بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سنگ کلیه

گروه سلامت الف،   3970622065

سنگ‌های کلیه زمانی که از جای خود حرکت کرده یا در لوله ادرار منتهی به خارج بدن انسداد ایجاد می‌کنند می‌توانند موجب بروز دردی شدید شوند. از این‌رو، نیازی به گفتن نیست که پیشگیری از آنها گزینه ایده‌آل است.اما حرف‌زدن درباره پیشگیری از سنگ‌های کلیه آسان‌تر از عمل به آن است.

بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سنگ کلیه

به گزارش روزنامه آرمان، هیچ روش تضمین شده‌ای برای پیشگیری از آنها وجود ندارد، اما برخی عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارند که می‌توانند به‌طور قابل توجهی خطر مواجهه با سنگ‌های کلیه را کاهش دهند.

هیدراته نگه‌داشتن بدن به‌دلایل بسیاری اهمیت دارد، و روشی برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه نیز محسوب می‌شود.هرچه آب بیشتری مصرف کنید، ادرار بیشتری نیز تولید خواهد شد و در صورت عدم دفع آن به‌طور مرتب، ادرار غلیظ‌‌‌تر شده و احتمال حل شدن نمک‌هایی که موجب تشکیل سنگ‌ها می‌شوند، کاهش می‌یابد.

افراد بسیاری در سراسر جهان روز خود را با نوشدن قهوه آغاز می‌کنند و مشخص شده است این نوشیدنی می‌تواند گزینه‌ای خوب برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه باشد.مطالعه‌ای نشان داد افرادی که روزانه حداقل یک فنجان قهوه کافئین‌دار مصرف می‌کنند 26 درصد احتمال کمتری دارد با تشکیل سنگ کلیه مواجه شوند.

زمانی که موضوع کلسیم مطرح می‌شود، اغلب این ماده معدنی یکی از دلایل تشکیل سنگ‌های کلیه در نظر گرفته می‌شود زیرا سنگ‌های اگزالات کلسیم شایع‌ترین نوع سنگ‌های کلیه هستند.با این وجود، در شرایطی که افراد بسیاری این اطلاعات را دلیلی بر پرهیز از کلسیم می‌دانند، اما رژیم‌های غذایی کم کلسیم ممکن است احتمال ابتلا به سنگ‌های کلیه را افزایش دهند.

پرهیز از نمک و سدیم در رژیم غذایی بسیار دشوار است و البته لزوما همواره با چیز بدی مواجه نیستیم. سدیم بیش از حد می‌تواند محتوای کلسیم در ادرار را افزایش دهد که احتمال تشکیل سنگ‌های کلیه را افزایش می‌دهد.نیازی نیست تا از غذاهای سرشار از کلسیم مانند ماهی سالمون و کیل پرهیز کنید، اما باید بر میزان نمک مصرفی خود کنترل داشته باشید.

زمانی که خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه مطرح می‌شود، نوشابه‌های گازدار دوست شما نیستند. نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه یک یا تعداد بیشتری نوشابه شیرین شده با شکر مصرف می‌کنند، 23 درصد احتمال بیشتری دارد به سنگ‌های کلیه مبتلا شوند.به‌نظر می‌رسد محتوای فروکتوز موجود در نوشابه‌ها دلیل این مساله باشد که دفع کلسیم، اگزالات و اسید اوریک را افزایش می‌دهد که همگی می‌توانند به تشکیل سنگ‌های کلیه منجر شوند.

زمانی که موضوع سنگ‌های کلیه مطرح می‌شود، اگر نوشیدن آب فراوان و تغییر در رژیم غذایی تفاوتی در این شرایط ایجاد نمی‌کند، شاید به گزینه‌های پزشکی نیاز باشد.داروهایی که به‌طور معمول برای مبارزه با سنگ‌های کلیه تجویز می‌شوند شامل سیترات پتاسیم، ادرارآوردهای تیازید(کلسیم در ادرار را کاهش می‌دهند)، آلوپورینول(اسید اوریک را محدود می‌کند)، استوهیدروکسامیک اسید(برای پیشگیری از سنگ‌هایی که به‌واسطه تکرار عفونت‌های دستگاه ادراری شکل می‌گیرند) و موارد دیگر می‌شوند.

مطالعه‌ای نشان داد که انجام ورزش سبک می‌تواند خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه را تا بیش از 33 درصد کاهش دهد.این مطالعه اشاره داشت که سه ساعت پیاده‌روی یا یک ساعت دویدن آرام در هفته می‌تواند روش تعامل بدن با مواد معدنی را به‌گونه‌ای تغییر دهد که احتمال تشکیل سنگ‌های کلیه کاهش یابد.

خطرات غذاها و نوشیدنی‌های حاوی مقادیر فراوان از قندهای طبیعی یا افزوده می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.قند میزان کلسیم در ادرار را افزایش می‌دهد، در شرایطی که حجم ادرار را کاهش می‌دهد که به شکل‌گیری شرایطی مناسب برای تشکیل سنگ‌های کلیه منجر می‌شود.

اگرچه مصرف گوشت مضر نیست زیرا عناصر مهمی مانند آهن، روی، و ویتامین‌های ضروری را از آن دریافت می‌کنید، اما مصرف بیش از حد می‌تواند یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به سنگ‌های کلیه باشد.پروتئین دریافتی از گوشت مصرفی زیاد است، در شرایطی که منایع حیوانی پروتئین اسیدی نیز هستند و می‌توانند ادرار را هرچه بیشتر اسیدی سازند.

حداقل بنابر نتایج مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام شد، دریافت بیش از حد ویتامین C از مکمل‌ها می‌تواند خطر تشکیل سنگ‌های کلیه را در درجه نخست برای مردان افزایش دهد.در این مطالعه، خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه برای مردانی که دوزهای بالا از مکمل‌های ویتامین C مصرف کرده بودند دو برابر بیشتر بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین