گلدمن ساکس:منتظر جهش قیمت نفت به دلیل مقررات جدید نباشید

گروه اقتصادی الف،   3970618200

بیش از ۱۵ ماه به زمان اجرای مقررات بین‌المللی در خصوص سوخت‌های دریایی باقی نمانده که نگرانی‌هایی را نسبت به آثار آن‌ها و جهش قیمت‌ها به دلیل کمبود عرضه سوخت برانگیخته با این حال بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بر این باور است که استانداردهای جدید چالش برانگیز اما قابل حل است.

به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی حمل و نقل دریایی (IMO) مقررات الزام آوری برای ناوگان کشتیرانی جهانی دارد که از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به اجرا درخواهد آمد. این مقررات مستلزم کاهش غلظت سولفور در سوخت مورد استفاده در کشتی‌ها از ۳.۵ به ۰.۵ درصد است که نتیجه آن کاهش چشمگیر آلودگی خواهد بود.

با این حال به دلیل اینکه ناوگان کشتیرانی جهانی به یکباره استفاده از سوخت‌های دارای سولفور بالا را کنار خواهد گذاشت، مقررات مذکور چالش‌هایی را برای کشتیرانی، پالایشگاه‌ها و همچنین بازارهای نفت خام و سوخت‌های پالایش شده ایجاد می‌کند.

به دلیل این ابهام و همچنین پرسش‌هایی پیرامون مکانیسم اجرای مقررات، بسیاری از کشتی‌ها از اقدام تا این تاریخ اجتناب کرده‌اند اما مهلت زیادی برای آنها نمانده است.

این نگرانی وجود دارد که سوخت حاوی سولفور پایین به حد کافی وجود نداشته باشد و در نتیجه اختلاف قیمت شدیدی بین انواع مختلف سوخت ایجاد شده و باعث شود  قیمت نفت به شکل قابل ملاحظه و ناگهانی افزایش پیدا کند.

اما در گزارش جدید گلدمن ساکس آمده است این مسئله قابل حل است. صنعت کشتیرانی گزینه‌های متعددی در اختیار دارد که شامل اسکرابرها، سوخت‌های دارای سولفور پایین و LNG است. نخست اینکه کشتی‌ها می‌توانند اسکرابرهایی نصب کنند که سوخت دارایی سولفور بالا را به شکل اساسی تمییز می‌کنند. این گزینه معایبی از جمله هزینه بالای نصب این فناوری را دارد. اما گلدمن می‌گوید فراهم کنندگان این فناوری وارد عرصه خواهند شد و نصب اسکرابرها صرفه اقتصادی دارد.

بعلاوه اقتصاد این فناوری برای کشتی‌های بزرگتر که مصرف کنندگان بزرگ سوخت هستند، بهتر است. بدین ترتیب بسیاری از تحلیلگران میزان سوختی که پاکسازی خواهد شد را ناچیز می‌پندارند. این بانک سرمایه گذاری برآورد می‌کند در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ حدود یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز سوخت دارای سولفور بالا پاکسازی می‌شود  و این امر هجوم به سوی سوخت‌های دارای سولفور پایین را کاهش می‌دهد.

با این حال استفاده از سوخت‌های دارای سولفور پایین، گزینه پیش فرض برای بسیاری از کشتی‌ها خواهد بود زیرا هزینه آن در مقایسه با اسکرابر، ناچیز است اما عیب آن بالا بودن قیمت‌های سوخت نسبت به گزینه‌های فعلی است (نصب اسکرابر گران است اما کشتی‌ها همچنان میتوانند سوخت‌های آلاینده ارزانتر را مصرف کنند).

گزینه سوم استفاده از LNG به جای نفت کوره کثیف است. LNG تقریبا سولفور ندارد، آلایندگی کمتری ایجاد می‌کند و هزینه آن نسبتا پایین است. با این حال سرمایه مورد نیاز برای تبدیل سوخت کشتی به LNG بسیار عظیم است. بعلاوه کشتی بایستی در مسیرهایی حرکت کند که بتواند در آنها سوخت گیری کند. به این ترتیب فرصت ایجاد شده از مقررات IMO برای LNG تقریبا محدود است و گلدمن ساکس برآورد کرده که کشتی‌های مجهز به LNG تنها جای ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت کوره را تا سال ۲۰۲۵ می‌گیرند.

در هر حال این سه گزینه برای کشتی‌ها راه طولانی در پیش دارند تا جای سوخت‌های کثیف را بگیرند.

بر اساس گزارش گلدمن ساکس، دلیل دیگری که چرا کمبود سوخت آن طور که برخی تصور می‌کنند شدید نخواهد بود این است که صنعت کشتیرانی از همان ابتدا پایبندی کامل به مقررات IMO نخواهد داشت. نرخ پایبندی اولیه در سال نخست اجرای این مقررات، حدود ۸۰ درصد خواهد بود و تا سال ۲۰۲۴ به ۹۵ درصد می‌رسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین