قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید/ راهکار مهار افزایش نرخ پسته و گردو چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970616016 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها با نوسان نرخ ارز، حباب افزایش قیمت در بازار آجیل و خشکبار به حدی چشمگیر است که به نظر می رسد بسیاری از خانوارها آن را از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

 قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید/ راهکار مهار افزایش نرخ پسته و گردو چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: این روزها با نوسان نرخ ارز،حباب افزایش قیمت در بازار آجیل و خشکبار به حدی چشمگیر است که به نظر می رسد بسیاری از خانوارها آن را از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

با وجود افزایش بی حساب و کتاب قیمت انواع آجیل و خشکبار و سودجویی دلالان از این بازار،مسئولان باید تمهیداتی را بیندیشند تا در پی افزایش سرسام آور قیمت ها و حقوق های ناچیز کارمندی و کارگری این اقلام به عنوان خوراکی لوکس در سبد خانوار قرار نگیرد  و  قشرهای ضعیف جامعه  بتوانند براحتی این پروتئین با ارزش را تهیه کنند.

گشت و گذار در بازار تهران حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلو‌پسته از ۹۰ تا ۱۶۰ هزار،بادام هندی ۱۰۰ تا ۱۴۰،فندق ۳۰ تا ۴۵،مغز گردو ۸۵ تا ۱۳۰،بادام درختی ۷۰ تا ۱۱۰،تخمه ژاپنی ۳۵ و تخمه آفتابگردان ۱۵ هزار تومان است.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار می گوید: قیمت انواع آجیل و خشکبار به سبب سرمازدگی زودرس و نوسان نرخ ارز بهاره ۳۰ تا ۶۰ درصد در بازار افزایش داشته است که در صورت استمرار افزایش نرخ ارز و صادرات، مجددا قیمت محصولات صادراتی نظیر پسته،بادام،گردو و‌... با تغییر و تحولاتی در بازار روبرو خواهد شد.

محمد علی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری اخیر در جمع خبرنگاران کاهش تولید پسته را دلیل افزایش قیمت اعلام کرد و گفت: سال گذشته جوانه های پسته به سبب گرمای هوا از بین رفت و در بسیاری از استان ها مانند کرمان کاهش محصول داشته ایم .

وی صادرات محصول را دلیل دیگر افزایش قیمت دانست و افزود: سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن پسته به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد که امسال برای حفظ برند ایرانی،صادرات باید مجددا ادامه یابد.

طهماسبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۸۷ هزارتن پسته در کشور تولید شد،افزود: این درحالی است که امسال در خوش بینانه ترین حالت تولید به ۱۷۰ هزارتن می رسد.

مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار، درباره آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار اظهار کرد: قیمت آجیل و خشکبار تابع عواملی نظیر تولید سالانه محصول،نرخ ارز و عرضه و تقاضا در بازار است.

وی با اشاره به اینکه پسته محصول صادراتی بین المللی به شمار می رود،افزود: قیمت پسته در بازارهای جهانی بسته به کیفیت از ۸ تا ۱۵ دلار است و بدیهی است که با نوسان نرخ ارز،قیمت آن در بازارهای داخلی و خارجی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می گیرد.
احمدی ادامه داد: در سال جاری بخشی از تولید پسته و گردو به سبب سرمازگی شدید از بین رفت.

به گفته این مقام مسئول تولید پسته،بادام و گردو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی بازار آجیل و خشکبار در روزهای آتی را پیش بینی کرد و افزود: اگر کاهش تولید مغز بادام و گردو را نتوانیم از طریق واردات قانونی جبران کنیم،در تامین بازار داخل با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: دولت با بکارگیری برخی تمهیدات در بحث دلار و ارز می تواند قیمت ها را در سطح پایین نگه دارد در غیر این صورت احتمال افزایش مجدد قیمت در بازار دور از انتظار نیست.

وی در پایان با بیان اینکه قیمت تابع عرضه و تقاضا و نوسان نرخ ارز است، تصریح کرد: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت و کاهش تقاضا در بازار پیش بینی می شود که روند کنونی قیمت در بازار ادامه یابد.

* عرضه مستقیم محصول توسط سازمان تعاون روستایی راهی برای کنترل قیمت

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، با اشاره به اینکه سرمازدگی و‌مشکلات کنونی پسته کاران بحرانی واقعی و جدی است،اظهار کرد: این موضوع در کاهش میزان تولید و افزایش قیمت تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه پسته کاران از افزایش کنونی قیمت رضایت ندارند،افزود: با توجه به آنکه پسته محصولی است که بازار خرید آن احتیاج به توانایی و قدرت خرید خانوار دارد؛ بنابراین در شرایط کنونی اقتصاد بسیاری از افراد به سبب نوسان شدید قیمت چاره ای جز حذف این محصول از سبد خود ندارند.

وی افزود: اگر باغات کشاورزان به معنای واقعی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار بگیرد بطوریکه در صورت خسارت وارده،غرامت کشاورزان  پرداخت شود، تا حدودی بر کنترل بازار تاثیر گذار خواهد بود،اما پرداخت غرامت کنونی صندوق بیمه به یک شوخی بیشتر شباهت دارد.

اسدی ادامه داد: از اتحادیه خشکبار و سازمان تعاون روستایی انتظار می رود که تمامی تلاش خود را برای عرضه مستقیم محصول به کار گیرند چرا که بخشی از این افزایش قیمت ناشی از سودجویی دلالان و واسطه هاست.

به گفته این مقام مسئول سرمازدگی اخیر به سبب کاهش تولید نوسان قیمت و حذف آجیل و خشکبار از سبد خانوار را به همراه داشته است.

اسدی افزود: با افزایش مجدد نرخ انواع آجیل و خشکبار،۹۵ درصد مردم امکان خرید و تناول این محصول غذایی با ارزش را ندارند.

وی با اشاره به تاثیر عرضه مستقیم محصول در تعدیل نرخ پسته گفت: دولت باید بستراز پسته کاران را هر چه سریع تر اعلام کند تا کشاورزان با اطمینان خاطر بیشتری به کار خود ادامه دهند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا امکان شوک مجدد قیمت آجیل و خشکبار در بازار وجود دارد،بیان کرد: با توجه به سرمازدگی اخیر آنچه که مسلم است،دولت باید از باغداران متضرر حمایت کند و سازمان تعاون روستایی با عرضه مستقیم محصول از ورود دلالان به بازار جلوگیری کند تا بخش قابل توجهی از مردم مجبور به حذف خشکبار از سبد غذایی خود نشوند.

هر کیلو پسته ایرانی با نرخ ۱۰ تا ۱۳ دلار به بازارهای جهانی صادر می شود

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، از افزایش چشمگیر انواع آجیل و خشکبار در بازار خبر داد و گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز،قیمت آجیل و خشکبار دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پسته یک محصول صادراتی است،افزود: با وجود آنکه هر کیلو پسته ایرانی با نرخ ۱۰ تا ۱۳ دلار به بازارهای جهانی صادر می شود از این رو امکان کاهش نرخ این اقلام به صورت دستوری در بازار داخل وجود ندارد.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه امکان فروش محصولاتی نظیر پسته و گردو کمتر از نرخ جهانی در بازار داخل وجود ندارد،بیان کرد: برای باغدار پسته هیچ تفاوتی ندارد که پسته خود را در بازار داخل یا صادراتی عرضه کند. به سبب قرار گرفتن پسته،گردو و بادام در سبد صادرات،امکان عرضه محصول با نرخ های کمتر وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول تا زمانی که نرخ ارز در بازار ثابت نشود،مشکلات نوسان قیمت آجیل و خشکبار تحت تاثیر بازار ارز ادامه خواهد داشت.

ارزانی ممقانی از کاهش ۵۰ درصدی تولید پسته و گردو ناشی از سرمازدگی در بازار خبر داد و گفت: سال گدشته نرخ هر کیلو گردو ۵۰ هزار تومان بود که امسال به سبب کاهش عرضه به کیلویی ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در بازار رسیده است چرا که هم اکنون هر کیلو محصول حداقل با نرخ ۱۰ دلار در بازارهای جهانی عرضه می شود.

وی بازار آجیل و خشکبار در روزهای آتی را پیش بینی کرد و گفت: استمرار نوسان نرخ ارز در کنار کاهش چشمگیر تولید بر افزایش مجدد قیمت دامن می زند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پایان نرخ واقعی هر کیلو گردو با پوست را ۴۰ هزار،مغز گردو ۸۵ تا ۱۳۰ هزار،پسته ۸۰ تا ۱۶۰ هزار،فندق ۳۰ تا ۴۵ هزار،مغز بادام درختی ۷۰ تا ۱۱۰ هزار،بادام هندی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار،تخمه آفتابگردان ۱۵ هزار و تخمه ژاپنی را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۵۵۵۶۰۷:۱۹:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
خدا شاهده اگر اجیل نخوریم هیییییییییییییچ اتفاقی نمی افته
ناشناس۵۳۵۷۵۷۱۰:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
کشورمان از بزرگترین تولیدکنندگان اجیل دنیاست و اجیل نخوریم هیییییییییییچ اتفاقی نمیفته!!! با این فرمون کشور را اداره کردین که اینجور شدیم افرین
ناشناس۵۳۵۸۷۳۱۱:۵۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
همه میدانند نظیر میوه ،اجیل هم منافعش به عده ای دلال زالو صفت می‌رسد نه تولید کننده و باغدار پس بهتر است تحریم شود تا حاشیه سود دلالان بی خاصیت کاهش یابد
ناشناس۵۳۵۸۷۶۱۱:۵۴:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
علت گرانی سرمازدگی درختان گردو بود و آنچه با قیمت های نجومی فروش می‌رود مربوط به دلالان وارد کننده گردوست که خون اشامانه به جان مردم افتاده اند
ناشناس۵۳۶۷۳۳۲۲:۴۵:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
از کی گردوی تویسرکان که کیلویی 125000 تومان می فروشند وارداتی هست صد رحمت به گردوی وارداتی که ارزانتر هست
ناشناس۵۳۵۷۶۳۱۰:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
گردو درجه 1 آمریکایی کیلویی 7 دلار هست باید از آمریکا گردو وارد کنیم از داخل که کیلویی 122000 تومان می فروشند ارزانتر هست یا گردو کشور شیلی سفید و بزرگ و خوش طعم هست از گردو ایرانی نیز بسیار ارزانتر هست
مهران از برلين۵۳۶۳۵۴۱۶:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۶
بهترین گردو پسته جهان از ایران می اید!!! بخدا اینجا هم مال امریکا هست هم شیلی!!! مزه هیچ کدوم مثل مزه پسته و گردو ایران نیست!!! قیمت گردو ایرانی در بازار جهانی ۱۰ دلار !!! با دلار ۱۳۰۰۰ تومان میشه کلویی ۱۳۰۰۰۰ تومان
ناشناس۵۳۵۸۴۲۱۱:۲۷:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
اخوی! آجیل نخوریم ، گوشت نخوریم ، برنج نخوریم ، مرغ نخوریم ، تخم مرغ نخوریم ، میوه نخوریم ، لوازم خانگی نخریم ، پوشک برای بچه نخریم و ... پس چکار کنبم؟ لابد سرمون را بذاریم زمین بمیریم؟
ناشناس۵۳۵۸۷۰۱۱:۵۱:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
مبارزه با گران‌فروشی تحریم کالاست
ناشناس۵۳۵۹۲۴۱۲:۲۶:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
به مرور زمان که دچار انواع سوءتغذیه ها و کمبود ویتامینهای مختلف و بالتبع بروز بیماریهای مختلف شدید متوجه میشید که چقدر هم مشکل ساز هست!
ناشناس۵۳۵۹۵۱۱۲:۳۸:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
فقط هوا بخوریم چطوره. مرغ . گوشت میوه و خشکبار هیچی نمیخوریم ماشین و موبایل و لوازم خانگی.... هم نمیخریم . بگو بمیریم
ناشناس۵۳۶۰۷۱۱۳:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آجیل برای سلامتی مردم مفید حرف بی ربط نزنید
ناشناس۵۳۶۰۹۸۱۳:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
اینکه پسته 60 تومنی شده 140 تومن جای سوال داره. مگه برای تولید پسته از دلار استفاده می شه؟ علت اینه که پسته رو صادر می کنن. اگر نه همون 60 تومنی رو هم خیلی ها نمی خوردن. کلا اگه اجیل نخوریم، ماشین نداشته باشیم و هزار تا چیز دیگه ممکنه اتفاق خاصی در دنیا نیافته. اما اینکه عده ای به جاش هزاران هزار میلیارد سرمایه مملکت رو می خورن زور داره.
ناشناس۵۳۶۲۳۴۱۵:۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۶
ببینید نمیشه که هم اجیل نخورد هم خاویار هم شیر هم گوجه هم گوشت هم تخم مرغ و.. بدن کم میاره چون فقط باید نان خورد این تفکر که هر چه میره بالا نخور که باعث میشه کلا منقرض بشیم چیزی دیگه باقی نمی ماند وقتی وضع ما اینجوریه یعنی ادمای فقیر واقعا سوء تغذیه پیدا میکنن
ناشناس۵۳۶۵۲۵۱۹:۵۵:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۶
بمیریم هم طوری نمی شه جا واسه یه عده بازتر میشه تا چاق تر شن
ناشناس۵۳۵۷۲۴۱۰:۰۷:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آخه کدوم باغدار ایرانی هست که بتونه مستقیم خودش صادر کند که شما از زبان اون صحبت میکنید؟!! دلالان یا به زعم شما صادرکنندگان نمونه به ثمن بخس محصولات را از ایشان میخرند و به قیمت بالا و بصورت فله ای صادر میکنند تا در ترکیه، دبی، لبنان و ... بسته بندی شه و به اسم محصولات آنها صادر شه
ناشناس۵۳۵۷۳۳۱۰:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
توی این دوره زمونه آجیل خوردن فقط برای شب عید نوروز و شب یلداست. ضمناً جایگزین هم داره! مردم نیازهای اساسی مهمتری دارن! دولت باید بیشتر به فکر کالاهای اساسی مردم باشه تا شب چره!
ناشناس۵۳۶۵۵۵۲۰:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
ضمنا مگر قبلا مردم کیلوکیلو آجیل می خریدند قبل از این وضعیت هم جزو سبد خانوار اکثر خانواده ها نبوده است درباره قیمت تخم مرغ و مرغ گوشت ماکارونی ماست شیر و... صحبت و اعتراض کنید
ناشناس۵۳۵۷۴۳۱۰:۲۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
این هم یکی دیگر ای بابا بی خیال.
ناشناس۵۳۵۷۴۵۱۰:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
تولید داخلی چرا گران است این مشکل به امریکا ربطی ندارد ونشان ازسقوط اقتصاد کشور است
m.a۵۳۶۴۸۵۱۹:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
این محصول صادراتی هست وقیمت اون مستقیما به دلاروابسته هست.سالهای قبل باقیمت غیرواقعی دلارعملاکاشت پسته درحال ازبین رفتن بود.ومحصولات آب برجای اون رو می گرفتن.
ناشناس۵۳۵۷۶۴۱۰:۳۸:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آجیل که ایرانی هست باید گران فروشان را اعدام کرد
ناشناس۵۳۵۹۳۶۱۲:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
دوست عزیز همون باغدار وقتی هر چیز مسخره بیش از صد در صد افزایش داره به نظرتون چیکار کنه...
ناشناس۵۳۶۷۶۹۲۳:۱۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آنهای هم که هر چیز مسخره ای را گران کردند باید اعدام شوند
امین۵۳۵۹۹۱۱۳:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
دارنده باغ گردو و فروشنده گردو کالا را از منو شما به دلار بخرند اما کالای خود را به ریال و قیمت اندک به ما بدهند ؟!!! جالب است بخدا البته مهمترین عامل گرانیهای فعلی ...سود سرشار فروشندگان است از پوشاک تا ارزاق عمومی 70 تا 150 درصد سود میکنن و کوتاهم نمی آیند
ناشناس۵۳۶۳۰۶۱۶:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
واقعا. دیگه یک عده من نمیدونم بی خدا واقعا تور پهن کردند تو این شرایط
ناشناس۵۳۶۵۵۸۲۰:۲۴:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آره جانم. کلا همه مردم رو باید اعدام کرد. اینطوری هم مشکلات اقتصادی حل میشه و هم مشکلات سیاسی!!!
ناشناس۵۳۵۷۹۶۱۰:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
واکنش مسئولین : هیچ مشکلی در مورد تامین آجیل و خشکبار نداریم واکنش بازار : سی چهل درصد افزایش قیمت پس از اعلام مسئولین واکنش ملت : حمله به بازار و خرید زیاد چون میخواد گرون تر بشه
ناشناس۵۳۵۸۰۳۱۱:۰۰:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
سلام یک کارشناس گفته برای باغ دارفرقی ندارد صادرکند یابه بازارداخل بدهد باغ داردنبال سودش است خوب باغ دارازتمام امکانات وسوبسید های کشوراستفاده کند وملت دستش به محصولش نرسد ودرایند ماباید عکس پسته رامثل عکس تخم خاویر مشاهده کنیم این چه کشو ری است که روزبه رو ملتش فقیرترمی شوند ومسولینش مشغول ...
ناشناس۵۳۵۸۴۰۱۱:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۶
ای خدا مارو زودتر نجات بده
علی۵۳۵۸۹۶۱۲:۱۱:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۶
من تولید کننده گردو هستم و حاضرم گردو را به نصف قیمت به مصرف کننده واقعی بدهم نه به دلال زالو صفت لطفا مکانی را به من در تهران اختاص دهید تا محصولم را به طور مستقیم به مردم ارایه دهم کشاورزان در ایران خیلی مظلوم هستند تنها دلالان این وسط مقصر هستند
ناشناس۵۳۶۷۶۱۲۳:۰۴:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۶
شما می توانید با میادین میوه تربار صحبت کنید
ناشناس۵۳۵۹۲۶۱۲:۲۷:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۶
راه کاهش قیمت همه چیز کاهش قیمت دلاره . چرا نمی فهمید
ناشناس۵۳۵۹۲۹۱۲:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۶
چی ارزون است وقتی خودرو گاها بیش از ۱۲۰ درصد افزایش دارد میوه تابستان بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داره
علی۵۳۵۹۳۹۱۲:۳۲:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
صادرات اقلام خوراکی که به پشتوانه انرژی مفت واب مجانی تولید می شوند امروزه برای. صادرات فرصت ایده الی پیدا کرده اند صادرات این اقلام به نسبت برخورداری ازارز ۴۲۰۰ وسایر حمایتها باید با حساسیت بیشتری انجام شود
رضا۵۳۵۹۸۸۱۳:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۶
پسته کیلویی ده دلار زیاده؟ بابا انصاف داشته باشید، با واحد پول ایران کاری ندارم چون بی ارزشه، ولی شما هم تبلیغ منفی نکنید، یک کیلو پسته ده دلار واقعاً مفته.
پیمان۵۳۶۲۶۵۱۵:۴۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۶
از باغدار ایرانی که کیلوی 28 هزار تومان خریدن!
ناشناس۵۳۶۲۷۰۱۵:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۶
گردوی اکثر مناطق دچار سرما زدگی شده در ضمن پسته صادراتی هم دوارده دلار نیست بین 8 تا 10 دلار است . نوع غیر قابل صادراتی اش وارد بازار میشود با این برابری ارزهای خلرجی همه بفکر صادرات هستند که خودش به قیمت صادراتی لطمه میزند .
ناشناس۵۳۶۳۶۹۱۷:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
راهکارش اینه که نخریم وقتی رو دستشون موند خودشون قیمتو میارن پایین در ضمن شما اضافه آجیل عید رو تو کیسه پلاستیک بریز وبعد بذار تو یه سطل پلاستیک در دار بذار فریزر عید بعدی که بیاری رو دست انگار همین دیروز خریدی !
ناشناس۵۳۶۳۸۵۱۷:۳۰:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
ایران یکی از دو بزرگترین تولید کننده کان محصولاتی مثل پسته بادام و گردو هست و هر جای دنیا بری این محصولات ایرانی رو تو مغازها میبینی. ولی مشکل اینجاست که صادر کننده گان این محصول اولا یا تولید کننده نیستند، یا اگر هستند حالت فعودالی دارن، یعنی کل باغات فلان محصول تو فلان قسمت کشور متعلق به اوناست. وقتی که این دوستان صادرکننده محصولات رو به خارج صادر میکنن، اون ارز حاصل رو به کشور وارد نمیکنن و مستقیم در خارج سرمایه گذاری میشه. به عبارت دیگر این افراد از خاک و آب و کارگر ارزان این مملکت استفاده میکنند و بدون حتی دادن مالیات سودهای هنگفتی میبرن و کشور رو بی نصیب میزارن. یکی از علت مشکلات کشور ما و عقب ماندگی اقتصاد همین صادر کنندگان (بخوانید استعمارگران داخلی) هست
ناشناس۵۳۶۴۱۰۱۷:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
بهترین کار نصیحت کردن گران فروشان و وعده جهنم برای این مفسدان وبعد تماشاکردن است
ناشناس۵۳۶۶۳۷۲۱:۳۲:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
به دلیل زمستان گرم ۹۶ ، باغات پسته آسیب دیده اند ، امسال پسته ای وجود ندارد
ناشناس۵۳۶۶۵۵۲۱:۴۷:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۶
بنده یکروز کارم را باید بدم یک کیلو پسته بخرم! آخه اینم وضعه برا این ملت درست کردید؟
ناشناس۵۳۶۷۴۷۲۲:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
بالاخره از صحبت اعضای اتحادیه، خانه کشاورز و معاون وزیر ( بخوانید دست اندرکاران صادرات خشکبار) نفهمیدیم کیلوئی 10 دلار قیمت فروش صادراتی مزه داده یا سرما زده محصول کمه؟
ناشناس۵۳۶۸۹۷۰۰:۲۳:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
کسی که حقوقش زیر یه ملیونه باید چی کار کنه،با سه تا بچه مدرسه ای
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  9. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  10. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  11. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  13. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  14. دبی؛ چند روز پس از سیل

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین