مقام اطلاعاتی آمریکا: از نفوذ طولانی‌مدت ایران در منطقه نگرانیم

گروه جهان الف،   3970614005

مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز سه‌شنبه از آنچه به گفته وی «سیر نفوذ طولانی‌مدت ایران در منطقه» است، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فارس، «دنی کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در نشستی روز سه‌شنبه ادعاهای همیشکی علیه ایران را تکرار و از گسترش نفوذ تهران در سوریه ابراز نگرانی کرد.

وی در این نشست که در «انجمن ارتباطات و الکترونیک نیروهای مسلح» برگزار شد گفت: «فعالیت‌های ایران در سوریه نگرانی‌ها درباره سیر نفوذ طولانی‌مدت ایران در منطقه را تشدید کرده و باعث انجام حملات هوایی از سوی اسرائیل علیه برخی اهداف معین ایران در سوریه شده است.»

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه درگیری‌های مرگبار میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیانی است که در حال نبرد با دولت سوریه هستند. آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه از گروه‌های افراطی در این کشور حمایت‌های تسلیحاتی و معنوی کرده‌اند. 

دن کوتس، علی‌رغم این در نشست روز سه‌شنبه ایران را به انتقال سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به سوریه متهم کرد و ادعا کرد این اقدام، احتمال تشدید درگیری‌ها در این کشور را افزایش داده است. 

او گفت: «تلاش‌های ادامه‌دار ایران برای انتقال سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به داخل سوریه که با هدف تقویت توانمندی‌های نظامی حزب‌الله انجام می‌شوند، احتمال وقوع درگیری را افزایش داده است.»

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ادامه حمایت ایران از نیروهای حشدالشعبی (نیروهای داوطلب مردمی) در عراق را هم مایه نگرانی توصیف کرد و مدعی شد این موضوع «اصلی‌ترین تهدید» علیه امنیت پرسنل آمریکایی است. 

کوتس گفت: «ضمناٌ در عراق، حمایت ایران از نیروهای بسیج مردمی و شبه‌نظامیان شیعه، کماکان تهدید اصلی علیه پرسنل آمریکایی و همچنین ثبات سیاسی عراق به شمار می‌رود. ارزیابی ما این است که این تهدید، همزمان با کاهش تهدید داعش، افزایش پیدا خواهد کرد.» 

کشورهای غربی و آمریکا در حالی از حمایت‌های مستشاری ایران از کشور همسایه عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش انتقاد می‌کنند که بغداد از حمایت‌های تهران در این زمینه تقدیر کرده است.  

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در موضوع یمن هم که حمایت‌های آمریکا از ائتلاف سعودی بیش از هر زمان دیگر مورد انتقاد گرفته انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت و ادعا کرد حمایت‌های ایران از «حوثی‌ها» (اعضای انصارالله) به درگیری‌ها در این کشور دامن زده است. 

دن کوتس ادعا کرد: «در یمن که بحران انسانی کماکان رو به فزونی است، حمایت ایران از حوثی‌ها درگیری‌ها را تشدید کرده و تهدیدی جدی علیه شریکان آمریکا در سراسر خاورمیانه به شمار می‌رود.» 

سخنان این مقام آمریکایی در حالی مطرح شد که نقش این کشور در جنگ یمن بعد از تایید آنکه بمب مورد استفاده برای حمله به اتوبوس حامل کودکان یمن آمریکایی بوده بیش از هر زمان دیگر در مدار توجه قرار گرفته است. 

یک کارشناس مسائل تسلیحاتی دو هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تایید کرد بمبی که ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی از آن برای حمله به اتوبوس حامل کودکان یمن استفاده کرده توسط آمریکا به این کشور فروخته شده و وزارت خارجه این کشور مجوز فروش آن به ریاض را صادر کرده است. 

ائتلاف تحت رهبری عربستان پنجشنبه ۱۸ مردادماه به بازار شهر «ضحیان»، واقع در استان شمالی «صعده» و اتوبوس حامل دانش‌آموزان حمله کرد که بر اثر آن دست‌کم ۵۰ نفر شهید و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند. شمار زیادی از شهدا کودکان هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین