روزانه چه مقدار مواد لبنی مصرف کنیم؟

گروه سلامت الف،   3970623063

محققان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف لبنیان سبب کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های خطرناک می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران،کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف محصولات لبنی، چون شیر، ماست، کره و پنیر سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود.


بنا به گفته کارشناسان افرادی که سه بار در طول روز محصول‌های لبنی مصرف می‌کنند تقریباً دو برابر کمتر از سایرین به بیماری‌های قلبی و مغزی مبتلا می‌شوند.


محققان به افراد توصیه می‌کنند برای افزایش اثر‌های درمانی محصول‌های لبنی از نوع کم چرب آن‌ها استفاده کنند، در سال‌های پیش این نظریه وجود داشت که مصرف شیر و سایر محصول‌های لبنی سبب بالا رفتن چربی اشباع و کلسترول بد خون LDL می‌شود که یکی از اصلی‌ترین عامل‌ها در بروز سکته قلبی است.
اما پژوهش‌های جدید نشان داده است مصرف محصول‌های لبنی اثرمنفی بر سلامت بدن ندارد و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود.


این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه مک مستر (McMaster University) درانتاریوی کانادا انجام شده است.

در محصولات لبنی مواد مفیدی برای بدن چون کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های k۱، k۲ و در گروهی از آن‌ها که پروبیوتیک هستند باکتری‌های زنده و مفید برای بدن وجود دارند.

تمامی این مواد برای سلامت اعضای بدن و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن و حتی واگیر دار مفید است.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی ۱۳۶ هزار داوطلب در ۲۱ کشور جهان به ویژه درمناطق روستایی به دست آورده اند؛ شرکت کنندگان بین ۳۵ تا ۷۰ سال و به چهار دسته گروه‌های بدون مصرف لبنیات، یک وعده در روز، دو عده و سه وعده در روز تقسیم شده‌اند.

مدت زمان این پژوهش ۹ سال و از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است، نتیجه این پژوهش نشان داده است افرادی که سه بار درطول روز لبنیات مصرف کرده اند از کیفیت سلامت بهتری برخوردار شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهند بالاترین میزان مصرف لبنیات در آمریکای شمالی و اروپا با میزان ۴ بار یا بیشتر وعده در روز مصرف لبنیات و کمترین در جنوب آسیا و آفریقا با میانگین یک یا حتی روز‌هایی بدون مصرف مواد لبنی بوده است.


کارشناسان اعتقاد دارند فرهنگ دربرخی کشور‌ها نیز ازجمله عامل‌های افزایش یا کاهش مصرف مواد لبنی در دنیاست.
محققان توصیه می‌کنند افراد در رده‌های سنی مختلف درطول روز حداقل سه بار مواد لبنی مصرف کنند تا سلامت آن‌ها حفظ شود.

مصرف لبنیات افزون بر حفظ تراکم استخوان سبب جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرگبار می‌شود.
منبع:Dailyamail