۴ طرح دولت برای مهار مصرف بنزین + جدول

گروه اقتصادی الف،   3970618174 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجموعه وزارت نفت ۴ طرح کلان برای اصلاح روند مصرف بنزین کلید زده که سه طرح آن در مجموعه بهینه سازی مصرف سوخت و یک طرح در بخش اصلاح قیمتی است.

۴ طرح دولت برای مهار مصرف بنزین + جدول
به گزارش تسنیم، مقام معظم رهبری در دیدار خود با اعضای هیئت دولت در تاریخ هفتم شهریورماه سال جاری در بخشی از سخنانشان به مسئله مصرف بنزین در کشور اشاره کردند و فرمودند: "حالا در داخل کشور هم یکی از مشکلات بزرگ ما از این به‌اصطلاح به نظر من بد استفاده کردن از ظرفیّتهای داخلی، مصرف بالای بنزین در داخل است؛ آن روز ایشان به من گفتند که روزانه 105میلیون لیتر مصرف بنزین کشور است؛ حالا یک جای دیگر من خواندم در یک گزارشی که بیشتر است، 120 میلیون [لیتر]. حالا، 105 میلیون لیتر! چرا؟ چرا باید این‌قدر ما مصرف بکنیم؟ یک دوره‌ای مسئولین توانستند مصرف روزانه را برسانند به حدود 65 میلیون لیتر، یعنی کمتر از 65 میلیون لیتر؛ شد این کار؛ البتّه خود آنها بعداً خرابش کردند، لکن این کار ممکن است، این کار میشود، شدنی است، راه‌هایی وجود دارد، دنبال کنید آن راه‌ها را..."

همانطور که مقام معظم رهبری هشدار داده اند، مصرف بنزین به‌صورت افسارگسیخته در حال رشد است و از متوسط 80 میلیون لیتری در هر روز در سال 96 به 85 میلیون لیتر در پایان خردادماه 97 و 91.7 میلیون لیتر در پایان تیرماه رسیده است. در صورتی که روند رشد مصرف بنزین به همین صورت ادامه یابد؛ در پایان سال 97، میزان مصرف، بار دیگر به میزان تولید رسیده و در میانه سال 98 و یا ابتدای سال 99، بار دیگر همچون قبل از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تراز تولید و مصرف بنزین منفی شده و خودکفایی بنزین که در پی سالها تلاش متخصصان کشورمان به‌دست آمده، تحت الشعاع قرار می‌گیرد؛ به‌عبارتی پاشنه آشیل خودکفایی بنزین که با زحمت و رنج بسیار حاصل شده، رشد افسارگسیخته مصرف بنزین است.

راههای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در اصلاح روند مصرف بنزین را می توان در طرح های بهینه سازی مصرف سوخت دنبال کرد.

* جایگزینی 140000 تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا

در این طرح که از سوی مجموعه وزارت نفت و با راهبری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کلید خورده قرار است با جایگزینی 140000 تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا، شاهد ارتقاء راندمان و پیمایش تاکسی های فرسوده درون و برون شهری و کاهش مصرف سوخت و آلودگی های محیطی متناظر باشیم.

با اجرای این طرح که زمانبندی اجرای آن از سال 1395 تا سال 1402 در نظر گرفته شده، مصرف 13.9 میلیارد لیتر بنزین به ارزش تقریبی 1.3 میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

در جدول زیر مشخصات اجرای این طرح آورده شده است:

بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، در این طرح به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش برای تاکسی پایه گازسوز 1.1 سنت دلار و برای تاکسی ون گازسوز معادل 1.55 سنت دلار در سقف مقرر مصوبه پرداخت خواهد شد. مبلغ پرداختی به ازای هر دستگاه تاکسی فرسوده طی 5 سال 3780 دلار و برای تاکسی ون 7810 دلار در 7 سال خواهد بود.

* توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و 8 کلانشهر

در این طرح که از سوی مجموعه وزارت نفت و با راهبری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کلید خورده، قرار است با توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و 8 کلانشهر، شاهد ارتقاء سطح حمل و نقل مسافر درون شهری، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و آلودگی های محیطی متناظر باشیم.

توسعه حمل و نقل مسافر درون شهری با خرید هزار دستگاه واگن جدید برای تهران و هزار واگن جدید برای سایر کلان شهرها در این طرح دیده شده است.

زمان اجرای طرح از سال 1396 تا سال 1409 دیده شده و در این مدت با اجرای این طرح، حدود 17 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.

در جدول زیر مشخصات این طرح آورده شده است.

* طرح تولید قوای محرکه کم مصرف در خودروهای داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده

در این طرح که از سوی مجموعه وزارت نفت و با راهبری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کلید خورده، قرار است با تولید قوای محرکه کم مصرف برای خودروهای داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده، شاهد صرفه جویی در مصرف بنزین موتور، کاهش آلاینده های زیست محیطی ناشی از احتراق بنزین موتور و بهبود شرایط اقتصاد انرژی با کاهش واردات بنزین یا امکان صادرات آن باشیم.

دامنه اجرای این طرح 500 هزار خودروی بنزینی و زمان اجرای آن از سال 1396 تا سال 1405 است. در این مدت در صورت اجرای کامل این طرح، 2 میلیارد لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد که پیش بینی می شود این میزان صرفه جویی ناشی از اثرات اجرای این طرح تا سال 1410 به 4 میلیارد لیتر برسد.

در جدول زیر مشخصات این طرح آورده شده است:

* طرح اصلاح قیمت بنزین

پیشنهاد افزایش قیمت بنزین که در پاییز سال گذشته از سوی وزارت نفت به هیئت دولت ارسال شده بود و با عدم تصویب هیئت دولت مسکوت ماند، بار دیگر در تیرماه سال جاری در قالب طرحی جدید از سوی وزارت نفت به هیئت دولت ارسال شد، اما باز هم این طرح در جلسات 4 - 5 ساعته کارشناسی نمایندگان وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و ... به نتیجه نرسید و هیئت دولت مهر تایید بر افزایش قیمت بنزین در وهله فعلی نزد.

با این حال طرحهایی در قالب اصلاح قیمت بنزین (افزایش 10 تا 50 درصدی قیمت)، الزامی کردن استفاده از کارت سوخت و اعمال سهمیه های ماهانه و دو نرخی شدن بنزین با اعمال سهمیه ها در مجموعه وزارت نفت و دولت مطرح است، اما تا امروز هیچ تصمیمی در خصوص اجرای این طرح ها گرفته نشده است.

گفتنی است 4 طرح کلان وزارت نفت برای اصلاح روند مصرف بنزین که سه طرح آن در مجموعه بهینه سازی مصرف سوخت و یک طرح در بخش اصلاح قیمتی کلید خورده، هر کدام در گیرودار اجرایی شدن معطل مانده و لازم است که وزارت نفت اینچنین طرح های کارشناسی خود را هر چه سریعتر به عرصه اجرا وارد کند تا خودکفایی کسب شده در تامین نیاز داخلی بنزین با ادامه روند رشد غیرمنطقی بخش مصرف، به وابستگی دوباره به واردات بنزین منجر نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۰۰۳۲۱۶:۵۵:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۸
خودرو برقی را بدون گمرگی وارد کنید -صرفه جویی بنزین بیشتر از درامد گمرکی میشه -البته اگه بتونین از درامد مفت گمرکی چشم پوشی کنین
کریم۵۴۰۰۷۶۱۷:۲۴:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۸
تمام این صحبت ها و طرح ها وپیشنهادات تنها برای این بود که در نهایت همان طرح چهارم که ساده ترین راه برای دولتمردان ما است اجرائی شود . به چند دلیل : 1- عدم تخصیص بودجه کافی برای اجرائی کردن و اتمام آن طرح ها در دوره مقرر ( روند مدیران طی سالهای گذشته نشان داده که پروژه های بهبود هیچگاه در دوره طرح ریزی شده به پایان نرسیده و بعضا با چند برابر هزینه اولیه اجرا شده است) 2- بی مسئولیتی و روزمرگی عملکرد مدیران که پیامدهای آن را در طول دوره های قبل و هم اکنون مشاهده می کنیم .3- عدم نیاز به هیچگونه برنامه و تفکر زیاد در خصوص افزایش قیمت ها ( بعنوان ساده ترین راه که همواره در طی سال های گذشته توسط مدیران مملکتی تجربه شده و پاسخگوی بی تدبیری آنها بوده است) . در نهایت باید یک نکته دیگر را هم یاد آوری کنم و آن اینست که یکی از معضلات حال حاضر ، قاچاق مواد سوختی به دیگر کشورهاست . امیدواریم که به بهانه جلوگیری از قاچاق ، قیمت مواد سوختی افزایش پیدا نکند .زیرا همگی می دانیم که اختلاف قیمت اینطرف مرز با آنطرف مرز زیاد بوده و افزایش قیمت نیز نمی تواند جلو آنرا بگیرد .((باید دید چگونه است که ما می توانیم جلو تروریست ها را در ورود به کشور بگیریم ولی جلو هزاران کامیون و وانت قاچاق مواد سوختی را که روزانه به خارج از کشور قاچاق می شود را نمی توانیم بگیریم )) .این علامت سوال بزرگی است که مسئولین باید به آن پاسخ دهند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!اگه ممکنه لطفا سانسور نکنید .
ناشناس۵۴۰۱۹۸۱۸:۳۳:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۸
توسعه مترو تو کلانشهرها جز تهران جدی گرفته نمیشه .کرج یکی از کلانشهرهای بزرگ ایران هست اما پروژه مترو این شهر با بی تدبیری وکمبود بودجه گمان نکنم تا پنج سال دیگه حتی یک ایستگاهش هم افتتاح بشه .درصورتی که وزارت نفت میتونه از محل صرفه جویی تو مصرف سوخت کل این پروژه رو تو کمتر از دوسال کامل افتتاح کرد.
پیکار۵۴۰۳۳۴۲۰:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۸
بهترین راهکار سهمیه بندی بنزین است. هیچ دلیلی ندارد سرمایه های ملی تقریبا به رایگان در اختیار افرادی برای تفریح و گشت وگذار قرار گیرد و در کنار آن محیط زیست و هوا هم آلوده شود. مصرف بنزین به قیمت یارانه ای برای هر اتومبیل نباید ماهیانه از میزان معینی که نیازهای ضروری را پوشش دهد تجاوز کند. مازاد مصرف باید به قیمت آزاد فروخته شود و مالیات سلامت هم از آن گرفته شود. اگر نظارت درست صورت گیرد، هم سرمایه ملی حفظ میشود و هم قاچاق سوخت متوقف میشود. خیابانها خلوت تر، ترافیک سبک خود موجب کاهش مصرف میشود، و میزان آلودگی هم به شدت کاهش می یابد؛ ضمن اینکه از مسرفین مالیات لازم ستانده میشود که عین عدالت است. تاکید موکد: اگر بنزین مازاد بر سهمیه کمتر از قیمت جهانی فروخته شود سهمیه بندی بی فایده است.
آزاد۵۴۰۳۵۷۲۰:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
در نهایت آسان ترین راه یعنی افزایش قیمت بنزین با انواع و اقسام توجیهات عملیاتی خواهد شد.
ناشناس۵۴۰۴۸۷۲۲:۲۶:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۸
براساس تجربیات تاسفبار سنوات گذشته از اینها که فرمودید و صغری کبرا ردیف کردید فقط وفقط و فقط افزایش قیمت را قبول دارید و همان یکی را اجرا خواهید کرد الباقی به تاریخ خواهند پیوست اما مطلب اصلی را عمدا یا سهوا نگفتید کاهش تقاضای سفر روزانه با کارآمد کردن سازو کار اداری و اجرای واقعی ( نه صوری ) دولت الکترونیک مثال : برای تقدیم دادخواست قبلا مستقیما دادخواست به دفتر رییس دادسرا تحویل میشد و ظرف ۲ الی ۳ ساعت به شعبه ارجاع میدادند و شعبه با ثبت دادخواست فورا یا ۲۴ ساعت بعد نوبت رسیدگی را تعیین میکرد اما با فعال شدن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ابتدا دادخواست را باتقدیم هزینه به یکی از دفاتر تحویل و طی ۲ الی ۳ هفته بعدش با شماره پیامک شده از سامانه باید چند بار به دبیر خانه دادسرا مراجعه کنید تازه بشما بگویند کدام شعبه ارجاع شده!!!! کار یکروزه با یکبار مراجعه در سیستم قبلی حالا درسیستم الکترونیک قضایی به ۲ تا ۳ هفته و مراجعات مکرر و طاقتفرسا بدل شده!!!
محمد۵۴۰۴۹۶۲۲:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۸
مملکت ما یعنی نون به نرخ روز خوری چه دولت چه خصوصی گزینه جایگزین خودرو شخصی حمل ونقل عمومی است اخه بجای توسعه وارزانی بلیط قطارباید چند صد درصد رشد کنه جایی که بی انصافی وخودخواهی باشد تعامل بین مردم ودولت معنی ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین