پیش‌بینی جان کری از روی کار آمدن رهبران طرفدار مقاومت در فلسطین

گروه جهان الف،   3970611005 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود، ضمن ابراز تعجب از پایبندی بیش از حد محمود عباس به درگیر نشدن با صهیونیست‌ها، نوشته که با ادامه رویه فعلی، فلسطینی‌ها به زودی از سرکوب خسته می‌شوند و رهبران جوان طرفدار مقاومت در میان آنها ظهور می‌کنند.

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتابی که پس‌فردا سه‌شنبه منتشر می‌شود، خاطرات خود از از تلاش نافرجام برای جان دادن به مذاکرات سازش و تنش در روابط با صهیونیست‌ها به دلیل تلاش برای توافق هسته‌ای با ایران نوشته است.

جان کری در خلال سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، تمام تلاش خود را برای جان دادن به مذاکرات رو به موت سازش به کار بست اما پس از شکست این مذاکرات و به خصوص در سایه تلاش‌های وی برای یکسره کردن کار مذاکرات هسته‌ای با ایران، حتی روابط شخصی‌اش با «بنیامین نتانیاهو» به تیرگی گرایید.

در کتاب خاطرات او که «هر روز، روزی اضافی است» نام دارد، کری دلائل خود برای خوش‌بینی بیش از حد به حل مشکل فیمابین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را بیان کرده و به صراحت گفته که انتظارش بیش از حد بوده است.

کری اولین مشکل خود برای حل مشکل فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را مشکل فرهنگی عنوان کرده و نوشته: «در منطقه‌ای که همه دروغ می‌گویند، یک آمریکایی کار سختی برای درک مردمان آن ناحیه خواهد داشت.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا به ضعف شخصیتی نتانیاهو در زمان کنار کشیدن جزئی آمریکایی‌ها از حمایت همه‌جانبه از وی هم پرداخته و نوشته که در خلال نبرد سال ۲۰۱۴ اهالی غزه با ارتش رژیم صهیونیستی، وقتی آمریکا فقط پروازهایش به سمت فلسطین اشغالی را متوقف کرد، نتانیاهو جنبه «آسیب‌پذیر» شخصیت به ظاهر محکم خود را نشان داد.

جان کری در این خصوص نوشته: «یکی از معدود دفعاتی بود که نتانیاهو را آن‌قدر تسلیم و رام دیدم؛ از آن انرژی و لاف قهرمانانه خبری نبود. دیدن رهبر اسرائیل در چنان محاصره‌ای، من را به شدت تحت تاثیر قرار داد. نتانیاهو در آن لحظه بیش از هر زمان دیگری که با هم ملاقات داشتیم، آسیب‌پذیر می‌نمود.»

جان کری به رای ممتنع نماینده آمریکا در سازمان ملل به قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی‌های غیرقانونی هم اشاره کرده و آن را نتیجه واکنش دولت رو به احتضار «باراک اوباما» به تصمیم رئیس‌جمهور منتخب آن روزها «دونالد ترامپ» برای منصوب کردن یک طرفدار افراطی رژیم صهیونیستی، به عنوان سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی دانسته است.

کری نوشته: «رئیس‌جمهور منتخب ترامپ اعلام کرد که قصد دارد یک حامی سرسخت شهرک‌سازی‌ها و یک دشمن قسم‌خورده راهکار ۲ دولتی را به عنوان سفیر ایالات‌متحده در اسرائیل منصوب کند.»

جان کری به نتیجه طبیعی سرکوب نسل‌های متمادی فلسطینیان و تشویق آنها به انتخاب گزینه مقاومت برای احقاق حقوقشان هم پرداخته است.

وی در این خصوص نوشته: «با دیدن ۴۰ هزار کودک که هر روز پلاکاردهای "حق ما را بدهید" را در دست دارند و به سمت دیوار (حائل نژادپرستی) تظاهرات می‌کنند، من فکر نمی‌کنم آینده فلسطین نسبت به ایجاد جنبش‌های مطالبه حقوق مدنی که این روزها در سراسر دنیا دیده می‌شوند، ایمن باشد؛ این را حتی در اسرائیل هم می‌توان دید.»

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود به تلاش بیش از حد «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان برای دور ماندن از خط قرمز مقابله مستقیم با صهیونیست‌ها هم پرداخته و با زبانی تعجب‌زده، نوشته که وی «به طرزی غیرعادی، به راه‌حل‌های غیرخشن متعهد بود.»

کری در بخش دیگری از خاطرات خود، تلویحاً آینده فلسطین را متعلق به تفکر مقاومت و مقابله با صهیونیست‌ها دانسته و نوشته که «اگر معادلات فعلی بر هم نخورد، مایه تعجب خواهد بود که طی ۱۰ سال آینده، یک رهبر جوان ۳۰ ساله در فلسطین سرکار نیاید و نگوید که "ما ۳۰ سال مسیر اجتناب از خشونت را انتخاب کردیم و هیچ چیز به دست نیاوردیم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۳۸۹۶۰۹:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
سی سال دیگه مگه قراره اسراییل وجود خارجی داشته باشه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین