قائم‌مقامی مطرح کرد: فتح ادلب هزینه زیادی برای اردوغان خواهد داشت

گروه جهان الف،   3970621160 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا و ترکیه به صورت مشترک و از چندین سال قبل ارتش آزاد و سایر گروه‌های سلفی را آموزش دادند تا امروز بتوانند علیه دمشق و در راستای تجزیه سوریه از آن بهره ببرند.

فتح ادلب هزینه زیادی برای اردوغان خواهد داشت

سیدعلی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در تشریح دلایل ورود ارتش ترکیه به استان ادلب سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده ادلب در وضعیت فعلی به نقطه عطف تحولات سوریه تبدیل شده است؛ چراکه بر اساس آخرین داده‌های موجود، ترکیه به ارتش آزاد سوریه که متشکل از گروه‌های مختلف سلفی است دستور داده نیروهای خود را در مقیاس ۴۲۰۰ کیلومتر مربع (متشکل از عزاز، جرابلس و الباب) مستقر کند و همچنین دستور داده برخی از نیروها را در منطقه عفرین مستقر کنند تا نهایتاً بتوانند نفوذ بر ادلب را کاهش دهند. آنکارا تلاش دارد ادلب را تا آنجایی که می‌شود در اختیار خود بگیرد و از دست ندهد؛ چراکه آنها در گذشته «ارتش فتح» را برای سلطه بر ادلب تشکیل دادند اما این جریان تروریستی با شکست روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: پس از شکست ارتش فتح، ترکیه عزم خود را بر تشکیل جریان دیگری گذاشت و فرماندهی مشترک میان برخی از گروه‌های سلفی - تکفیری را به عهده گرفت. در اینجا بود که ارتش آزاد به عنوان یک نیروی مرکب رخ عیان کرد. در این راستا و از گذشته تاکنون کارشناسان ترکیه بر این باورند که اگر آنکارا ادلب را از دست بدهد بدون تردید ارتش ترکیه کنترل مناطق عملیاتی شاخه زیتون (عفرین) و مناطق سپر فرات (عزاز، جرابلس و الباب) را از دست خواهد داد. از این منظر است که آنها همواره به دنبال حفظ نفوذ خود بر ادلب و مناطق حاشیه‌ای آن هستند. مجموع این مولفه‌ها نشان می‌دهد که ترک‌ها در محور سیاسی و میدانی به دنبال براندازی و تجزیه سوریه خصوصاً مناطق شمالی این کشور هستند.

قائم‌مقامی افزود: ترکیه چیزی حدود ۲۰ هزار نفر از نیروهای تحت حمایت خود که غالباً در پوشش ارتش آزاد سوریه فعال هستند را به سمت ادلب گسیل کرده است تا مانع ورود ارتش سوریه به داخل این منطقه شود. در این راستا اردوغان مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده و اعلام کرده که ترکیه نمی‌تواند سرنوشت مردم ادلب را به دست بشار اسد بسپارد. این موضع دقیقاً نشان می‌دهد که آنکارا یک سیاست دوگانه را در پیش گرفته است.

این پژوهشگر مسائل ترکیه با بیان اینکه آنکارا و واشنگتن طی عملیات مشترک به دنبال مقابله با ارتش سوریه هستند، گفت: ارجحیت پرونده ادلب برای آمریکا و ترکیه به حدی است که دو کشور طی یک عملیات مشترک به دنبال آن هستند تا مانع از ورود ارتش سوریه به شرق و غرب فرات شوند. در واقع آنها به دنبال عقب‌نشینی ارتش این کشور از مناطقی هستند تا بتوانند شمال سوریه را در اختیار خود بگیرند تا بتوانند یک سد جدی در مقابل ارتش سوریه ایجاد کنند. این وضعیت در حالی است که یکشنبه شب ۹ گروه مسلح در ادلب طی بیانیه‌ای اعلام کردند که سلاح‌های خود را زمین نخواهند گذاشت و رسماً اعلام کرده‌اند که تسلیم بشار اسد نمی‌شوند. این طیف معتقدند که ادلب و سوریه سرزمین آنهاست و تا آخرین نفس به مبارزه خواهند پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اردوغان در اجلاس اخیر تهران رسماً اعلام کرد که در مورد ادلب باید آتش‌بس برقرار شود اما ایران و روسیه با این پیشنهاد مخالفت کردند و اظهار کردند که اگر آتش‌بس در این منطقه برقرار شود بدون شک حیات این گروه‌ها ادامه خواهد داشت. از این جهت باید بگوییم که ترکیه در این بین به دنبال آن است تا بتوانند تمامی معادلات را به نفع خود رقم بزند. یادمان باشد که نزدیک به ۶۰ درصد از اشخاصی که در ادلب حضور دارند تابعیت سعودی دارند و از سایر کشورهای عربی هستند. ۴۰ درصد باقی مانده اتباع چچن، چین، روسیه، ترکستان شرقی، ازبکستان و تاجیکستان هستند که البته میان آنها اتباع اروپا هم به چشم می‌خورد که همگی آنها تحت آموزش ترکیه و آمریکا قرار داشتند. از این منظر استقرار ادوات سنگین ترکیه مانند توپخانه و سامانه‌های موشکی در شمال سوریه، نشان می‌دهد که این کشور به دنبال ایجاد یک درگیری تمام عیار علیه ارتش سوریه است که در این بین با آمریکا در هماهنگی کامل قرار دارد.       

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۵۵۶۸۱۷:۳۱:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
60 درصد افرادی که در ادلب هستند، تابعیت سعودی دارند؟!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین