همتی: مجوز ورود و عرضه ارز به صرافی‌ها و صادرکنندگان داده شد/ روند کاهش نرخ ارز آغاز شده است/ آغاز عرضه گسترده از امروز

گروه اقتصادی الف،   3970617148 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه روند کاهش نرخ ارز شروع شده است، گفت: به صرافی ها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده و آنها می توانند اسکناس به کشور وارد کنند.

همتی: مجوز ورود و عرضه ارز به صرافی‌ها و صادرکنندگان داده شد/ روند کاهش نرخ ارز آغاز شده است/ آغاز عرضه گسترده از امروز

به گزارش الف، عبدالناصر همتی در گفت وگو با خانه ملت، درباره حضورش در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست مباحث مهمی درخصوص سیاست های پولی و ارزی کشور مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی در این خصوص به نمایندگان عضو کمیسیون ارائه شد و با توجه به تعامل خوبی که بین مجلس و دولت وجود دارد، از شرایط فعلی اقتصادی عبور خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر روند تامین کالاهای اساسی در کشور خوب است و ظرف یک ماه گذشته حدود 1.1 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان برای تامین کالاهای اساسی ارائه شده و در بازار ثانویه نیز 1.3 میلیارد دلار ارز با نرخ بازار ثانویه توسط صادرکنندگان غیرنفتی عرضه شده که حدوداً به طور متوسط قیمت هر یورو حدود 9 هزار تومان بوده و ارزهای مذکور در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اختصاص ارز برای کالاهای اساسی ضروری و مواد اولیه بیان کرد: روند اختصاص ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور ادامه می یابد.

روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است

همتی در ادامه افزود: یک نکته به نقل از بنده بیان شده مبنی بر اینکه "ذخایر ارزی بانک مرکزی ناموس بانک مرکزی است" که باید در این رابطه توضیح بدهم که بانک مرکزی به هیچ وجه مجاز به تضعیف ذخایر ارزی نیست و حتی در یک ماه گذشته ذخایر ارزی تقویت شده و ارز برای نیازهای اساسی را تامین خواهد کرد، اما من نگفته ام که از سایر منابع جاری بانک مرکزی یا منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی که در اختیار سامانه نیما قرار می گیرد، استفاده نخواهم کرد و توسط بانک مرکزی برای مدیریت بازار به کار گرفته می شود، بنابراین برداشت ناقصی از صحبت های من شده و تفسیرهای متفاوتی نیز در رسانه ها آمده است، اما مردم بدانند که بانک مرکزی در بازار ارز دخالت کرده و روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است.

وی با بیان اینکه مردم به بحث ریسک در مباحث اقتصای توجه کنند، تصریح کرد: تامین نیازهای واقعی مردم در بازار از طریق بانک ها و صرافی ها از وظایف بانک مرکزی است و به صرافی ها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده و آنها می توانند اسکناس به کشور وارد کنند و بخشی از ارز صادرکنندگان در سامانه نیما را می توانند به صورت اسکناس و تحت نظارت بانک مرکزی وارد بازار کنند.

همتی با بیان اینکه با حمایت و کمک مردم در مقابل دشمن ایستادگی خواهیم کرد، گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که در حال حاضر دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، روی جنگ روانی و تبلیغاتی نیز کار می کند تا به مردم فشار بیاورد، اما مردم کشور پیروز هستند و بانک مرکزی شرایط را برای ساماندهی کارها پیگیری می کند.

بخشنامه الزام آور به گمرک برای توجه به پیمان سپاری ارزی  

وی درخصوص عرضه ارز پتروشیمی ها اظهار داشت: میزان صادرات پتروشیمی ها، شرکت های فولادی و معدنی در سال گذشته مشخص است، بنابراین آنها موظفند که منابع ارزی خود را به بازار عرضه کنند و حتی رئیس جمهور تاکید کردند که در صورت عدم انجام این مهم برخورد می شود و دولت در این زمینه کوتاه نمی آید، بقیه صادرکنندگان غیرنفتی نیز ارزهای خود را به بازار بیاورند؛ روز گذشته بخشنامه ای به گمرک ارائه شده که پیمان سپاری ارزی ضرورت دارد و باید تعهد شود که طی دو ماه ارزها ارائه شود، در حال حاضر نیز قیمت ارز برای صادرکنندگان مناسب است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: توئیتی درخصوص پیمان های ارزی نبوده و نظرات بنده گفته شده، چرا که در حضور روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه بحث های حاشیه ای مفصلی انجام شد و توافقات خوبی برای صادرات نفت و گاز و خرید کالاهای اساسی و مبادله و همچنین حل مشکلات بانکی انجام شده و در این راستا تصمیمات خوبی اتخاذ شده و فکر می کنم این مبادلات بدون نیاز به دلار قابل انجام باشد و امیدوارم در مذاکرات با روسای بانک های مرکزی ترکیه و روسیه توافقات در زمینه پیمان های پولی عملیاتی شود.

همتی در این رابطه افزود: معاملات با پول های ملی کشورها براساس توافق و نرخ واحد انجام پذیر است و حتی فکر کنم رئیس جمهور روسیه گفت که بزرگترین اشتباه آمریکا این بود که کمک می کند که دلار از صحنه مبادلات جهانی حذف شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۷۹۴۷۱۵:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۷
مکانیزم نظارت بر عرضه ارز توسط صرافی ها و بانکها باید شفاف و سیستماتیک باشه تا از سوء استفاده جلوگیری بشه در غیر این صورت ارز اختصاص داده شده سر از جاهای دیگه ای درمیاره
ناشناس۵۳۸۰۳۴۱۵:۵۳:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
وقتی ارز به میزان کافی باشد و به ثبات قیمتی برسد نیازی به نظارت نیست مگر هشت ماه پیش که هیچکدام از این قوانین نبود چه تقاضایی خارج از مصارف تجاری وجود داشت ؟
ناشناس۵۳۸۲۶۱۱۷:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
مشکل اینه که مسئولان ما با سعی و خطا میخوان به اصول اولیه و بدیهی اقتصادی برسن! اینکه دستکاری و فشار بر بازار برای کاهش قیمت حتما اثرمنفیش رو در جای دیگه میذاره.
ناشناس۵۳۸۶۴۴۲۳:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
در خبر ها امده که قدرت خرید نقدینگی در اقتصاد ایران به دلیل افزایش نرخ دلار به 13500 تومان از 340 میلیارد دلار به 126 میلیارد دلار کاهش یافته و در نتیجه بهمن یا بمب نقدینگی از بین رفته. 126 میلیارد دلار دقیقا میزان ارز وارده به ایران در سال 1396 بوده(50 میلیارد درامد نفت+ 50 ملیارد درامد غیر نفتی و میعانات نفتی+ 26 میلیارد درامد قاچاق اجناس سوبسیدی و خدمات و ایرانیان خارج از کشور و توریست و... . در نتیجه همان فرمول طلایی برای نرخ ارز در ایران در همه 60 سال گذشته برقرار شده! یعنی نرخ دلار امریکا برابر است با تقسیم نقدینگی ریالی به درامد ارزی وارده به کشور در یکسال . اما خبر بد این است که بر اساس همین فرمول طلایی با کاهش شدید درامد نفتی و میعانات گازی در نتیجه تحریم درامد سالانه ارزی ایران به 70 میلیارد دلار کاهش می یابد و با توجه به افزایش روزی یک تریلیون تومنی در امسال و بیشتر در سال اینده میزان نقدینگی تا پایان سال 1998 حداقل به بالای 2700 هزار هزار میلیارد تومان می رسد که از تقسیم ان بر حداکثر 70 میلیارد درامد ارزی نرخ دلار 40 هزار تومنی برای بهار سال اینده محتوم است تازه اگر افزایش نقدینگی ریالی مانند ونزوئلا نشود!
ناشناس۵۳۸۴۲۹۲۰:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
عدم نظارت باعث شده که واردات کالای قاچاق وجود داشته باشه ، امکان خرید ملک و آپارتمان و خروج سرمایه از کشور وجود داشته باشه همه اینها با نظارت قابل کنترل هست
ناشناس۵۳۸۶۲۶۲۳:۲۳:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
فعلا که کمی پایین آمده هنوز خیلی مانده به زیر 3000 تومان که قیمت واقعی آن در شرایط تحریم هست برسد
ناشناس۵۳۸۶۲۸۲۳:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۷
همتی کی استعفا می دهد و می رود
جلالی۵۳۸۰۹۳۱۶:۱۸:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
ریس کل بانک مرکزی و اعضای دولت هیچکدام نباید در رسانه ها صحبت کنند چون باعث التهاب بیشتر میشوند از ریاست محترم جمهوری درخواست داریم به هیت دولت بگویند روزه سکوت بگیرند امورات بهتر هدایت می شود
ناشناس۵۳۷۹۵۷۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۷
این هم شروع کرد به هذیان گویی.آغاز گسترده ارز و و و و
ناشناس۵۳۷۹۶۹۱۵:۲۵:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۷
انشالله دلار به زودی میاد پایین
ناشناس۵۳۷۹۷۷۱۵:۲۹:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
خدا رو شکر دلار ارزان شد.بریم سراغ مشکل های دیگر. ایشان مثلا رئیس بانک مرکزی هستند که نمی تونند بگند ارزش برابری پول ما با دلار آمریکا چقدره
ناشناس۵۳۷۹۸۵۱۵:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
لطفا ارزش پول ملی را با کاهش قیمت دلار که به طور مصنوعی بالا فرستاده می شود، تقویت فرمایید.
رضا۵۳۸۰۱۱۱۵:۴۱:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۷
وقتی میگین "صادرکنندگان باید ارز خورد رو به بازار بیارن" و نمیارن ، چه برخوردی باهاشون میکنین؟؟؟ با ترسوندن که کاری پیش نمیره. چند تا از مدیرعامل هایی که از دستورات سرپیچی میکنن رو اعدام کنین، مابقی دودستی ارزشون رو تقدیم میکنن. شما ها عرضه برخورد با رده بالا ها رو ندارین
ناشناس۵۳۸۰۴۳۱۵:۵۸:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
بعنوان یک تولید کننده ثبات قیمت ارز در دراز مدت اهمیتش کمتر از پایین بودن بهای نیست عدم تعادل در قیمت باعث ایجاد حباب ودر نتیجه بی اعتما‌دی در بازار می‌شود
پیمان۵۳۸۰۴۹۱۶:۰۱:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
چرا یکی میره به بدتر رو میارید؟
ناشناس۵۳۸۱۴۲۱۶:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
نه تغییر سیف است نه همتی. مشکل سیاسی است تا تعامل با دنیا صورت نگیرد هر روز اوصاع بدتر هم خواهد شد اخر هم دولت مجبور میشود همین راه را پیش گیرد . ولی انزمان ایران ضرر هنگفت خواهد کرد. اخر جنگ را به یاد بیاورید.
استاد اقتصاد سیاسی۵۳۸۲۶۵۱۷:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
کسی به این حرف ها تو جه نمی کند. ساده ترین کار مذاکره با عربستان است .
ناشناس۵۳۸۱۷۴۱۷:۰۳:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
تا بوده همین بوده
ناشناس۵۳۸۱۲۷۱۶:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
سکه ریخت
ناشناس۵۳۸۱۳۳۱۶:۳۴:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
عنقریب دلار میشه 20 هزارتومان. آقای همتی چه کار میکنی . حتما" کارشناسی هم شده!!!
ناشناس۵۳۸۱۷۶۱۷:۰۴:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
قیمت پایه چند است هفته پیش ارز ثانویه دلار ۸ تومان و ازادش ۱۰۲۰۰ بود
ناشناس۵۳۸۱۷۷۱۷:۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
این هم تا چند وقت دیگر به وضعیت سیف دچار خواهد شد کمی حوصله کنید
مهدی۵۳۸۳۳۱۱۸:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
همتی: مجوز ورود و عرضه ارز به صرافی‌ها و صادرکنندگان داده شد/ روند کاهش نرخ ارز آغاز شده است/ آغاز عرضه گسترده از امروز دلار از 3800 شده 14000-13000 تومان بعد 100 تومان آمده پایین این اقا خوشحال شده است. فکر کنم بد نباشد این مشئولین را هفته ای چند ساعت در شهر بگردانند تا خودشان از نزدیک تغییر قیمتها را ببینند و بعد دهان بازکنند.
ناشناس۵۳۸۴۴۶۲۰:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
دولت 6 سال قیمت دلار رو پایین نگه داشت و نگذاشت متناسب با نرخ تورم افزایش پیداکنه و حالا یکدفعه این فنر رها شد و چنین فاجعه ای بوجود آورد. باید قوه قضاییه مسئولان مربوطه رو به خاطر بی کفایتی محاکمه کنه.
ناشناس۵۳۸۴۸۳۲۱:۱۱:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
قول می دهم که دلار از هفتاد هزار تومان بیشتر نمیشود
ناشناس۵۳۸۴۹۹۲۱:۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
سیاستهای مقطعی و بدون مطالعه. ارز به اقتصاد وابسته است. ارزی که باید صرف تولید و زیرساختهای کشور شود به جیب دلال بازی ریخته می شود و مقطعی ارز پایین می ا ید. خوب بعدش چه دوباره ۳ ماه دیگر جهش میکند. یکبار بگذارید بازار نرخ ارز را تعیین کند و ارز نرخ واقعی خودش را پیدا کند. آنهم بر اساس واقعیت اقتصاد موجود. ممکن است اول خیلی وحشت آفرین باشد ولی بعدش حداقل مدتها ثابت می ماند.
ناشناس۵۳۸۵۶۲۲۲:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۷
هنوز تکلیفمون با آقای همتی روشن نیست. سیف هر چی میگفت میدونستیم چی میشه. مثلا میگفت قیمت ارز تعدیل میشه یعنی بخرین که گرون میشه...
ناشناس۵۳۸۷۸۳۰۵:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۸
عرضه کننده ارز در بازار خود بانک مرکزیست که ارز را به بانکها و صرافیهای مجاز با نرخ مصوب خودش میفروشد آنها هم با احتساب درصدی سود انجام به فروش و خرید ارزهای مختلف میکنند. حتی ارزهای را که از مشتریان میخرند باز در آخر سر از بانک مرکزی سر در میاورند چونکه این اسکناسها فقط جنبه کاربردی تبدیل به ریال را دارند در داخل. پس تمام این گران شدن ارز دست خود دولت و بانک مرکزیست. اگر انها به اندازه کافی ارز بازار را با همان نرخ تصویبی خودشان در اختیار بانکها و صرافان قرار بدهند دیگر این آشفتگی ایجاد نخواهد شد. ارزها در بازار داخلی خود بخود کران نمیشوند چون کالای است که در داخل کشور عملا بلا استفاده است. پس تمام اینها دست خود بانک مرکزیست. سکان قیمتها دست آنهاست نه دست مردم و چهارتا دلال خرده پا کنار خیابان.
ناشناس۵۳۸۸۱۶۰۷:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
کسر بودجه جبران شد بسلامتی؟!!! حالا ببینم قیمت کالاها رو میتونید کاهش بدید؟ دو روز دیگه آمار ندید نرخ تورم 7 درصد هست
شمشاد۵۳۸۸۷۸۰۸:۳۴:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۸
اگه مثل فامیلیت همت داشتی دلار رو می اوردی پایین.
پشمک فروش۵۴۰۲۵۷۱۹:۱۷:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۸
این چی میگه اومده پایین.شده۱۲و۷۰۰ دلار. نکنه اینجایی که مازندگی می کنیم ایران نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین