شریعتمداری: آیین‌نامه شیوه‌های رفع تعهد ارزی از صادرکنندگان آماده شد

گروه اقتصادی الف،   3970613082 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت،معدن و تجارت از تدوین آیین‌نامه چگونگی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، با توجه به مهلت شش‌ماهه دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و گفت:اگر لازم باشد این مهلت را تمدید می کنیم.

شریعتمداری: آیین‌نامه شیوه‌های رفع تعهد ارزی از صادرکنندگان آماده شد

محمد شریعتمداری در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که ۲۱ مهرماه، فرصت صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی که از سوی دولت به مدت شش ماه در نظر گرفته شده بود، به اتمام می‌رسد، اما هنوز شیوه‌نامه یا دستورالعملی برای بازگشت ارز صادراتی تدوین نشده است، گفت: همه صادرکنندگان باید نسبت به ارز حاصل از صادرات خود، رفع تعهد نمایند، یعنی حتی اگر دستورالعملی هم موجود نباشد، باز هم صادرکنندگان مکلفند که رفع تعهد ارزی نمایند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اصل اینکه صادرکنندگان تعهد ارزی دارند، در هر شرایطی برقرار است. به هر حال مطابق با بخشنامه‌های دولت، تمامی صادرکنندگان باید ظرف مدت تعیین شده، از ارز حاصل از صادرات خود رفع تعهد کنند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل مرتبط با شیوه رفع تعهد ارزی برای آن دسته از صادرکنندگانی که از شمول ارایه ارز به سامانه نیما خارج شده‌اند و ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند، تهیه شده و جهت نظرخواهی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارسال شده است، البته در نظرخواهی از اتاق کمی معطل شده‌ایم، اما به محض اینکه نظر اتاق را دریافت نماییم، دستورالعمل را ابلاغ خواهیم کرد.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که چند روزی بیشتر به پایان مدت زمان قانونی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان باقی نمانده است، تصریح کرد: این موضوع را تمدید خواهیم کرد، ضمن اینکه باید توجه داشت که تمامی صادرکنندگان، صادرات خود را شش ماه قبل انجام نداده‌اند، بلکه عده‌ای که اول فروردین ماه صادرات انجام داده‌اند، مهلت شش ماهه آنها رو به اتمام است، اما اگر صادرکننده‌ای، مردادماه صادرات انجام داده باشد، فعلا زمان دارد و شش ماه سررسید نشده است.

وی اظهار کرد: اگر این دستورالعمل ابلاغ شود، شامل همه صادرکنندگان خواهد شد، به جز آن دسته از صادرکنندگانی که در روزهای اول فروردین صادرات کرده‌اند. آیین نامه هم مشخص است و منتظریم که نظر اتاق را دریافت کرده و آن را ابلاغ نماییم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نظر اتاق را به زودی دریافت خواهیم کرد.

دولت در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ارزی که در بیست و یکم فروردین ماه سال جاری مبنی بر تک نرخی کردن ارز و تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی بعنوان قیمت رسمی ارز صادر کرد، برای صادرکنندگان مهلت شش ماهه‌ای در نظر گرفت تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند. البته این مهلت در مقطعی با ابلاغیه معاون صادراتی وزیر صنعت، به سه ماه تقلیل یافت، اما در عمل همان شش ماه از سوی دولت رسمیت یافت. اکنون سررسید برخی از صادرکنندگان برای تعیین تکلیف و بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصاد فرا رسیده و هنوز مشخص نیست که آنها باید با چه روشی، رفع تعهد ارزی نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۸۲۸۷۱۰:۲۴:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
آیا پیش بینی های لازم جهت رانتهای جدید برای افراد خاص در نظر گرفته شده تا در سالهای آتی شاهد پرونده های فساد آنها باشیم .
ناشناس۵۲۹۲۲۳۱۴:۰۸:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
مسولان دولت کلا در رسانه ها ظاهر نشوند هر حرف انها منجر به گرانی و تورم میشور
ناشناس۵۲۸۲۹۳۱۰:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
آخر ..خجالت هم چیز خوبی است ، مگر اوضاع اقتصادی امروز مملکت از نتایج آیین نامه های قبلی شما آقایان نیست که باز هم با ...تمام صحبت از آیین نامه و شیوه و ارز و ..... می کنید ، ترا به جان عزیزانتان تا مدتی بسیار طولانی هیچ کاری نکنید و مردم را راحت بگذارید .
ناشناس۵۲۸۳۹۲۱۰:۵۴:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
غارت ثروت و منابع کشور به عنوان صادرات کاری که ابر قدرتها میخواسته اند ، پسته صادر شود و ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان بخرد ، این صادرات که به قیمت فشار بر ملت است ارزشی نداشته و ندارد
ناشناس۵۲۸۴۲۴۱۱:۰۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
کسی باید واردات داشته باشد که به همان میزان صادرات داشته باشد تا نیاز به ارز دولتی نداشته باشد. اما صرفا واردکننده بودن فقط ارز کشور را هزینه می کند. اگر کسی صرفا صادرکننده است چه بهتر. و اگر ارز بدست آمده را به بانک نمیدهد گمرکی از او گرفته شود تا جبران شود.
ناشناس۵۲۸۷۲۰۱۲:۲۱:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
یکی از ضعیف ترین وزرای کابینه .کسی که معیشت مردم ایران مستقیم با تصمیمات ایشون مرتبط هست .نمیدونم چرا وزارت صنعت وبازرگانی که دو مقوله مهم وتخصصی هستند رو در هم ادغام کردند .وزارت صنعت وزیر کاربلد میخواد کسی که از تو دل صنعت اومده باشه .وزارت بازرگانی هم یک آدم میخواد که 24ساعته حواسش به انبارها وارزاق مردم باشه .دلیلی نداره ایرانی امروز مواد شوینده وارزاق عمومی رو به واسطه بی فکری وبی تدبیری آقایان گران بخره.
ناشناس۵۲۹۲۸۸۱۴:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
چرا این بابا رو اسنیصاح نمی کنین .کمر ملت رو شکست
ناشناس۵۲۹۵۶۷۱۵:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این اقا باید هرچه زودتر استیضاح بشود و کنار برود رانت و رشوه و ندانمکاری و گرانی کلان به وزارتخانه ایشان ربط دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین