راه‌حل توهین‌آمیز شهرداری برای تغییر چهره شهر

گروه اجتماعی الف،   3970619207 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

صبح امروز عکسی توهین‌آمیز نسبت به زنان از حاشیه نمایشگاه زنان و تولید ملی که توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود منتشر شد که با واکنش کاربران فضای مجازی روبرو شد.

به گزارش فارس، صبح امروز بود که عکسی توهین‌آمیز نسبت به زنان در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌های فراوانی روبرو شد. این تبلیغ در حاشیه نمایشگاه زنان و تولید ملی در بوستان گفتگو در معرض دید بینندگان قرار گرفته بود.

 

همانطور که در عکس مشاهده می‌شود، در کنار جمله «زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند» چند رنگ به کار برده شده است که رنگ مشکی آن ضربدر خورده و به نوعی رد شده است. کاربران فضای مجازی معتقدند که این بنر که با آرم شهرداری تهران نیز نصب شده است نه‌تنها توهین به زنان چادری محسوب می‌شود بلکه با نگاه ابزاری به زنان، اساسا به شخصیت زن نیز توهین کرده است.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است:‌ تا الان فکر نمی‌کردم کسی تو جمهوری اسلامی جرات حمله علنی به چادر رو داشته باشه، تا اینکه دیدم شهرداری تهران رسما طرح مبارزه با چادر رو شروع کرده!

«پریچهر» نیز این نوع نگاه را نگاه ابزاری به زن دانسته و نوشته:‌ زن دفترنقاشی شما نیست که میخواید رنگ‌آمیزیش کنید. زن سیمان و گچ و سازه نیست که می‌خواید شهر رو باهاش زیبا کنید!
کی می‌خواید بفهمید زن آدمهT شیء نیست، حضرات روشنفکرنمای پوچِ مردسالار؟

 

حساب کاربری مربوط به حسن رحیم پور ازغدی نیز این سخن او را درباره این بنر منتشر کرده است:‌

 

کاربری با طعنه به شهرداری و حوزه وظایف آن توییت کرده است: شما چی کار به رنگ پوشش ملت داری آخه؛ یِ فکری برای آسفالت کوچه خیابونا بکن که دیگه چیزی از جلوبندی ماشینمون باقی نمونده!

کاربر دیگری نیز اینگونه به توهین شهرداری واکنش نشان داده است: آیا زنها وظیفه دارن شهر رو زیبا کنند؟! اونهم فقط با پوشش رنگی؟ شهرداری تهران وظیفه‌ای نداره که سرنوشتش با این شورای شهر بی‌برنامه معلوم نیست؟! استفاده ابزاری از زن نیست؟ وظیفه زیبا کردن شهر به عهده شهرداری و شورای شهر که با آلودگی هوا رو کم کنن و محیط سبز رو زیاد نه زنان!

علی قلهکی، این کار شهرداری را روشی برای انحراف افکار عمومی از اتفاقات اخیر دانسته و گفته: فردی که جلوی شهرداری تهرانخودسازی کرده بود، فوت کرد! برای به حاشیه بردن این خبر، یه فحشی هم به چادر بدیم (مثل خواهران منصوریان) جای دوری نمیره!

محمد خجسته هم مروری کوتاه به توهین به چادر داشته است:‌ توهین به چادر و زنان چادری در طول تاریخ بوده و هست.. از کشیدن چادر از سر زنان ایرانی در دوره پهلوی تا مقایسه زنان چادری با کلاغ‌ها در مجله خاتون روزنامه ایران دولت دهم و خط زدن علنی چادر و رنگ مشکی در شهرداری اصلاح‌طلبان تهران.

کاربری هم نگاهی متفاوت از دیگر کاربران داشته و نوشته است اصل بر حجاب است و می‌توان با حفظ حجاب از رنگ‌های دیگری هم استفاده کرد. البته این کاربر معتقد است بعید نیست تفکری که پشت طراحی این بنر است، اصل چادر و حجاب را هدف گرفته است: اگر حجاب را اصل بگیریم، میشود به رنگ‌های دیگر هم فکر کرد، چادرهای رنگی خوب و زیبا هستند، قبلا خیلی‌ها چادر رنگی سر می‌کردند و چادر مشکی برای مراسمات رسمی بود. قبل از انقلاب رسما چادر رنگی بیشتر بود. پ ن: البته نمی‌توان اعتماد کرد، شاید اصل چادر را هدف گرفته باشند.

یا مثلا کاربری با نام «محمد» نگاهی مثبت به این بنر داشته است:‌ همینقدر که به این تابلو میشه منفی نگاه کرد، مثبتم میشه نگاه کرد که زن جنبه زیبایی به هر چیزی میده.

سید سجاد نیز نوشته است: فارغ از مقصودِ سفارش دهنده؛ این بنر تبلیغاتی حاوی یک اعتراف بزرگ است به اینکه پوشش امری اجتماعی و تابع قوانین اجتماعی‌ست و هیچکس حق ندارد بگوید: پوشش من به خودم مربوط است و کسی حق دخالت در نحوه پوشش من ندارد!

راضیه حسینی نوشت: همینقدر وقیحانه به پوشش میلیون‌ها زن ایرانی هجمه می‌کنن و هم‌زمان مدعی آزادی و حقوق زنان هم هستن. فاشیسمِ عریان

کاربری هم توییت کرده است: تا الان فکر می‌کردم خانمها به عنوان شهروند حق بهره‌مندی از چهره زیبای شهر رو دارن. ولی گویا از نظر شهرداری خودشون جزوی از ابزارهای زیباسازی برای سایر شهروندان!! محسوب میشن!

کمال لطفی هم خطاب به مدعیان فمنیست نوشت: تعجب می‌کنم وقتی منظور پدیدآورندگان این بنر موهن اینست که در کمال وقاحت و بی‌شرمی اعلام می‌کنند از بانوان بعنوان تزیینات رنگی (جاذبه بصری) شهر استفاده شود چرا صدایی از مدعیان فمنیست بلند نمی‌شود؟!

صدف منتظری هم این تابلو رو نمادی از استفاده ابزاری از زنان دانسته: اینکه به زنان بگیم فلان رنگ لباس رو بپوشید تا شهر قشنگ بشه چه فرقی داره با اینکه به زنان بگیم فلان جور بایستین کنار این ماشین تا مردم بخرنش؟ استفاده ابزاری نیست؟ جنسیت زده نیست؟ فمنیست ها حالشون خوبه؟

یکی از کاربران نیز این عکس از یک مادر شهید را منتشر کرده و نوشته است: زنانی که چهره‌ی شهر را تغییر دادن. جناب شهردار آثار خمپاره و گلوله‌های دشمن را در کوچه پس کوچه‌های خرمشهر دیده‌ای؟

 

وحید یامین پور از فعالان رسانه‌ای نیز در واکنش به این عکس نوشت:
شهرداری تهران با علامت ضرب‌در روی رنگ سیاه از زنان خواسته با رنگ های نارنجی و قرمز و سبز، شهر را زیباتر کنند!
چند نکته:
۱. مگر زنها عناصر زیباسازی شهری هستند که شهرداری از آنها چنین درخواستی کرده؟! این نگاه ابزار انگارانه توهین به زن و زنانگی نیست؟
۲‌.حتی اگر بگوییم شهرداری می‌تواند رنگ‌های مورد علاقه خودش را تبلیغ کند، چه دلیلی دارد که رنگ سیاه چادر را مورد اهانت قرار دهد؟ چرا باید به حق انتخاب زنان چادری توهین کنیم؟
۳.هرکسی حق دارد مطابق سلیقه رنگ لباسش را انتخاب کند ولی آیا اگر شهرداری از چادر خوشش نمی‌آید حق دارد به عنوان یک نهاد عمومی نظام جمهوری اسلامی علیه آن تبلیغات کند؟!
۴. آیا علامت ضرب‌در روی رنگ سیاه در آستانه سیاه پوش شدن شهر در ایام محرم، معنای دیگری هم دارد؟!

از دید سارا هوشمندی هم این نوع تبلیغات برای حاشیه‌سازی و پنهان کردن سومدیریت در شهرداری بوده است: زنان ابزار نیستند که چهره شهررا تغییر دهند! تغییرفرهنگ وتمدن دنیابه دست زنان انجام می‌شود ونمی‌دانم کدام زنی شما را پرورش داده که نگاهتان انقدر ابزاری وحقیرانه است! حالااگر میخواهید وظایفتان در شهرداری را که دراثر سوء مدیریتتان فراموش شده، به توانمندی زنان بسپارید که حرفی نیست.

 

اما جالب‌ترین واکنش به این تبلیغ را باید واکنش «فاطمه راکعی»، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران دانست. راکعی به خبرگزاری تسنیم گفته آن رنگی که در بنر، روی آن ضربدر خورده، رنگ خاکستری است و نه رنگ مشکی! و لابد با این استدلال، می‌توان دریافت که در این تبلیغ، هیچ توهینی به زنان و حجاب صورت نگرفته است.

 

لازم به ذکر است که طبق آخرین اخبار، پس از واکنش کاربران فضای مجازی، این بنر که از نگاه شهرداری توهین‌آمیز نبوده، از سطح نمایشگاه جمع‌آوری شده است

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۲۴۶۳۲۳:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بالاخره کی میخواهیم مثل همه زندگی کنیم و از این بچه بازی ها دست برداریم؟؟؟!!
ناشناس۵۴۲۵۱۴۲۳:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
درست زمانی که شما معقول فکر کنید!!!
ناشناس۵۴۲۴۷۱۲۳:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
رنگ مشکی رو انگلیسی ها تو ایران باب کردن و شما هم نماد چادرش کردین، چادر سفید چه مشکلی داره
ناشناس۵۴۲۴۸۴۲۳:۲۲:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
به چادر که خیلی ها کار دارن به زنان هم لطفا به خانمها و حجابشون کاری نداشته باشید بجاش ساعتهای کاریتون رو واقعا کارکنیدو حقوق مفت نگیرید چهره شهر رو رفتگرهای نارنجی پوش چندرغاز بگیر تغییر می دهند
ناشناس۵۴۲۵۰۱۲۳:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مشگی رنگ عششششششقه.
ناشناس۵۴۲۵۰۳۲۳:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
راه منحرف کردن اذهان از فروپاشی اقتصادی. از دلار چه خبر؟
ناشناس۵۴۲۵۹۳۰۴:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اینهمه تبلیغ سیاه پوشیدن کردید چی شد بجز افزایش افسردگی در جامعه. مگه قبلا خودتون روی منبر ها نمیگفتید رنگ سیاه مکروهه؟
ناشناس۵۴۲۶۱۶۰۷:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
رنگ سیاه = چادر !!!! خودتون تنهایی اینو فهمیدید؟؟؟؟
ناشناس۵۴۲۷۳۲۰۸:۵۹:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دم شهرداری گرم.
ناشناس۵۴۲۷۵۲۰۹:۱۳:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
امام صادق قسم خوردند اگر معارف خوب تبیین بشه همه تبعیت میکنن. مشکل اول عدم تبیین مناسب معارف و مشکل دوم دنبال جواب نبودن برای سوالهای بینشی و معرفتی. شهرداری متولی امور اجرایی پایتخت کشور اسلامی هنوز در فروعات مونده
ناشناس۵۴۲۷۷۰۰۹:۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
سیاه رنگ مرگ است و باید از چهره کشور زدوده شود.
پیرمرد۵۴۲۹۶۹۱۱:۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خب شهرداری راست میگه .چه توهینی؟
ناشناس۵۴۳۱۶۵۱۲:۳۰:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
من حتی یک روز هم پوشش مورد نظر آقایان را نداشته ام، ولی به زیباسازی شهر ها از طریق نورپردازی، پرورش گیاه، استفاده از آب نما ها، استفاده از مجسمه ها و نقاشی ها و مدیریت رفت و آمد ها توسط مسئولین، والبته رعایت نظافت و قوانین راهنمایی و رانندگی از جانب شهروندان معتقد هستم، کافی بود در این بنر بجای کلمه زن از شهروند استفاده می شد و من با آن مشکلی نداشتم، نه بدین جهت که رنگ تیره بد است بلکه خیلی ساده، ترکیب ها رنگی شادی آفرین هستند، لحظه ای در ذهن خود رنگین کمان یا پروانه ها یا ظرفی پر از تیله های رنگی یا دنیای زیر اقیانوس را مجسم بفرمایید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین