افزایش حقوق کارمندان، از کجا و چگونه؟

گروه اقتصادی الف،   3970620034 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

ظاهرا یکی از بسته‌های حمایتی که در نهادهای زیرمجموعه دولت تهیه شده، با محوریت افزایش حقوق کارمندان دولت است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مساله افزایش حقوق کارمندان در مقطع کنونی از ابعاد مختلف قابل‌بررسی است. ابتدا باید مشخص شود افزایش حقوق کارمندان از چه محلی تامین خواهد شد. آیا دولت قرار است بدون افزایش سقف مخارج خود، از محل صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های جاری، اقدام به افزایش حقوق کارمندان کند.
 
یا قرار است این افزایش حقوق از محل کاهش اعتبارات عمرانی یا از محل برداشت ریالی از منابع صندوق توسعه ملی یا فروش اوراق و ایجاد بدهی جدید تامین شود. هر یک از شیوه‌های مذکور عوارض متفاوتی خواهد داشت. افزایش حقوق کارمندان دولت از محل برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی، به معنی افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و افزایش پایه پولی است و به سرعت آثار تورمی دارد. اگر افزایش حقوق کارمندان از محل ایجاد بدهی‌های جدید دولتی و فروش اوراق تامین شود، عوارضی مانند افزایش نرخ سود و همچنین مشکلاتی مانند انباشت بدهی‌های دولت و مشکل بازپرداخت بدهی‌ها در دوره‌های بعد را خواهد داشت. اگر افزایش حقوق کارمندان از محل کاهش اعتبارات عمرانی باشد، این مساله منجر به کاهش تشکیل سرمایه اقتصاد و عمیق‌تر شدن رکود می‌شود.

این مساله، بعد دیگری نیز دارد. از نیمه دوم سال‌جاری به بعد، کاهش معنی‌داری در درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت رخ خواهد داد. در این شرایط هرگونه افزایش در مخارج دولت همزمان با کاهش درآمدهای دولت، منجر به افزایش کسری بودجه خواهد شد. حتی بدون فرض افزایش حقوق کارمندان نیز به‌نظر می‌رسد کسری بودجه سال‌جاری و سال آینده رقم قابل‌توجهی خواهد بود. افزایش حقوق کارمندان این کسری را افزایش خواهد داد. در نهایت تشدید کسری بودجه از کانال‌های مختلف به منابع بانک مرکزی منتقل می‌شود و منجر به افزایش نقدینگی و افزایش تورم خواهد شد. این نکته را نیز می‌توان افزود که در شرایط تورمی، افزایش حقوق کارمندان بر افزایش تقاضا اثر می‌گذارد و از این مسیر نیز اثر تورمی خواهد داشت.

افزایش حقوق کارمندان دولت، مطالبات مشابهی را بین کارکنان شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی نیز ایجاد خواهد کرد. در شرایط رکودی، به‌طور طبیعی امکان افزایش حقوق کارکنان بخش خصوصی وجود نخواهد داشت. در نتیجه ایجاد انتظار افزایش عمومی دستمزدها، نارضایتی عمومی را در جامعه تشدید خواهد کرد. آنچه را که گفته شد، می‌توان به بیان ساده‌تر این‌گونه جمع‌بندی کرد که در شرایط فعلی، افزایش هزینه‌های جاری دولت به ویژه افزایش فراگیر حقوق کارمندان دولت، منجر به افزایش تورم و بی‌ثباتی اقتصاد و در نهایت کاهش بیش از پیش قدرت خرید شهروندان خواهد شد.

چه باید کرد؟
برنامه‌های حمایتی مختلفی در دستور کار دولت قرار دارد که هنوز اعلام عمومی نشده است. در طراحی این برنامه‌ها از جمله موردی مانند افزایش حقوق کارمندان، لازم است ملاحظاتی مدنظر قرار بگیرد که در اینجا به سه مورد مهم اشاره می‌شود:

اول آنکه، لازم است شرایط فعلی برای مردم تشریح شود. دولت باید صادقانه، ناممکن بودن افزایش هزینه‌های جاری و افزایش حقوق کارمندان را برای مردم تشریح و از ایجاد تعهدات غیرممکن یا پرهزینه اجتناب کند.

دوم آنکه، دولت ضمن اجتناب از ایجاد تعهدات جدید، باید در اسرع وقت اقدام به اصلاح سیاست‌های مالی و بودجه‌ای خود کند. طی سال‌های گذشته، تعلل و کوتاهی فراوانی در اصلاح سیاست‌های اقتصادی دولت رخ داد. بودجه عمومی و سیاست‌های مالی دولت بسیار ناکارآ است و اتلاف منابع و ناکارآیی گسترده‌ای در تخصیص منابع عمومی وجود دارد. لازم است در اسرع وقت، ساختار مخارج دولت اصلاح شود و کارآیی تخصیص منابع عمومی افزایش یابد. سیاست‌های مالی نادرست و ناکارآمد مانند فروش ارزان حامل‌های انرژی، توزیع یارانه نقدی بین اقشار غیرنیازمند، تعهد به فروش ارز ارزان برای فهرست گسترده‌ای از اقلام وارداتی، تعدد دستگاه‌ها و نهادهای وابسته به بودجه عمومی و نظایر آن، منجر به ناترازی گسترده بودجه شده است. در شرایط فعلی، مدیریت مخارج دولت بیش از همیشه از اهمیت حیاتی برخوردار است. البته مدیریت بودجه در شرایط کاهش درآمدهای عمومی و رکود اقتصادی، به کارآیی و هوشمندی بالای دستگاه متولی بودجه نیاز دارد. هرگونه بی‌تدبیری در سیاست‌گذاری یا ناکارآیی در اجرا، می‌تواند بر ابعاد مشکلات اقتصادی کشور بیفزاید و کشور را با چالش‌های جدید مواجه کند.

سوم آنکه، لازم است از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شکلی موثر و کارآمد حمایت شود. همزمان شدن رکود اقتصادی و تورم بالا، دامنه فقر را گسترش خواهد داد. گسترش فقر و بیکاری بین برخی اقشار حتی می‌تواند تبعاتی مانند تغذیه ناکافی، بهداشت نامناسب، ترک تحصیل و آسیب‌های اجتماعی به‌دنبال داشته باشد. لازم است دولت با یک طراحی دقیق، از محل صرفه‌جویی در مخارج جاری خود، برنامه‌های هدفمند و موثری برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به اجرا درآورد. به‌عنوان مثال، بخشی از منابع حاصل از اصلاح نرخ ارز دولتی و اصلاح بازار انرژی می‌تواند منابع کافی برای حمایت‌های اجتماعی را فراهم آورد.

در پایان لازم به تاکید مجدد است که در شرایط فعلی امکان اجرای برنامه‌های حمایتی گسترده و با پوشش همگانی وجود ندارد و به ناچار برنامه‌های حمایتی دولت باید منحصرا دهک‌های درآمدی پایین و گروه‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۲۶۸۷۰۸:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
کارمندان در حال حاضر در شرایط سخنی به سر می برند چون بازار کسب و کار همه قیمت ها را چندین برابر اضافه کرده است اگر کمک به کارمند باعث افزایش نقدینگی است خوب می توان کمک های غیر نقدی مانند بن فروشگاه های زنجیره ای به آنها داده شود
ناشناس۵۴۳۸۲۳۱۶:۳۷:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اقتصادی که کارمند و بازنشسته ، قدرت خریدش نسبت به ده سال پیش 70 درصد کاهش یافته است اقتصاد نیست ویرانه است ...
ناشناس۵۴۲۷۰۷۰۸:۳۹:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
شما نگران کسری بودجه نباشید دولت ارز 3700 تومان را دارد به قیمت 12500 تومان در بانک های عامل می فروشد و درآمد سرشاری را برای خود رقم می زند !!!!
غلام۵۴۳۳۲۶۱۳:۱۵:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اتفاقا باید نکران بود و جدا از هرکونه افزایش دستمزد و حقوق بشدت ممانعت شود. اسکناس بدون بشتوانه یعنی بدبختی و هرج و مرج.
ناشناس۵۴۲۷۶۷۰۹:۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بنده خدا؛ درآمد کارمندان و کارگران و بطور کلی مردم ایران برحسب ریال هست اما خرج و مخارج براساس دلار. الان دلار 3800 تومانی شده 15 هزار تومان. یعنی درآمد کارمندان و کارگران یک چهارم شده است. یعنی عملا فقر مطلق.فقط نویسنده عزیز بنویس.......
م. ج۵۴۲۷۶۸۰۹:۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چطور کارمندان افزایش حقوق داشته باشند ولی کارگران نه؟ کارگران زحمتکش در رنج و فلاکت به سر میبرند کسی به داد آنها نمیرسد
m.a۵۴۴۳۲۶۲۳:۰۵:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
لطفااگراین اتفاق افتادبراساس حقوق زیریک مبلغ مشخص اضافه شه.نه سیستم درصدی که حقوقهای نجومی بیشترشودوفاصله کمترین وبیشترین حقوق هر سال افزایش پیدت کند.
ناشناس۵۴۲۷۶۹۰۹:۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
طبق قانون دولت باید حقوق کارمندان را با مطابق نرخ تورم افزایش میداده که این کار برای بسیاری از کارمندان انجام نشده امسال هم که تورم و بالارفتن قیمتهای اقلام ضروری زیاد بوده وعملا قدرت خرید کارمندان نسبت به سال قبل حداقل 30 در صد کاهش داشته کارمندان این کاهش درآمد را چگونه جبران کنند؟
فریدون۵۴۲۸۰۵۰۹:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
85درصد کارمندان دولت زیر خط فقر هستند حالا میگوید رکود اقتصادی پیش میاید. به عبارت دیگر قشر عظیم مردم در رونق اقتصادی در ظرف این چند ماه به زیر خط فقر رفتند. کلی گویی زیادی در باره اقتصاد میشود و هرکسی که تریبونی دارد نسخه ای برای مردم می پیچد. ولی اعتقاد عام مردم بر این است که عنان کار از دست در رفته است و مصیبت ان بر روی دوش مردم افتاده است.
ناشناس۵۴۲۸۷۰۱۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حرف کارگر کارمند بازنشسته، قدرت خرید است کدام عدالت حکم می‌کند که حداقل حقوق که پارسال حدود 220 دلار بوده، اکنون به 70 دلار برسد؟! بنده که دبیر هستم سال 89 حدود 800 دلار قدرت خرید داشتم، الآن رسیده به 230 دلار . پاسخ شما به این مسئله چیست؟ اکثر مردم همین را مطالبه می کنند ولی شما به قدرت خرید اشاره هم نکردید
گنجی۵۴۲۸۷۷۱۰:۳۳:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حضرت عالی فکر می کنید مردم باید تسلیم مرگ بشوند بخاطر اینکه عده ای لیاقت ندارد اقتصاد را سرو سامان بدهند؟ چگونه است که عدد اختلاس ها و سوء استفاده های افراد و رانت ها باید در این 5 ماه باید نزدیک به این عدد بشود که من نتوانستم آنرا بخوانم ( 50 میلیارد دلار ضرب در 15000 تومان قیمت یک دلار) می شود 750,000,000,000,000 آنوقت برای کارگران و کارمندان که یک چندرغاز بجهت گول زدن باید به آنها اضافه شود برخی چرتکه این مدلی می اندازند پس دولت می خواهد اضافه قیمت دلار از 3700 تومان به 15000 تومان را صرف کدام لیست از آقازاده های محترم ...بکند؟
رضا۵۴۲۸۸۸۱۰:۳۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
به قول دکتر ادیب اقتصاد دان معاصر از سال 81 تا 96 میزان دستمزدها 1300 درصد یا 13 برابر افزایش یافته اما 1274 درصد ان با تورم خنثی شده است یعنی ظرفیت اقتصاد ایران برای افزایش حقوق واقعی فقط 1/5 درصد در سال است که این امر با متوسط رشد اقتصادی 3 درصدی این سالها کاملا منطبق است.در شرایط حاضر هم علیرغم همه مشگلات هر نوع افزایش حقوقی به سرعت با تورم خنثی می شود و نه تنها فایده ای ندارد سبب افزایش بیکاری و تخریب فضای کسب و کار ،سرمایه گزاری و افزایش تورم و نرخ ارز می شود.چاره این است که به اندازه دخل خرج کنیم.دولت که ارز را گران کرده ولی باید در کنار آن نرخ انرژی را هم شدیدا افزایش دهد،شرکت های نا کارامد و زیان ده را اصلاح ساختار یا تعطیل کند و به کارکنانشان حقوق بیکاری بدهد،سن بازنشستگی را افزایش دهد،همه بانکها را موقتا دولتی کند و سود بانکی را تا 2 درصد کاهش دهد و تبعات تورمی خروج سپرده ها در کوتاه مدت را بپذیرد و 80 درصد یارانه ها را هم حذف کند از کل منابع حاصله 40 درصد صرف بودجه جاری 20 درصد صرف سبد کالا و درمان نیازمندان و 40 درصد صرف امور عمرانی شود.اگر این کار را بکنیم در ابتدای مسیر رشد قرار می گیریم تورم تا 2 درصد کاهش و رشداقتصادی به بالای 5 درصد می رسد
ناش۵۴۲۹۲۲۱۰:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تورم هیچ ربطی به حقوق کارمندان دولت ندارد آنچه تورم می آورد بودن امسال نوبخت در صدر امور است.
ناشناس۵۴۳۵۵۷۱۴:۳۵:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
امثال نه امسال. سواد هم که نداری. با اینکه حرفت درست بود اما اول باید فارسی نوشتن را بیاموزی.
ناشناس۵۴۲۹۳۷۱۱:۰۴:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بازم سر کاریم نه ؟
ناشناس۵۴۳۳۶۱۱۳:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دلار بیش از 400 درصد افزایش احتمالی بامنت 10 درصد
الف۵۴۲۹۴۰۱۱:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
محل تامین بودجه افزایش حقوق کارمندان، از فروش دلار با نرخ آزاد است. دلار توی بودجه 3800 تومن حساب شده ولی دولت داره با نرخ بیشتر از 12000 تومن می فروشه. با افزایش نرخ ارز، در واقعیت حقوق کارمند و کارگر از نصف هم کمتر شده. حالا دولت میخواد با افزایش 5 درصدی این افت 50 درصدی را جبران کنه!! چقد خوشحالیم ماااا
ناشناس۵۴۲۹۵۰۱۱:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
به کارمندان که به بهانه های مختلف باز کمک میشه این بازنشستکان هستند که هم از این تبعیض ناراضی هستند هم اختلاف حقوقی زیادی با کارمندان دارن بالاخره هزینه ها را باید مدیریت کرد حقوق زیر شش میلیون کمک کرد با نصیحت هم مشکل حل نمی شه...
محمد۵۴۲۹۵۳۱۱:۱۳:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
با تغییراتی که توسط آقای تاجگردون در قانون مالیات کارکنان دولت وبخش خصوصی وتصویب نمایندگان که بدون .. وتدبر صورت پذیرفت، باعث گردیده دریافت این قبیل کارکنان به لطف تدبیر مجلسیان از سال گذشته کمتر گردد که آنهم دراین وضعیت بغرنج اقتصادی، مالیات کمرشکن دریافتی از کارکنان ودر حالی که خط فقردر تهران از5میلیون تومان فراتر رفته بیش ازهمه کارمندان وکارگران آسیب ببینند امید است هرچه زودتر این وضع اصلاح ومالیات از کسانی که حتی به میزان 2یا 3درصدکارکنان دولت وبخش خصوصی پرداخت نمی کنند نظیر پزشکان بادرآمدها میلیاردی وتجار وکسبه عمده ودلالان و......دریافت گردد.
ناشناس۵۴۲۹۸۱۱۱:۲۰:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
وضعیت اسفبار بازنشستگان چه میشود؟ کارکنان علاوه برحقوق، مزایای غیرمستمر، پاداش، کارانه، اضافه کار، ماموریت داخل و خارج و... دارند. اینقدر دولت بی احترامی و بی اعتنایی به بازنشستگان نکند.
ناشناس۵۴۳۰۱۷۱۱:۳۲:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خیلی خوبه...کارمندان منبعد درآمدشون رو از طریق زیرمیزی تامین می کنند... به دولت هم فشار نمی آید...خدا بده برکت...همه دست تو جیب هم کردیم.
بهرام۵۴۳۰۳۵۱۱:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
افزایش حقوق میتواند از محل جلوگیری رانت و فساد و بریز و بپاش بیهوده اقایان باشد
مهدی۵۴۳۰۴۱۱۱:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
نفتی که 55دلار در بودجه پیش بینی شده بود را الان 75 دلار میفروشه و دلار 3700 تومانی را در خوشبینانه ترین حالت 4300 تومان میفروشد،این درآمد ها کجا میره که الان میگید از کجا؟؟؟؟
بازنشته۵۴۳۰۵۵۱۱:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
از دولت محترم خواهش میکنیم اصلا به حقوقمان در این تورم شدید اضافه نکنید وضعمان بازنشتگان خوب خوب است با با حسن بابا حسن پاشو خواب وحشتناک دیدی
ناشناس۵۴۳۰۵۸۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
برای افزایش 5 درصدی حقوق چه مرثیه خوانی میشود ولی شکستن کمر قشر حقوق بگیر زیر خط فقر هیچ مدافعی ندارد.
ناشناس۵۴۳۰۸۸۱۱:۵۶:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
یه گروه اقتصادی نشستن به مغزشون فشار آوردن این مقاله رو نوشتن ، اما توی این جمع یکی نبوده که به فکرش برسه موقعی که یه جنس 100 هزار تومانی مالیات ارزش افزوده اش میشه 10 هزار تومن و با افزایش چند برابری به عنوان مثال افزایش سه برابری قیمت همون جنس میشه300 هزار تومان مالیات ارزش افزوده همون جنس میشه 30 هزار تومن پس چه جوری ممکنه درآمد مالیاتی دولت کاهش پیدا کنه !؟ دوما مگه کسی برای آقایون فرش قرمز پهن کرده بود که بیاید دولت رو شما بگیرید مگه آقایون از مشکلات مملکت با خبر نبودن پس چرا این همه خودشون رو به در و دیوار زدن تا دولت رو به دست بگیرن.
ناشناس۵۴۳۱۰۵۱۲:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تنها راه حل این است که ارز برگردد به قیمت 3700،
اشکان۵۴۳۱۴۰۱۲:۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بعضی‌ها حقوق 5 تا15میلیونی میگیرند.اینا را نمیخواد اضافه کنید.اون پائینی ها را اضافه کنید تا از زیر جرثقیل تورم کمر راست کنند.خدا خودش به دادمون برسه
بی پناه۵۴۳۱۵۲۱۲:۲۳:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
در جاهائی که بودجه پیش بینی شده است مشکل داریم چه رسد به جائی که بودجه ا ی پیش بینی نشده است این هم یکی از مسخره کردن مردم است وما به این حرفا.. عادت داریم
مختار دارابی۵۴۳۲۶۷۱۳:۰۱:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
شما با حقوق دو میلیون میتوانی زندگی کنید ؟ببخشید حقوق شما چند میلیون است؟
ناشناس۵۴۳۲۷۲۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
گرانیها از کجا و چگونه؟!
املی۵۴۳۲۸۴۱۳:۰۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اقایی که دغدغه کسری بودجه دولت را .. میزنی اولا حقوق کارکنان دولت برمبنای ارز3700مصوب شد که دولت ارز را به 4200افزایش داد یعنی 700تومن ازمصوبات افزایش حقوق درماه پایانی 96 دراین ماه اخیر دولت ارز را با نرخ10400تومن مصوب کرد یعنی 7000تومن بیشتر از مصوبات افزایش حقوق یعنی دولت وقتی 10درصد حقوق را افزایش داد مبنای فروش نفت ودلار را 3700تومن درنظر گرفته است حالا که با نرخ تثبیتی ارز10400تومن با وجود اینکه 7000تومن افزایش درامد دارد چراباید کسری بودجه داشته باشد دولت با3700تومن کسری بودجه راتامین کرد والانم میتواند پس .. ظاهر نجومی بگیر هستی و ....
ناشناس۵۴۳۲۸۹۱۳:۰۵:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
با سلام بنده به عنوان کارمند در فروردین امسال سه ملیون حقوق بر پایه دلار 3700 تومان دریافتی داشته الان که دلار 12500 هست به فرض محال اگر 12 میلیون حقوق بدهند تازه میرسم به قدرت خرید فروردین حالا که این امر محال هست یعنی نسبت به فروردین قدرت خرید به یک چهارم فروردین رسیده به عبارت دیگر با سرعت نور به اعماق خط فقر سقوط کرده ایم
علی 671۵۴۳۳۲۱۱۳:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
به کارمندان و حقوق بگیران و باز نشستگان که رسید دولت ندار شد .از حقوق کلان بالای سه میلیون بردارند و روی حقوق های پایین بگذارند .مگه ما مسلمون نیستیم .درست است که عدهای از سه میلیون تا چهل میلیون حقوق بگیرند و بخورند و شمال در ویلا کیف کنند و کار مندو باز نشسته ی بیچاره آه بکشند .این کجای مسلمانی است .حقوق ها را به هم نزدیک کنند .دلها نزدیک می شود .
احسان۵۴۳۳۷۰۱۳:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
واقعا" برای نویسنده متاسفم. چه جوری شد که نپرسیدی درآمد ۴برابری دولت از فروش ارز کجا میره؟؟؟ اینکه میگن فلانی باملت نیست. یکیش همین نویسنده است.
ناشناس۵۴۳۴۳۸۱۳:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
از شما که .. استاد اقتصاد هستید بعیده!!!!!!!!!!!! اول: دولت قیمت دلار رو در بودجه چند محاسبه کرده و الان در بازرهای مختلف چند میفروش؟ یعنی فرقی بین 3700 تا 4200 و 8500 بازار ثانویه و 12500 ارز مسافرتی نیست ؟ یا جمع و تفرقش براتون سخته؟ دوم: دولت قرار بود حداکثر 20 درصد به حقوق ها اضافه کنه که مابیش از 10 درصد ندیدیم حالا اگه از اول مهر اضافه کنه تازه شیش ماهم در رفته!! سوم : دولت مجبور نیست حقوق همه کارکنانش رو افزایش بده چون هنوز بعد 10 سال از گذشت قانون خدمات کشوری تفاوت سطح حقوق ها خیلی زیاده تا اونجایی که رهبری در این مورد تذکر هم دادند. فرقی بین حقوق زیر 2 میلیون کارکنان ادارات دولتی و حقوق بالای بیست میلیون کارکنان شرکت نفت نیست؟
ناشناس۵۴۳۴۸۲۱۴:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دولت باایجادآشفته بازارارزوسکه سودهای هنگفتی رابه جیب زده است.
حبیب۵۴۳۵۱۹۱۴:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
برای بازنشستگان تامین اجتماعی چه ؟
غلام۵۴۳۷۲۲۱۵:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
هیج توجیهی برای تولید اسکناس بدون بشتوانه وجود ندارد. خیانت است خیانت. بدون تولید نباید به بهانه جیب خالی کارمند اسکناس جاب شود بفهمید. دولت در این موقعیت فقط باید کارمندان را به مرخصی اجباری بفرستد یا کارمندان مازاد را تعدیل کند. و قیمت سوخت را هم واقعی بدست مصرف کننده برساند. دولت باید بدون ترس واقعیت را به مردم و بخصوص به کارمندانش توضیح دهد.
سمبل۵۴۳۷۸۸۱۶:۱۹:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
برای هزارمین بار می نویسم اولا دولت طبق قانون افزایش دستمزد 97 می بایست 12-20درصد به حقوق ها اضافه می کرد که اقای نوبخت رو حرفش ایستاد و تنها6-10درصد به حقوق ها اضافه شد..پس اگر اینجا حتی 10درصد هم به حقوق ها اضافه شود فعلا به نرخ قانونی حقوق ها رسیدیم اما این بهانه ی کسری بودجه و رشد تورم و... جهت ممانعت از افزایش حقوق ها کامل رد است چرا که بدون افزایش قانونی این مقدار تورم ایجاد شده(درصد70) و قدرت خرید اکثر اقشار را به نصف کاهش داده چرا باید فکر کنیم که تنها یکی دو دهک اسیب دیده اند ؟؟؟؟و چرا باید در مقابل این گرانی اکثریت را تنها گذاشت؟؟؟ و ایا حمایت از دو سه دهک بار نارضایتی ها را خواهد کاست؟؟؟
ناشناس۵۴۴۰۲۰۱۸:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حقوق ها را با گرفتن معوقات بانکی و مصادره اموال دزدان می توان پرداخت کرد
ناشناس۵۴۴۰۷۰۱۹:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خنده داره افزایش حقوق کجا بوده
حمید۵۴۴۱۰۵۱۹:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دولت باید از سفرهای خارجی و ماموریت های داخلی بکاهد. هزینه تیمداری ورزشی بخصوص فوتبال که از بیت المال بریز و بپاش میشود قطعا باید کم شود. بودجه وزارتخانه های کم تحرک باید کاسته شود. وزارت بهداشت باید کلا از طرح کارانه پزشکان چشم پوشی کند. پرداخت حقوق اضافه بر 10 میلیون حتی به رئیس جمهور متوقف شود. هزینه های سازمانهای فرهنگی و تربیتی و بیوت و دفاتر ...جمع آوری نموده اند به بیت المال بازگردانند. ...تنها در اینصورت است که حس همدلی و همراهی در جامعه پدیدار میشود.
علی۵۴۴۱۹۸۲۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
ما کارمندان نیروهای نظامی 6 درصد حقوق اضافه شده هنوز مابقی را وعده سر خرمن داده اند افزایش حقوق پیشکش
احمد۵۴۴۲۱۲۲۱:۳۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
من نمی دانم این اقای مقاله نویس روی چه حسابی می گوید حقوق کارمندان و کارگران نباید اضافه شود در حالیکه عملا در آمد آنان یک چهارم شده است .
ناشناس۵۴۴۲۴۳۲۲:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
آقای نویسنده اول ببین چی مینویسی؟ دولت قرار بود حقوق کارمندارو از 6 تا 20 درصد پلکانی اضافه کنه اما برخلاف قانون مجلس عمل نکرد و تخلف آشکارکرد.تا 12 درصد اضافه حقوق اعمال شد.حالا قرار شده 5 درصد اضافه کنه و یه منتیم بذاره .هیچ افزایش حقوقی در کار نیس
ناشناس۵۴۴۳۲۱۲۳:۰۰:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
از کجا؟ خیلی سوال بچه گانه است. قیمت هر دلار سه برابر شده. این به این معنی است که درآمد دولت از محل صادرات چه نفتی چه غیر نفتی سه برابر شده. حالا اینکه می خواد 5 درصد حقوق کارکنانشو بیشتر کنه منتم داره؟!!!!
ابو۵۴۴۳۶۹۲۳:۳۵:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
محل تامین بودجه اش مشخص است تولید اسکناس هروقت دیدید که وسط سال اسکناسهای نو فراوان شده.است ( مثل حالا ) بدانید که دولت دارد بدون حساب اسکناس تولید میکند در نتیجه تورم شدید غیر قابل اجتناب است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین