سیاست‌گذاران غیرهوشمند و بی‌راهبرد/ نیازی به تکانه خارجی نیست

دکتر سید احسان خاندوزی،   3970613208 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست‌گذاران غیرهوشمند و بی‌راهبرد/ نیازی به تکانه خارجی نیست

یک‌سال پیش از آنکه تحریم بانک مرکزی ایران در زمستان 1390 رسماً اجرا شود، دو اتفاق اقتصادی جالب رخ داد:

بخش خصوصی شروع به خروج دارایی خود از کشور کرد به نحوی که رقم خروج سرمایه در پایان سال 1389 به رقم غیرعادی 25 میلیارد دلار رسید.

همزمان، بخش عمومی ‌بزرگ‌ترین تعهد بودجه‌ای جدیدش را (یارانه نقدی هر ماه به 70 میلیون نفر) کلید زد و با بدترین شرایط هزینه‌ای و تورمی وارد فشارهای تحریمی شد.

امروز وقتی آمار خروج سرمایه کشور در سال‌1396 را بررسی می‌کنیم با جهشی عجیب و ارقامی نزدیک به 36 میلیارد دلار روبه‌رو می‌شویم.

به نظر می‌رسد حسگرهای هوشمند بخش خصوصی (البته بخش خصوصی بی تعلق به اهداف ملی) بازهم زودتر از موعد و از سال قبل، شمیم تحریم بانک مرکزی را احساس کرده بود.

آقازاده‌های بخش دولتی و شبه‌دولتی، اشراف و پزشکان و غیره را نیز باید به خریداران املاک در خارج و حاملان ارز به خارج اضافه کرد. این در حالی است که بخش عمومی کندذهن هیچ دستور کار جدی برای مدیریت ارز و اقتصاد پیش روی نداشت و ندارد.

‌بانک مرکزی در طول تمام سال‌های پس از بحران 1391 هیچ برنامه جدی برای اصلاح نظام ارزی کشور نداشت و ‌در راس دولت تحلیل درستی ارائه نمی‌شد. اینکه رییس دولت و برخی مقامات دیگر به صراحت از بالابودن تراز تجاری مثبت ایران صحبت می‌کردند و نتیجه می‌گرفتند که طبق قواعد طبیعی، نباید نرخ ارز بالا برود برای اقتصادخوانده‌ها بسیار ساده‌لوحانه بود، زیرا نقش مهم حساب سرمایه و حساب مالی را کاملاً نادیده می‌گرفت، همان‌جا که محل خروج ارز بود.

سرمایه‌داران فرصت‌طلب مانند حیوانات مزرعه، صدای حرکت لایه‌های زیرین زمین را مدتی قبل از زلزله می‌شنوند اما بخش عمومی خوش‌خیالی پیشه می‌کند و می‌ایستد تا زلزله تحریم، خانه غیرمقاوم اقتصاد را بر سر رفاه ملت خراب کند و بعد با دادن امتیاز مذاکراتی، آواربرداری می‌کند. پس از عملیات آوار/تحریم‌برداری، بخش عمومی دوباره به‌دنبال کاسبی خود می‌رود تا آوار تحریم بعدی و مذاکره بعدی!

در این فاصله هرچه نیک‌خواهان دولت و مجلس را به اصلاحات اساسی و اغتنام فرصت‌ها دعوت می‌کنند، تنها لفاظی می‌شوند و دیگر هیچ. هم در سال 1389 و هم در سال 1396 اگر بخش عمومی نیز مثل سرمایه‌داران فرصت‌طلب، آینده‌نگری با چاشنی سناریوهای بدبینانه داشت، راه دیگری می‌رفت: اگر به مقاوم کردن بنیان خانه در برابر زلزله اعتقاد نداشت، حداقل اهرم‌هایی زیر سقف بخش ارز و بانک و بودجه می‌زد تا ارزش پول ملی در این ماه‌ها به یک سوم کاهش نیابد و اعتماد منهدم نشود. 

 مردم بی‌پناه این سرزمین تا چه زمانی باید هزینه عدم آینده‌نگری و خوش‌بینی افراطی مقامات بانک مرکزی و دولت و مجلس را بپردازند؟

با این سیاست‌گذاران غیرهوشمند، بی‌راهبرد از تحقق فرامین، نیازی به تکانه خارجی نیست، مزمن شدن گسل‌های داخلی (مثل بحران بانکی یا آب و ‌محیط زیست) همان زلزله را به‌دنبال خواهد داشت.

*عضو هیئت علمی دانشگاع علامه

منبع: صبح نو
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۹۹۶۸۱۷:۱۶:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
خدایا هیچ کشوری را دچار هرج و مرج نکن
ناشناس۵۳۰۴۲۱۲۱:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
خدایا هیچ کشوری را دچار آقازاده زدگی
ناشناس۵۲۹۹۹۳۱۷:۲۴:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
همزمان، بخش عمومی ‌بزرگ‌ترین تعهد بودجه‌ای جدیدش را (یارانه نقدی هر ماه به 70 میلیون نفر) کلید زد و با بدترین شرایط هزینه‌ای و تورمی وارد فشارهای تحریمی شد
ناشناس۵۳۰۰۵۸۱۷:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
دو مورد مورد اول :چرا شما مدام تکرار می کنید سرمایه داران فرصت طلب؟؟؟ اگر کسی سرمایه اش را از راه درست بدست آورده که نوش جانش ، حق دارد از سرمایه اش محافظت کند و این در هیچ جای دنیا عیب نیست . مشکل آن آقایان و آقازاده هائی هستند که سرمایه مملکت را که به ناحق و از طریق چپاول مملکت بدست آورده اند ، از کشور خارج می کنند و با گذاشتن فیلم و کلیپ به ریش ما ملت بدبخت می خندند . مورد دوم : شما در طول چهار دهه گذشته کدام سیاست اقتصادی مسئولین را دیده اید که موجب بهبود زندگی ورفاه حال مردم شود ؟؟؟ اگر موردی را دارید که همه مردم با آن موافقند، لطفا بازگو کنید .با تشکر از اینکه سانسور نمی کنید .
ناشناس۵۳۱۱۶۳۱۰:۴۰:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
حرفتون به لحاظ اصولی درسته... اما اشکال کار اینجاست که در ایران این سرمایه داران فرصت طلب یا همان دولتی ها و آقازاده ها و قوم و خویشای خودشون هستن و آن عده ای که هم نسبت قامیلی و حزبی و قوم و خویشی با مسئولین ندارند به دلیل گرفتار نشدن در هزارتوی فسادزای سیاستهای اقتصادی و مجریان ناشی یا فاسدش مجبور به رشوه دادن و امتیاز دادن میشوند و عملا بخش اعظم سرمایه داران آلوده به فساد هستند یا میشوند....
استاد اقتصاد سياسى۵۳۰۱۰۸۱۸:۰۹:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
شما فرض را بر این گرفته اید که تما م تصمیم گیری ها به عهده دولت است!
احمد۵۳۰۲۲۶۱۹:۰۹:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اگر همه تصمیم گیری های مخرب از جانب دولت نبود چرا پی در پی از مثبت بودن قابل ملاحظه تراز تجاری می گفتند و می بالیدند و لی در مورد تراز منفی حساب سرمایه و مالی که جملگی در یک صفحه گزارش بانک مرکزی بود دم بر نیاوردند و نا دیده گرفتند و بازار ازر و اقتصاد کشور را به این روز نشاندند. اگر فرمان سیاست خارجی به طور کامل در دست دولت نبود که درست می گویید نبود ، ولی فرمان سیاست های تجاری و ارزی کشور در دست دولت بود
علی 671۵۳۰۱۲۵۱۸:۱۶:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
باید گوش شنوا و چشم بینا داشت که خدا را شکر این دولت هیچ چیز را نمی بیند جز ذخیره های انقلاب را
ناشناس۵۳۰۳۸۷۲۱:۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این دولت یا کل سیستم؟
آریابان۵۳۰۱۳۴۱۸:۲۱:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
واقعا همینطوره و در همین 3 ماه و اندی روز پیش، دقیقا شاهد بودیم که هیچ نیازی به تکانه خارجی نبود و فقط "حرف" و صحبت از تکانه که مطرح شد (البته برای 90 روز بعد از آن روز !!!!!) ، فقط همون "حرف" باعث شد که از همان سه چهار روز اول کلیت اقتصاد ایران رو به انهدام بگذاره و بشود آنچه که نباید !!!!؛. اتفاقا همین روزها صحبت از این بود که یک قرن پیش یعنی در 1917 میلادی و در زمان جنگ جهانی اول ، انگلیسی ها باعث وقوع قحطی در ایران شدند و اینک پس از صد سال دَم ِ ترامپ (هشتاد روز و اندی قبل از اجرای تهدیدش !!!!) باعث بروز سونامی انفجار قیمتها در ایران شد ،از سکه 4 برابری و دلار 3 برابری گرفته تا قحطی پوشک و پر کشیدن مرغ گرم (کار به یخزده کشیده !!!!) و ..... ؛
ناشناس۵۳۰۲۳۷۱۹:۱۴:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
تک تک احاد جامعه حق دارن به هر نحوی از دست رنج و سرمایه شان محافظت کنن . مردم وقتی میبینن امنیت سرمایه ندارن . وقتی می بینند که ارزش سرمایه اندکشان فقط در دو روز 18 درصد کم می شود . و وقتی محاسبه میکند که باید سال ها کار کند که این ضرر دو روزه را جبران کند . مسلما مجبور می شود برای حفظ باقی مانده سرمایه اش هر کاری بکند .
ناشناس۵۳۰۴۸۳۲۲:۱۱:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اقا وضع خرابه یه فکری بکنید دلار تا 20 هم راحت میره کاری نمیشه کرد
ناشناس۵۳۰۵۰۷۲۲:۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
در آن موقع اعلام شد بخش خصوصی ۲۰۰میلیارد دلار فقط به دوبی برده و آپجا سرمایه گذاری کردند نه ۲۵ میلیارد .
ناشناس۵۳۰۷۶۸۰۲:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
من یک کارمندم و امسال بدتر از هر وقت دیگری با تمام سلولهای بدنم تورم روزانه را حس کردم.من مستاجر بودم و با پس انداز و وامهای قرض الحسنه با حساب پارسال می تونستم خونه بخرم .به محض گرفتن وامها قیمت ارز و خانه به حدی بالا رفت که مجبور به فروش سکه ها و قرض دستی و چند وام اضطراری شدم و مثل یک غریق که به تکه چوبی چنگ بزند ، یک خانه را با حدود 70 - 80 ملیون گرانتر از پارسال خریدم و اگر نمی شد تا سالها دیگه خانه دار نمی شدم چون اجاره خانه هم سر به فلک زده و بچه دار هم شده ام . به نویسنده مقاله عرض کنم که میزان نقدینگی کاملا مشخص کننده آینده بود و بعید است آن همه دکتر و پروفسور بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه این را نفهمند ولی به هر قیمتی بایست دولت از انتخابات عبور می کرد و فکر می کردند با باز کردن یک دریچه (افزایش اندک نرخ ارز )می توانند سد عظیم را خالی کنند ولی سد جاکن شده و سیلاب نقدینگی در حال نابودی کامل اقتصاد و اخلاق و تمدن است.این است فساد اعظم که بدون پشتوانه اعتبار و سود بدی و ارزش پول را کم کنی(کم فروشی) تا بودجه و همه چیز خوب و گل و بلبل به نظر برسدو این گرانی هم ماتاخر این گناه است. در صورتی که اگر یک حکیم رئیس جمهور بود صادقانه و قاطعانه بعد از تجربه تلخ تورم سالهای 91 و 92 در مصرف ارز بسیار احتیاط کرده و واردات را کنترل جدی کرده و دشمن خونی قاچاق می شد و سعی می کرد با سیستمی شدن اطلاعات جلوی هرز رفتن یارانه و سوداگری مسکن گرفته شود ولی با برداشت ناقص حقوقی سلاح نظارت برحسابها را کنار گذاشتیم. .....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین