پیش فروش خودرو همان فروش سکه است/ درآمد مفتی که به جیب خریداران رفت

*علی سرزعیم،   3970615013 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیش فروش خودرو همان فروش سکه است/ درآمد مفتی که به جیب خریداران رفت

چندی قبل بانک مرکزی اقدام به پیش فروش سکه در قیمت های قطعی کرد. با توجه به اینکه قیمت سکه تقریباً سه برابر شده است برای همه آشکار شده است که این کار اقدام غلطی بوده است زیرا موجب شد درآمد مفت و هنگفتی به جیب خریداران سکه برود و بانک مرکزی این درآمد را از دست بدهد. اگر به خاطر داشته باشیم در آن مقطع قیمت سکه افزایش یافته بود و التهابات سکه موجب شده بود تا فشار به بانک مرکزی زیاد شود تا با عرضه سکه قیمت را متعادل کند.

امروزه دقیقاً همین خطا در عرضه خودرو مطرح شده است. با توجه به افزایش نرخ ارز قیت دارایی از جمله خودرو افزایش یافته است و این امر فشارهای سیاسی روی دولت را به شدت بالا برده است و عده‌ای دولت را تحت فشار گذاشته اند تا با پیش فروش قطعی خودرو در این بازار قیمت ها را کنترل کند، غافل از اینکه این افزایش نرخ ناشی از سوداگری است و با این کارها مهار نمی‌شود. همانطور که پیش فروش سکه باعث شد تا درآمد مفت و هنگفتی نصیب افرادی شود. پیش فروش خودرو در قیمتهایی که پایین تر از بازار است و ربطی به قیمت در زمان تحویل ندارد رانت و درآمد مفتی را نصیب خریداران خودرو خواهد کرد. لازم نیست تا اقتصاد خوانده باشیم تا وجود رانت در این بازار را درک کنیم بلکه کافی است به رفتارهای مردم نگاه کنیم!

هجوم شدید مریم برای ثبت نام خودرو نشان می دهد یک جای کار اشکال دارد. مردم رانتی را دیده‌اند که به آن هجوم برده‌اند. دقیقا به همین دلیل خودرو سازان مجبور شده اند محدودیت روی تعداد خرید و عدم امکان انتقال تا یکسال را شرط کنند.

در کتاب‌ها و کلاس‌های اقتصاد مقدماتی گفته می شود هرجا تقاضا بیشتر از عرضه است معلوم است که قیمت ها در قیمت تعادلی نیستند. راه حل بدیهی بالا بردن قیمت تا قیمت تعادلی است یعنی جایی که عرضه با تقاضا برابر شود. دولت به جای اینکه از افزایش قیمت خودرو وحشت زده شود و سعی کند رانت ایجاد کند و این رانت را تا حد امکان برابر بین خریداران توزیع کند بهتر است رانت ایجاد شده را خود به شکل مالیات بردارد و به اقشار فقیری که در شرایط اخیر دچار مشکل شده‌اند توزیع کند یا حداقل تعهدات برجا مانده‌اش را تادیه کند.

*اقتصاددان

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۳۸۸۴۰۶:۵۰:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
ایشون فرق پیش فروش خودرو با تسویه قیمت در زمان تحویل رو با پیش فروش قطعی نمی دونه اونوقت نظر هم می ده
ناشناس۵۳۵۲۹۹۲۲:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
بی ارزش کردن سپرده و درامد ریالی میلیونها ایرانی کار غلطی است حاصل دسترنج 7 سال کارگری حق الزحمه ام سپرده بانک به ریال است و اکنون به باد رفته و یک ششم شده و با وجود مجرد بودن و اینکه دیگر ریالم حتی قدرت خرید لوازم خانگی را هم ندارد بعد اقایان که امار از خود خلق میکنند که 90 درصد سپرده گزاران مال شمال شهر هستند نه برادر با این انشالا گفتنها واقعیت تغییر نمی کند شمال شهری ها سکه خودرو و اپارتمان و زمین دارند ما جنوب شهری ها هم ریال و البته خدا را. امیدوارم بتوانید این حق الناس که به گردن دارید جوابگو باشید خدا جای حق نشسته است شعار کاذب رونق صادرات می دهید هر چند سال ریال قشر کارگر و کارمند را بی ارزش می کنید به به و چهچه می کنید در حالی که املاک و دارایی های ثروتمندان را گرانتر کرده اید و معاش فقرا را ضعیفتر.
ناشناس۵۳۳۸۹۸۰۷:۱۱:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مردم به امرایشان شبیه ترند تا پدرانشان ...عادی شدن فساد و عدم برخورد و مصادره اموال و مجازات و قطع دست نسبت به متهمان فساد ده ها میلیاردی خودی نظیر م.ج و ح.ف و ش.ن و...موجب شده تا فساد بین همه به امری عادی و مسابقه تبدیل شود تا از غافله مفسدین خواص عقب نمانند وا اسفا...
ناشناس۵۳۳۹۲۰۰۷:۳۶:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۵
کاری ندارد قیمت سکه و ارز و خودرو را به قبل برگردانید هم نقدینگی جمع می شود و هم پولهای باد آورده و ایجاد فقر بیشتر برای مردم غیر دلال که اکثریت کشور را تشکیل می دهند جلوش گرفته می شود مشکل این هست خود آقایان اکثرا دلال هستند
علی میرزا۵۳۳۹۲۷۰۷:۴۴:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۵
با سلام، هرچند در یک اقتصاد نسبتا سالم این درست است که مالیات اخذ و مصروف رفاه و زیرساخت های عمومی شود، ولی باید به مردمی که برای خرید هجوم می آورند حق داد که بفکر حفظ ارزش دارایی های ریالی خود از طریق تبدیل آن به کالا باشند ضمن اینکه همه ی این تفاوت قیمت را نمی‌توان "سود" نام نهاد، و بعلاوه اینکه پولی هم که از جیب مردم بنام مالیات خارج می‌شود بعضا صرف پر شدن حساب اختلاسگران می گردد.
امو۵۳۳۹۴۵۰۷:۵۵:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
اشکال امثال این آقا آینه که فکر میکنند مال باباشون رو دارن صدقه میدن به مردم ودنبال این نیستند بفهمند چرا ماشین بیست میلیونی رو چهل میلیون میفروشند
ناشناس۵۳۳۹۵۲۰۸:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
آقای اقتصاد خوانده میتوانی بگویی راستی که با کاهش ارزش پول ملی نصیب بانکها میشود کجا میرود
ناشناس۵۳۳۹۶۷۰۸:۰۸:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۵
آقای زعیم، شاید بهتر بود تا ابتدا در مورد قیمت واقعی دلار صحبت میکردید بعد همه چیز رو با ارزش غیرواقعی و لحظه ای دلار قیمت گذاری کنید
ناشناس۵۳۳۹۷۶۰۸:۱۴:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۵
چه کار بکنند نمی فروشند می گویید چرا می فروشند می گویید
ناشناس۵۳۴۰۰۵۰۸:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۵
.... وقتی که سود بانکی کم باشد و دلار روز به روز گرانتر شود مردم برای حفظ ارزش پولشان که برای آن زحمت کشیده اند به تکاپو می افتند که ارز ،سکه ، خودرو،مسکن وخیلی ها هم تهیه جنس برای مغازه هایشان بخرند .خب دولت وبانک مرکزی سود بانکی را زیاد کند عده ای منافع شان در پول ها و وام های ارزان قیمت هست ومقاومت می کنند تا کی برای حمایت از تولید وصادرات باید سپرده گذار مجازات شود واز پول سپرده گذار یغما شود. خودرو همان خودرو هست وچیزی به آن اضافه نمی شود.کسانی که پراید و... ثروتمند نیستند که دولت بخواهد مالیات از آن بردارد و به فقرا بدهد.
سامان۵۳۴۰۱۹۰۸:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۵
الان هر کی از افزایش قیمت هر چیزی حمایت میکنه اسمشو میزارن کارشناس. این آقا اصلا نمیدونه نحوه پیشفروش قطعی نیست و به قیمت روز حساب میشه. بعد اینکه اون خریداران بنده خدا مغبون میشن که نمی دونن فردا با چه قیمتی می خوان ماشین رو بهشون بدن.
ناشناس۵۳۴۰۳۲۰۸:۵۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مریم کیه؟ "هجوم شدید "مردم"برای ثبت نام خودرو نشان می دهد "
قرار ما این نبود۵۳۵۵۲۰۰۴:۰۱:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
از بعضی از این مردم مسلمان و دین مدار این کار ها واقعا بعیده. مسئولین یا خوابند یا آنقدر برای خودشان دردسرهای سیاسی و دیپلماسی برای خودشان درست کرده اند که فرصت ندارند سرشان را بخارونند. شما مردم چرا دارید تیشه به ریشه آینده جوانان ایران بچه های خودتان میزنید بخدا حرام است بسه دیگه نخرید هرچه ارز و طلا و ماشین بخرید و احتکار کنید وضع اقتصاد بدتر میشه و گرانتر و دوباره باید کرانتر ازاین بخرید و ملت دردمند را میآزارید که قطعا از گناهان کبیره است. هوش باشید اگه جلوی خودتونو نگیرید کشور نابود میشه یا حداقل میشیم خود میدانید.
سعید روشن کرمانشاهی۵۳۴۰۸۱۰۹:۳۲:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۵
این اقتصاددان انگار هنوز در مبحث مقدماتی واول راه است به کلام و داده های ذهنی ایشان توجه بفرمایید :در کتاب‌ها و کلاس‌های اقتصاد مقدماتی گفته می شود هرجا تقاضا بیشتر از عرضه است معلوم است که قیمت ها در قیمت تعادلی نیستند. راه حل بدیهی بالا بردن قیمت تا قیمت تعادلی است
امیر۵۳۴۱۰۵۰۹:۴۳:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
در زمان احمدی نژاد به صورت دستوری سود پس انداز مردم در بانکها در کاهش میدادند که باعث اشفتگی در روال اداره کشور میشد.اقای روحانی در چهارسال اول کشور را اداره ودر شروع این دوره روش دولت قبلی را سر مشق خود قراردادکه ب.... نطر بنده این است اگر مسیری را میخواهیم تعغیر دهیم ابتدا را ه دیگری که ایمنی وقابل اعتماد باشد انتخاب واماده سازی کنیم بعد مردم را به راه جدید هدایت کنیم تا به نتیجه مطوب برسیم بنده پیشنهاد میدهم دولت سهام چندتا از شرکتهای سود اور وبزرک خود رامثل ذوب اهن وفولاد مبارکه و... را که قابل اعتماد برای مردم به جهت سود دهی است به مردم واگذار تا سرمایه های اندک جمع وبه تولید برسد ودولت هم با پولی که ازمحل فروش سهام به دست میاورد ذوب اهن هاوفولاد مبارکه های بزرکتر را ایجاد کند که هم مشکل سرمایه های سرگردان حل وسود مناسبی به سرمایه گذار برسد وهم باایجاد کارخانه های بزرکتر وجدیدمشکل بیکاری حل شود.
ناشناس۵۳۴۱۰۶۰۹:۴۴:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۵
شما مطمئن باش بانک مرکزی سود کلانی از پیش فروش سکه داره نصیبش میشه !!!
ناشناس۵۳۴۱۳۰۰۹:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
علت خودرو کمبود ان است درست . ولی چرا فقط گران کردن ! برداشتن ممنونیت و انحصار واردات خودرو و بتبعیت اصلا کسی پراید نمیخرد!
خیلی ناشناس۵۳۴۱۳۵۰۹:۵۷:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۵
پول مفتی که ازجیب 80 میلیون جمعیت ایران به جیب دولت میره آقای اقتصاددان میدونی دولت داره دلار 4300 رو توبازارثانویه چند میفروشه میدونی این افزایش قیمت فروش واین سود هزاران میلیاردی ازمحل افزایش قیمتها است میدونی این افزایش قیمت کمر چه کسانی راداره خم میکنه تقاضای زیاد عرضه کم دلار16 هزاری اقتصاددانهای ما تدبیر امید
ناشناس۵۳۴۱۶۴۱۰:۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مردم حق دارند نگران کاهش ارزش پول خود هستند. اتفاقی که در چند ماه گذشته به شدت افتاده است و ارزش پول ملی حدود 40 درصد کاهش یافته است. از این رو به هر دری می زنند تا از کاهش سرمایه خود جلوگیری نمایند. علاوه بر این شیادهای اقتصادی، دلالها و سودجویان مفت خور نیز در کمین هستند. با گران کردن، احتکار، کم فروشی و ... به فکر سودهای باد آورده و افزایش مال خود هستند و کسی هم کاری به کارشان ندارد. از طرفی دولت هیچ روش و برنامه ای برای به کار گیری سرمایه مردم ندارد.این سرمایه ها باید در جهت تولید، ایجاد اشتغال پایدار و رفاه مردم به کار گرفته شود، نه بشود بلای جان اقتصاد و مردم ایران. بی تدبیری و مفسدین تصمیم گیر نقش بسیار اساسی در این مساله دارند.
ناشناس۵۳۴۱۶۹۱۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
این مسائل رو بچه های دبیرستانی هم میفهمند اما مساله اینه که ...
ناشناس۵۳۴۲۲۶۱۰:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مردم لیاقت این را دارند به جیبشان توسط شرکتهای فروش خودرو خالی شود.
ناشناس۵۳۴۲۳۰۱۰:۴۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
دولت نتها باید توجه کند که این مردم کی ماشین خریده اند با دارایی خوشون را حفظ کنند باید روشی ایجاد کند که دارایهای مردم ازبین نرود بطور مثل پیش فروش سکه بنرخ دلاری 5 یا 6 هزار تومان و تحویل ده ساله با سود پول یک درصد این باعث جمع اوری نقدینگی میشود و دارایی مردم هم بی ارزش نمیشود
ناشناس۵۳۴۳۱۸۱۱:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۵
الان من زنگ زدم نمایندگی گفتن تحویل 30 روزه تیبا به قیمت 35 میلیون تومان. دقیقا یعنی همون افزایش 25 درصدی که دیشب سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: 28*1.25=35 میلیون تومان قیمت جدید تیبا خوب واقعا اشتباه محض که بری پیش فروش 6 ماه یا 1 سال دیگه رو بگیری 35 تومان. میری تحویل 30 روزه از نمایندگی میگیری.
شایان۵۳۴۳۵۴۱۱:۳۵:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۵
البته آقای اقتصاد ان این نکته لازمه که پنج شیش ماه پیش پول مثلا صد سکه یک آپارتمان براش میکرد ولی الان باید سه برابر جهت تهیه همان آپارتمان پرداخت کند در واقع سودی نکرده
ناشناس۵۳۴۳۶۹۱۱:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
لطفا نظر ندید چون قیمت قطعی نیست برید تو سایت بخشنامه رو بخونید.
ناشناس۵۳۴۳۷۰۱۱:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۵
به نظر میرسه ایشون شرایط فروش خودرو رو بررسی نکرده و متوجه نیست که فروش قطعی نیست. متاسفانه ایشون نمونه کسانی است که چشم بسته نظر میدن. ..
ناشناس۵۳۴۳۷۸۱۱:۴۹:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۵
ایشون هنوز خودروسازها رو نشناختند. اونها همه خودروهاشون رو به قیمت روز تحویل پیش فروش کردند نه قیمت الان
ناشناس۵۳۴۴۵۵۱۲:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۵
اونایی که سکه خریدند ارزش پولشون را حفظ کردند در اصل پولشون بیشتر نشد!! ...
ناشناس۵۳۴۵۲۵۱۲:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۵
آقای کارشناس شما اصلا میدونی قراره ابن خودروها به قیمت روز با خریدار تحویل میشه!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۳۴۵۴۸۱۲:۵۰:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
ایشون نمی دونه خودروسازهامثل بانک مرکزی نیستند چون سکه روافرادخاصی خریدن ولی خودروتازمان تحویل دست خریدارزیرساتورخودروسازهاهست البته اگه قیمت خودرومنطقی بشه
ناشناس۵۳۴۶۴۵۱۳:۳۰:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۵
پس چرا این اقتصاد دان ها میگند باید کالای اساسی همان محصولات کشاورزی با نرخ 4200فروخته بشه
حمید۵۳۴۶۵۷۱۳:۳۸:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۵
اقای زعیم قدرت خرید پولی که در دست مردم است به یکباره به یکسوم تقلیل پیدا میکند این ضرر را چه کسی باید جوابگو باشد؟چرا یک حقوق بگیر که قبلا میتوانست با درامد یکسالش یک پراید بخرد حالا باید حقوق سه سالش را برای پراید بپردازد!! شما فکر میکنید از این اشفته بازار دولت باید منتفع شود وانوقت در راه خدا به مردمی که خود باعث ضررشان شده است صدقه بپردازد؟ و یا با اخذ مالیات بر اینکه داراییهایش اکنون به زعم شما سه برابر شده نقره داغ شود؟رفتار مردم از نظر اقتصاد بسیار نرمال است ; انها نمیخواهند که ارزش داراییهای ریالیشان پایینتر از این سقوط کند راه حلهای زیمبابوه ای و ونزویلایی جوابگو نیست.اگر میخواهید مملکت را از این بحران بیرون اورید باید پشتوانه مطمینی برای ریال تعریف کنید !!!
سامان۵۳۴۷۴۶۱۴:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مجیدجان دلبندم اون مطلبی که از کتابها و کلاسهای مقدماتی اقتصاد بر زبان جاری کردی مربوط به اقتصاد ازاد است نه اقتصاد کاملا انحصاری خودرو در ایران
ناشناس۵۳۵۰۸۹۱۸:۴۸:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۵
منم به این جمله اعتقاد دارم هجوم شدید مریم برای ثبت نام خودرو نشان می دهد یک جای کار اشکال دارد.
ناشناس۵۳۵۳۶۱۲۳:۴۱:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۵
خودروهای سواری وجود دارد که آفتابه خرج لحیم است ، و اساسا در معاینه فنی قبول نمی شوند، پس بهتر بود این طرح را به مالکان خودروهای قراضه و فرتوت اختصاص می دادند ، به نفع محیط زیست هم بود .
علیرضا۲۲۵۳۵۳۹۳۰۰:۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
اقتصاد دان فقط خودت!!! دکتر ؛ اولا فروش خودر به روشی که خریدار نتواند خودرو را تا یک سال نفروشد کار جالبی بود چون ، خریدار واقعی از دلال مشخص می شد اما خودرو سازان از ترس اینکه نکند خودرو هاشون سر دستشون بمون کاسه داغ تر از آش شدند و گفتند ما پول خودرو را کامل از خریدار گرفتیم و نمی توانیم چنین کاری بکنیم ، اگر دلالان بداند تا یکسال قادر به فروش نیستند از صف خریدار جدا می شدند و پس از چند ماه وتمام شدن التهابات قیمت دستور باز شدن فک فروش خودرو را صادر می کردند اما چون نمی خواهند و به نفعشان نخواهند بود ، برای بالا رفتن قیمت تلاششان را دوچندان خواهند کرد
محسن محمدی۵۳۵۵۲۴۰۴:۵۹:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۶
شرکتهای خودرویی داخلی کاری نمی کنن که ضرر نصیبشون بشه.این محدویت ثبت نام برای بازار گرمی وعوامفریبی است.خودرویی که پیش فروش قطعی نیست وهنگام تحویل به قیمت روز می خواهد حساب بشودبه چه درد می خوره.حتی اگر به مبلغ پیش پرداخت سود ۱۵درصدی هم داده باشند.
کریم۵۳۶۹۸۲۰۲:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۷
دکتر جان شما دیگه چرا؟؟ خودرو با سکه یک مدله؟؟ خودرو که این روزها کالای ضروریه و یه جورایی انحصاری... بعدشم کیه که ندونه خود خودروسازا قیمت رو به اینجا رسوندن.. چرا مثل خارجیا یکی اینا رو مجبور نمیکنه دست از پیش فدوش بردارند و حداقل نصف تولیدشونو نقد بفروشند؟؟ اینا برای یکسال دیگه به قیمت دلار امروز پول میگیرن که به قیمت دلار اون روز ماشین بدن... بعد تازه معلون نیست این پولا رو توی کدوم موسسه و بازار سرمایه میکنن که پول به قطعه ساز هم نمیرسه و یکی پشت دیگری به خاک میشینند.. از شما بعیده دکتر...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین