گلایه‌ها از افـزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم تحریر

گروه فرهنگی الف،   3970615064 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر سال با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید بازار خرید لوازم تحریر داغ تر از قبل می شود. در روزهای گذشته تعدادی از والدین دانش آموزان و فروشندگان لوازم تحریر طی تماس تلفنی باروزنامه خراسان رضوی خواستار پیگیری بازار آشفته این روزهای این صنف شدند.

به گزارش روزنامه خراسان، صبح روز گذشته برای بررسی وضعیت قیمت این محصولات به سراغ تعدادی از لوازم تحریر فروشان در شهر رفتیم.

در ابتدا به یکی از مغازه های شهر می رویم. بعد از چند دقیقه مرد میان سالی با لباس های کهنه پشت ویترین مغازه می ایستد و از همان جاقیمت چند دفتر و کیف مدرسه را سوال می کند، سپس سری تکان می دهد و از وارد شدن به مغازه پشیمان می شود. برای گفت و گو به سراغش می رویم. خودش را ابوالفضل و پدر سه دانش آموز معرفی می کند. شغلش کارگر ساختمانی است و در یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد زندگی می کند. در همان ابتدای صحبت دست های پینه بسته اش را به ما نشان می دهد و می گوید: «دیگر کم آورده ام حتی نمی توانم کتاب و دفتر بچه هایم را بخرم. برای خرج زندگی ام مانده ام. به سر و وضع من نگاه کنید. به نظرتان یک کارگر فصلی و روزمزد چقدر درآمد دارد. تا کی باید حتی برای خرید مداد و پاک کن فرزندانم شرمنده آن ها باشم.»

ابوالفضل با عصبانیت می افزاید: با این که 48 سال دارم،بعضی وقت ها کم می آورم و مثل بچه ها دور از چشم خانواده ام گریه می کنم. امسال همه قیمت ها در لوازم تحریر چند برابر شده است.امروز تنهایی به بازار آمدم تا دفتر و لوازم تحریر ارزان قیمت پیدا کنم اما هرچقدر می گردم بازهم با جیبم جور در نمی آید. شما حساب کنید برای هر فرزندم 100 هزار تومان هم که لوازم تحریر بخرم می شود 300 هزار تومان!

بعضی کالاها روزی 2 بار گران می شود

در ادامه به خیابان مجد و تعدادی از کلی فروشی های لوازم تحریر سر می زنیم. یکی از کلی فروش ها با عصبانیت می گوید: «این چه وضعی است ؟ما صبح یک ماژیک فسفری را یک قیمت می خریم و بعد از ظهر مجبوریم به قیمت گران تر خریداری کنیم.فعلا همه چیز را با قیمت دلار می سنجند و انگار کاری از دست هیچ کدام از مسئولان بر نمی آید. این بازار اصلا منطقی نیست.الان مردم سردرگم شده اند و نمی دانند با این تفاوت قیمت ها در لوازم تحریر باید چه کار کنند. در بازار ما همه چیز به سرمایه داران بستگی دارد و به جای این که مسئولان قیمت ها را تنظیم کنند سرمایه دارها حرف آخر را می زنند.»

این فروشنده می افزاید: ما سال قبل با 20 میلیون تومان مغازه را پر ازجنس می کردیم ولی امسال با 20 میلیون فقط چند کارتن جنس می توانیم بخریم. این گرانی ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. دایم به ما می گویند از تولید ملی حمایت کنید اما این اجناس را با این که در ایران تولید می شود با قیمت بالا به ما تحویل می دهند. ما در برابر کلی فروش های تهران هیچ حرفی برای گفتن نداریم و نرخ ها در تهران تعیین می شود.رک و راست بگویم اتحادیه فقط سالی یک بار یک پیامک به ما می دهد که برچسب روی اجناس را نصب کنید یا حق عضویت تان را پرداخت کنید و نتیجه اش می شود اوضاعی که الان مشاهده می کنید.

کیف و لباس فرم 400 هزار تومان

چند لحظه بعد با مردی که برای خرید کتاب های درسی به یک فروشگاه آمده است همکلام می شویم. این شهروند وقتی از موضوع گزارش مطلع می شود، در حالی که سرش را تکان می دهد و لبخند تلخی روی لبش دارد می گوید:من دو فرزند دارم،یکی از آن ها در مقطع دبستان تحصیل می کند که لوازم تحریر، کیف و لباس فرمی که برای او خریده ایم تا امروز 400 هزار تومان شده است. این روزها درس خواندن بچه ها و خرید چند قلم لوازم تحریر آن قدر به خانواده ها فشار می آورد که باعث شرمندگی تعداد زیادی از پدرها جلوی بچه های شان می شود.

گرانی مواد اولیه دلیل تغییر قیمت ها در لوازم تحریر

مرتضی لعلیانی نایب رئیس اتحادیه لوازم تحریر مشهد ضمن تایید افزایش قیمت لوازم تحریر به خبرنگار ما می گوید: در سال های گذشته ما نرخ گذاری هایی را برای ثبات در قیمت ها انجام می دادیم اما با شرایط امروز امکان این کار وجود ندارد.

وی درباره میزان افزایش قیمت ها می گوید : ما اگر بخواهیم به طور کلی و در همه اجناس درصدی را به عنوان افزایش قیمت اعلام کنیم باید بگوییم به طور متوسط در تمام اقلام لوازم تحریر 60 درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل داشته ایم که یکی از دلایل این گرانی افزایش قیمت دلار و مواد اولیه بوده است، ما به عنوان اتحادیه با این گرانی نمی توانیم کاری بکنیم و مسئولان اقتصادی باید برای ایجاد تعادل در بازار ورود کنند.

وی درباره دلیل گران شدن چند باره بعضی از اجناس نیز خاطرنشان می کند: دلیل این که بعضی اجناس مثل خودکار در طول یک مدت کوتاه چند بار گران شده است هم وارداتی بودن برخی مواد اولیه مثل جوهر خودکار و پتروشیمی است.

لعلیانی درباره تلفن های تماس برای رسیدگی به شکایات مردمی نیز می گوید: ما در اتحادیه کمیسیون رسیدگی به شکایات داریم و به تمام شکایات رسیدگی می کنیم. مردم می توانند در صورت هرگونه گران فروشی یا نصب نکردن اتیکت با شماره 38599565 تماس بگیرند.

وی درباره ادعای بعضی از فروشندگان مبنی بر ناکارآمدی اتحادیه لوازم تحریر می گوید: ما طبق وظایفی که برایمان تعریف شده عمل می کنیم. وظیفه ما سامان دهی مشاغل و صدور پروانه، نظارت بر تداخل صنفی و قسمت هاست ولاغیر. مطمئنا همه ما از مسئولان اقتصادی کشور توقعاتی داریم تا با نگاه ویژه به این حوزه زمینه را برای تسهیل خرید مردم آماده کنند.

دیدگاه کاربران

تبریزی۵۳۴۳۹۹۱۱:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
من امسال یکی از زیپ های کیفم رو دادم برای تعمیر 25 هزار ازم گرفت دیگه خودت تا اخرش رو بخون. 25 هزار یعنی یک چهارم قیمتی که برای خود کیف پارسال داده بودم اون هم فقط برای یک عدد زیپ!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین