

سیداحمد خمینی در واکنش به اعترضات نسبت به حضورش در جایگاه VIP طی مراسم عزاداری گفت: اون بالا معمّمین می‌نشینند که لباسشان چون زیاد است موجب گرمازدگی نشود و البته جایگاه ویژه هم هست.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و طی ۲ سال اول دوران تبعید از پذیرش وسایل سرمایشی برای منزلش در هوای گرم نجف به این علت که همه طلبه‌ها توانایی خرید کولر ندارند، خودداری می‌کرد و نیز پیشنهادهای شاگردان را جهت عزیمت به کوفه که هوای بهتری در تابستان دارد، نمی‌پذیرفت، خطاب به اعضای مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۲ می‌گوید:

« ... یکی قضیه اینکه از آن زیّ روحانیت و زیّ طلبگی بوده است، اگر ما خارج بشویم، اگر روحانیون از آن زی که مشایخ ما در طول تاریخ داشته‏اند و ائمه هدی (ع) داشته‏اند، ما اگر خارج بشویم خوف این است که یک شکستی به روحانیت بخورد، و شکست به روحانیت شکست به اسلام است. اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، در صورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی می‏کنیم، این منتهی ممکن است بشود به اینکه روحانیت شکست بخورد».

امام(ره) با هشدار نسبت به اینکه تغییر حالت در انسان به یک باره صورت نمی‌گیرد، تاکید می‌کند که خروج طلّاب از روش و منشی که یک طلبه باید داشته باشد نیز به تدریج و پس از توجیهات مکرّر انجام می‌گیرد، امّا وقتی این منش تغییر کرد،‌ به‌گونه‌ای می‌شود که سایر ابعاد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد:

«اینطور هم نیست که انسان خیال کند که شیطان می‌‏آید ابتدائاً به آدم می‌گوید که بیا برو طاغوتی بشو، این را نمی‏گوید. قدم به قدم انسان را پیش می‌‏برد، وجب به وجب انسان را پیش می‏‌برد. امروز اینکه اشکالی ندارد، اگر جلویش را گرفتید طمعش بریده می‌‏شود و اگر جلویش را نگرفتید فردا یک قدم دیگر جلو می‌‏رود. یک وقت می‌‏بینید که این طلبه زاهد عابد که در مدرسه زندگی می‌‏کرد با آن وضعی که همه می‏‌دانید، متحول شد به یک نفر انسان طاغوتی به حدود خودش، و از آن وضع طلبگی که مشایخ ما بر آن وضع بوده‏اند یک وقت خارج شده است و شده است یک انسانی که همه همّش صرف دنیاست، به تدریج می‌‏شود این امور. از قدم اول انسان باید جلویش را بگیرد. اگر مبتلا شد، ابتلا دیگر پشت سر هم می‌‏آید. اینطور نیست که انسان یک وقتی بعد از اینکه ریشه دنیا در دل انسان قوی شد بتواند بکند آن را».

رهبر کبیر انقلاب اسلامی نسبت به تعارض در قول و عمل طلّاب در زمینه برحذر داشتن مردم از دنیاطلبی که موجب بی‌اثر شدن مواعظ روحانیون برای عموم می‌شود، نیز تصریح می‌دارد:

«بنابراین، انسان باید متوجه این معنا باشد، و خصوصاً این طبقه، این طبقه‏ای که می‏‌خواهند مردم را ارشاد کنند، اینها باید اقوالشان با اعمالشان موافق باشد، یعنی شمایی که مردم را تحذیر از دنیا می‏‌کنید، اگر خدای نخواسته، خودتان توجه‏تان به دنیا باشد و حریص در دنیا، مردم دیگر از شما باور نمی‏‌کنند؛ بلکه انحرافات در آنها پیدا می‌‏شود».

به نظر می‌رسد امام خمینی(ره) تزلزل عقیدتی در مردم را عینی‌ترین پیامد خروج طلبه‌ها از زیّ طلبگی می‌داند و معتقد است که اعمال شائبه‌دار از سوی روحانیون که دور از ذهن نیست، حضور آن‌ها در جایگاه‌‌های وی آی پی در مراسمات نیز از آن جمله باشد، منشا سستی در باورهای مردم است:

اگر خدای نخواسته، به واسطه اعمال روحانیون، در عقاید بعض اشخاص ضعیف که هستند، سستی پیدا بشود، آن وقت این چه مصیبتی است که ما تحملش را باید بکنیم. این یک باب واسعی است که در حوزه‏‌ها باید اشخاص متقی و اشخاص آشنای به حقایق اسلام، طلبه‏‌ها را تربیت کنند و آقایانی هم که در بلاد هستند دوستان خودشان را، طلبه‌‏هایی که در آنجا هستند، جوان‌‏هایی که آنجا هستند، آنها را ارشاد کنند به اینکه مبادا خدای نخواسته، یک وقت از این زی طلبگی خارج بشوند و خروج آنها موجب تزلزل عقیدتی در مردم بشود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در جای دیگری با اشاره به هوشمندی مردم در مقایسه زندگی طلبه‌ها در مراحل و مقاطع مختلف زندگی خطاب به آنان اظهار می‌دارد:

«درست مانند علمای گذشته ساده زندگی کنید. در گذشته چه طلبه و چه عالم بزرگ شهر زندگیشان از سطح معمولی مردم پایین‌تر بود و یا مثل آنها بود. امروز سعی کنید زندگی‌تان از زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دستشان می رسد از مردم فاصله گرفتند. باید وضع مثل سابق باشد، باید طوری زندگی کنیم که نگویند طاغوتی هستیم».

گویی امام راحل تغییر نگاه مردم به روحانیت و بدبینی به سبک زندگی آنان را بزرگترین لطمه به این قشر و به تَبَع آن لطمه به اسلام برمی‌شمارد؛ ایشان در توصیه‌ای که به یکی از مبرّزترین شاگردان خود مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی (استاد مشهور اخلاق)  دارد، می‌گوید:

«زیّ طلبگی‌ات را حفظ کن که اگر آن را حفظ نکنی به روحانیت لطمه خواهد خورد و لطمه به روحانیت، لطمه به اسلام است».

آیا صراحت لهجه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سوق دادن طلّاب و روحانیون به حفظ مشی زیست سنتی طلبگی راه را برای رفتن نواده‌اش به جایگاه ویژه ـ VIPـ هنگام مراسم عزاداری و نیز توجیهات بعدی او در این باره مسدود نکرده بود؟ 

دیدگاه کاربران

علیرضا۵۴۹۳۲۹۱۵:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۴
کاش فقط همین یکی بود.
ناشناس۵۴۹۴۹۹۱۶:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۴
شما گیر دادی به این بنده خدا، چون به اصلاح طلبان نزدیکه، و گرنه انصاف این بود که بپرسی چه کسی و چرا اون جایگاه رو ساخته؟
ناشناس۵۴۹۵۹۳۱۷:۴۷:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۴
خرج کردن از نام و وجهه خانواده امام (ره) برای منافع یک حزب و جریان سیاسی یکی دیگر از اشتباهات ایشان است.
کریم ۲۵۴۹۶۱۰۱۷:۵۶:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۴
مشکل همین اصلاح طلبیه ُ همین مشی اصلاح طلبگی شما که باعث شده خود برتر بین باشین
ناشناس۵۴۹۷۹۰۱۹:۴۶:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۴
عزیزم اون جایگاه ویژه سالن ورزشی شهید حیدریان قمه! اصلاح‌طلب و اصولگرا نداره ولی متعجبم از شما که هنوز بعد از ۴۰ سال متوجه نشدید خوی اشرافی‌گری در اصلاح‌طلبان بسیار شدیدتره. البته بازم میگم هر نوع اشرافی ‌‌‌‌گری محکومه، اصلاح‌طلب و اصولگرام نداره
ناشناس۵۵۰۱۳۳۰۱:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
بالا نشستن که چیزی نیست اشراف گری مسولان دیدنی هست فرقی هم ندارد اصول گرا و اصلاح طلب و....
ناشناس۵۴۹۸۱۸۲۰:۰۹:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۴
این بابازادگی و رانت حاصل از آنست که اعتماد مردم به نظام را خدشه دار کرده
ناشناس۵۴۹۳۳۳۱۵:۱۸:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۴
شما جدی نگیر. وی آی پی رو از یک عده گرفتیم دادیم یک عده دیگه! همین! بقیه وعده ها هم کشک!
سعیدروشن کرمانشاهی۵۴۹۳۷۱۱۵:۳۳:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۴
گیریم که مدرتوبودفاضل ازفضل پدرتراجه حاصل!؟ازنوع خودروی گرانقیمت ایشان وتزیینات حرم امام راحل متوجه فاصله گرفتن این اقازاده هم شده ایم
ناشناس۵۴۹۳۹۱۱۵:۴۴:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۴
اگر فرزند علم الهدی این کار رو می کرد ، اقایون دعوت به شورش می کردند..اما الان رمضان زاده توییت کرده که دلواپسان به این عالم جوان حسادت می کنند!!
ناشناس۵۴۹۳۹۴۱۵:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۴
اینا رایی که با گفتمان « بزن و برقص» جمع میکنند ، به عنوان چک سفید امضا برای خودشون تصور کردند..
رضا۵۴۹۳۹۸۱۵:۴۶:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۴
خوی اشرافی گری==فاتحه انقلاب
ناشناس۵۴۹۴۰۰۱۵:۴۷:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۴
# به عقب بر نمی گردیم# شما که رسما برگشتید به دوران شاه..!!! ارتجاع از این بالاتر..
ناشناس۵۴۹۴۰۲۱۵:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۴
الف جان گیری دادی به این موضوع
ناشناس۵۴۹۴۱۰۱۵:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۴
قبلا هم برای عمامه گذاری ایشون‌، کلی از شیوخ اصلاح طلب به خط شدند و جمعی فوتبالیست و سلبریتی دعوت کرده بودند... احتمالا به سلبریتی ها گفتند چهره ایشون رو خوب به خاطر بسپارید ، چون در اینده باید با « تکرار» ایشون به خط شید!!
سالم۵۴۹۴۳۸۱۶:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۴
اصلا" این وی آی پی را برای چه ساخته اند ؟ مثلا" اگر شخص دیگری غیر از نوه امام برود آنجا اشکالی ندارد .
ناشناس۵۴۹۴۷۵۱۶:۲۶:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۴
این جایگاه vip پیش از اینکه این طلبه جوان در آن بنشیند در شبهای قبل توسط ده ها روحانی بنام قم استفاده شده بود پس چرا نام انها را نمی نویسید؟؟؟ نمی دانم چرا با بیت امام این همه کینه در دل دارید؟؟؟؟
ناشناس۵۴۹۵۹۲۱۷:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۴
چون آن روحانی ها ادعای "یادگار امام" بودن ندارند
ناشناس۵۵۰۱۲۳۰۰:۵۴:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۵
بیت امام ؟ شوخی میکنی ؟ مگه بیتی هم مونده ؟
ناشناس۵۴۹۵۱۴۱۶:۵۷:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۴
بابا این بچه یه چیزی گفته چرا اینقدر شلوغش میکنین؟ خب علی لاریجانی که عمری ازش گذشته و رئیس مجلس هم هست که داره از وی ای پی مجلس عزاداری رو نظاره میکنه.
ناشناس۵۴۹۷۵۱۱۹:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۴
درد حسادت را فقط حسود میداند و بس ایشون اگه عمامه اش رو سرش کج بشه به راه و سیره امام خدشه وارد میشه !!!!!!!!!!! خدا به همه خصوصا" به دلواپسان فهم و بصیرت عطا کنه
ناشناس۵۴۹۷۶۵۱۹:۲۸:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۴
حرف راست رو از بچه باید شنید عزیز دل... مثل بچه عارف که گفت ما ژنمون خوبه (به تصور اون بچه البته) . . .
ناشناس۵۴۹۷۹۷۱۹:۵۴:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۴
یه سفره ای از ناز و نعمت برای آقا زاده ها باز هست این شاهزاده هم یکی از آنهاست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین